Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ha bilen plugget i så mye som mulig?

Startet av tgmachine, lørdag 26. september 2020, klokken 20:55

« forrige - neste »

tgmachine

I brukermanualen til min Model3 så står det at Tesla anbefaler at man har bilen koblet til lader hele tiden mens man er hjemme? Hvorfor dette? Antar jo selvfølgelig at man ikke skal (kan heller ikke) lade hele tiden der hjemme.

Hvis bilen er koblet til, og ikke lader gjør bilen et eller annet innimellom og tar seg litt "strømmat" i ny og ne?

-tgmachine

sjokomelk

Datasystemene i bilen skrur seg aldri helt av, og vil alltid trekke bittelitt strøm. Og med ladekabelen koblet til, så kan bilen selv lade opp igjen etterhvert som batterinivået synker. I Model S og X mener jeg lading starter automatisk når bilen er 4% under det du har satt som ladenivå. Usikker på om tallet er likt i Model 3.

Med min Model X parkert i 2,5 uke mens jeg var på ferie, så jeg den våknet opp og ladet i ca. en time hver 4. dag.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tgmachine

Men hvorfor lader den? Når jeg har trykket på "Stopp lading" i appen? Da skal den vel ikke plutselig bestemme seg for å lade, selv om den er plugget i? Batterinivået ligger alltid oppi 50-60% likevel, ikke for at det ligger nær 0% for å si det sånn.

-tgmachine

z4rd

#3
Du har trolig på Scheduled Charging?

Jeg har normalt satt ladegrensen til 60% på min TM3. På hjemmeladeren (TWC) har jeg satt Scheduled Charging til midnatt - så bilen kjenner igjen laderen på den lokasjonen. Hvis bilen er tilkoblet den laderen og har under 60%, så vil den lade opp til 60% etter midnatt.

Hvis du skrur av Scheduled Charging så vil den ikke lade automatisk iht satt tidspunkt og ladegrense.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 16:09
Du har trolig på Scheduled Charging?

Jeg har normalt satt ladegrensen til 60% på min TM3. På hjemmeladeren (TWC) har jeg satt Scheduled Charging til midnatt - så bilen kjenner igjen laderen på den lokasjonen. Hvis bilen er tilkoblet den laderen og har under 60%, så vil den lade opp til 60% etter midnatt.

Hvis du skrur av Scheduled Charging så vil den ikke lade automatisk iht satt tidspunkt og ladegrense.

Nei, har aldri brukt scheduled charging.

-tgmachine

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Sitat fra: tgmachine på søndag 27. september 2020, klokken 15:47
Men hvorfor lader den?
Fordi batterinivået har sunket "for langt" under grensen du har satt, så da fyller den opp igjen til det du har satt den til.

Hvis den ikke hadde gjort dette, og du hadde satt bilen til lading til 60% før du dro på ferie, og når du kommer hjem var den gått ned til 20%, selv med ladekabelen tilkoblet, så hadde du ikke blitt spesielt fornøyd da heller.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tgmachine


z4rd

Hmmm...

Du vet du hvor Scheduled Charging-knappen er? Dobbeltsjekk at denne er på off når du står tilkoblet hjemme. Dette må ikke blandes med Scheduled Departure som er en annen funksjon og knapp.

Eller så kan du gå inn i appen nå hvis du er hjemme og tilkoblet lader - sjekk status - Står det "Charging Scheduled - Charging will start at XX:XX" ?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 20:00
Hmmm...

Du vet du hvor Scheduled Charging-knappen er? Dobbeltsjekk at denne er på off når du står tilkoblet hjemme. Dette må ikke blandes med Scheduled Departure som er en annen funksjon og knapp.

Eller så kan du gå inn i appen nå hvis du er hjemme og tilkoblet lader - sjekk status - Står det "Charging Scheduled - Charging will start at XX:XX" ?

Hvor er Scheduled Charging? I appen står det ikke  noe med "charging scheduled" hvertfall.

-tgmachine

Handyman

Sitat fra: tgmachine på søndag 27. september 2020, klokken 15:47
Men hvorfor lader den? Når jeg har trykket på "Stopp lading" i appen? Da skal den vel ikke plutselig bestemme seg for å lade, selv om den er plugget i? Batterinivået ligger alltid oppi 50-60% likevel, ikke for at det ligger nær 0% for å si det sånn.

-tgmachine
Når batterinivået synker litt så lader den opp til ladegrensen igjen. Enkelt og greit.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Sitat fra: tgmachine på søndag 27. september 2020, klokken 20:13
Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 20:00
Hmmm...

Du vet du hvor Scheduled Charging-knappen er? Dobbeltsjekk at denne er på off når du står tilkoblet hjemme. Dette må ikke blandes med Scheduled Departure som er en annen funksjon og knapp.

Eller så kan du gå inn i appen nå hvis du er hjemme og tilkoblet lader - sjekk status - Står det "Charging Scheduled - Charging will start at XX:XX" ?

Hvor er Scheduled Charging? I appen står det ikke  noe med "charging scheduled" hvertfall.

-tgmachine

Kan bare stilles på ladeskjermen i bilen der du stiller landegrense. På app kan du bare stille grensa.
Litt kjipt at man ikke kan sette det opp fra app. Kjedelig å gå ut i garasjen på kvelden hvis du finner ut at du skal på tur dagen etter og har glemt å stille det inn.

Handyman

#12
Sitat fra: Lapskaus på mandag 28. september 2020, klokken 07:56
Sitat fra: tgmachine på søndag 27. september 2020, klokken 20:13
Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 20:00
Hmmm...

Du vet du hvor Scheduled Charging-knappen er? Dobbeltsjekk at denne er på off når du står tilkoblet hjemme. Dette må ikke blandes med Scheduled Departure som er en annen funksjon og knapp.

Eller så kan du gå inn i appen nå hvis du er hjemme og tilkoblet lader - sjekk status - Står det "Charging Scheduled - Charging will start at XX:XX" ?

Hvor er Scheduled Charging? I appen står det ikke  noe med "charging scheduled" hvertfall.

-tgmachine

Kan bare stilles på ladeskjermen i bilen der du stiller landegrense. På app kan du bare stille grensa.
Litt kjipt at man ikke kan sette det opp fra app. Kjedelig å gå ut i garasjen på kvelden hvis du finner ut at du skal på tur dagen etter og har glemt å stille det inn.
Det burde absolutt vært mulig å sette lade- og oppvarmingstidpunkt i appen, men det finnes heldigvis flere 3.parts-apper som har meget avanserte innstillinger for dette, pluss en masse andre funksjoner Tesla ikke leverer.
Vil spesielt anbefale norske "Charged for Tesla". Denne har jeg betatestet i lang tid. En stor fordel med Charged, er at den ikke vekker bilen når den sover. Du kan altså åpne og bruke appen uten å holde den våken. Jeg vet ikke om andre som fungerer slik, bortsett fra Widgets.
https://getcharged.app/ og https://apps.apple.com/app/id1444906703
Stats: for Tesla...." er også et godt alternativ, og det finnes mange andre.
Så inntil Telsa får dette på plass, er dette absolutt en løsning man bør vurdere om man har behovene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Ser ikke ut som om den er tilgjengelig i app store. Kun for testere enda kansje?

Handyman

Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 29. september 2020, klokken 18:32
Ser ikke ut som om den er tilgjengelig i app store. Kun for testere enda kansje?
Jeg er som jo betatester, men ser nå at den faktisk ikke er i app store. Litt merkelig.
Slippes offisielt senest 30. oktober sier utvikleren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA