Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det app for ladegrense?

Startet av Nickelilltroll, søndag 27. september 2020, klokken 14:31

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Tenker mest på 3:e parts app her. Noen bilmerker idag har faktisk nyproduserte elbiler uten mulighet for og sette ladegrense i hverken bil eller app.

Finnes det? Hvordan fungerer det? Må jeg installere en ny hjemmelader?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Lars C. Krogenæs

Det er slik i dag at ingen ladebokser har mulighet til å få informasjon av bilen om hvor mye strøm det er på batteriet (SOC).

Apper kan imidlertid hente SOC fra bilen, og så kan det programmeres inn en løsning med at ladingen skal stoppe når en eller annen SOC er oppnådd. Tibber er vel de som har kommet lengst i å hente ut info fra bilene. Noen biler kan de koble seg opp til, mens andre biler har for dårlige kommunikasjonsmuligheter, slik at det ikke går. Om noen tredjeparts apper har mulighet til å stoppe på en bestemt SOC i dag vet jeg ikke, da jeg har leaf som ikke har fungerende løsning mot Tibber. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Nickelilltroll

Jeg har ikke kunskap mot installasjon på hjemmelader. Men kan det da vare et alternativ at få installert en timer på ladeboks hjemme? Går det ann?

Virker da son det ikke er mulig og få til start/stopp, eller timer på app idag via 3:e part.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Lars C. Krogenæs

Alt er mulig, men hvorfor vil du stoppe ladingen? Hvilken bil har du?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Zappi tilbyr å lade inn valgfri mengde strøm. Det er om ikke annet et greit kompromiss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nickelilltroll

Hvorfor man vil stoppe lading? Det sier seg selv vel? Jeg er ikke ny med elbil og har sett noen stygge degraderinger og fæle tilstander. Dette er ikke en tråd hvordan andre og jeg lader eller tar vare på elbil og dess batteri. Det er fritt frem og drive på som en vil. Vi vurderer den Corsa-e her. Det er en knall elbil men at dem ikke fått til og sette ladegrense er litt klønete. Skal sjekke den leverandøren, takk :+1: :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Erik Ola Ulvestad

Har fundert på dette litt. Men har vel kome til at ved å føle på ladestrømmen som bilen vil ha, så er det med Nissan LEAF ikkje mulig å detektere nevneverdig reduksjon før batteristatus er langt opp på 90% talet. (97%, faktisk...) Då er vel litt av vitsen borte. Andre bilar som har endå større batteri og buffer i topp, gir ingen utslag før 100% i det heile tatt, og iallefall ikkje for lavare effektar, feks ved 16A. Så her er ein prisgitt bilprodusent og tilgjengelig app-api.
Den dagen vi startar med V2G i heimen så vil nok dette endre seg. Men dei fleste av oss vil nok bytte ladeboks eit par gangar før vi er der, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jannor

Tesla kan dette både i bil, egen app og i flere tredjeparts apper. Det må da vel være flere andre som kan sette ladegrense under 100%?
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

Nickelilltroll

Sitat fra: jannor på søndag 27. september 2020, klokken 18:07
Tesla kan dette både i bil, egen app og i flere tredjeparts apper. Det må da vel være flere andre som kan sette ladegrense under 100%?

Ja, det er det, ikke sikker på hva du vil få frem her?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

sjokomelk

Istedenfor å fokusere blindt på ladegrenser, så se heller på hva bilprodusenten anbefaler. Det er ikke så mange som har 100% indikert i bilen som faktisk 100% i batteriet. Tesla og Polestar er vel de få som faktisk gjør dette?
Hvis bilprodusenten sier "plugg inn bilen og la den lade opp, og la kabelen stå plugget i", så betyr det som oftest at de har selv tatt høyde for hva som vil utgjøre større risiko for batteridegradering.

F.eks. lar vi BMW i3 firmabilene på jobb lade til de er fulle, og de står gjerne 4-5-6 dager uten å bli kjørt i slengen. Og vi ofrer det ikke en tanke. BMW sier at dette er rett måte å behandle batteriene deres på, så da tar vi de på ordet og gjør det. Jeg tror ikke det er noen måte vi kan begrense ladenivået på de i det heletatt?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nickelilltroll

Sitat fra: sjokomelk på søndag 27. september 2020, klokken 18:17
Istedenfor å fokusere blindt på ladegrenser, så se heller på hva bilprodusenten anbefaler. Det er ikke så mange som har 100% indikert i bilen som faktisk 100% i batteriet. Tesla og Polestar er vel de få som faktisk gjør dette?
Hvis bilprodusenten sier "plugg inn bilen og la den lade opp, og la kabelen stå plugget i", så betyr det som oftest at de har selv tatt høyde for hva som vil utgjøre større risiko for batteridegradering.

F.eks. lar vi BMW i3 firmabilene på jobb lade til de er fulle, og de står gjerne 4-5-6 dager uten å bli kjørt i slengen. Og vi ofrer det ikke en tanke. BMW sier at dette er rett måte å behandle batteriene deres på, så da tar vi de på ordet og gjør det. Jeg tror ikke det er noen måte vi kan begrense ladenivået på de i det heletatt?

Var snill og lag da en egen tråd med den disskusjonen, ikke ødelegg MIN tråd men DIN mening er du snill. Jeg spør etter noe helt annet enn det du skriver om. Sier det IGJEN, folk får lade og styre som dem selv vil med sitt batteri. Det er ikke det som er spørsmålet her. Har du ikke noen kommentar om hva som finnes angående app eller annen mulighet for og sette ladegrense, vennligst la vær!
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Erik Ola Ulvestad

#11
EDIT: Som Turfsurf påpeikar nedanfor, så er vel Tibber+Easee mest for bruk til smart strømstyring etter strømpris og effekt, og ikkje batterihelse. Beklager min misforståelse. Men det er vel det systemet som er nærmast å kunne også ta inn over seg dette, pr d.d.

Vel, tilbake til TS sitt spørsmål; ja, det finnest. I den grad ein kan kalle "Tibber service  + Easee ladeboks + en kompatibel bilmodell",  for ein APP ("System", kanskje?)
Så generisk for alle bilmodellar; nei.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Nickelilltroll

#12
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 27. september 2020, klokken 18:35
Vel, tilbake til TS sitt spørsmål; ja, det finnest. I den grad ein kan kalle "Tibber service  + Easee ladeboks + en kompatibel bilmodell",  for ein APP ("System", kanskje?)
Så generisk for alle bilmodellar; nei.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Takk for at du viser førståelse for emnet her :) Ser at det kan bli krokete detta ja. Skal ta kontakt med min elektriker imorgen og sjekke. Ser og på muligheten for at bare montere en timer av noe slag. Ladehastigheten her hjemme er stabil men det er noen variabler, bør gå ann og føle seg litt frem ettersom tiden går.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 27. september 2020, klokken 18:35
Vel, tilbake til TS sitt spørsmål; ja, det finnest. I den grad ein kan kalle "Tibber service  + Easee ladeboks + en kompatibel bilmodell",  for ein APP ("System", kanskje?)
Så generisk for alle bilmodellar; nei.

I tibber kan man vel ikke sette øvre landegrense?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jannor

#14
Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 27. september 2020, klokken 18:14
Sitat fra: jannor på søndag 27. september 2020, klokken 18:07
Tesla kan dette både i bil, egen app og i flere tredjeparts apper. Det må da vel være flere andre som kan sette ladegrense under 100%?

Ja, det er det, ikke sikker på hva du vil få frem her?

Ok. Kunne nevnt Stats for Tesla som er en tredjeparts app som gjør dette. 🙂
Siden det var tredjeparts apper du ville ha informasjon om.

https://apps.apple.com/no/app/stats-for-tesla-model-s-x-3/id1191100729?l=nb
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA