Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svinglys

Startet av Braute, lørdag 26. september 2020, klokken 09:46

« forrige - neste »

Braute

Noen andre som har problemer med svinglysene? Mine har sluttet å virke og jeg får hele tiden beskjed om det i displayet. Har en kollega med Kona og han har nå også fått samme beskjed i displayet.

Cydonia

Har måttet bytte begge svinglys på min 2018, nå i år. Gjorde det selv. Dette er vel de eneste pærene på hele bilen som er halogen, av en eller annen grunn, og som dermed ikke holder veldig lenge. Men enkelt og billig å bytte. Vanlig H7 55w. Skjult bak et lite skrudeksel fra motorrommet. Men vær obs på at det vanskelig å komme til på ene siden pga. spylevæske-tanken. Du finner også info i brukermanualen.
Hyundai KONA electric 2018

trykkertor

Hadde det vært mulig å bytte de til Led-pærer, eller blir det noe CAN-BUS-rot da?
https://www.ebay.com/itm/193271742863

RJK

#3
Er mange som visstnok har byttet både disse og innvendige lys til LED. Også skiltlysene er halogen, samt mange flere, så bytt gjerne i samme slengen. Får fin oversikt på 8-3 i brukerhåndboken, der du ser hvor det er brukt halogen og hvor det er brukt LED.


Siden jeg har printet ut siden for å kunne handle inn, både blinklys, ryggelys, tåkelys og skiltlys er halogen, og sminkelys. Tror faktisk og kupélys og kartlampe er halogen, ihvertfall på gamle versjoner, selv om onlineutgaven som jeg har kopiert fra, sier at det er LED:


https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#4
Mener bestemt at det gjelder bare for strålekasterne (nærlys, fjernlys og ev. 1000-metere), og ikke indikatorlysene. Man bytter jo bare standardpærer basert på halogen med standardpærer basert på LED-pære. Det er ingen overhengende fare for å bli blendet av disse, da de ikke lyser høyt nok, men ned mot bakken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjomsas

Sitat fra: RJK på lørdag 26. september 2020, klokken 19:25
Mener bestemt at det gjelder bare for strålekosterne (nærlys, fjernlys og ev. 1000-metere), og ikke indikatorlysene. Man bytter jo bare standardpærer basert på halogen med standardpærer basert på LED-pære. Det er ingen overhengende fare for å bli blendet av disse, da de ikke lyser høyt nok, men ned mot bakken.

Bare å beklage - jeg har misforstått helt her!  :P

Braute

Ok  mulig det bare er pærene, men jeg får indikasjon på både en som er feil og plutselig to. Så kan jeg kjøre en stund uten feilmelding ..

RJK

Sitat fra: Braute på søndag 27. september 2020, klokken 10:10
Ok  mulig det bare er pærene, men jeg får indikasjon på både en som er feil og plutselig to. Så kan jeg kjøre en stund uten feilmelding ..


Høres ut som dårlig kontakt ett eller annet sted, om lysene ellers virker når det ikke er feilmelding ute og går.


Du har ikke montert LED-bar, og kommet i skade for å treffe en ledning? Eller vært involvert i en ulykke eller bulkehendelse? Om ikke, ville jeg tatt bilen til forhandler, og krevd at de gikk gjennom elanlegget enten selv, eller satt det til en bilelektrospesialist. Dette skal ikke skje en så ny bil, og de må få fikset dette på garantien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cydonia

Jeg har opplevd at halogenpærer kan "komme og gå" litt, før dem ryker helt. Skjedde også på ene svinglyset mitt. Meldingen forsvant, men tilbake igjen etter kort tid. Jeg ville byttet pære først, før mistenke noe annet galt.
Hyundai KONA electric 2018

tugit

Går svinglysene på garanti eller blir det regnet som slitedeler?

TB

Regner med at selve pærene er slitedeler. Men, om det er andre årsaker vil være garanti.

Naturligvis unntak for skade påført i forbindelse med montering av eksempelvis ekstra lys eller
bulker / kollisjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Powerflux

Sitat fra: Cydonia på mandag 28. september 2020, klokken 14:06
Jeg har opplevd at halogenpærer kan "komme og gå" litt, før dem ryker helt. Skjedde også på ene svinglyset mitt. Meldingen forsvant, men tilbake igjen etter kort tid. Jeg ville byttet pære først, før mistenke noe annet galt.
Opplevde nøyaktig det samme👍
Var venstre side som fusket men byttet begge sider samtidig.
Litt trangt men ikke vanskelig!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

arthur

Kan vanskelig skjønne annet enn at også lyspærer er dekket av garanti eller reklamasjonsrettigheter, men usikker på hvor lenge og kommer sikkert an på type lyspærer det er snakk om.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Det vil forundre meg om glødelamper går på garantien.

Jeg har også måtte bytte pærene i svinglysene. Litt knotete, men lar seg gjøre. Akkurat på denne feilen ville jeg prøvd å bytte lyspærene før jeg hadde reklamert.

Jflex4

Hvordan sjekker jeg hvis interiørbelysning  er LED eller ikke?
Når jeg kjøpte bilen (NOV 2018 model) i år står det i annonsen:
LED-blinklys i speilhus
LED kjørelys
Høytmontert tredje LED-bremselys
Full LED nær- og fjernlys
LED kominasjonslykter bak
LED interiørbelysning

Er det mulig å sjekke hvis den er sant?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA