Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor nøyaktig er "guessometeret" i en TMS 75D?

Startet av Vollis47, fredag 25. september 2020, klokken 22:56

« forrige - neste »

Vollis47

Hvor godt kan jeg stole på Rekkeviddeindikatoren når den kommer ned under 50 km?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TJV

Jeg har ikke Tesla, men siden Tesla lar sjåføren utnytte så å si hele batteriet uten (stor) buffer i "topp og bunn" av batteriet kan/bør man ikke gå under 5% igjen.

https://www.tu.no/artikler/tesla-gikk-tom-for-strom-eieren-skyldte-pa-bilen-men-tapte-rettssak/435637

«Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent.»
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

arvid44

GOM (guessometer) pleier å stemme ganske bra. Men det er avhengig av at du kjører med samme gjennomsnitt forbruk som tidligere på turen. Er du på vei oppover i terrenget kan det fort bli litt mindre rekkevidde i praksis . Planlegg aldri å kjøre helt til det er tomt. Det er bedre å stoppe å fylle på litt elektroner før du kommer ned til 10 til 20 % igjen på batteriet, da lader bilen også raskere og du sliter mindre på batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Kommer jo an på hvilket guessometer du snakker om. Rent teknisk så har vel ikke Tesla noe guessometer i det hele tatt men tre forskjellig indikatorer:

- Restindikator på batteriet som viser hvor mange km som er igjen basert på ett fast forbruk som er noe i nærheten av epa/wltp
- Rekkeviddeindikasjon på energy panelet basert på siste 10/25/50km kjørt. For at dette skal være nyttig bør videre kjøring være ganske lik det du nettopp har kjørt.
- Restkapasitet for hele turen basert på destinasjon lagt inn i navigasjon. Denne forsøker å ta høyde for terreng, fartsgrenser og kanskje vær. Pleier å være litt pessimistisk i.f.h.t. hvis man ligger i fartsgrensen og kjører pent.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Det som stemmer bra er navigasjonen og forventet rekkevidde ved ankomst. Her har jeg kjørt ned til 3-5% uten å bli svett  :D

Vollis47

Takk for tilbakemeldinger fra dere alle.

Utfordringen min var å kjøre fra Kristiansand til Oslo sist torsdag, ca 320 km. Noe som i teorien skulle være mulig uten å lade underveis. Men i starten var det mye regn og når vi nærmet oss Drammen blei det klart at det ikke kunne gå bra. Lading på nye SuC på Liertoppen blei derfor planlagt. Før Lier Sør SuC viste bilen 50 km gjenværende rekkevidde og jeg svingte innom denne laderen og ladet litt før vi kjørte innom Liertoppen og ladet en del kWt mens vi var innom Bauhaus. Men var jeg for redd for bakkene? Kunne vi klart oss opp til Liertoppen med 50 km gjenværende?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

z4rd

Basert på egen erfaring med TMX og TM3 vil jeg si at du ville ha klart siste del av strekningen uten problemer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arvid44

skulle ikke være noe problem , med mindre du trykker wattpedalen i bånn oppover bakken.
Når du har lite strøm igjen ser du begrensing i effekten i effektometeret. går denne under 200 kw , er det kun noen få km igjen, avhengig av forbruk. Bilen overvåker spenningen på HV batteriet, slik at hvis man aksellerer eller holder høy fart , når batteriet er nesten tomt, kan bilen gå i shutdown før du aner det. Derfor er det lurt å senke farten
og  akselere forsiktig , samt unngå lange og bratte bakker, når man har lite strøm igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

alda

I slutet på en lång resa, som i ditt tilfälle, stämmer det bra i de flesta fall pga. varmt batteri (och du kan tom. ha längre räckvidd tack vare buffer).
Om du däremot startar en resa med kallt batteri och kort räckvidd, kan du uppleva att bilen dör innan du är nede på 0 %...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Contango

Det er som Turfsurf og alda skriver svært presist når du har kjørt et stykke av turen og spesielt mot slutten. Men etterhvert som batteriet blir eldre blir presisjonen nærme null dårligere. Ref Teslabjørn som måtte hentes med det han trodde var 5%(?) igjen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

THE

Når man kommer under 5% SOC så slutter bilen å lade 12V batteriet fra fremdriftsbatteriet også. Hvis 12V batteriet er svakt, så kan man risikere at man blir stående pga. tomt 12V batteri selv om det kan være igjen kapasitet til noen km mer kjøring på høyspentbatteriet. Selv pleier jeg å planlegge for å ha igjen minst 5% SOC ved ankomst destinasjon eller ladestasjon.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lAlgjM/saksoekte-tesla-da-bilen-hans-stoppet-med-2-batteri-igjen-tapte-i-r
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Kjørt 500 km i går med kajakk på tilhenger. Fordi jeg var usikker på forbruket brukte jeg navigasjon og fulgte nøye med på % gjenværende ved destinasjon.
Utrolig presist. Justere seg litt inn pga av ca 10% høyre forbruk enn normalt. Så etter ca 100 km kjøring valgte jeg å stole helt på dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Cobos

Min erfaring fra langtur er at energimeteret er fantastisk nøyaktig. Altså den forbruksgrafen du får opp under Energy når du bruker navigasjonen. Har vel aldri kjørt særlig under 10% så vet ikke så mye der. Men opplever at den spretter litt opp/ned første par tre km på en lang etappe og så er den dønn stabil. Kan kjøre aggressivt eller passivt for å ende opp på destinasjon med akkurat riktig %. Dette gjelder autobahn hvor aggressivt er en smule mer aggressivt enn norske veier :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA