Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro utkonkurrert av ID4?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 19:51

« forrige - neste »

femail

Er ikke så overbevist om id4 utkonkurrerer e-Niro på kvalitet, når vi ser hvordan det "renner" inn med feil og mangler med id3😳Id4 er vel bygd på samme "moderne elbilplattform",blir spennende😉

Amatør

"Oroar" utelukker ikke en "katastrofe" dersom man kjøper en Kia som ikke er importert av Kia Norge. Vi vet jo at mange Kia på Finn er bruktimportert av andre enn Kia Norge, men mener han eller andre at risikoen ved å kjøpe en slik bil er så stor? I så fall hvorfor? Jeg spør siden jeg har vurdert å kjøpe en billigst mulig e-Niro 2020-modell nå. Jeg antar dessuten at konkurransen fra Id4 og andre vil tvinge Kia til å senke prisene over nyttår. Derfor ønsker jeg ikke å betale hele 440k for en helt ny e-Niro.

oroar

Nå ble det en e-Soul på meg, men jeg valgte en "norsk" bil så slipper jeg å finne ut om hvor god garanti man får på parallelimportert bil. Da jeg kjøpte min var det ca 60 stk 2020-modeller på finn hvorav 5 eller 6 var opprinnelig norske så utvalget ble begrenset.

Det står tydelig på Kia sine sider: Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.

Om det kan bli "katastrofe" tviler jeg på, men lite interessert i å gå strafferunder om det skulle oppstå garantisak.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Amatør

Takk for tilbakemelding! Jeg skjønner deg godt, det beste er jo å være på den sikre siden for å unngå eventuelle problemer med garantien. Selv om selgerne forsikrer at garantien gjelder på deres importerte biler, er det sannsynligvis Kia Norge som i realiteten har det siste ordet her.

Thomas_so

Sitat fra: oroar på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:33


Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.


Så det å kjøpe en Kia importert av andre enn Kia Bil Norge kan bli katastrofe? De aller fleste som ligger til salgs er importert av andre enn Kia Bil Norge, ser det ut til.

Sitat fra Kia sine sider, litt lengre ned på samme side som normal "norsk" garanti er beskrevet:


SitatGjelder garantien for parallelimporterte biler?

Du vil få vanlig garanti i Norge, men du er Ikke beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov mot Kia Bil Norge eller Kia-forhandler.
Du har ingen rettigheter via det norske veihjelpsprogrammet Kia Assistanse. Begrenset garanti gjelder for radio (3 år / 100.000 km.) og 12 volts batteri (2 år). Du har Ingen mobilitetsgaranti ved garantireparasjoner.

Husk at garantien starter når bilen ble registrert første gang, ikke når bilen ble registrert i Norge.
Det kan også være avvikende spesifikasjoner fra "norske" biler. Bilene Kia Bil Norge leverer har et gjennomgående høyt utstyrsnivå.

Det punktet de nevner med norsk forbrukerkjøpslov vil dog hjelpe mot den forhandleren man kjøper ifra. De har man en reklamasjonsrett på, på lik linje som enhver bil de hadde solgt.
Så får man et problem som ikke er dekket av garanti, men norsk reklamasjonsrett. så går det mot forhandler/brukbil selger man har kjøpt bilen hos.

katastrofalt? Nei, ikke etter min mening.
kundeservicen til BOS virker mer katastrofal. Ender nok opp med å bare bruke de ved behov for oppdatering eller kampanjer, så de får nok første service. resten tar jeg nok hos den lokale hyundai forhandler/verksted borti gaten som forstår kundeservice og oppfølgning.
BOS klarte å skremme meg vekk etter 15min hos en filial i Vestland i dag; 3 sure kunder som venter, 1 kundebehandler som prøver å hjelpe fortløpende, 2 kunde(mis)handlere som var mer interessert i å stirre i skjermen enn å ta imot kunder.



2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

geear

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:01
Sitat fra: femail på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre. Kia inkluderer 7 års garanti i prisen, og kundene betaler for det. VW og de andre leverandørene mener ikke at det er en fordel å øke prisen med å inkludere 7 års garanti. Det ryddigste hadde vært om man kunne velge 7 års garanti som tilvalg.
Tjah. På 1,5 år og 20kkm har vi hatt én feil på Niroen. E-Golfen og Model X-en hadde/har omtrent ti ganger så mange reklamasjoner i antall feil på tilsvarende tid, så sjansen ser ut for å være overhengende stor for at Kiaen ender med færre feil på syv år enn de to andre på fem år.. så at KIA legger på mer er nok langt fra sikkert.

Olemann

Kvalitet:  Om man med det mener lite feil, funksjonssikkerhet og pålitelig, så er jeg rimelig sikker på at Kia er bedre enn VW.  Har rett nok bare hatt 2 Kia i 1 års tid, men har kjøpt og eid  6-7 nye VW de siste 30 årene og det er ikke kvalitet jeg ville ropt høyest om.  Kjøreegenskaper derimot og morrofaktoren er høyere hos VW enn hos Kia.

Garanti: En forhandler som selv importerer og selger biler utenom importør er mer utsatt for konkurs enn den offisielle importør. Ved en konkurs sliter man ettersom forbrukerkjøpsloven gir rettigheter mot egen forhandler. 
Så kan man selvsagt begynne å grave i fabrikkgarantier, importørs vennlighet osv, men dersom man er risk avers så orker man neppe denslags.  Det er en hovedgrunn til at importbiler så såpass mye billigere, markedet betaler selvsagt mindre for et dårligere produkt.

Cowboystrekk

Selv om ID4 har flere fordeler med litt bedre plass, mer hengervekt etc så har E-niro særs god garanti, veldig bra kvalitet og er i toppklassen på effektivitet\rekkevidde ut ifra batterikapasitet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

#38
Kia ENiro blir ikke totalt akterutseilt av ID4, men jeg tror ikke det vil være mulig for Kia å selge den til dagens pris når ID4 er kan leveres. Kia ser nok mot hva VW gjør når 1ST er utsolgt og alle ID4 modellene sine priser er gjort kjent.

Vi vet at veeeldig mange kjøper Toyota selv om det aldri er den beste bilen for en bilinteressert. Kia selger på kvalitet og nå ett veldig godt rykte, men med ett godt hakk større bil til omtrent samme pris og med nyhetens i interesse i ID4 ser jeg ikke helt hvordan ENiro ikke skal måtte ned i pris.

Men jeg kan ta feil, jeg har solgt Kiaen til hyggelig pris for både kjøper og meg, nesten gratis bil igjen for meg samtidig som kjøper fikk godt avsalg ifht ny. Jeg selger nettopp fordi en må selge en tid før nyhetene kommer viser erfaringene. Det blir nok slik med ENiro også. Ulempen er at vi nå venter på ID4 og er redd det blir veeeldig lenge med bare en bil.

Neste høst kommer TMY/ID4 og Enyaq AWD. Jeg har en deal med fruen at taper ID 4 RWD seg mer i pris enn ENiro det neste året så faller bunnen ut av alt kjøp og salg som jeg har drevet med og som jeg syns er smart. Da må jeg nok innse at vi er stuck med ID4 RWD, men for oss mener jeg dette er mye mer for pengene enn ENiro når en ser på plass, kjøreegenskaper, mest sannsynlig vesentlig mer støydempet, hengerfeste, bagasjerom plass, lading i baksete, oppvarmet frontrute, app for vår del, 3 nivå på rattvarme skiluke, ekstra rom til ladekabler som i ENiroen ikke har noen plassen og da trådløs CarPlay.

Niroen har mer utstyr, men det meste er litt sånn 2017, så selv om det er praktisk med skruknapper etc er jeg klar for den litt brokete veien med touch screens og enkel layout, genialt å ikke ha noen brytere bak ratt eller i midtkonsollene feks.

Vel, time will show hva som var lurt og ja, hva som var gøyest!

Når alt dette er sagt så savner vi begge ENiroen, den var virkelig en underdog

vinterdekk

#39
Ryktebørsen sier at gen. 2 Niro/eNiro forventes som en 2022 oppdatering. Iflg. denne siden står det at Niro/eNiro fortsatt er for flere drivverk. https://electricvehicleweb.in/next-gen-2022-kia-niro-suv-detailed/

Kia forventer som kjent å komme med modeller på dedikert elplattform E-GMP fra neste år. Kan jo tenkes at Kia annonserer en søskenmodell til Ioniq 5 i 2021 som vil være litt større enn Niro/eNiro?

Bedre ladekurve uavhengig av vær, høyere hengerfestevekt og støyisolasjon er vel tre ting jeg tror hadde hjulpet for eNiro gen. 2 oppdatering uten å introdusere ny plattform for modellen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

advale

#40
ID-serien prøves å bygge som Tesla, dvs teknologi i bunn. Mens e-Niro er en tradisjonell bil som er lagt på en app. Historikken viser at det kommer mange barnesykdommer når det er teknologi på 4 hjul. Men den blir mye mer fremtidssikker.

Forsåvidt smart valg av Kia å ha et "mellomsteg" istedenfor å gape over så mye som VW. Men selv da mener jeg ID4 vil være et mye bedre kjøp. e-Niro sliter med coldgate og kan knapt lade over 45kwh ca 75 % i året.

Samtidig får man ordentlig hengerfeste på ID4 og mye annet som man ikke får på e-Niro. Prisen er ganske likt på vanlig 1st edition mot e-Niro. Bruktprisene vil nesten garantert falle mye mer på e-Niro vs ID4.

vinterdekk

Sitat fra: advale på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:18
ID-serien prøves å bygge som Tesla, dvs teknologi i bunn. Mens e-Niro er en tradisjonell bil som er lagt på en app. Historikken viser at det kommer mange barnesykdommer når det er teknologi på 4 hjul. Men den blir mye mer fremtidssikker.

Apropo barnesykdommer, koreanerne kom best ut i en kvalitetsvurdering av Vi Bilägare. eNiro best ut av Model 3 og ID 3. Nå er dette bare ett sammendrag og uten mye detaljer, men interessant i forhold til debatten her og om Kia eNiro har blitt forbigått og er utdatert. https://motor.no/a/185127
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bjoris

#42
Heldigvis har VW hevet kvaliteten på interiøret på ID4 vs ID3. Jeg ble ikke veldig imponert når jeg satte meg inn i ID3 hos Møller, men har ikke kjørt den.

Niroen sliter mest mot ID4 pga at den nesten er en klasse mindre. Hadde den vært like stor og hatt hengerfeste så ville den nok klart seg greit, men det er åpenbart at den trenger en refresh nå. Det er knapper over alt og selv om dette ofte blir satt pris på hos biltester så er ikke jeg enig iallefall.

Feks starter den altfor aggressive lineassist hver gang på ENiro, den knappen er vanskelige å finne bak rattet selv når du kan bilen og håpløs å forklare til folk som sitter å kjører allerede. Nå er volumknappen fin, så noe er veldig bra med den tradisjonelle løsningen, men uten å ha prøv ID skjermene noe særlig liker jeg at det er en vinkel nede med knappper, selv om de er touch knapper. Tror dette er bedre enn bare en flat skjerm der du skal treffe symboler mens finger flyttes av bilens bevegelser...

ProsjektX

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 10. november 2020, klokken 08:32
Kia forventer som kjent å komme med modeller på dedikert elplattform E-GMP fra neste år. Kan jo tenkes at Kia annonserer en søskenmodell til Ioniq 5 i 2021 som vil være litt større enn Niro/eNiro?

Nå kommer jo Kia CV, som antatt lanseres til mars 2021. Kan bli bra. men så var det det med hengerfeste og andre praktiske løsninger, om koreanerne er like frempå der
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Olemann

ID4 og eNiro er ulike biler.  eNiro har egenskaper som ID4 ikke matcher, og motsatt. 

De som vektlegger pålitelighet, forutsigbarhet og teknisk kvalitet foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange.

Så er det noen som ikke orker lete enda lenger etter parkeringsplass og dermed ikke vil ha 20 cm mer å parkere, de går for eNiro, de derimot som ikke klarer seg med 450 liters plass, de velger ID4.  Osv...

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder og ser ingen grunn til å prøve forklare at den ene er bedre enn den andre, dette henger mer på kjøpergruppe enn på bilen isolert sett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA