Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro utkonkurrert av ID4?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 19:51

« forrige - neste »

OleBrummen


Prismessig ligger nå E-niro tett på ID4's innstegsmodell på 426 000. Relativt bra utstyrt.

ID4 har mye mer plass, nyere modell, og har et «bedre» merke som kanskje tilsier bedre kvalitet. Hengerfeste er med, som savnes på e-niro. (Kommer vel usle 300 kg m tiden) Minus med 2 år mindre garanti.

Er det allikevel noen grunn nå til å kjøpe e-niro fremfor ID4 med prising slik den er nå?

02jan

Tja, hadde eNiro vært i annen prisklasse , ser at man forlanger 500'+ sek for denne i Sverige.

Id4 som vi ikke kjenner , er bygd opp fra grunnen som elbil, en bilstørrelse større, valgbar RWD eller AWD, re'elt hengereste ..... gjør ikke eniro dårligere som bruksbil, men nybil ville jeg ikke vært i tvil om hva som hadde passet meg best.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

vinterdekk

#2
Kia forventer å komme med sin første dedikerte BEV modell i løpet av 2021 som første steg i sin «plan s» strategi. Om man antar at leveringsproblemene med eNiro nå er løst, kombinert med bedre elbilutvalg i prisklassen, tror jeg det er god mulighet for at Kia vil sette ned prisen på eNiro.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Trådstarter antyder bedre kvalitet på VW id.4 enn Kia Niro. Kvalitet kan måles i så mangt. Mhp driftssikkerhet og garanti er jeg ikke i tvil om at Kia er bedre en VW.  Men når man skal handle er det flere momenter som også teller. Kia kommer trolig sterkt tilbake med en større elbil enn Niro også snart. Tror også Niro vil presses noe ned i pris nå,og gi mye bil for pengene

Olemann


ID4 vil nok velges av mange foran eNiro ja.

Tror nok Kia er best på feil, kvalitet og trygghet (garanti), dessuten er den for min del mer egnet størrelse, og den har mer utstyr om man sammenligner med st. versjonen av ID4.  Har hatt 5 (nye) VW over en periode på 15 år, og det er ikke teknisk kvalitet eller service/priser hos Møller som kommer best ut.

ID4 er best på plass, på moderne elbildesign fra bunn, og selvsagt er skikkelig hengerfeste for mange en avgjørende faktor.  Større batteri blir det spennende å se om spises opp av lavere effektivitet, det vil jo tiden vise.

Moas

#5
Kia eNiro er nok ikke en direkte konkurrent til id4. Det er neste Kia CV som blir det:
https://www.autoexpress.co.uk/kia/106058/new-flagship-kia-electric-coupe-suv-spotted-ahead-2021-launch

synd at det er BOS som skal stå for mye av salget av denne. For oss som kjører mye er uansett 7 års garantiene til KIA ikke så mye verdt så lenge disse er begrenset til ca. 21k snitt i året.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Trond.m

#6
Sitat fra: Moas på lørdag 26. september 2020, klokken 12:52
Kia eNiro er nok ikke en direkte konkurrent til id4. Det er neste Kia CV som blir det:
Den vil jo framstå som en konkurrent for mange og gir større og mer moderne bil for omtrent samme pris. Bakhjulsdrift er også en stor fordel med tanke på framkommelighet. Med fullastet e-niro er det lite vekt på forhjulene, mens id.4 i teorien bør få framkommelighet som en gammel boble 😉

Kia CV er jo en coupe-SUV og den vil nok primært henvende seg til en annen kundegruppe enn VW id.4.

Radial

Etter 3mnd i framhjulstrekk elbil på 380nm, vil jeg konkludere med at RWD definitivt har noe for seg på denne biltypen om man skal klare seg med drivhjulene på en aksling.

Akselerasjonen er så god, at all vekt kastes bakover fra drivhjulene (forran), med resultat i masse hjulspinn ved det minste fuktighet på bakken... Det er nesten helt latterlig hvor dårlig feste man får forran, stikk motsatt av en fossilbil.

ID4's strategi med rwd kommer nok godt ut, og med såpass stor plass og aggressiv prising vil mange potensielle eNiro kunder flytte til ID4.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Jeg ser at VW har tatt seg bryet å levere svingbart hengerfeste som standard på 1st. På e-Niro er vel dette ekstrautstyret ett avtagbart hengerfeste til rundt 15.000kr, og 700 kg mindre kapasitet på henger med brems (21 modell). Kia e-Niro er kjent og uten barnesykdommer, så den virker fortsatt attraktiv men Kia bør nok komme med en kampanjepris eller inkludere hengerfeste/vinterhjul f.eks.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

#9
Veldig fornøyd med min eNiro, men i tenkeboksen nå på om jeg skal gå for ID4.St

Største ulempen med ID4 for vår del er et at den er 20 cm lenger, for noen er nok dette en fordel.  Bagasjeplassen i eNiro er svært praktisk utnyttbar, så 90 liter mer plass i ID4 er ikke avgjørende.

Liker også "storbilfølelsen" i eNiro, den er mykt satt opp og sittestilling passer meg utmerket.  Normalt er VW stivere satt opp, det samme gjelder sittepute i sete, så redd VW blir hardere enn eNiro. Selv om støydemping antas bli bedre. Dekkdimensjon gir også stivere bil, og ikke minst vesentlig dyrere dekk.

eNiros meget kloke oppsett med full kontroll på AC kompressor,  varmekolbe og temp. separat, er jeg usikker på om VW har på plass, dette gir om vinter mulighet for å komme lenger.

5 bil ekstra rekkevidde er også bra, og ser de med 77kWt netto med denne kjørelengden har lagt opp til lavere effektivitet enn eNiro, pussig om dette bare skyldes vekt, mulig de ikke er så gode som Kia på drivlinjeeffektivitet.
Er de det siste bør man klare godt over 50 mil. 
Jeg kjørte min eNiro over fjellet fra Stavanger til Oslo i sommer med forbruk på 12.8 kWt/100 km, men usikker på om VW klarer det samme.

Liker også ventilerte skinnseter som kan justeres elektrisk med minne for 2 personer, dette blir et savn i ID4.
Får prøve å la oppvarmet frontrute kompensere dette:-)

Hengerfeste er selvsagt en vinner. 

Liker ikke at ID4  er nesten 300 kg tyngre med samme krefter, ser også at den er en god del tregere enn eNiro av samme grunn.

Blir spennende å se salgsprisene på alle import spekulasjonsbilene av eNiro som nå ligger på FINN, det er omtrent ingen privatsalg, så dette volumet vil nok endre seg når selgere ser denne tiden er over, det kan bidra til at prisdumping unngås. (8 private, over 120 firmasalg, nesten 50% kun med sommerhjul, tyder på spekulasjon)

App er morsomt og noen ganger praktisk, det har jo ikke 2019 eNiro.  Og selvsagt OTA som jeg vil tro VW får på plass på en god måte.

Teknisk kvalitet er jeg usikker på, hatt 5 nye VW og 7 brukte i mitt liv, og det er ikke det jeg husker disse bilene for.  Kjøreegenskaper har jeg satt pris på med dem alle, men i yngre dager betydde evnen til rask kjøring mer enn komfort....

Så er ID4 selvsagt en mer moderne bil, bygd som elbil, ny plattform etc - samtidig så kjører jeg ikke en plattform, men en bil, så ikke så sikker på hvor mye det betyr i praksis.

Så er det dette å skrive kontrakt på noe man ikke har verken sett eller sittet i.......

femail

Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??

Radial

Har noen sjekka hva som faktisk er dekket av 7års garanti?

Det er ikke hele bilen.. så ekstremt fantastisk er den ikke. Kanskje noen dårligste batteri-garantien også.

https://www.kia.com/no/din-bil/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/garanti/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#12
Jeg mener nok at både Kia og storebror H. har gode garantier :+1: Men alt på bilen har ikke 7 år. Det stemmer :+1:

150' km er også ganske bra.

Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.
Ingen kilometer­begrensning de første tre årene. Dersom bilen brukes som taxi er begrensningen 150.000 km.
Under hele 7-års-perioden er kilometer­begrensningen 150.000 km. :+1:
Lakkgarantien er på 5 år / 150.000 km. Det som måtte inntreffe først.
Radio, lydanlegg og navigasjon har en garanti på 5 år / 150.000 km. Det som måtte inntreffe først.
Servicedeler har en garanti på 2 år.
Tilbehør som er solgt og montert på bilen før, eller ved levering har en garanti på 7 år.
Batteri på 12 volt har en garanti på 5 år.
Normal slitasje, vedlikehold og normale justerings­arbeider er ikke omfattet av garantien.

oroar

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:33


Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.


Så det å kjøpe en Kia importert av andre enn Kia Bil Norge kan bli katastrofe? De aller fleste som ligger til salgs er importert av andre enn Kia Bil Norge, ser det ut til.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Trond.m

Sitat fra: femail på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre. Kia inkluderer 7 års garanti i prisen, og kundene betaler for det. VW og de andre leverandørene mener ikke at det er en fordel å øke prisen med å inkludere 7 års garanti. Det ryddigste hadde vært om man kunne velge 7 års garanti som tilvalg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA