Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 test i motor

Startet av Bmw_Tryne, søndag 27. september 2020, klokken 08:23

« forrige - neste »

Premium19

Etter å ha kjørt BMW i3 i 4 år og Model 3 siden mars 2019 kan jeg ikke bli mer uenig dette utsagnet: «Førermiljøet er forbilledlig godt organisert og helheten fremstår ryddig og veldesignet. Kvalitetsfølelsen er høy»....Det eneste jeg kan si meg enig i er; «...uten å nå det eksklusive.» Designet er etter min subjektive mening et langt gjesp..
2019 TM 3 AWD LR

turfsurf

Sitat fra: Premium19 på søndag 27. september 2020, klokken 11:19
Designet er etter min subjektive mening et langt gjesp..
Enig. Det er ikke stygt, men rett og slett kjedelig. Som kanskje er helt greit for mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#3
Testen bare bekrefter det mange allerede har påpekt - at når Polestar 2 ble WLTP testet var Polestar svært heldig med været, testføreren må ha vært den letteste de hadde, og føreren hadde trolig også vært på toalettet før testen startet. Design,førermiljø osv. er alltid subjektivt. A stolpen opplevde jeg forøvrig ikke som forstyrrende - faktisk er A stolpen på en i3 mye,mye bredere. Poenget er vel hvor den treffer i forhold til synsfeltet på testpersonen i den posisjon denne sitter. Den største ovveraskelsen på egen test var den lange pedalveien på gasspedalen. Førermiljøet var - selv om det var trangt i forhold til i3 og TM3, bra! Flott at motor endelig har kommet på banen med en test av denne. I senere tester av elbiler håper jeg de de kan fortelle noe om rekkevidde på angitt anbefalt lading i hverdagen også. I dette tilfelle :
470 x 0,8 x 0,72 =  271 km. Det er ca 3 mil lavere enn på en BMW i3 (som har anbefalt maks på 100% lading av batteriet).  At jeg kun vil ha ca 27 mil tilgjengelig hver morgen gitt at jeg følger anbefaling til 80% lading er veldig skuffende. Og på toppen av dette kommer reduksjon på vinteren.  Håper det er noe å hente med SW oppgraderinger fremover.....

Stikkkontakt

Utifra det jeg ser man deler på diverse forum om forbruk, ser det ut som om det er likt eller litt høyere enn på I-Pace. Og når batteriet i praksis er 30% mindre begynner det å bli knapt. Rekkevidden blir da på nivå med e-tron 50,men den har en ladekurve som kompenserer delvis for den begrensede kapasiteten.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 11:58
Testen bare bekrefter det mange allerede har påpekt - at når Polestar 2 ble WLTP testet var Polestar svært heldig med været, testføreren må ha vært den letteste de hadde, og føreren hadde trolig også vært på toalettet før testen startet.

Nå blir jo testen gjort i et laboratorium med strengt kontrollerte forhold med hensyn på temperatur, luftfuktighet, vekt etc...


Tafsern

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 11:58
Testen bare bekrefter det mange allerede har påpekt - at når Polestar 2 ble WLTP testet var Polestar svært heldig med været, testføreren må ha vært den letteste de hadde, og føreren hadde trolig også vært på toalettet før testen startet. Design,førermiljø osv. er alltid subjektivt. A stolpen opplevde jeg forøvrig ikke som forstyrrende - faktisk er A stolpen på en i3 mye,mye bredere. Poenget er vel hvor den treffer i forhold til synsfeltet på testpersonen i den posisjon denne sitter. Den største ovveraskelsen på egen test var den lange pedalveien på gasspedalen. Førermiljøet var - selv om det var trangt i forhold til i3 og TM3, bra! Flott at motor endelig har kommet på banen med en test av denne. I senere tester av elbiler håper jeg de de kan fortelle noe om rekkevidde på angitt anbefalt lading i hverdagen også. I dette tilfelle :
470 x 0,8 x 0,72 =  271 km. Det er ca 3 mil lavere enn på en BMW i3 (som har anbefalt maks på 100% lading av batteriet).  At jeg kun vil ha ca 27 mil tilgjengelig hver morgen gitt at jeg følger anbefaling til 80% lading er veldig skuffende. Og på toppen av dette kommer reduksjon på vinteren.  Håper det er noe å hente med SW oppgraderinger fremover.....

Jeg skjønner ikke at du gidder å ta deg bryet med å kommentere testing og WLTP når du åpenbart ikke har noe som helst kunnskap om det. Men det er jo selve essensen på Internett det. Alle tror det vet alt 😂

Thomas Parsli

Sitat fra: Tafsern på søndag 11. oktober 2020, klokken 08:56
Jeg skjønner ikke at du gidder å ta deg bryet med å kommentere testing og WLTP når du åpenbart ikke har noe som helst kunnskap om det. Men det er jo selve essensen på Internett det. Alle tror det vet alt 😂

Og desto mindre man vet, desto sterkere meninger har man.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange bruker mer tid på å skrive om WLTP (uten å ha peiling) og så lite tid på å lese faginformasjon.
Det er åpenbart morsommere å skrive fjas enn å lese teknisk litteratur...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olavxxx

WLTP er dessverre bare "fjas", det er bedre å se på EPA-tallene.

Elbiler kan kjøres på EPA-tall under fine forhold. Selv om man i teorien kan kjøre lenger enn WLTP så er det for 99.9% av bruken umulig. EPA derimot vil jeg si er mulig store deler av året, men klart kjører man i slaps i motvind, i -40C, så er jo nok EPA vanskelig å nå også, særlig hvis man ikke bor i et flatt land som Danmark.

Når det er sagt, så synes jeg det var litt kort rekkekvidde.

Det er jo ikke anbefalt å kjøre 100% til 0% hele tiden. Man bør jo lade til 80% eller maks 90% til dagen og prøve å nå en hurtiglader ved 10%. La oss si man lader til 90% og vil lade ved 10%, da har man en "brukbar" kapasitet på 80% av 32 mil ved "vanlige forhold", dette gir litt over 25 mil rekkevidde.
Ved kjøring på slaps osv vil jo dette ytterligere forverre seg, kanskje ned til 23?

Klart ved langtur kan man lade til 100%, men siden Polestar ikke har fått på plass utsatt lading, kan man ikke planlegge dette. Det er visst noe som kommer når de får laget en app. Så da bør man lade til 90% og så når man våkner om morgenen da dra den til 100% (må da gå en tur ut til bilen).

Men selv da bør man satse på å nå lader ved 10% rest, altså 90% av 32 mil blir 29 mil.
La oss si man da skal Bergen>Oslo, så vil man da måtte lade ca 30-40 minutter, kanskje enda mer hvis man ikke kan lade ved destinasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA