Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utslippsfrie kjøretøy dytter ut jernbane i ny NTP

Startet av hgs, mandag 28. september 2020, klokken 10:38

« forrige - neste »

hgs

https://www.nrk.no/norge/jernbaneutbygging-kan-tape-for-utslippsfrie-biler-1.15170591

Dette er ganske interessante tanker. For ti år siden ville jeg selv dømt slikt nord og ned og sagt sats på jernbanen. Når man ser på utviklingen i kostnader for jernbanebygging parallellt med veier man likevel må ha og at utviklingen raskt beveger seg mot en utslippsfri og (etterhvert) selvkjørende bilpark synes jeg det er bra at dette ses på med nye øyne.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Ketill Jacobsen

Absolutt verdt å ta en ny grundig vurdering med utgangspunkt i at all transport er CO2-fri. Selv liker jeg veldig godt å kjøre med tog (og liker også å kjøre med bil).En ny Nord-Norgebane er jeg meget kritisk til. En passasjer er kanskje villig til å betale kr 500 mellom Tromsø og Bodø. Deretter må staten subsidiere billetten med kr 5000. De 5000 kr kunne kanskje blitt brukt til noe mer nyttig i landsdelen? Problemet er i bunnen at tog krever et veldig stort trafikkgrunnlag for å bli lønnsomt (se artikkel).

kodax

Sitat– Når det gjelder gods er jernbanen ideell til å frakte gods over lange avstander. Det er grenser for hvor mange lastebiler vi kan sende gjennom Østerdalen, over Dovre eller over fjellet mellom øst og vest, sier Myrli.
Hvorfor er dette et problem? Er det ikke plass på veiene? Er det mindre arbeid å vedlikeholde jernbanelinje enn vei?
Når lastebilene er blitt selvkjørende, vil det være minst like effektivt som tog, samt at lastebilene kan kjøre rett ut til kundene. Man slipper å vedlikeholde både vei og skinner, og man kan forøvrig gjenbruke endel av togets infrastruktur som tunneler og andre traseer.
Godstog vil forsvinne når nok lastebiler blir elektrifiserte og selvkjørende, og det samme gjelder persontog ift personbiler.
Forventer man det er på plass om 10-20 år, så burde det planlegges deretter.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. september 2020, klokken 11:40
Absolutt verdt å ta en ny grundig vurdering med utgangspunkt i at all transport er CO2-fri. Selv liker jeg veldig godt å kjøre med tog (og liker også å kjøre med bil).En ny Nord-Norgebane er jeg meget kritisk til. En passasjer er kanskje villig til å betale kr 500 mellom Tromsø og Bodø. Deretter må staten subsidiere billetten med kr 5000. De 5000 kr kunne kanskje blitt brukt til noe mer nyttig i landsdelen? Problemet er i bunnen at tog krever et veldig stort trafikkgrunnlag for å bli lønnsomt (se artikkel).


Hvor tar du disse tallene dine fra? Hvordan klarer fly å frakte passasjerer for noen få hundrelapper, mens tog skal koste 5 500,- for en "liten delstrekning" til en togtur å være? Skinnene vil være til bruk for både godstog og passasjertog, og selv passasjertog kan ta med godsvogner i tillegg til passasjervogner.


Over hvor mange år tenker man å innberegne nedskrivningen av toglinjene med tilhørende infrastruktur? Ser man bedriftsøkonomisk på det, så ser man gjerne på 10-årsperspektiv, samfunnsøkonomisk kanskje så mye som 25 år, mens toglinjer nok vil stå ganske fint i både 50 år og mere til.


Mange som ikke har bil av en eller annen grunn, som gjerne tar toget fremfor fly om det føles riktig priset, men Nord-Norge-banen er ikke først og fremst for persontrafikk, det er en bonus. Det er godstrafikk som er problemet. Og værforholdene spås ikke å bli bedre med tidene, tvert i mot om man skal tro spådommene om hva som skjer om vi ikke får snudd COx-utslippet fremover.


Har stor tro på at autonomi og elektrisk tungtransport vil komme, men når? Og skal man se helt bort fra togtransporten frem til dette skjer? Det kan fort ta 25 år før vi har kun nullutslippskjøretøy innen tungtransporten, også for de virkelig lange avstandene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sipps

Jernbanedirektorated har funnet ut at de vil tape penger på nord norgebane også etter 75 år :p

Les vedlegg 11 vist du vil se på nyttekostnaden ved nord norgebanen

https://www.jernbanedirektoratet.no/no/strategier-og-utredninger/utredninger/utredning-nordnorgebanen/

RJK

Lest gjennom hele, og ser på punkt 4.4.1 at de ikke har tatt med i beregningen endring i gods som per nå ikke går.


Det vil jeg si er en stor feil ved denne analysen, fordi det er nettopp slike ringvirkninger man ser for seg. Ny industri som kommer til, som uten jernbanen blir vanskelig eller dyr å få til nettopp pga store hastigheter og "bulky" gods.


En annen sak er at jernbanen som er utredet, stopper i Tromsø. Transport ut av Norge, og spesielt Nord-Norge via Russland, og tilsvarende import av varer som fraktes fra eller via Russland og Finland, blir dermed ikke tatt med.


Heller er det ikke tatt med mulig jernbane via Finland, som finnene vurderer å bygge for å frakte "tørr bulk" gjennom Norge for å få tilgang til isfri havn i Nord-Norge.


https://e24.no/naeringsliv/i/kJvxGj/finland-gaar-videre-med-arktisk-jernbane-til-kirkenes-en-fantastisk-dag


Ser og at de kun ser på økt turisme for norske turister. Det er vel rimelig klart at den største økningen vil være utenlandske turister. Mange på kontinentet som hadde tatt tur opp med jernbane, men ikke vil fly eller kjøre bil. Så vil det i turistmånedene spesielt, bli økt etterspørsel etter bilutleie, og turistbusser til områder rundt.


Det er vanskelig og gå inn på tallene i seg selv siden dette ikke er mitt fagområde, så om de er for konservative eller ikke, kan jeg ikke si noe om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Sitat fra: kodax på mandag 28. september 2020, klokken 14:00
Når lastebilene er blitt selvkjørende, vil det være minst like effektivt som tog, samt at lastebilene kan kjøre rett ut til kundene. Man slipper å vedlikeholde både vei og skinner, og man kan forøvrig gjenbruke endel av togets infrastruktur som tunneler og andre traseer.
Godstog vil forsvinne når nok lastebiler blir elektrifiserte og selvkjørende, og det samme gjelder persontog ift personbiler.
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Sitat fra: kodax på mandag 28. september 2020, klokken 14:00
Når lastebilene er blitt selvkjørende, vil det være minst like effektivt som tog, samt at lastebilene kan kjøre rett ut til kundene. Man slipper å vedlikeholde både vei og skinner, og man kan forøvrig gjenbruke endel av togets infrastruktur som tunneler og andre traseer.
Godstog vil forsvinne når nok lastebiler blir elektrifiserte og selvkjørende, og det samme gjelder persontog ift personbiler.
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Du mener dette er umulig? Hva slags komplekse beregninger er det en lastebilsjåfør klarer som en datamaskin ikke håndterer  :-\

Og antar at du forutsetter at ingen endringer på vegnettet vil forekomme?

kodax

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Sitat fra: kodax på mandag 28. september 2020, klokken 14:00
Når lastebilene er blitt selvkjørende, vil det være minst like effektivt som tog, samt at lastebilene kan kjøre rett ut til kundene. Man slipper å vedlikeholde både vei og skinner, og man kan forøvrig gjenbruke endel av togets infrastruktur som tunneler og andre traseer.
Godstog vil forsvinne når nok lastebiler blir elektrifiserte og selvkjørende, og det samme gjelder persontog ift personbiler.
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Jeg forutsetter at veistandarden blir kraftig oppgradert hvis veiene skal benyttes til all transport. Det er store summer man da kan flytte over fra jernbane-budsjettet som kan brukes til både utbedring og vedlikehold.
Jeg forutsetter også at selvkjøring utvikler seg videre fra det nivået man er på i dag. I tillegg til mer avansert analyse av trafikk, vei-standard og værforhold, kommer det bedre posisjonering både vha sattelitt og landbaserte/veibaserte løsninger (5G/6G, sensorer/sendere i/ved veiene osv.)
Det er svært komplekse oppgaver som i dag løses vha datamaskiner innenfor luftfart, romfart, militære etc.
Å tro at en datamaskin ALDRI ta lastebiler over Dovre på vinterføre vil jeg si er en dristig påstand ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:23
Å tro at en datamaskin ALDRI ta lastebiler over Dovre på vinterføre vil jeg si er en dristig påstand ;)
Enig. Jeg vil heller si det er en enkel jobb. At det vil gå autonome lastebiler over Dovre alle dager uansett vær er en annen sak.

Men med de milliardene man sparer på tog vil man både kunne oppgradere veiene og forbedre vedlikehold og brøyting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Ingen framgang siden 1905 her ser jeg. Mange ledende mennesker sa på den tid at "om det var meningen at menneskene skulle fly, ville de ha hatt vinger".
Slik uttalelser bringer ikke verden videre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thalgar

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:46
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Ingen framgang siden 1905 her ser jeg. Mange ledende mennesker sa på den tid at "om det var meningen at menneskene skulle fly, ville de ha hatt vinger".
Slik uttalelser bringer ikke verden videre.

Å spå om framtida er jo ein nærmast håplaus sport uansett kva retning ein går i.

Når det gjeld sjølvkjøring så trur eg det blir veldig vanskeleg å selga inn semitrailarar utan oppmerksam sjåfør til folk flest:

"Nearly 70% of North Americans and Europeans would not trust an autonomous vehicle"

https://www.consultancy.uk/news/23359/uk-drivers-remain-sceptical-of-autonomous-vehicles
Model Y LR Quicksilver, 2023

1000kwh

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:43
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:46
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Ingen framgang siden 1905 her ser jeg. Mange ledende mennesker sa på den tid at "om det var meningen at menneskene skulle fly, ville de ha hatt vinger".
Slik uttalelser bringer ikke verden videre.

Å spå om framtida er jo ein nærmast håplaus sport uansett kva retning ein går i.

Når det gjeld sjølvkjøring så trur eg det blir veldig vanskeleg å selga inn semitrailarar utan oppmerksam sjåfør til folk flest:

"Nearly 70% of North Americans and Europeans would not trust an autonomous vehicle"

https://www.consultancy.uk/news/23359/uk-drivers-remain-sceptical-of-autonomous-vehicles
Det har med modenhet å gjøre.. hvor mange dropper å fly? Hele flyturen er jo automatisert.

jkirkebo

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:23
Å tro at en datamaskin ALDRI ta lastebiler over Dovre på vinterføre vil jeg si er en dristig påstand ;)

Problemet kommer vel først når datamaskinen må ut og legge på kjetting ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

#14
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:00
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:23
Å tro at en datamaskin ALDRI ta lastebiler over Dovre på vinterføre vil jeg si er en dristig påstand ;)

Problemet kommer vel først når datamaskinen må ut og legge på kjetting ;)
Selvkjøring er ikke det samme som at det ikke er med personer for å utføre oppgaver som foreløpig ikke kan løses med automatikk ;)
Og det meste kan etterhvert løses med automatikk, feks: https://byggmesteren.as/2014/12/01/automatisk-kjettingsystem/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA