Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil - og tysk brukermanual!

Startet av andy76, mandag 28. september 2020, klokken 03:46

« forrige - neste »

andy76

Ny 2020 eSoul og viste seg at bilen var ikke ny, den var regga i Tyskland i juli. Dette var helt vanlig fikk jeg beskjed om og garanti var gjeldende fra 1.gang reg i Norge. Litt rart at en rutinert KIA selger ikke sa det før handel men.
Uansett:
1- Er det mulig å få bort denne ryggelyden?
2- Er det mulig å få bort fotoboksvarsling? Ser absolutt nytten men i det daglige er det litt irriterende at den demper radioen hver gang jeg kommer til en fotoboks..
3- Er det mulig å skru av denne "filskifte" varsleren/"nekteren" når en bruker cruisecontrol? Fasinerende å kjøre på tørre, godt merkede E6 veier i Østfold og la bilen kjøre selv (dog med stadige henstillinger om å holde på rattet!). Ser for meg enkelte ganger jeg ønsker å ha på cruise uten denne funksjonen. Mulig?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

RJK

At forhandler påstår det er vanlig å ikke opplyse om at den er bruktimportert, får stå for den selgerens regning. Bare det at brukermanualen ikke er på norsk, men tysk, er for mange brukere et stort problem. Og det er uansett slik at du fra norsk forhandler kan kreve å få en norsk manual kostnadsfritt.


Men jeg ville blitt dritforbanna, og krevd minimum prisavslag om jeg ikke hadde blitt så forbanna at jeg hadde krevd kjøpet hevet, og alt av penger tilbake, inkludert eventuelle utgifter som eller hadde kommet til.


Er det en KIA-forhandler eller annen seriøs forhandler, så kan de selvsagt gi garanti lik en "ekte norsk" bil, og det kan sikkert gå veldig greit.


Men dersom forhandler går konkurs, eller setter seg på bakbeina i forhold til garanti/reklamasjon, så er det plutselig et problem for deg. Du har ikke nødvendigvis den samme backingen fra den norske importøren, men må kanskje forholde deg til den tyske forhandleren og/eller importøren istedet. Det kan bli både tungvindt og dyrt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Til de mer tekniske spørsmålene dine:

  • Du kan få bort ryggelyden ved å trykke på en knapp som du finner under dashbordet til venstre for rattet. Der er det en hel serie med knapper, ryggelyden (og romskiplyden som lages når du kjører fremover i lav/moderat fart) kan skrus av med en knapp lengst til høyre. Den har gult lys i, jeg husker ikke teksten på den, men et eller annet intetsigende som ESS eller noe slikt. Når det gule lyset er av, er bilen stille. Den husker ikke settingen fra gang til gang, så dette må du gjøre hver gang du starter bilen.
  • Du store, jeg visste ikke at den hadde fotoboksvarsling en gang! Jeg følger kanskje usedvanlig dårlig med.
  • Samme sted, nede til venstre, finner du også en knapp for å skru av filholderassistenten eller hvadetnåheterfornoepånorsk. Den har ikke gult lys i, men står omtrent i midten, over en knapp som har gult lys. Den viser vel et symbol som antyder dette (bilde av de to stripene i veien). Knappen til høyre for den, i full høyde, tar HUDen opp og ned. For øvrig vil jeg ikke anbefale å ta hendene av rattet selv med denne på, men den gjør det mye enklere å holde filen på motorvei og andre gode veier. Denne huskes heller ikke når du skrur av bilen, så må deaktiveres hver gang du ikke vil ha den. Selv skrur jeg den av på smale, svingete veier, der det ofte er greit å kutte litt svinger når det ikke er trafikk imot.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

andy76

Hei og takk for svar :+1:
Vet du samtidig om det er mulig å skru av denne grusomme velkomst lyden? Mulig det er avskjed lyd og, det husker jeg ikke.
Fant VESS knapp men i likhet med filskifte funksjonen, må denne fysisk skrus av hver gang, synd den ikke husker siste valg!
Men du er sikker på at filskifte knappen også kan deaktiveres når man har på cruise Control? Syns liksom den holder igjen ved felt skifte uansett.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Counterpointer

Det er sikkert en sikring til VESS (Vehicle external security sound). Plukket ut denne i min Ampera-E og det ble nydelig stille og jeg kjørte aldri på noen fotgjengere

Sjekk sikringsoversikten, står gjerne på innsiden av lokket over sikringene.

PS; Ampera-E hadde to sikringsbokser

andy76

Sitat fra: knut.aulie på mandag 28. september 2020, klokken 17:47
Det er sikkert en sikring til VESS (Vehicle external security sound). Plukket ut denne i min Ampera-E og det ble nydelig stille og jeg kjørte aldri på noen fotgjengere

Det det betyr :-)
Prøve å få tak i norsk manual tror jeg og se om jeg finner sikringen ja! Men VESS sikringen har vel ikke noe med velkomstlyd å gjøre kanskje?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Counterpointer

Sitat fra: andy76 på mandag 28. september 2020, klokken 18:38
Sitat fra: knut.aulie på mandag 28. september 2020, klokken 17:47
Det er sikkert en sikring til VESS (Vehicle external security sound). Plukket ut denne i min Ampera-E og det ble nydelig stille og jeg kjørte aldri på noen fotgjengere

Det det betyr :-)
Prøve å få tak i norsk manual tror jeg og se om jeg finner sikringen ja! Men VESS sikringen har vel ikke noe med velkomstlyd å gjøre kanskje?
Nei velkomstlyden er gjemt dypt inne i systemet. Der må en inn å programmere.

andy76

Æsj det var synd. Ikke noe vanlige folk kan styre med det da  :-1:
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Counterpointer

Var tema i flere år på Soul gruppa på face. Fisher Price lyden, ble den kalt.

Det er meg bekjent ingen som har fått den bort. Selv ikke de som lagde app til bilen, OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA