Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med MX 30

Startet av Doleo, søndag 27. september 2020, klokken 19:43

« forrige - neste »

Doleo

Jeg har hatt MX 30 first Edition i litt over en uke nå, og tenkte å dele noen erfaringer og inntrykk siden det ikke er så mange innlegget her.

Erfaringer
- Bilen er veldig god og kjøre, personlig syns jeg den er bedre enn E-golf som jeg kjørte før.
- Bakdørene fungerer bedre enn fryktet for barna
- Bakseteplassen er også bedre enn fryktet
- Head up displayet er veldig nyttig, og har god grafikk.
- Varmeanlegget er mye bedre enn E-golf, og bilen blir fort varm (Fra utetemp på ca 4-5 + grader)
- Stabil App sammenlignet mot VW så langt, men litt tregere responstid på funksjoner.
- God kvalitetsfølelse på bilen.

Forbedringspunkter
- Burde vært en plass å legge ladekabler i frunken. Det er veldig god plass under panseret, så det burde absolutt være mulig å få til en løsning på dette.
- Høyttalerne er ok, men ikke noe mer. Antar at Bose i Cosmo versjonen er bedre.
- Ryggekamera blir skittent sammenlignet med E-golf. Om ikke VW har patent på å skjule kamera under merkeemblem så burde flere bilprodusenter kopiere dette.

Rekkevidden er bedre enn 1. gen e-golf, så til mitt bruk så syns jeg bilen fungerer helt ypperlig ,og jeg er veldig fornøyd og kan absolutt anbefale den. Men dersom rekkevidde er veldig viktig så er det andre biler som er bedre, men de koster også mer , spesielt dersom man ønsker samme kvalitetsfølelse og utstyrsnivå.

I testen i motor nevnte de at parkbremsen ikke automatisk skrudde seg av dersom man satt bilen i gir og ga gass. Men det har min bil begynt å gjøre. Jeg skal ikke si for sikkert at den ikke gjorde det før, men jeg mener også at den oppførte seg annerledes de første dagene. Jeg oppfatter i allefall at parkbremsen nå oppfører seg likt som den gjør i E-golf.


z4rd

Hva vil du si/vurdere er praktisk rekkevidde på MX-30 etter din erfaring?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Doleo

#2
Har ikke kjørt noen lange turer enda, kan komme med en oppdatering etter høstferien.

Men jeg vil si at 200 km virker realistisk i høstvær uten alt for mange stopp. Jeg har kjørt mest til og fra jobb, 25 km hver vei (mest 80 sone, noen km med 100 sone og 50 sone), og da går ca 13-14% av batteriet hver vei. Så hvis du stopper hver 25 km, og må varme opp kupeen fra 8-9 grader hver gang, så kommer du ca. 190 km.

E-golfen (2015 modell) brukte ca 20% av batteriet på samme strekning, hvis det hjelper deg noe. Lekte litt med tallene, og vil tippe at praktisk rekkevidde er ca 50% bedre på MX30 sammenlignet med de første e-golfene. (25 km/20% gir 125 km rekkevidde på E-golf, noe som stemmer bra med mine erfaringer i kaldt høstvær. (25 km/13% gir 192 km rekkevidde på MX30).


Pondus1

#3
Fikk min på fredag. Begrenset med erfaringer, men det er tydelig at den ikke er laget for de mer tech-interesserte. Ikke mulig å se ladehastighet ved hjemmelading, begrenset info om forbruk underveis, ikke kjørekomputer. Som nevnt over, OK app, men litt treghet.

Kjørte drøye 6 mil i dag fra Røyken til Kongsberg, og endte på 1,50 kW/mil. Det var 11-12 grader ute, så det anser jeg som bra. Bruker nok mindre hjem, så et snitt på under 1,5 er akseptabelt.

Syns lyden er god til å være et standard anlegg. Guttungen på 8 har god plass i baksetet når han sitter bak passasjersetet. Veldig behagelig å kjøre, gode seter, veldig rettet mot komfort, og det er jo behagelig når jeg ruller 12 mil pr dag. Det jeg umiddelbart savner på First Edition er keyless, eller Smart key som det heter hos Mazda. Etter å ha kjørt Tesla et par år, er det fort gjort å glemme å låse bilen.

josje

kan kupeen forvarmes/tines også når bilen er ikke tilkoblet strøm?

Doleo

Ja, det fungerte å forvarme fra batteri når jeg testet.

Stratocumulus

Spent på å høre om flere erfaringer!

Noen mer input hva gjelder forbruk? Har du noen formening om 35,5 kWh er brutto eller netto?

Naturvenn

Flott bil! Hvor mange mil kan den klare i 100 km/t i -10 grader?

helgeandreas

Hei
Vurderer MX 30 da den får fantastisk kritikk og har et fint design.
Jeg har ikke fått prøvekjørt den ennå, så lurer derfor om det er noen som har erfaring/tanker om førermiljøet og mer spesifikt utsyn?

Jeg har i dag en Nissan Leaf og synes A stolpen ofte kommer i veien og at utsynet er litt dårlig.


Doleo

Anbefaler å prøvekjøre den selv. Hva som er godt eller dårlig utsyn kan være subjektivt.

Jeg syns det er helt normal utsyn fremover og til siden i bilen, ikke noe jeg har tenkt på. Dog er det litt små vinduer på dørene som går bakover, så side utsynet bakover er litt dårlig.

Ang. batteriet så tror det er ca. 32 netto, står det i Tibber appen i allefall, så de har sikkert kommet frem til det på en eller annen måte.

Hvor langt den går i -10 vet jeg ikke enda, forbruket har økt nå når det har vært +-0 her hvor jeg bor, til nærmere 18 kwH/100 km. Så ca 180 km rekkevidde ved noen få minus.

helgeandreas

Takk for fin info.

Jeg skal prøvekjøre til uken, kan jo skrive noen tanker her i etterkant.

h

Moas

#11
Har kjørt denne nå i 3 dager. Rekkevidden er ca. 190 km på de veiene jeg kjører.

Sammenlignet med Hyundai Kona er fjernlysene litt bedre, men mye av lyset peker oppover slik at skilt o.l. blender. Automatikken mellom nær og fjernlys er mye bedre på MX-30.

Videre er spylerne inni viskerarmene. Det er spylere på frontlysene også. Veldig bra med et klikk spyling av alt.

Forbruket disse sene høstdagene ligger aldri under 20 kWh/100, dvs. ca 20% høyere forbruk enn Kona på identiske veier/forhold. Tipper dette skyldes mangel på VP. 

Bruken av baksetedørene har hittil vært en katastrofe med mange klager fra min familie.

Ladeluken virker komisk stor i forhold til andre elbiler.

Hastighetsvisningen er veldig nøyaktig.

Ved lading står det kun resttid på dashbordet. Savner litt info om ladehastighet.

Jeg merket at bilen slet med innvendig kondens når klima stod på auto (med ac på). Jeg måtte flere ganger overkjøre automatikken for å se noe. Litt stressende.

Den har fotoboksvarsler!

Jeg kunne sammenlignet mye mer, og det er en fin bil, men totalt sett blir det godt å komme tilbake til min egen bil med god rekkevidde og praktiske dører.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

josje

Sitat fra: Moas på torsdag 05. november 2020, klokken 11:44

Sammenlignet med Hyundai Kona er fjernlysene litt bedre, men mye av lyset peker oppover slik at skilt o.l. blender. Automatikken mellom nær og fjernlys er mye bedre på MX-30.

Forbruket disse sene høstdagene ligger aldri under 20 kWh/100, dvs. ca 20% høyere forbruk enn Kona på identiske veier/forhold. Tipper dette skyldes mangel på VP. 


Fikk justert lysene ned på min (blendet møtende biler), ifølge verkstedet nødvendig på flere av de leverte biler.
Forbruket i testen din var høyt ja, men... MX-30 har varmepumpe.

Sissy62

Well, here we are.....We have a 2019 Kona (64Kw) and today we bought a 100th Anniversary MX30, White with Maroon roof. We now have 2 cars at totally opposite range scales. This MX30 is our 4th EV since 2015, so we are not new to electric driving! We had a Kia Soul, Tesla Model S, and a Kona, and all used our wall box for heating up the battery and cabin, therefore not eating into the battery range. But the Mazda uses its own battery for that purpose, even when plugged in. That's crazy! Not only that, but the Mazda doesn't seem to warm up the battery either. It doesn't show anywhere that it does, even at -17c, and the gauge on the screen shows the needle in the cold blue area. What's going on Mazda? You also contradict yourself by saying that the reason you created a small battery is to save the environment as it's cleaner to manufacture and that the car's range falls within the average daily commute. When I asked the dealer why they didn't make a "Frunk" in the spacious engine compartment, he said that the space was left for a future "Range Extender"....a RANGE EXTENDER? Yes a range extender using petrol which we are trying to get away from. If the MX30 has a range extender it will be useless here in Norway who has the most toll charges in Europe, and only 100% electric cars are exempt from paying tolls. Mazda, why didn't you create a slightly bigger battery in the first place? Not happy at all...

moonbuggy

Mazda er en fin bil. Jeg kjørte den en langhelg i forbindelse med julen. Den kjører bra, headup displayet er supert, men Mazda har bommet på en haug med ting. Forbruket er høyt, man har varme i batteriet som ikke lar seg styre.
Den er automatisk, og starter kun når batteriet blir virkelig kaldt(mange minusgrader). M.a.o. det forvarmes overhodet ikke når man kunne gjort det tilkoblet nettet for å gi litt sårt tiltrengt rekkevidde om vinteren. Rekkevidden er elendig, som sagt, forbruket høyt. Jeg testet med samme kjøremønster jeg bruker i min i3 under samme forhold. Forbruket i Mazdaen var 5 kwt pr. 100km høyere enn i3. Utrolig dårlig av mazda.

Ellers er tanken om range extender bra. Mazda tenker jo på en liten effektiv wankel motor som rekkevidde forlenger. På konstant turtall gir en slik motor små utslipp, antagelig langt mindre enn konstant å kjøre rundt med 300kg ekstra i form av større batteri. Myndighetene er rett og slett på bærtur med sitt avgiftsregime. Totalutslippene fra kombinasjonen lite batteri, effektiv ladeaggregat, er miljøeffektivt og burde falle under samme avgiftsregime som rene elektriske biler...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA