Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som har hørt noe om taklast?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 19:36

« forrige - neste »

OleBrummen


Noen som har fått noe bekreftende fra leverandør rundt taklast? Blir det stativ til mach-e eller ikke? Bonus; noen som vet om tilhengerfeste er inkludert som standard?

OleBrummen


Besvarer eget spørsmål etter samtale med forhandler: ikke takstativ. Kan håpe eksterne lager en løsning, men kan ikke regnes med.

Tilhengerfeste er ekstra (750 kg maks)

1000kwh

Sitat fra: OleBrummen på lørdag 26. september 2020, klokken 11:21

Besvarer eget spørsmål etter samtale med forhandler: ikke takstativ. Kan håpe eksterne lager en løsning, men kan ikke regnes med.

Tilhengerfeste er ekstra (750 kg maks)
Finnes universalstativ som klemmes mot taket i døråpningen  :+1:

Peacock

Mulig jeg tar feil, jeg utelukket den bilen p.g.a. uten taklast data i vognkortet, ser jeg det som ulovlig. Eller?
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

RJK

#4
Er ikke bilen godkjent med takvekt, så er heller ikke sugekopp-stativer og andre innretninger som belaster taket lovlig.


https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Sitat fra: Peacock på lørdag 26. september 2020, klokken 13:29
Mulig jeg tar feil, jeg utelukket den bilen p.g.a. uten taklast data i vognkortet, ser jeg det som ulovlig. Eller?
Det finnes i allefall en løsning ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 26. september 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Peacock på lørdag 26. september 2020, klokken 13:29
Mulig jeg tar feil, jeg utelukket den bilen p.g.a. uten taklast data i vognkortet, ser jeg det som ulovlig. Eller?
Det finnes i allefall en løsning ;)
Spent på en løsning som produsent/importør ikke har godkjent (men jeg ønsker den hjertelig velkommen hvis det likevel stemmer)

Myrvang

Har veldig lyst på bilen selv, men pga dette og mye padling med kajakk utgår den.

Synd, for en av få biler med plass til 3 barn baki.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

OleBrummen

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:30
Har veldig lyst på bilen selv, men pga dette og mye padling med kajakk utgår den.

Synd, for en av få biler med plass til 3 barn baki.

Synes også det er trist. Fatter ikke at de designer frunk for å kunne oppbevare f.eks en fuktig våtdrakt og IKKE gjør det mulig å laste kajakk på taket. Helt idiotisk av dem.

SurSnasen

Sitat fra: OleBrummen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:30
Synes også det er trist. Fatter ikke at de designer frunk for å kunne oppbevare f.eks en fuktig våtdrakt og IKKE gjør det mulig å laste kajakk på taket. Helt idiotisk av dem.

Amerikanere har dessverre en håpløs tilnærming til praktiske løsninger. Viktigste for Ford var å kunne dra på Walmart, kjøpe en magnumpose med isbiter og noen øl, og slenge dette i frunken for å kunne ta seg en drive-in-piknik i parken.

1317142119

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:12
Sitat fra: OleBrummen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:30
Synes også det er trist. Fatter ikke at de designer frunk for å kunne oppbevare f.eks en fuktig våtdrakt og IKKE gjør det mulig å laste kajakk på taket. Helt idiotisk av dem.

Amerikanere har dessverre en håpløs tilnærming til praktiske løsninger. Viktigste for Ford var å kunne dra på Walmart, kjøpe en magnumpose med isbiter og noen øl, og slenge dette i frunken for å kunne ta seg en drive-in-piknik i parken.
Dette må være et tysk fenomen, ikke amerikansk. BMW i3 har tilsvarende løsning med dreneringshull i frooten. Plass til en god del isbiter og ca en kasse med 0,5 ølbokser 😂

hELgenen

Er vel lett å putte en vantett boks oppe i der?
Er vanskeligere å bore hull i noe som er tett allerede.
Så jeg synes denne løsningen er god og gir større fleksibilitet

ToWalkOrDrive

#12
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:30
Har veldig lyst på bilen selv, men pga dette og mye padling med kajakk utgår den.

Synd, for en av få biler med plass til 3 barn baki.

Kommer selvfølgelig an på om en har plass til en tilhenger, men hvis en f.eks. har en Tysse-henger kan en kjøpe et flatt lokk som har takbøyler. Da blir og kajakker liggende mer i dragsuget på bilen...og så kan en ha annet utstyr under lokket...og hvis du i tillegg har en garasje til å ha tilhengeren i så slipper du jo å ta på/av kajakkene for hver gang du skal ut/hjem - bare å koble på og rulle av gårde. https://www.tysse.no/blogg/ekstrautstyr/gjor-hengeren-din-mer-brukervennlig-fra-forste-dag/

Har forresten og vært med på å lage en 2-etasjes "kajakk-garasje" (oppå båthenger) som sto ute med kajakkene inni. Var ganske genialt. Ble laget av plater sånn at en bare kunne skli kajakkene inn og ut bakfra, og låse igjen døren på baksiden, mens årene lå i side-skap. Ble bygget oppå en avskrellet båthenger (kjøpt ferdig avskrellet fra forhandler). Dette var helt lovlig ihht Vegvesenet / Trafikkstasjonen. Men enklere å kjøpe lokk til vanlig henger :-)
Tesla Model Y                         2021-

Myrvang

Finnes selvsagt muligheter, men å drasse på henger hver gang jeg skal padle blir også tungvint. I sommer har jeg hatt 2 kajakker på taket stort sett hele tiden, kan ikke ha henger på hele tiden.

Står også på ski på vinteren, og i Evaliaen har jeg 5 par ski på gulvet stukket under setene og blå IKEA-bagger mer støvler, hjelmer osv baki. Plassen i Evalia er en genial bil for mitt bruk, men rekkevidde og komfort er ikke helt på topp. Men tipper jeg ender med å beholde den i noen år til, kjøpte den ny i januar.

Om 2-3 år er det sikkert mange flere alternativer å velge mellom.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA