Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil - ID.3 Max eller Tesla M3 SR+ / Polestar 2?

Startet av undric, mandag 28. september 2020, klokken 14:55

« forrige - neste »

undric

Hei
Er klar for å bytte ut nåværende dieseldrog (10 år gammel BMW X1).

Har prøvekjørt VW ID.3 Max og liker bilen godt. Men, med prislapp på Kr. 471000 så er man plutselig
i Tesla SR+ / Polestar 2 territorie med tanke på pris.

Liker at ID.3 er lett og manøvrerbar med mye finurlig teknologi. Gode kjøreegenskaper. Stor luke bak er også fordel. Men føler samtidig at det er mye penger for en såpass liten bil selv om den plassmessig er stor nok til mitt bruk. Rent ytelsesmessig er den jo heller ingen højdare sammenlignet med alternativene.

Bruk blir nok stort sett bykjøring med kanskje 3-5 langturer i løpet av året.

Ønsker mest mulig teknologi og kjøreglede. Har noen har testet ID.3 opp mot alternativene og kan si noe om VWs Traffic Assist i forhold til Polestar og Tesla Autopilot (ikke FSD)?

Vil det være regnet for galskap å gå for ID.3 Max i denne prisklassen? :)

Trekkoppbil

Prisen høres høy ut for en bil uten 4-hjulstrekk.

Kanskje Mustang hadde vært noe for deg?

Tjomsas

Til den prisen kan du jo også vurdere ID.4? 1st utgaven er veldig bra "value" i mine øyne ihvertfall. Får mer plass og mer "Premium" interiør enn i ID.3.

amps

#3
Spørs jo hvilket ekstrautstyr du virkelig vil ha og kommer til å bruke i max. Hvis det primært er bedre lyd du vil ha max for så kunne du jo vurdert Opel Ampera-e istedet og spare 150k. Ampera-ene kommer med stort sett det man trenger, som ryggekamera og oppgradert lyd.

Når jeg vurderte bil så var hovedkravet at den skulle være lett å kjøre inn på kjøpesentre og treningssentre. Hadde ikke sett så lyst på det hvis jeg måtte romstert rundt på de Sats'ene jeg går på med en Tm3 eller Polestar.

Man kan jo lure litt på hva verditapet på en Id3 til 470k vil være.

Counterpointer

I denne sammenhengen så kan en også vurdere Enyaq som starter på 348k

batterimannen

#5
Sitat fra: undric på mandag 28. september 2020, klokken 14:55
Vil det være regnet for galskap å gå for ID.3 Max i denne prisklassen? :)

Ja  ::)

I tillegg til Polestar 2 og Model 3 SR+ som du har nevnt så får du en Mach-E SR RWD med Teknopakke til 444 000. Da får man en bil med mye bra ekstrautstyr. Kanskje litt større bil enn du trenger.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Wisd0m

Hvis traust og kjært er viktig så er vel ID.3 bilen. Etter min mening så er ID.3 for høyt priset mot TM3 SR+. Still bilene opp sidenav hverandre og tenk at de begge har en bensinmotor. ID.3 er en halvkjip økonomiboks, mens TM3 SR+ er en bil med rundt 300 hester, 0-100 på ca. 5,x sek og kan gjøre akseptable tider rundt ringen. I tillegg så kan man ikke ha hengerfeste på den fornuftige økonomiboksen.  ID.3 hører hjem i Leafs gamle prisområde. Det vil si på 400 blank, ikke på slutten av 400. ID4 ser ut til å være bedre priset, og man kan lure på om VW glemte SR+ når de priset ID3.

1000kwh

Ingen er så merkelojale som VW kunder, så tror de klarer seg greit.

Stikkkontakt

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:03
Hvis traust og kjært er viktig så er vel ID.3 bilen. Etter min mening så er ID.3 for høyt priset mot TM3 SR+. Still bilene opp sidenav hverandre og tenk at de begge har en bensinmotor. ID.3 er en halvkjip økonomiboks, mens TM3 SR+ er en bil med rundt 300 hester, 0-100 på ca. 5,x sek og kan gjøre akseptable tider rundt ringen. I tillegg så kan man ikke ha hengerfeste på den fornuftige økonomiboksen.  ID.3 hører hjem i Leafs gamle prisområde. Det vil si på 400 blank, ikke på slutten av 400. ID4 ser ut til å være bedre priset, og man kan lure på om VW glemte SR+ når de priset ID3.

Hadde uten tvil valgt ID4. TM3 er både lengre og bredere og har mye større svingradius.
Prisen for ID4 1st er ekstremt god syns jeg.

undric

Mange gode tips. Takk :)
Har slått fra meg ID.3 i Max og 1st utgave i alle fall. Får se om det kommer noen bedre prisede pakker etter 1st er ferdig solgt.

ID.4 virker mye mer fornuftig priset enn ID.3. Denne er høyst aktuell, selv om det nok også er litt traust familiebil. Fint priset og godt utstyrt.

Ford Mustang Mach-E har jeg ikke sett på før, har tenkt at det var klassisk Mustang form-faktor. Fin bil, men litt stor. Må tas med i vurderingen. Har garasje bygget på minimumsmål, så kan kanskje bli i snaueste laget. Må måle litt :)

Skoda Enyaq er kanskje også litt i største laget, men for all del en flott bil. Må se litt nærmere på denne også.

Har heldigvis godt med tid, så kan vente til disse er klare for prøvekjøring.
Har ikke prøvekjørt Tesla enda, så det kan jo gjøres mens jeg venter. Da kan jeg i alle fall sammenligne denne
med ID.3 i alle fall.

trygvan

#10
Sitat fra: knut.aulie på mandag 28. september 2020, klokken 20:19
I denne sammenhengen så kan en også vurdere Enyaq som starter på 348k

Jeg har sett litt på Enyaq, og 348k-alternativet er svært ribbet, mye mer enn hva andre merkers basismodeller legger seg på for tiden. Prisnivået, slik jeg har lest de ulike konfigurasjonene er nokså likt eller såvidt over ID.4. Det blir altså ikke en interessant bil før du er godt over 450k.

Jeg har for øvrig prøvekjørt både Polestar 2 og ID.3 max. Du spør om førerassistansesystemene. Jeg opplevde de som meget gode på begge (testet lane assist på begge, og traffic jam assist på maxen, det var mangel på kø da jeg testet polestaren). Polestar opplevde jeg som overlegen i design og kjøreegenskaper. Jeg synes forsåvidt ID.3-en er grei nok, liker rakkaren jeg, men polestar gav betydelig mer luksusfølelse og virker som en god del mer bil for pengene. 2,2tonn kinabil, og diger google-terms-and-conditions du må signere før bruk kan dog være avskremmende på noen.

Barid Bel

Pass deg litt for å prøve model 3  ;) Vi skulle ha en fornuftig familievennlig bil og var ganske bestemt på Niro, men så lånte jeg en m3 LR. Det er til dags dato den morsomste kjøreopplevelsen jeg har opplevet i en bil, og hadde det ikke vært for en mer fornuftig partner (og god pris på niro) så hadde en sånn vært bestilt nå.

Da jeg skulle kjøre den gamle dieselbilen (140hk/360nm) hjem var jeg overbevist om at det var noe galt med den, siden den plutselig hadde null akselerasjon.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Bjoris

Enig i at ID3 er priset for høyt, tror mange går for ID4 eller andre merker, men selger bra forløpig og får jo gode skussmål.

Tesla er noe annet på alle måter, her må en prøve å gjøre seg opp en mening selv. Tesla er ikke for alle og det begynner å komme mye annet bra nå.

Har i dag ENiro som så smått legges ut for salg nå til fordel for ID4 1ST. Dersom en ønsker en liten bil med stor plass og ekstremt god rekkevidde samt lite feil og lang garanti så er det en fin bil, gammelmodig, men den kjører bra og har stort sett null feil. For mange er dette veldig viktig, jeg må jo si jeg kjenner mange som ikke har peiling på hvordan nytt utstyr i bilene skal brukes, autolys, cruisecontroll brukes aldri, hehe...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA