Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svinglys

Startet av Braute, lørdag 26. september 2020, klokken 09:46

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Limodriver på mandag 19. april 2021, klokken 13:32
Det vil forundre meg om glødelamper går på garantien.

REKLAMASJON etter loven? Jeg formoder at også en glødelampe er ment å vare lenger enn ut døren.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

I henhold til forbrukerkjøpsloven er hovedregelen 2 års reklamasjonsrett, unntaket er "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Er en glødelampe i en bil ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg ville ikke gått veldig hardt ut for å påstå at en glødelampe er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. I utgangspunktet skal ikke prisen ha noe å si om tingen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år. Men, en glødelampe som kontinuerlig ristes under kjøring og det tross alt er snakk om en glødetråd som kan ristes i stykker til en relativt lav kostnad, da vil jeg tro en kjemper i oppoverbakke for å få byttet pære på garantien. Hvorvidt verkstedene aksepterer det og bytter pærene for husfredens skyld, det er en annen sak.

arthur

Så du mener man er helt uten rettigheter i Norge hva angår vanlige glødelamper? Ingen garantog ingen reklamasjonsrett?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Sitat fra: Jflex4 på mandag 19. april 2021, klokken 18:14
Hvordan sjekker jeg hvis interiørbelysning  er LED eller ikke?
Når jeg kjøpte bilen (NOV 2018 model) i år står det i annonsen:

LED interiørbelysning

Er det mulig å sjekke hvis den er sant?
Mener å huske i 2018 at biler med takluke kom med LED, og biler uten takluke kom med glødelampe.
Uansett. Hvis du har glødelampe, skal det jo være små "hakk" i glasset så du kan vippe ut glasset for å skifte pære.

Jflex4

#19
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 20. april 2021, klokken 18:05
Sitat fra: Jflex4 på mandag 19. april 2021, klokken 18:14
Hvordan sjekker jeg hvis interiørbelysning  er LED eller ikke?
Når jeg kjøpte bilen (NOV 2018 model) i år står det i annonsen:

LED interiørbelysning

Er det mulig å sjekke hvis den er sant?
Mener å huske i 2018 at biler med takluke kom med LED, og biler uten takluke kom med glødelampe.
Uansett. Hvis du har glødelampe, skal det jo være små "hakk" i glasset så du kan vippe ut glasset for å skifte pære.

Takk
Jeg vil bare forsikre meg om at informasjonen jeg fikk var riktig.
Jeg sjekket litt rundt i bilen, det er ingen spor for å åpne dekselet og skifte ut lyspærene, pluss at de ikke blir varme slik glødelamper gjør, bilen min har ikke takluken.

Limodriver

Sitat fra: arthur på tirsdag 20. april 2021, klokken 17:41
Så du mener man er helt uten rettigheter i Norge hva angår vanlige glødelamper? Ingen garantog ingen reklamasjonsrett?

Nei, det er ikke det jeg mener. Men, jeg stiller spørsmål ved om det er 5 eller 2 års reklamasjonsrett på glødepærer. Jeg tror ikke det er sikker rett å hevde at det er 5 års reklamasjonsrett på glødepærer og at en enkelt og greit kan ta turen til forhandler og sette seg på en fluktstol med en kald pils i hånden og se på at forhandler skrifter glødelyspærer vederlagsfritt.

Et par eksempler er mobiltelefoner som det måtte rettsavgjørelser til før leverandører av mobiltelefoner aksepterte at mobiltelefoner var ment å vare vesentlig lenger enn to år. Først da ble det aksept for 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Optikerbransjen hevder hardnakket at enhver brille og glass selv om det er dyre innfatninger og tilpassede glass ikke har mer enn 2 års reklamasjonsfrist. Dette praktiserer de hardnakket.

Sett i lys av disse eksemplene er jeg ikke sikker på om en kommer i mål med at en glødepære er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men jeg ville nok ikke vært for hard med å forsøke å hevde min rett, noe jeg vanligvis er.

biggern

Sitat fra: Limodriver på onsdag 21. april 2021, klokken 12:12
Sitat fra: arthur på tirsdag 20. april 2021, klokken 17:41
Så du mener man er helt uten rettigheter i Norge hva angår vanlige glødelamper? Ingen garantog ingen reklamasjonsrett?

Nei, det er ikke det jeg mener. Men, jeg stiller spørsmål ved om det er 5 eller 2 års reklamasjonsrett på glødepærer. Jeg tror ikke det er sikker rett å hevde at det er 5 års reklamasjonsrett på glødepærer og at en enkelt og greit kan ta turen til forhandler og sette seg på en fluktstol med en kald pils i hånden og se på at forhandler skrifter glødelyspærer vederlagsfritt.

Et par eksempler er mobiltelefoner som det måtte rettsavgjørelser til før leverandører av mobiltelefoner aksepterte at mobiltelefoner var ment å vare vesentlig lenger enn to år. Først da ble det aksept for 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Optikerbransjen hevder hardnakket at enhver brille og glass selv om det er dyre innfatninger og tilpassede glass ikke har mer enn 2 års reklamasjonsfrist. Dette praktiserer de hardnakket.

Sett i lys av disse eksemplene er jeg ikke sikker på om en kommer i mål med at en glødepære er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men jeg ville nok ikke vært for hard med å forsøke å hevde min rett, noe jeg vanligvis er.

Vanlige gløde pærer går vel mer under "forbruker" materiell ?
Ellers litt artig lesning :-)
https://www.framtiden.no/medlemsblad/teknologi/laget-for-ikke-a-vare.html

RJK

Sitat fra: Jflex4 på tirsdag 20. april 2021, klokken 21:21
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 20. april 2021, klokken 18:05
Sitat fra: Jflex4 på mandag 19. april 2021, klokken 18:14
Hvordan sjekker jeg hvis interiørbelysning  er LED eller ikke?
Når jeg kjøpte bilen (NOV 2018 model) i år står det i annonsen:

LED interiørbelysning

Er det mulig å sjekke hvis den er sant?
Mener å huske i 2018 at biler med takluke kom med LED, og biler uten takluke kom med glødelampe.
Uansett. Hvis du har glødelampe, skal det jo være små "hakk" i glasset så du kan vippe ut glasset for å skifte pære.

Takk
Jeg vil bare forsikre meg om at informasjonen jeg fikk var riktig.
Jeg sjekket litt rundt i bilen, det er ingen spor for å åpne dekselet og skifte ut lyspærene, pluss at de ikke blir varme slik glødelamper gjør, bilen min har ikke takluken.

Har du kjøpt bilen brukt, så kan det hende selger har byttet pærene selv. Sammenlign gjerne med lyset i solskjermene, dersom lyset er gulaktig, så er det vanlige glødepærer.

Er lyset mer hvitt og du ikke helt klarer å fokusere på lampa, så er det nok led-pærer.

Jeg har soltak, og ihvertfall leselysene er glødepærer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA