Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hongqi E-HS9

Startet av hovik, mandag 28. september 2020, klokken 12:21

« forrige - neste »

HolyDiver

Frykter dårlig rekkevidde på denne jeg. Tror 450km WLTP er helt urealistisk. Her snakker vi 20-25 mil på vinteren.

Rosstopher

Sitat fra: HolyDiver på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:09
Frykter dårlig rekkevidde på denne jeg. Tror 450km WLTP er helt urealistisk. Her snakker vi 20-25 mil på vinteren.

Model X med ca samme kapasitet på batteriet har jo 580 km rekkevidde. Hvorfor er 450 km helt urealistisk? Er Hongqi mye tyngre eller mye mindre aerodynamisk?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

TMX er jo å regne som en aerodynamisk dråpe, kontra E-HS9 som minner om Landrover Discovery.
Blir enorm luftmotstand av slikt, og ditto forbruk.

Fordelen er jo at bilen blir ekstremt praktisk når den er så firkantet, men ser neppe for meg at rørleggeren legger 700k på bordet for en Hongqi av den grunn.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HolyDiver

Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD

Det er også kun 90kWh tilgjengelig. Hørte produktsjefen mente han hadde hatt bilen ned i 23-25kWh per 100km, personlig tror jeg slike tall medfører en helt urealistisk kjørestil med denne bilen. Da reporteren kommenterte på prøveturen, så var forbruket på 30kWh/100km som jeg mistenker er snarere regelen enn unntaket på sommerføre. Med andre ord knappe 30 mil maks rekkevidde. Om vinteren kan du sikkert fjerne 30%, minst.

Og bidraget fra luftmotstanden øker vel eksponensielt med hastigheten også, så dette er neppe noe man kruser rundt i 110-120km/t i 30 mil.

Thomas Parsli

Sitat fra: HolyDiver på søndag 02. mai 2021, klokken 21:32
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD

Husk at den reelle luftmotstanden er CdA - altså Cd multiplisert med arealet.
Og for meg ser arealet betydelig ut :(

Skal den leveres i Q4 antar jeg Tesla-Bjørn har en video en gang i løpet av sommerferien...

Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Alfa Bergen



Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(
[/quote]

Er faktisk bare 100 kW. Med så lav maks hastighet, bør ladekurven være temmelig bra
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

HolyDiver

Leste en plass at 20-80% skulle ta 0,8 timer, noe som tilsvarer ca 45 min. Det i seg selv er ikke nødvendigvis krise, men hvis vi snakker 30kWh/100km så blir det mye ladetid på langtur.

nosi1202

Prøvesatt denne i dag. Bilen er relativt stor utvendig, men overraskende trang inni. Jeg med mine 181 hadde førersetet i bakerste posisjon og kunne fint hatt det lenger bak. Setene er sånn passe med tanke på sidestøtte og lårstøtte. På rad 2 er plassen formidabel. Det er nesten så man skulle tro at dette er en sjåførbil, noe det muligens også er på hjemmemarkedet. For å gi plass til 3 rad må 2 rad en del frem, men det er fortsatt godt med plass.

Både 2 og 3 rad lider av samme utfordring som mange elbiler, nemlig at sittehøyden blir for lav, eller rettere sagt gulvet for høyt. Man sitter med beina i en litt rar posisjon. Særlig på 3 rad var dette merkbart. Skulderbredden på 3 rad er heller ikke alle verden. Overraskende smalt, bilstørrelsen tatt i betraktning. Bagasjerommet er brukbart med alle rader i bruk og enormt med to rader.

Opplevd kvalitet var overraskende bra på førerplass og 2 rad. 3 rad er litt kjipere og bagasjerommet bestod av mye stusselig hardplast. Softclose på samtlige dører gir en uovertruffen kvalitetsfølelse. Skjermene har mye likhet med Audi og Porsche.

Som nevnt lenger opp er hurtigladinga ikke mye å skryte av. Hvordan kurven ser ut fikk jeg ikke noe svar på. At fronten er massiv og at rekkevidden blir stusselig irl er det ingen tvil om. Jeg spurte selger om 23 mil på vinterstid (til hytta langs E6) var realistisk. Han trodde ikke det.

I praksis står man igjen med en forvokst bil med rekkevidde som en bybil. Men ut i fra at de i følge selger har tegnet haugevis med kontrakter, virker det som det er et marked for slike biler også. For min del er det ikke aktuelt.   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

HolyDiver

Takk for rapport Nosi👍

Jeg er iallefall mye mer negativt innstilt nå pga både elendig rekkevidde og lastekapasitet. Sjåførbil var en god benevnelse

Moas

Siden de fleste parkeringsplassene i landet er dimensjonert for maks lengde 5 m så spørs det om dette blir en storselger ;)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Rosstopher

Ser NEDC-rekkevidde er oppgitt til 510 km. Da antar jeg at 450 km WLTP er ønsketenkning, og at vi skal være heldige om WLTP combined er over 400 km.

Litt synd, for med god plass, tilsynelatende pent interiør, hengerfeste og mulighet for skiboks så dette ut som en veldig kurant familiebil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HolyDiver

Spørsmålet er vel snarere hva man skal med så god plass, hengerfeste og skiboks når bilen knapt kan ha med seg noe før den er overlastet.

Rosstopher

Var og så på den i dag. Sjåførbil stemmer godt ja. Veldig god plass i andre rad, altså god plass til bakovervendte barneseter. Jeg er 1,90 og syns det var mer enn nok beinplass foran også. Kun Isofix i andre rad.

Virker som god kvalitet på interiør og bra med oppbevaringsplass. Tydelig at det er en fossilbil opprinnelig da det ikke var noen frunk under det massive panseret (det skal visst komme en liten frunk på kundebiler, koster ca kr 4000 ekstra) og lite plass under gulvet på bagasjerommet. Syns også den så bra ut utvendig. Ikke like ruvende foran som på bilder.

Skjermene virket bra, men de var på kinesisk så jeg fikk ikke utforsket så mye. Av en uforklarlig grunn viste den ryggekamera bare på høyre halvdel av skjermen i midten, altså lengst unna fører. Mulig det er mulig å bytte til full skjerm om man forstår språket.

Max ladefart er oppgitt til 100 kW, noe selgeren mente var mer enn fort nok... Han hadde også kjørt elbil siden 2011 og kunne telle på en hånd hvor mange ganger han hadde hurtigladet, så han har tydeligvis et helt annet behov enn jeg har.

Blir nok ikke kjøp for min del pga antatt kort rekkevidde og treg lading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HolyDiver

FAQ fra roadshow her: https://hongqi.no/a/faq/

Ingenting nevnt om nyttelast/tillatt totalvekt. Positivt at Carplay/Auto kommer, men tydeligvis en HW endring da bilen må inn for å få det ettermontert. Det såkalte «app-utvalget» virker tragisk.. minner meg mest om nytteverdien på Fishtank app på min Renault Zoe 😂

Var også og prøvesatt bilen, og kan bekrefte at den er overraskende trang inni. 3. seterad er mye dårligere enn jeg trodde, med lav sittepute og trangt mot setene forran. Tenåringen på 14 var ikke i tvil; Model X fremstår vesentlig bedre akkurat her.

Den beste plassen å sitte var 2. seterad - den var rett og slett i en klasse for seg selv. Så sjåførbil-merkelappen er veldig dekkende.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noen dager siden offisielle WLTP tall fra typegodkjenningen var klar: 396 km for (84) 76,5kWh utgaven og 465 km for (99) 90kWh utgaven.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA