Ikke unormalt til å være elbil. Alle elSUVene (hittil) har rundt 500kg nyttelast (+fører på 75kg, ettersom det er det som oppgis i vognkortet som nyttelast). EQC, I-pace, E-tron og model X har alle under 600kg nyttelast.
Selv om de som er nevnt her kun har 5 seter (bortsett fra model x) er det generelt lav nyttelast på elbilene. GLC (vilkårlig valgt på finn med dieselmotor) som kan direkte sammenlignes med elbilen EQC har 655kg nyttelast, mens EQC har 445kg. Kan ikke fylle EQC med 5 voksne og mange ølkasser heller.
At 6-7 seteren av Hongqi fort blir fylt med overvekt er det liten tvil om. Hvor mange kjøpere har noengang sett på nyttelast på en SUV (GLC/Q5/Q7/X5 osv)? At det har en betydning for sikkerheten er helt klart, men bilen er vel uansett ikke typegodkjent (gjetting fra min side) og krasjtestet (gjetting fra min side) i Europa slik at spesifikasjoner ikke trenger være 100% enda?