Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydempe hjulbuer

Startet av TRM, søndag 27. september 2020, klokken 23:25

« forrige - neste »

TRM

Har en sept 2018 X som ruller på originale 20" sommerdekk. Nå som temperaturen synker tiltar dekkstøyen merkbart. Nesten så jeg gruer meg til å kjøre...

Noen som har gjennomført støydemping av X'en?

Ja, vet Sondre fra Bilkomponenter selger en løsning på dette, men har relativt mange støydempeplater liggende som jeg har lyst til å bruke opp. Derfor tenkte jeg å gjøre det selv.

Men skulle gjerne hatt tips om hvilke steder som gir mest effekt å støydempe?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

RJK

Vet ikke spesifikt på TMX, men generelt vil alle større flater gi endel ressonans som forsterker vibrasjoner som sendes ut, så har du dempematter nok, så ville jeg uansett spandert endel på alle større flater du ser. Bare pass på så du ikke sperrer for deler som må bevege seg, som f.eks. inni dørene.


Du trenger ikke dekke hele flaten, men ta ihvertfall midt på et stykke, de ytre deler der flatene "brekkes av" på grunn av kurving er mindre viktig.



Hjulbuene på innsiden av kjøretøyet tipper jeg du tar uansett, men det kan være en idé også å bruke litt på "utsiden" av hjulbuen, om du finner plass øverst i denne, bak plastdekslene.


Så kan sikkert andre gi deg mer spesifikke tips for din bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA