Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hongqi E-HS9

Startet av hovik, mandag 28. september 2020, klokken 12:21

« forrige - neste »

batterimannen

Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet. Byton har jo fått eget underforum for lenge siden, men hvor mange kjører rundt med en M-Byte? Airways var det også noen som ville ha underforum for, siden det skulle komme mange biler og modeller til Norge...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

chargedup

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:23
Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet.
+1
Selv om Hongqi er ekstremt mye nærmere levering enn alle andre merker flere vil ha egne underforumer for.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

HolyDiver

Har oppdaget mulig showstopper for min del, med 6 stk i familien. Fra prislisten kan man lese:

* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg

Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. Tallene for 7-seteren er ikke noe bedre.

turfsurf

Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:54

* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg

Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. T
Spørs om det er egenvekt ink fører eller ikke. Og snittvekten i en familie på seks er vel sjelden 75kg. Klart, seks voksne menn på helgetur med noen kasser øl kan jo bli en utfordring...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Egenvekt i vognkort inkluderer en tenkt fører på 75 kg, men det er ikke sikkert at tallene fra importør/produsent gjør det.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:54
Har oppdaget mulig showstopper for min del, med 6 stk i familien. Fra prislisten kan man lese:

* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg

Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. Tallene for 7-seteren er ikke noe bedre.

Beregnet for kinesere sikkert - de klarer 6 stk inn i en slik uten å bikke vektbegrensningen

chargedup

Ikke unormalt til å være elbil. Alle elSUVene (hittil) har rundt 500kg nyttelast (+fører på 75kg, ettersom det er det som oppgis i vognkortet som nyttelast). EQC, I-pace, E-tron og model X har alle under 600kg nyttelast.
Selv om de som er nevnt her kun har 5 seter (bortsett fra model x) er det generelt lav nyttelast på elbilene. GLC (vilkårlig valgt på finn med dieselmotor) som kan direkte sammenlignes med elbilen EQC har 655kg nyttelast, mens EQC har 445kg. Kan ikke fylle EQC med 5 voksne og mange ølkasser heller.

At 6-7 seteren av Hongqi fort blir fylt med overvekt er det liten tvil om. Hvor mange kjøpere har noengang sett på nyttelast på en SUV (GLC/Q5/Q7/X5 osv)? At det har en betydning for sikkerheten er helt klart, men bilen er vel uansett ikke typegodkjent (gjetting fra min side) og krasjtestet (gjetting fra min side) i Europa slik at spesifikasjoner ikke trenger være 100% enda?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

HolyDiver

Tesla Model X LR har 610 kg nyttelast, eksklusiv sjåfør, såvidt jeg kan se fra PDF: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf

Tror en tilhengerkroken fort veier 15-20 kg også inkludert innfesting i rammen, som da må trekkes vekk fra total nyttelast på alle biler.

Viste denne problematikken var høyaktuell på bobil, men at den fins på elbil med 6+ seter også var ukjent for meg. Personlig synes jeg det er useriøst å selge noe som i praksis ikke kan brukes slik det er tiltenkt. Man kan sikkert argumentere for at man aldri blir kontrollert, men jeg ville ikke vært innblandet i en ulykke der det i ettertid ble påvist at man kjørte med overvekt. Vil anta forsikringsselskaper fort blir ivrige av slike ting ... skyld eller ei.

chargedup

Ja, 610kg minus fører= 535 kg. 2019 model X 100 7 seter jeg sjekket, hadde ca 540-550kg. Bare å gå på vegvesen.no og taste inn reg nr og trykke på mål og vekt. 7 voksne menn og øl blir problemer i en X også, men sjelden jeg har sett mer enn 4 stk voksne i en slik bil.

Man får i det minste plass til massevis av (tomme) pappesker i en Hongqi slik at pappesketesten til TB kommer den nok godt ut av.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kaiat

At det blir lite nyttelast igjen med alle seter i bruk, er noe som går igjen på mange fossile flerbruksbiler også. På min gamle flerbruksbil var også vogntogvekt et problem. Dersom jeg skulle utnytte maksimalt tillatt hengervekt på den bilen, kunne jeg strengt tatt ikke ha passasjerer med i bilen.

Radial

Skulle vært litt mer bilder av de forskjellige versjonene - og en bedre liste over std utstyr.

Bare brunt skinn igjen feks, ala BYD tang? 🤭
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:23
Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet. Byton har jo fått eget underforum for lenge siden, men hvor mange kjører rundt med en M-Byte? Airways var det også noen som ville ha underforum for, siden det skulle komme mange biler og modeller til Norge...

Føler det er litt forskjellig. Hongqi E-HS9 kan nå reserveres, priser er fastsatt, de skal på Road Show i juni, og de sier de skal levere biler i år. Særlig med tanke på et spøkelse med mva på den delen av bilen som koster mer enn 600.000 i 2022 er det jo greit at folk blir gjort oppmerksomme på denne bilen, og får den levert før nyttår. Videre, så har de jo og knyttet til seg forhandlere....alt er egentlig klart...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor kan en ikke bestille bilen? Hvorfor kan en kun Reservere? Er det pga manglende godkjenninger i Norge?
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 19. april 2021, klokken 10:21
Må bare si at dette må være et utrolig billig alternativ for de som trenger mye plass og vurderer Tesla Model S/X. Du får utrolig mye for pengene, og levering begynner visst i Q4 i år. Importøren sier de aldri har hatt sånn interesse for noen annen bil (har importert Mitsubishi og andre merker før).

Skjønner ikke i det hele tatt hvorfor Hongqi ikke er et eget Emne på dette forumet....
Jeg lurer på om 620 til 780k for en bil, som er helt ny på markedet og også fra en ny produsent, ikke er spesielt billig.......

Mulig jeg har fordommer mot en ny Kinesiske bil. Den er jo stor og har også egenartet utseende som jeg faktisk synes er kult.

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA