Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første El-bil

Startet av Andrrs, onsdag 30. september 2020, klokken 08:36

« forrige - neste »

Andrrs

Hei !

Jeg lurer på hva folk anbefaler til første elbil, lister opp under hva det er jeg krever for at elbilen skal være innenfor min radar.

-Pendler 100km+ til dagen (så komfort er derfor litt viktig)
-Familiebil da dette blir den eneste bilen i husstanden
-God rekkevidde og effektivt batteri
-God plass i bagasjerom
-Pris tenker jeg mellom 250-450 000kr

Er veldig skeptisk til hva jeg skal velge, vil også ha en bil som er godt egnet i vestlands været og at den er ikke ruster året etter jeg har kjøpt den. Veiene blir saltet i regionen bilen vil bli kjørt på.

Har til dels sett meg ut litt på leaf 62kwh men blir veldig usikker da denne ikke har aktiv kjøling. Muligens E-niro da jeg har hørt denne skal være imponerende.

Er åpen for alle biler så lenge det er plass og det er ett litt etablert merke som har god brukerbasis og gode erfaringer.
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

Morten M.

Peugeot 2008 høres vel ut som et godt valg for deg og din familie tenker jeg. Noe mer moderne enn Leaf og et etablert merke med godt forhandlernettverk.

Jeg har bare gode erfaringer med Tesla, og en model 3 vil være et noe dyrere, men et deilig valg.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Andrrs

Sitat fra: Morten M. på onsdag 30. september 2020, klokken 08:57

Jeg har bare gode erfaringer med Tesla, og en model 3 vil være et noe dyrere, men et deilig valg.


Hvor lenge har du hatt tesla ? Og er det noe problemer med rust ? Har du tatt noen behandling for rust på bilen? Tenker jeg er også litt villig til å gå over for å få tesla men igjen litt usikker pga at model 3 er en av bilen som ikke bare er bygget med aluminium
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

THE

Hva med en VW ID.4 1st? Bedre rekkevidde og større bagasjerom enn Peugeot 2008. Synes det virker som en veldig god pakkepris på ID.4 1st., og tror det er en bil som vil fungere godt som familiebil. Komplett bil med vinterhjul kommer så vidt under 450000,-.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Andrrs

#4
Sitat fra: THE på onsdag 30. september 2020, klokken 09:39
Hva med en VW ID.4 1st? Bedre rekkevidde og større bagasjerom enn Peugeot 2008. Synes det virker som en veldig god pakkepris på ID.4 1st., og tror det er en bil som vil fungere godt som familiebil. Komplett bil med vinterhjul kommer så vidt under 450000,-.

Jeg har sett litt på I.D4, eneste som får meg litt skeptisk der er at den bare har bakhulstrekk mot en tesla eller polestar 2 som har 4hjulsdrift til ca samme pris... Men vil absolutt ha bakhjulsdrift før forhjulsdrift.
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

repvik

Gode erfaringer er det vel ikke noen som slår E-Niro på:
https://www.tu.no/artikler/kia-knuser-tesla-her-er-modellene-elbileierne-er-mest-fornoyd-med/496387

Den er ikke like morsom å kjøre som TM3, men jeg synes den er vesentlig mer komfortabel. Og så gjør det ikke vondt med 7 års garanti heller.

Morten M.

Sitat fra: Andrrs på onsdag 30. september 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Morten M. på onsdag 30. september 2020, klokken 08:57

Jeg har bare gode erfaringer med Tesla, og en model 3 vil være et noe dyrere, men et deilig valg.


Hvor lenge har du hatt tesla ? Og er det noe problemer med rust ? Har du tatt noen behandling for rust på bilen? Tenker jeg er også litt villig til å gå over for å få tesla men igjen litt usikker pga at model 3 er en av bilen som ikke bare er bygget med aluminium

Jeg har model x, men kjenner flere med model 3. Ikke opplevd rust her på sørvestlandet, men det har vært eksemplarer hvor det har vært overflaterust etter kort tid, om det skyldes brukerfeil (les kjøre i saltlake og grus for så ikke å rengjøre) eller designfeil (les manglende skvettlapper) eller produksjonsfeil (les tynn lakk) vet jeg ikke.

Niro kom på førsteplass, men model 3 kom på andreplass i den kåringen det vises til her. Jeg ville ha prøvd flere biler og så bestemt meg etter det. Ikke bare hør på folk på internett. :)
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Andrrs

Sitat fra: Morten M. på onsdag 30. september 2020, klokken 10:55
Sitat fra: Andrrs på onsdag 30. september 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Morten M. på onsdag 30. september 2020, klokken 08:57

Jeg har bare gode erfaringer med Tesla, og en model 3 vil være et noe dyrere, men et deilig valg.


Hvor lenge har du hatt tesla ? Og er det noe problemer med rust ? Har du tatt noen behandling for rust på bilen? Tenker jeg er også litt villig til å gå over for å få tesla men igjen litt usikker pga at model 3 er en av bilen som ikke bare er bygget med aluminium

Jeg har model x, men kjenner flere med model 3. Ikke opplevd rust her på sørvestlandet, men det har vært eksemplarer hvor det har vært overflaterust etter kort tid, om det skyldes brukerfeil (les kjøre i saltlake og grus for så ikke å rengjøre) eller designfeil (les manglende skvettlapper) eller produksjonsfeil (les tynn lakk) vet jeg ikke.

Niro kom på førsteplass, men model 3 kom på andreplass i den kåringen det vises til her. Jeg ville ha prøvd flere biler og så bestemt meg etter det. Ikke bare hør på folk på internett. :)

Takk for god info, skal såklart prøvekjøre en del biler før jeg kjøper for å se hva jeg synes er best men ønsker på forhånd å vite litt mer hvilken retning jeg burde gå basert på hva folk som allerede eier elbiler har.
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

THE

Sitat fra: Andrrs på onsdag 30. september 2020, klokken 10:05
Sitat fra: THE på onsdag 30. september 2020, klokken 09:39
Hva med en VW ID.4 1st? Bedre rekkevidde og større bagasjerom enn Peugeot 2008. Synes det virker som en veldig god pakkepris på ID.4 1st., og tror det er en bil som vil fungere godt som familiebil. Komplett bil med vinterhjul kommer så vidt under 450000,-.

Jeg har sett litt på I.D4, eneste som får meg litt skeptisk der er at den bare har bakhulstrekk mot en tesla eller polestar 2 som har 4hjulsdrift til ca samme pris... Men vil absolutt ha bakhjulsdrift før forhjulsdrift.

Jeg kjører selv Tesla, og kommer nok til å kjøre Tesla i mange år framover også. Vi har kun en bil, en X100D, og jeg pendler også 100 km om dagen. Kjører ca. 35-40000 km i året. For min del er det ikke noe alternativ til Tesla X pga. kombinasjonen plass, rekkevidde, ladenettverk, tilhengerkapasitet og 4x4. Uansett er Tesla X langt utenfor budsjettet ditt. Både Polestar 2 og Tesla Model 3 havner vel også en del over budsjettet på 450000,-.

Som nevnt er Kia e-Niro også et glimrende alternativ, men med mindre bagasjerom enn ID.4. Får jo en e-Niro Exclusive med vinterhjul for godt under 450000,-.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Uansett, få deg en skikkelig prøvetur før du bestemmer deg. Rekkevidde og ladehastighet er ikke alt, spesielt om man skal kjøre en god bit daglig. Ikke alle biler kjører like bra.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Batterikjøling kan være viktig for å hindre aldring av batteriet.

Men det er nok ikke like viktig for alle bilister.

Det er viktig hvis du lar batteriet gå varmt ved at bilen står i sola, eller du kjører det varmt med høye strømmer som ved hurtiglading eller hard kjøring, som ved høy fart oppover lange stigninger, eller ved ujevn kjøring med høy effekt og stadige regenereringer.

Parkering i solvarmen over tid, vil jeg fraråde uansett.
Folk hurtiglader så forskjellig:
Ved 50kw hurtiglading av et batteri på 20kwt, så lader du med 2,5C, og du trenger ofte å lade mange ganger på en tur.
Ved 50kw hurtiglading av et batteri på 60kwt, så lader du med 0,83C, og det er hvis du raser rundt på motorveier langt vekk fra Vestlandet, at du trenger å lade mange ganger på en tur.
Det er mange stigninger på Vestlandet, men spørsmålet er om du kjører så fort opp bakkene.
Til sammenligning kan du gi full effekt og kjøre opp Lierbakenne med f.eks 200A hele veien, og har du da et lite batteri på 20kwt, så stiger tempen noen grader.
På langkjøring som er vesentlig lengre enn batteriets rekkevidde, så vil batteriet gå seg varmt, men det er mye avhengig av hvor jevnt man kjører.
Det er produktet av strøm opphøyd i andre, indremotstand i batteriet, og tid, som avgjør energien du bruker på å varme opp batteriet, i tillegg til miljøfaktorer.

amps

#11
Hvis du har råd, ville jeg kjøpt Id4. Man får større batteri enn E-Niro, og bilen er litt nyere. Tror bruktverdi vil holde seg bedre enn E-Niro.

Men ville hørt med forhandler, får du vinterdekk eller lader hjemme inkludert med E-Niro så kan jo det være mer innenfor budsjettet ditt. Tror prisen på E-Niro må litt ned.

Ville unngått Leaf, det er fort gjort å havne i en situasjon der du må lade mange ganger, f.eks hvis du drar til en hytte uten lading og drar videre derfra til Sverige på ferie. Da kan du ende i en situasjon der det tar mange timer å lade bilen til 80%, fordi du må lade mange ganger på en kjøretur.

Chademo kontakter blir det også færre av, har sett at f.eks Fortum når de bygger 150kw ladere så har ikke de Chademo. Selv BKK har bare installert 3 Chademo og 5 CCS på Maurset. som er en nyere ladestasjon.

Du kan risikere å komme i en situasjon der du må lade og ikke kan kjøre videre, der de med Chademo må vente i timesvis, mens de med CCS har ledige kontakter.

De aller fleste steder i Norge så lader du max 50kw med Chademo, mens id4 lader mye raskere.

En fordel med Id4 kontra E-niro er at Id4 er laget som elbil, tiltross for at den er ca 15cm kortere i lengde så har den 100 liter mer bagasjerom. Den er nok rett og slett med at panseret er mindre uten at jeg har drevet og målt på det.

batterimannen

Leaf er absolutt ikke kjent for å være bil med gode seter, heller motsatt. Hvis du kjører såpass mye ville jeg tenkt ti ganger før jeg valgte den.

eNiro er en fin bil om du vurderer bil med tohjulsdrift. ID.4 er et godt alternativ, som har enda litt mer plass og i tillegg hengerfeste. Hvis du klarer deg uten taklast er Mach-E et godt alternativ. Får SR RWD med teknopakke til 444 000 (trekk fra 22 k om du ikke trenger teknopakke).

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tjafsaren

Om du pendler 100km+ om dagen så burde vel teknisk sett også garanti/kjørelengde være av interesse?

Kjøper du Tesla, så har du 100'km før de begynner å bli vanskelige.
Kia vil ha 150'
Hyundai vil ha ubegrenset så lenge du tar servicer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA