Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av onboard lader.

Startet av offpist, lørdag 26. september 2020, klokken 08:28

« forrige - neste »

offpist

Onboard laderen min ser ut til å ha fått et problem, og vil nå bare lade med max 13A når jeg ber om 23A.
Den gir konsekvent ca halvparten av effekten jeg ber om.
Settes ønsket strøm mengde ned til 10A får jeg 6A.

Jeg har 3 Fase IT nett på 32A med Easee ladestasjon. Den lader kun på en av fasene.

Har testet med både 1 fase og 3 fase med samme resultat.

Tesla har gjort fjerndiagnostikk og mener det er trolig noe feil med onboard laderen.

Min bil har bare 1 lader, ikke dobbel lader.

Jeg har vært inne i HVJB (High Voltage Juction Box) og sjekket sikringene på både AC og DC, de er ok.

Og ja, jeg koblet fra "High voltage loop" og koblet fra 12V batteri først, samt målte om det var spenning til stedet med riktig sikkerhetsutstyr.


Har forstått det slik at å bytte laderen inne hos Tesla koster omlag 25-30 000 kr så jeg ønsker å forsøke å bytte selv.  En brukt lader koster 5-6000 kr hos en hugger.

Etter litt googling har jeg konkludert med følgende.
Ikke ta dette som fakta, men jeg ønsker innspill og tilbakemelding på om noen har erfaring med dette.

-Alle Pre-facelift biler i Norge er levert med Gen2 ladere.
-Gen1 ble kun levert på noen biler i USA det første året de var i produksjon. Gen1 laderne er notoriske for å ta DC sikringen på 50A, det er ikke tilfellet med Gen2 laderne.
-Gen3 som kom med Facelift passer ikke inn i Pre-facelift biler.
-Master og Slave ladere har samme dele nr. De er programmeres ganske enkelt med Tesla Toolbox om de skal være Master eller slave. Men for oss vanlige dødlige som ikke har tilgang til Toolbox så er det avgjørende å kjøpe riktig lader. Forsøker man å erstatte en Master lader med en som er programmert som Slave vil det trolig ikke virke, og omvendt.

-Nyeste dele nr for GEN2 laderne er 1014963-00-L. Min lader er en -C men de forskjellige revisjonene passer trolig om hverandre.

-Man bør vente til man har en SW oppdatering klar før man gjør byttet, slik at man kjører oppdateringen man er ferdig. Dermed vil laderen få riktig SW versjon i forhold til resten av bilen.

Selve byttingen av laderen er en grei jobb, regner med ca 2 timer maks.

Jeg har også lest service bulletinen som beskriver å oppgradere fra en til to ladere og det virker også veldig overkommelig, men det er en showstopper at man må ha Toolbox for å fortelle bilen at nå har den dobbel ladere tilgjengelig. Hva som skjer hvis man monterer 2 ladere og ikke aktiverer dette er heller ukjent men jeg aner det ikke vil fungere.

Siden bilen faktisk lader på 13A så er det ikke et akutt problem men jeg har tid til å gjøre litt reseach og faktisk skaffe lader og vente til SW oppdatering er klar før jeg hiver meg på å bytte.

Noen innspill?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Ikke så mye nyttig fra meg i forhold til det meste du spør om, men onboard-laderen på vår 2013 ble byttet på garanti (faktisk etter passerte 100k når bilen var ca 3 år gammel). Her oppstod problemet under en softwareoppdatering.  Den gav symptomer på at en dellader var ute av drift, og det viste seg å stemme. I følge Tesla var en sikring inne i en dellader røket, så det er kanskje verdt å åpne den gamle og ta en titt.

Angående oppgradering til dobbeltlader ville jeg faktisk tatt sjansen på å bare gjøre det, forutsatt at du er kjent med trygg prosedyre og er forberedt på å ikke få ladet. Mulig DC-lading vil virke i så fall. Hvis jeg skal gjette får du ladet, kanskje med feilmelding og kanskje med redusert hastighet ift hva som burde være mulig. Tipper også at du får "software update required". Alt pleier å rette seg når du får en ota oppdatering, det virker som det gjøres en redeploy ut til mange av enhetene da. Så kan man jo alltids be om en softwarepush i appen fra Tesla. Vet om flere som har fått gjort det.

Nå er vel jeg kanskje litt mer risikovillig på slike ting enn gjennomsnittet.

Mener å huske at laderen på vår 2013 var merket gen2, men det er en stund siden jeg sjekket så jeg er litt usikker.


offpist

Takk for svar.
Min bil er 2013 og 152 000 km så det vil forundre meg om Tesla bytter lader på garanti.
De skal trolig ha 2000 kr bare for å feilsøke og konstantere laderen er defekt.
Derfor har jeg høy terskel for å i det hele tatt ta bilen dit, kan det fikses selv så gjør jeg heller det.

Ja det kan kanskje være en ide å skru ut laderen først for å sjekke om det er noe så enkelt som en sikring.
Men når det er sagt så tenker jeg at om DC sikringen er gått inne i laderen så ville den ikke ladet i det hele tatt.
Du nevner dellader, er det flere ladere inne i samme lader altså? Eller mener du master/slave lader.

Jeg har forsått det slik at om slaveladeren ryker så kan man fremdeles får ladet med bare master lader.
Ryker derimot master lader, så vil ikke slave laderen lade alene.

Vi har 3 biler, hvorav 2 er Model S så det er forsåvidt ikke noe problem å la den stå noen dager mens jeg finner ut av dette. Tar jeg først laderen ut av bilen blir den stående til jeg har en premanent fix for å slippe å ta alle baksetene ut og inn så mange ganger.

Tror jeg står over retrofit av slave lader i denne omgang. Vi har ikke 400V TN nett og har enda tilgode å få bruk for 22KW lading, i dag er det hurtigladere nærmest over alt, og det er tross alt gratis på denne bilen.

Kjøpte forøvrig en trilling her i sommer for en symbolsk sum med defekt onboard lader, byttet laderen og nå har min søster fått den bilen. Det var en easy fix og gjort på en time.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

RJK

Kjøpte ikke du bilen med 8 års garanti, med ubegrenset km, eller er det bare batteriet som er dekket på ubegrenset km?


Så lenge det er innenfor garantiperiode, og den ikke er km-begrenset, så ville jeg krevd dette fikset på garanti.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

offpist

Kun batteri og motor er dekket av 8 år garanti.

Resten er det 5 år eller 100 000 km.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

RJK

OK, da er ikke det en aktuell problemstilling.


Takk for svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Muffinman

@offpist: Laderen består av 3x230v ladere som hver kan ta 16A (de tåler faktisk et temmelig stort spenningsintervall, det ser du på merkeplata på toppen om du nøkker av seteputa). Ene siden av alle 3 er koblet sammen, og når du kobler på TN-nett kobles N til den laskede siden. Faselederene kobles individuelt på den andre siden på de individuelle laderene, slik at de ser 230v hver. Lader du på IT-nett kobles faseleder til den laskede siden, og andre faselederen til den andre siden. Andre siden er ikke lasket i bilen, men om man skal lade på høyere strømstyrke enn 16A (som er maks en enkellader klarer) må det laskes på den siden også. Det gjøres enten med releboksen som er montert istedet for slaveladeren på biler med enkellader (fra fabrikk fra ca 2015, ettermonteres på tidligere biler). Det blå adapteret til UMC er også lasket slik at man får 32A på biler som mangler releboksen.

offpist

Ok.
Ja det har vært litt vanskelig å finne bilder og filmer av Gen2 laderen hvordan den ser ut innvendig.

Men her fant jeg en video, se fra 4 min 30 sek:
https://youtu.be/LqJ7HhS65po?t=265

Her ser man tydelig at det er 3 stk "power board", og et "kontrollboard" på toppen.


Og det virker også som at sikringene sitter på motsatt side av kretskortene så da må "powerboardene" skrues ut for å komme til undersiden. Men når det er sagt, så tenker jeg at det er lite trolig at det bare er en sikring. Sikringer går som regel for en grunn, når utgangstrinnet er kortsluttet.

Bilen min har den omtalte "releboksen" som er ettermontert, som egentlig skal gi 32A lading men jeg har aldri fått mer enn 23A i mitt eie. Faktisk hadde jeg den inne hos Tesla for det i våres men de mente alt var i orden så gadd ikke følge det videre.

Kanskje er det 2 av 3 defekte powerboard i laderen min da.

Jeg har fagbrev som radio/tv reparatør så vil gjerne ta en titt inni der, men å reparere uten skjema og riktig måleinstrumenter blir nok ikke så lett.

Da er det bedre å identifisere hvilken av delladerne som fungerer, og ta vare på den.. slik at man i teorien kan donere den til en annen defekt lader.

På en sidenote, så vil jeg tro at hvis man får tak i en lader som er slave og man trenger en master, så sitter det programmert i det kontrollkortet. Og det var veldig lett tilgjengelig. Dermed kan man flytte over kontrollkortet fra gammel lader over i ny. Da slipper man trolig unna Software problematikken også. Bilen vil se det som at den gamle laderen står i enda.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

El-boy

Jeg måtte også skifte lader med samme problem slik offpist og muffin beskriver.
Min ble skiftet i 2017 etter 4år, pga røket sikring. Jeg fikk ladet med begrenset effekt på blått 32A adapter, men ikke på jobb med type 2 lader. Jeg vil anta delladeren der sikringen røyk var kortsluttet i og med Tesla skiftet hele laderen og ikke bare sikringen...

offpist

Jeg fant dette forumet:
https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=78

De har utviklet et eget opensource kontrollkort.
Du bytter rett og slett ut Tesla sitt kontrollkort inne i laderen med denne, og den lar deg da ta full kontroll på de tre delladerne.  Ganske kult. Ikke helt det jeg forsøker å gjøre her, men de deler også samtidig masse annen info.

For eksempel så har de laget koblingskjema over HVJB er de 6 små glass sikringene er for DC ut fra laderen.
Det sitter ikke noen sikringer inne i laderen, alt er i HVJB.

Det viser seg også at flere av komponentene i hvert powerboard er punktsveiset fast nede i kassen, så det betyr at hvis man ønsker å ta ut et powerboard og bytte det ut med et annet så innebærer det en del lodding.v Det er ikke bare å skru det ut.

De bekrefter også at hvert av de 3 powerboardene er helt lik både HW og SW.
Det er kommuniksjonspluggen som bestemmer om de skal få adresse 1, 2 eller 3.

Kontrollkortet har 2 CAN bus interfacer, en som går mot bilen og en som går mot powerboards.
Det bekrefter teorien at man skal kunne flytte kontrollboard mellom to ladere hvis man har problemer med software eller master/slave problematikk.

Men aller best er det nok å bytte hele laderen, og så oppdatere SW.
Man veit jo aldri om de har gjort noen endringer i CAN bus internt mellom revisjon C og L for eksempel, men tviler egentlig sterkt på det.

Litt spennende å lære hvordan laderen er bygget.
Hvis man skulle satt opp et verksted for service av slike ladere så kunne man forholdsvis enkelt satt opp en teststasjon med AC inn, DC last ut og et av de opensource kontroll kortene for å styre hver av de 3 delladerne separat.

Men jeg er først og fremst bare ute etter å få bilen til å lade normalt, så da blir det en brukt lader og kaste den defekte. Etter å ha lest hvordan laderne er oppbygd ser jeg ikke noe poeng i å først ta laderen ut og feilsøke på den. Så lenge alle sikringer i HVJB er ok, er like greit å gå rett på å bytte lader.  Det er lite man får gjort inne i selve laderen på GEN2.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Interessant! Hva kan man gjøre ved ta kontroll over de tre delladerene som man ikke får gjort med urørt oppsett?

offpist

#11
Vel, formålet er å bruke en Tesla lader i en 3. part applikasjon.

Si du driver og bygger om en bensinbil til elektrisk, eller det kan være et nytt kjøretøy som har en 200V til 400V batteri pakke du trenger å lade. Slike ladere av størrelse er ganske dyre, så når du kan plukke opp en Tesla lader på eBay for 4000 kr så gir det mening.

Kanskje du bare har lyst til å lade en gammel Nissan Leaf med 22KW AC hjemme?
Ja da kan du gjøre det med to ladere fra Tesla, tydeligvis.

Tesla laderen forventer å få kontakt med MCU, Gateway, Ladeluke, BMS, Driveunit osv med instrukser på hva den skal gjøre. Kodingen på den siden er nok sikkert ganske komplisert og hemmelig så derfor kan du ikke bare hive en Tesla lader inn i en Nissan leaf og si den skal lade.

Men med å bytte ut kontrollboardet så tar du kontroll over laderen med et språk som utvikleren bestemmer, og kan dokumentere. Så du kan si, lad til 360V, bruk max 10A AC for eksempel også gjør den det.
Samtidig kan du lese av ting som temp, AC og DC volt samt status tilbake.

Men det gir ikke mening å sette inn et slikt opensource kontrollboard i en Tesla lader som skal stå i en tesla.
Det vil heller ikke fungere ;)

En V2 superlader inneholder vistnok 11 slike Gen2 ladere.
Og med tanke på at det faktisk er 3 dellader i hver lader så er vi da på 33 stk forskjellige små ladere inni der.
De har samme delenr også men i stedet for ASY/Charger i beskrivelsen så står det "Supercharger".
Og de har også litt annen sw så de passer ikke nødvendigvis inn i en bil, fra det jeg kan forstå.

Alt man kan finne på internet..   ;)

De har jo ikke bare kretskort til ladere. Du kan gjøre det samme med en Tesla Drive unit, eller Gen3 lader, eller DC-DC lader.. ja til og med Model 3 komponentene har de greid å "hacke" så du kan bruke de i 3. part applikasjoner.  En Model 3 pakke på hytta i offgrid anlegg foreksempel. Det betinger jo en 200-400V DC inverter, men slikt finnes nok også. Finnes masse applikasjoner slik jeg ser det.. Elektrisk fremdrift i båt for eksempel.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Aha, mange muligheter bare man har tid skjønner jeg. Skal lese litt innpå der :)


offpist

Da har jeg fått tak i en lader..
Fikk for en -L revisjon da det er den nyeste så vidt jeg veit.  Prisen var 6000 kr inkl frakt.

Passet på å få en som er "høyre bak", altså Master.

Så nå er det bare å vente på at neste SW oppdatering er klar før jeg gjør byttet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Litt spent på hvordan det der vil funke :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA