Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisen på nytt 90Kwh-batteri...

Startet av Eddy_me, fredag 09. juni 2023, klokken 08:57

« forrige - neste »

Eddy_me

Etter at mitt 2014 85-batteri tok kvelden fikk jeg tilbud om reman-batteri til 136.000, men tenkte at jeg likeså kunne legge i litt ekstra for et nytt batteri, men neida, 236.000 skal Tesla ha for dette, mer enn bilens verdi og litt til...

Har hørt om mange som har fått 90Kwh-batteri, cappet til 85Kwh på garanti, når reman-batterier ikke er tilgjengelige, men dette lar de da ikke biler utenfor garanti kjøpe..

Dank

jeg har ikke noe mening om det er verdt å bruke såpass mye penger for et refurbished 90 kwh batteri på en 2014 Model S 85, men reglene om reservedeler i EU sier at man skal kunne få kjøpt reservedeler i 10 år etter at produktet er sluttsolgt :
EU stiller strengere krav til produsentene

Det spørs om dette gjelder bildeler og om det har en tilbakevirkende kraft for biler som er produsert tidligere. Noen andre her som vet ?


Hvis ja, så da må Tesla kunne hoste opp en løsning slik at du får en erstatning som tilsvarer delen du har i bilen i dag. Altså et 90kwh batteri cappet til 85. Men så er det prisen da... hva kan Tesla ta betalt for kontra kr.236' for et refurb. 90 kwh batteri.

Hvor holder du til her i landet ? Kunne det være en ide å høre om et 3. part verksted kan skaffe deg et brukt batteri og sette det inn ?
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

geear

Han har jo fått tilbud om to alternativer, så her er det vel ingen som kan hevde at Tesla ikke tilbyr reservedeler?

VegarHenriksen

Ville sjekket med reparasjon av 85-pakken. Sparer fort 50k der sammenlignet med reman.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Eddy_me

Det er da snakk om et flunkende nytt 90Kwh-batteri, men spørsmålet blir alltids hvorvidt det er verdt det, da det blir lik garanti/forbrukerkjøpslov på begge alternativer.

Ulempen med å ta bilen et annet sted er både det at den må flyttes fra Tesla, diagnosekostnader etc påløper seg 10.000+ (er ikke en del av prisestimatet fra Tesla), samt at garanti da fort gjelder kun for modulene som er byttet.

136K for et batteri som er gjenoppbygd gir 5 år med peace of mind, men medfølgende "chargegate".


Dank

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 12:34Han har jo fått tilbud om to alternativer, så her er det vel ingen som kan hevde at Tesla ikke tilbyr reservedeler?

Sorry, min feil, jeg trodde han ble tilbudt et refurb. 90kwh til kr. 136 000.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Jejl

Du kan jo sjekke ut det danske firmaet nevnt i en tilsvarende tråd her. 90% av rep. på 85 pakkene hadde kostet 25k eller mindre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA