Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil -budsjett 150' (nr.2-bil)

Startet av vuk013, mandag 21. september 2020, klokken 11:06

« forrige - neste »

vuk013

Hva ville ville dere valgt med budsjett 150' og følgende krav:
- Familie på 5
- Kun korte turer i nærområdet 10km/dag
- Beholdes i lang tid (8-10 år)

Dvs: hvilken bil/hvor mange km/hvilket årstall -sånn tommelfinger
(gjerne forklar kort hvorfor)

Thanks!

odahle

Jeg gjorde dette valget tidligere i år og endte da opp med en 2016 e-golf kjørt 33.000 kilometer for 159k. Trillingene (både de nye og gamle) ble for små for oss med to barnestoler i overskuelig framtid. Så valget stod egentlig mellom Nissan Leaf, Kia Soul og VW e-golf (Renault Zoe selvfølgelig også en veldig fin bil, men uaktuell for oss da vi kan ha behov for hurtiglading ved enkelte tilfeller. Her falt også B-klasse electric ut).

Nissan Leaf var for oss uaktuell av flere grunner, men jeg vil trekke frem dårlig sittestilling for meg på 188 cm (rattet kan ikke trekkes ut bla), mangel på rykkesensorer og subjektivt tankesett om at bilen rett og slett ikke er pen. Kia Soul får pluss for høy sittestilling og mye utstyr, men bagasjerom og baksete ble for trangt. Det er også negativt at det er chademo ladeplugg på bilen.

VW e-golf stod igjen som det beste valget for oss. Kjedelig, traust og null spenning i det valget. Det går fem på dusinet og du får gjerne lyst på ny bil igjen rett etter at du har gjort valget. Men samtidig, ut fra kriteriene var den for oss det beste valget. Bra ustyrt, god plass til barnevogn, barneseter og god sittestilling gjorde valget enkelt for oss.

Status etter 6-7 måneder er vel egentlig fortsatt at vi er fornøyde. Det har vært noen turer på verksted for mindre og større problemer. Kjente problemer som vannlekasjer i høytalere, bærearmer ol. Dette skyldes og at jeg vil få ryddet bort mangler før garantien utgår. Du vil sikkert gjøre bedre valg om du kun fokuserer på driftssikkerhet og uproblematisk bilhold, selv om dette blir basert på mine anekdotiske opplevelser.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Magnus Hansen

Alder på barn (behov for barnesete, barnevogn) er jo viktig opplysninger her.

amps

Ville sett på en VW e-UP, rett og slett fordi man da får en nyere bil enn mange andre. Man kan f.eks få en 2018 E-Up til 150.000, og da har man flere år på garanti igjen, og bilen er 10-12 år på slutten av regnestykket ditt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190993462

Går du for en større bil, så må det bli en som er i ferd med å løpe ut av garanti, samt at jeg er usikker på om slike elbiler faktisk kommer til å bli 15 år gamle. Det er f.eks veldig få 15 år gamle elbiler på veiene nå, det er selvfølgelig mange grunner til.

Daniel_0007

Høres ut som en kassebil med 5 seter passer dere, rekkevidden er kort men god plass

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191513883

Reel rekkevidde er kanskje rundt 10 mil men holder for dere
Riktignok 7 seter men bakerste rad er lett å ta ut
Model 3 2019 LR Rwd

vuk013

Takk for svar!

Ingen behov for bakovervendte barneseter etc.

Jeg heller vel mot en e-golf, en ioniq ville kanskje fungert(men jeg liker ikke utseeendet :D). synes E-UP blir for liten.

Odahle; vurderte du Ioniq?

automat

Får man noen Ioniq for 150k da? Den er rekkeviddemessig mer i klasse med 40kWh Leaf, 36kWh eGolf og 94Ah i3. Fordelen med å gå opp i denne rekkeviddeklassen er at man får en bil som har et mye større bruksområde. Mange har erfart at elbilen raskt blir nr-1 bil, selv om den ble kjøpt inn som nr-2.

Ioniq er kanskje ikke så vakker, men er veldig fornuftig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OleBrummen


Til nr 2 bil og med familie på 5 der man skal ha bilen lenge, og med behov for så kort rekkevidde ville jeg forsøkt å kjøpe en 2016-2017 modell, av «rimelige» biler som soul, e-up, leaf eller golf. Verditapet er størst år 1-2, men du vil gjerne ha den en stund, ergo ikke kjøpe for gammel bil der en ser på reierasjonsutgifter og kanskje batteribytte.

Nissan leaf 24 kWh nok bra kjøp da mange skyr de siste årsmodellene på 24 kWh og heller ser til 30 eller 40 kWh. Sannsynligvis vil batteriet holde lenge om du holder deg innenfor 20-80 lading Hvorfor betale for en ekstra rekkevidde du ikke vil trenge på denne bilen? Ha flere på listen, se etter gode kjøp av privatpersoner på Finn og tenk årsmodell/km stand fremfor merke.

PS! Alle disse bilene er litt knappe for familie på 5, men som bil 2 går det jo bra. (Kan vurdere å bytte i en MG EZ om et par år etter verditapet er tatt, slik at den kommer innenfor budsjettet ditt. Litt mer romslig)


Trekkoppbil

#8
Til den typen småkjøring, så ville jeg nok vurdert en Leaf i 50 000-kr klassa, hvis det er mulig å få tak i, og heller lempa litt på kravet om 8-10 år.  Erfaringen min med Leaf, er at det er biler som bare går og går uten overraskelser. Men batteriene redusereres fort om bilen står høyt opplada med høy temperatur på batteriet. Og man veit ikke hva salgs feil man får når bilene blir så gamle som du antyder.

Går du litt opp i pris, er det mulig du kan finne en 12-barers Leaf, hvor det er noe håp om at den kan vare i 8 år, om du er forsiktig og begrenser deg til 80% lading, og unngår kombinasjonen av høy temp og høy lading og du holder bilen tørr. En kapasitetsbar til eller fra, kan fort gi et uslag på ett års gjenværende levetid.

Hvis du vil gå opp i rekkevidde, så kan bilen få større bruksområde, og den kan få lengre levetid, men prisen kan også bli 2-3 ganger høyere.

Her fant jeg en 12-barers 2014 Leaf S på auksjon med prisantydning 51000, men med sprekk i ruta: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192382292

Det er liten skjerm på disse, og du kan vurdere om du har tilstrekkelig syn ved rygging. Fordelen er at disse bilene med liten skjerm, har potensiale for modifiseringer: Hvis man bytter skjerm og høytalere, så kan bilen bli svært bra, men det kan være mye knot å få til.

For det om dette er billigmodellen, så drar denne fordel av å være usa-modell, så den er godt utstyrt med 6kw likeretter. Enkelte butikker har ladeplasser med 32A uttak, og da kan det være gull verdt med 6kw likeretter, så man får lada opp et par mil, under småstopp.

Nå ser jeg det er noen Leafer til rundt 60 000kr på Finn, men de har 9-10 kapasitetsbarer.

Wisd0m

Tectylbehandlet Leaf. Skuddsikker, og det som tar de er nok rusta før batteriet tar kvelden.

vuk013

Takk for alle svar!

Til info; det ble en 2016 e-golf (norsk) med 44'km til kr160'. Veldig fornøyd med bilen, overgangen fra dieseltraktor er merkbar!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA