Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hytte uten lademulighet

Startet av mrod, mandag 28. september 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

mrod

Vi vurderer å kjøpe vår første elbil i løpet av 2021, mest sannsynlig Skoda Enyaq iv80x eller Tesla Model Y. Disse har oppgitt rekkevidde på henholdsvis 460 km og 505 km (WLTP), noe vi håper er tilstrekkelig til vårt bruk.

Det er imidlertid ett usikkerhetsmoment: Vi har hytte på fjellet uten lademulighet - verken underveis på turen eller på parkeringsplassen. Turen dit er på ca 8 mil, inkludert én fergeovergang og avsluttes med en stigning på ca 300 meter.

La oss si vi ønsker å kjøre til hytta på vinterstid (-5/-10C), og så returnere noen dager senere, uten å lade. Er dette et risikoprosjekt med de bilene vi vurderer?

RJK

Du skal vel klare turen 2x frem og tilbake uten å lade, og fremdeles ha restrekkevidde med god margin, på vinteren og med litt dårlig brøytede veier. Null stress.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Det er ikke noe problem. Forbruk tipper jeg på Teslaen blir veldig likt min Model 3. Regn med da 1,8 kWh/mil på 16 mil som blir ca. 29 kWh. Rund opp til 30 så har du gått.  Det bruker detrundt 40 prosent på batteriet på Model Y, så det er mye igjen til kjøring lokalt.

mrod

Takk for svar! Greit å vite at dette neppe blir noe problem.

Morten M.

Sitat fra: mrod på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:50
Takk for svar! Greit å vite at dette neppe blir noe problem.

Vi gjør det samme, men opp til 600 høydemeter. Tesla X 100. Men den har i prinsippet samme rekkevidde som model Y. Null problem, men skru av sentrymode og ikke sjekk bilen med appen hele veien så går det veldig bra.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Trekkoppbil

#5
På blanda småkjøring med Leaf, bruker jeg ca 2kwt/pr mil på småkjøring om vinteren, og om sommeren bruker jeg vesentlig mindre.
Sånn sett skulle forbruket bli ca 32kwt på 16 mil, men det avhenger av så mange faktorer. Det kan i tillegg gå med noen kwt til varmeapparetet mens du står i fergekø, og kanske er par kwt på stigning, men det meste vil du få tilbake når du kjører ned igjen.

Gjør du innkjøp langs veien, så gjelder det å se seg ut butikker som tilbyr lading. Langs enkelte veier er det butikker som tilbyr 7 eller 22 kw gratis.

Har du et batteri på 60kwt, så burde du ha noe til overs, som du kan bruke til hyttestrøm.
Da trenger du en bil med Chademo-uttak og en DC/AC-konverter. (Som sikkert koster langt mer enn ett bensinaggregat)
Leaf e+ med 60kwt batteri og 22kwt likeretter, burde være den ideelle hyttebilen. Hvis du da kan lade opp fra 22kw-kontakt når du er på butikken, og du kan ta med strømmen på hytta.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 30. september 2020, klokken 13:15

Har du et batteri på 60kwt, så burde du ha noe til overs, som du kan bruke til hyttestrøm.
Da trenger du en bil med Chademo-uttak og en DC/AC-konverter. (Som sikkert koster langt mer enn ett bensinaggregat)
Leaf e+ med 60kwt batteri og 22kwt likeretter, burde være den ideelle hyttebilen. Hvis du da kan lade opp fra 22kw-kontakt når du er på butikken, og du kan ta med strømmen på hytta.

Selv om dette er teknisk mulig, så høres dette mer ut som fantasitanker enn noe som er praktisk gjennomførbart. Og å anbefale en bil med Chademolading i dag?

Trådstarter skrev forøvrig at hytta var uten lademulighet, ikke uten strøm. Parkeringsplassen skal ikke være så veldig langt unna hytteveggen før lading blir vanskelig (Det samme gjelder forøvrig for hyttestrømforslaget)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

#7
Det bør vel være praktisk gjennomførbart, men det kan være prøving og feiling for å være tidlig bruker for noe som  ikke er så vanlig i Norge.
I USA koster f.eks en 2-veis  Quasar wallbox 4000usd, men det kan muligens være billigere bokser i Kina.


Den siste dekaden har det stadig vært drømmeprosjekter, om å bruke biler til å lagre energi for strømnettet. Jeg trur ikke tida har vært moden for det til nå, men det kan jo endre seg, og det er stadige framtidsvisjoner:
Sitat fra: Electriccarsreport link=https://electriccarsreport.com/2020/09/the-future-of-vehicle-to-grid-ev-charging/
By 2050, up to 45% of households will actively provide Vehicle to Grid (V2G) services, according to National Grid Electricity System Operator (ESO)'s
Jeg topper 2-veis ladebokser blir hyllevare når e-verkene vil legge tilrette for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA