Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drive unit på garanti røyk. Klagerett?

Startet av Zyzz, onsdag 15. mars 2023, klokken 17:03

« forrige - neste »

Zyzz

Sendt mail til Tesla 2 ganger nå og de avslår begge gangene. De kommer ikke til å dekke det kostnadsfritt. De mener at drive unit er slitasje del.


https://www.motor.no/aktuelt/tesla-tapte-i-retten-ma-dekke-reparasjon/246761

Hva tror folk om denne artikkelen?
Verdt å ta det steget videre eller kan det være fra tilfelle til tilfelle?
ovoxo

Marzo

Sitat fra: Zyzz på torsdag 20. april 2023, klokken 12:31https://www.motor.no/aktuelt/tesla-tapte-i-retten-ma-dekke-reparasjon/246761

Hva tror folk om denne artikkelen?
Verdt å ta det steget videre eller kan det være fra tilfelle til tilfelle?

Vil tro man både får dekket bytte av DU og saksomkostninger...
En snarvei kan være å kontakte advokaten som har ført saken omtalt i artikkelen, men forvent en god stund uten bil.

VegarHenriksen

Ikke for å være kjip, men jeg tror du bare må bite i det sure eplet. Jeg anbefaler deg virkelig å gå til en tedjeparts-sjappe som han rebuilde drive uniten istedenfor at Teslas setter inn en ny ræva reman-unit som kommer til  å faile igjen. Hadde en Q som bare varte 79k km. Tesla sin Q unit har kun 1-lip seal så det skal ikke mye til for at den lekker, hvor tredjepart kan sette inn 3-lip med drain system + ny bearing.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Ellemelle

Her er det bare vente og se om saken blir anket og eventuelt utfall av det.
Din sak er nærmest identisk, så dette vil gi presedens.
Men jeg ville gitt beskjed til Tesla nå at da avventer du utfallet av denne rettssaken.

dettvardett

Om du har topp forsikring kan den muligens dekke driveunit, en mulig løsning...

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 18. mars 2023, klokken 15:36
Sitat fra: kaiat på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:31Nå vet ikke jeg om trådstarter har kjøpt bilen hos forhandler eller privat, og i så fall om en skal bruke forbrukerskjøpsloven eller kjøpsloven. Men på Teslas hjemmesider leser jeg følgende:

SitatBegrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk
Reparasjon eller erstatning av Tesla-merkede deler kjøpt direkte fra Tesla, over disk, på nettet eller kjøpt og installert av Tesla-service eller et Tesla-karosseriverksted, kan være dekket under Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk.

Denne begrensede garantien dekker nødvendig reparasjon eller erstatning for å utbedre 'feilfunksjoner' som har oppstått under normal bruk (Tesla bestemmer om 'feilfunksjonene' har oppstått under normal bruk eller ikke).

'Feilfunksjon' betyr fullstendig feilfunksjon eller manglende evne av en dekket del til å utføre funksjoner den ble designet for. Dette på grunn av defekter i materialer eller utførelse av delen produsert eller levert av Tesla, som oppstår ved normal bruk. Feilfunksjon inkluderer ikke gradvis tap av driftsytelse på grunn av normal slitasje.

Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

Karosseriplater: begrenset levetid
Drivenhet*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Kjøretøyets hovedbatteri*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Wall Connectors: 4 år
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
*Eksklusiv Tesla Roadster, som har en garanti på 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Gå gjennom Teslas Retningslinjer for begrenset garanti for deler, karosseri og lakk for detaljer.

Det ser altså ut til at Tesla gir en 4 års garanti på drivenheten når denne er byttet om jeg ikke tar feil? I så fall er det jo bare for trådstarter å oppsøke sitt nærmeste servicesenter.
De gir jo ikke fire års NY garanti på noe de selv har skiftet på sin egen garanti. Hadde den vært skiftet på reklamasjonsretten til Forbrukerkjøpsloven kan det være noe annet. Garantien til Tesla, utover FKL (fem år) gir ingen plikt om at de gir ny garanti. Hadde forrige bytte derimot vært betalt for...
Nå gjelder uansett reklamasjonsretten i henhold til forbrukerkjøpsloven uansett om del er kjøpt og byttet selv, eller byttet av Tesla, i 5 år fra kjøpsdato eller utskiftning ved garanti eller reklamasjon.

En garanti skal i utgangspunktet være bedre enn reklamasjonsretten, ellers så er det reklamasjonsretten som gjelder.

Er flust av saker der forsøk på avhjelp der byttet/reparert del har sviktet på nytt etter vekstedets/importørens garanti har gått ut, men fremdeles innenfor reklamasjonsretten på 5 år, der verksted/importør må dekke reparasjon.

Ja, det gjelder og der det har gått over 5 år fra nybilkjøp, så lenge delen som er byttet er mindre enn 5 år gammel.

Forutsetningen er selvsagt at dette er en del som skal vare i minst 3 år for at 5 års reklamasjonstid skal intreffe. Faktiske slitedeler er selvsagt untatt, men og de har noen ganger en forventet levetid, så om det er godt innenfor dette, kan verksted/importør stå ansvarlig.

Min personlige tanke når det gjelder DU, så skal vel den holde livet ut. Så da kan de ikke gjemme seg bak påstanden om at det er en slitasjedel. Her tror jeg de kommer til å gå på snørra, om dette havner i rettsapparatet, med mindre det er noe ved saken som har betydning, men som ikke er fremkommet her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA