Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av onboard lader.

Startet av offpist, lørdag 26. september 2020, klokken 08:28

« forrige - neste »

Johnny

Litt på siden, men jeg kjøpte ny actuator til bakluken fordi den gamle var opprustet i endene. Etter å ha byttet den, ville ikke bakluken gå mer en halveis opp. Det viste seg at den nye måtte "konfigureres" for å virke sammen med bilen min.

Nå lurer jeg egentlig hvor mange av disse komponentene de har låst på denne måten. Kansje jeg også kunne ha ventet på en SW oppdatering?
TMS og eGolf.

sjokomelk

Sitat fra: Johnny på fredag 02. oktober 2020, klokken 22:34
Nå lurer jeg egentlig hvor mange av disse komponentene de har låst på denne måten.
Dette er vanlig på mer eller mindre alle biler i dag. Og har vært sånn i rundt 20 år. Det er fordi bilene bruker mer og mer nettverkskommunikasjon mellom ting internt, og man programmerer inn den spesifikke adressen/serienummeret på enhetene som er i nettverket for at de skal kjenne igjen hverandre og kun bry seg om info som gjelder akkurat den delen. Så hvis den gamle baklukeløfteren din het "Ola", og den nye heter "Ole", så må du fortelle bilen din at den skal be "Ole" om å åpne seg og ikke "Ola". "Ole" reagerer ikke på meldinger sendt til "Ola".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Dette tror jeg nesten er en kalibreringssak. Du kan prøve å åpne luka helt manuelt, og deretter holde inn knappen til det kommer et pip. Da "lærer" den seg hvor den skal stoppe. Dette kan også brukes til å sette maksåpning i tilfeller hvor man parkerer under lavt tak, for eksempel.

offpist

Jeg har skrudd en del på Audi og VW og de opererer med komponentbeskyttelse.
Dvs at hver eneste styremodul er programmert inn i bilen de tilhører.
Prøver du for eksempel å bytte styremodul en dør så må bilen inn på verksted for å programmeres om.

Nissan kjører også noe litt tilsvarende da jeg satte 40KWh batteri i en gammel leaf.
Løsningen ble å ha en modul i mellom batteri og bilen som lurer bilen til å tro det gamle batteriet står i.

Tesla ser ut til å ha lagt seg på en litt mer løsere linje akkurat der.
Så lenge modulen er kompatibel og har samme SW versjon så er det rimelig plug`n play.


Men når man henter en modul som har ligget på huggeren noen mnd så er det naturlig at den har gammel SW.
Med Tesla Toolbox kan man sende kommando om "Redeploy software" og da sjekker den alle moduler og oppdater der det er behov. Veien rundt dette er altså å heller vente til neste SW oppdatering er tilgjengelig og kjøre i gang den etter modulen er byttet. Da oppnår man noe tilsvarende.


Det er noen moduler som går på LIN bus og de kan man bare bytte uavhengig av SW tror jeg.
Der er det bare enkle kommandoer på enveis kommunikasjon. Modulen under setet for setevarme, og jeg veit også at modulen for hengerfeste på Model 3 er slik, da jeg har retrofittet hengerfeste på en Model 3 Performance.

Det finnes så klart noen unntak i Tesla også, som instrumentpanelet, MCU, Gateway og muligens flere også.
De modulene er ikke bare å bytte om på uten Toolbox.

Når det gjelder diagnosekabelen som man kobler til Toolbox så er ikke den porten aktiv før man taster inn et passord i MCU, og det passordet er unikt for din bil og bytter hver dag. Så man må inn i et system for å hente det ut. Enten det eller så må man "roote" mcu`n slik at man kommer rundt dette. Men da tror jeg ikke man kan motta SW oppdateringer etterpå.

En mellomløsning er å koble seg til inn i datapluggen bak Instrumentpanelet (IC) med toolbox. Da må man lage en egen plugg for dette med 4 ledninger, det er visst ikke så vanskelig.



Det Johnny beskriver over er mer et kalibreringsbehov.
Som hvis man bytter modulene i dørene så må den også kalibreres for vindusheisene på nytt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Johnny

Selv jeg er i stand til å justere høyden på bakluken :)

De tok det for meg, siden bilen like vel var inne for bytte av MCU.
TMS og eGolf.

Muffinman

Sitat fra: offpist på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:03
Det finnes så klart noen unntak i Tesla også, som instrumentpanelet, MCU, Gateway og muligens flere også.
De modulene er ikke bare å bytte om på uten Toolbox.

Har faktisk byttet instrumentcluster med et jeg kjøpte på huggern (ikke spør...). Funket sånn passe med "software update required", men ordnet seg helt ved neste oppdatering.

offpist

Jasså ;)
Jeg bare leste på forum om folk som hadde forsøkt uten å lykkes.
Det var gjerne pga bobler i skjermen, og løsningen ble da å bare bytte selve LED panelet over og beholde elektronikken. Men ok, godt å vite at det går.

Fra det jeg har forstått, så lagres km stand og div info både i IC og MCU.

Jeg byttet faktisk fra vanlig analogt instrumentpanel på en 2014 E-golf over til fullt LED instrumentpanel fra en 2018 E-Golf. Noe Møller mente ikke var mulig fordi det ville kreve omkabling av hele bilen. Men det fungerte helt utmerket, bortsett fra at bilen nå fikk ca 100 000 km lavere km stand da dette fulgte instrumentcluseteret. ;)


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Skjønner godt at du byttet. Det fæle analoge ødelegger "hele" bilen etter min smak. Bensinmåler som viser batterinivå  :o

offpist

Ok, da var byttet gjort og det var suksess.
Nå lader den på alle faser, med full effekt igjen.

Jeg kommer ikke til å gå igjennom hvordan bytte onboard laderen fordi det finnes flere youtube videoer på akkuat dette. Men skal gå igjennom noen oppsummeringer.

-Jeg byttet fra -C revisjon som er en av de første laderne som kom, til L revisjon som er den aller siste.
Så jeg tror vi kan konkludere at man står fritt til å kjøpe en lader uavhengig av revisjon. Jeg anbefaler å gå for K eller L da den sikkert har noen forbedringer sammenlignet med tidlige revisjoner. Ofte så er prisene helt lik fordi huggerne veit ikke bedre.

-Husk å koble en ekstern 12V lader til først som sist.
For når du har byttet lader så vil ikke DC-DC laderen slå seg på før SW oppdateringen er gjort. Du risikerer tomt 12V batteri rimelig raskt.

-Du kan trigge en SW oppdatering (med samme versjon) ved å holde inne T i 5 sek og taste passord SERVICE.
Men for meg tok det mange TIMER før det kom noen oppdatering, og i mellomtiden så er faktisk bilen stuck uten at du får flyttet på den. Så vær forberedt på dette.

Har vel nevnt det før men du MÅ slå av bilen, koble fra "high voltage disconnect loop" som er under panseret, og koble fra 12V batterit før du setter i gang.  Åpne ALDRI koblingsboksen før dette er gjort, du risikerer å bli grillet med 400V DC.

Utover det så var det ikke noe hokuspokus.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Takk!

Bidragene dine på forumet er verdifulle og settes pris på  :+1:

offpist

Jeg brukte to av disse biltema klemmene for å klemme kjøleslangene flate.
Det fungerte helt ok, men det blir søl uansett hva du gjør for laderen er også full av glykol som nødvendigvis renner ut når du kobler fra. Men vi snakker om kanskje 2-3dl så det er ikke værre enn at man greier å tørke opp, og det renner ikke noen plass, men blir liggende i brønnen under laderen.
Lurt å henge opp/sikre alle plugger som før gikk i laderen, så ikke de ramler ned og blir tilgriset med glykol.

En annen person jeg kjenner byttet også lader på sin 2013 P85 denne uken og det gikk også fint.
Han har CCS oppgradering, og ladeluke V1.5 (altså med elektrisk åpne/lukke funksjon).
Ingen problemer men kan nevne at SW oppdateringen feilet 3 ganger, også gikk det fint på forsøk nr 4.

Så som sagt, beregne litt tid etter byttet for dette..og ikke mist motet totalt hvis SW oppdateringen feiler første gang. Bilen kan bli stående ganske lenge etterpå.
Men med WIFI, ekstern 12V lader så følger man bare med på app så løser det seg til slutt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Johnny

Jeg leker med tanken om at den dagen en laderene mine tar kvelden, så kan jeg bare fjerne den. Etter CCS modden, ble AC lading hjemmefra plutselig helt uaktuelt.

Ser for meg at den venstre laderen må erstattes med en kjøleslange, men kansje ikke så enkelt?

TMS og eGolf.

offpist

#27
Laderen styrer også DC lading i den grad at det er den som kommuniserer med hurtigladern, Laderen styrer også ladeluken så det vil nok ikke være en bra løsning å fjerne laderen helt.

Men hvis det er de 3 powerkortene som ryker og hovedkortet er ok kan du fremdeles hurtiglade.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Johnny

Nå har jeg ikke tenkt å gi opp AC lading helt.

Jeg tenkte mer på om slaven slutter å virke, så kan jeg ta den bort. Slutter masteren å virke, kan jeg kansje bytte den ut med slaven. I følge delekatalogen er det bare en type lader det er snakk om, så det kan la seg gjøre.

Det store spørsmålet er om bilen vil akseptere at en lader bare forsvinner etter en SW oppdatering.
TMS og eGolf.

offpist

Aha.. ja å ta bort en slave er mulig.

Hvis master laderen ryker kan du også ta den bort og sette slaven til å bli master.
Men det krever toolbox for å programmere slave til å bli master, og du bør nok også fortelle bilen den nå har enkeltlader i samme slengen.

Det begynner å komme noen verksteder rundt om som har tilgang til programvare for å gjøre slike endringer nå så det blir nok ikke en umulig ting å få gjort.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA