Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken bil som nr 1?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 18:39

« forrige - neste »

OleBrummen


Behov: Familie på 4 med 2 barn som enda trenger barnevogn. Bosted med lite snø vinter, korte kjøreavstander på 10-20 km i det daglige. Må klare 370 km alle årstider til svigers. Bør være ok til hyttetur vidde med bilvei helt til hytte. (250 km) Tenkt som 1. bil/eneste bil. Tilhengerfeste ønskes, og mulighet skiboks.

Trenger den til neste påske.

Så langt tenkt på mach-e, enyaq, Id4 eller model y. Sistnevnte vet man jo ikke helt når kommer, kanskje sensommer? Den blir sannsynligvis skrudd sammen av fulle sjømenn, men vanskelig å slå ytelsen. Mach-e kulest, men minst bagasjeplass og usikkert med takstativ. ID 4 virker bra, kanskje litt kjedelig? Skinn hadde vært flott med tanke på søl barn uvegerlig sørger for.

Noen som har noen anbefalinger? Vurderer å se an kjøp til neste år, men usikker på om det blir ventelistehelvete eller om det blir såpass mye konkurranse i det segmentet nå at det alltid vil være bil å få. Fristende å få se anmeldelser, tester og prøvekjøre flere før kjøp.

Har per nå Nissan leaf 30kwh, Tekna. Ikke skjønt verken autopilot eller andre dippedutter, kjøres som om den er uten. Eneste som settes pris på og som brukes er bedre musikkanlegg. Grei plass til barn i baksetet, funker fint i det daglige.

Magnus Hansen

Imponert over at dere klarer 370km uten stopp med barn. Eller er det kanskje ikke hurtiglader der dere ønsker å stoppe? Id.4 First virker jo å være klart beste kjøp for familiebil akkurat nå hvis man ikke trenger 4wd. Men 370km på vinterføre er vel kanskje tvilsomt. Kanskje utenom motorvei

OleBrummen


Det er nok et poeng at det uansett blir en stopp på 370 km strekket for pause. Men tenker rekkevidde på 270 til hytte, med margin vinterstid, er noe man må ha. Dumt å ikke komme gjennom kolonnekjøring pga lite strøm på batteri. (Noen blir jo avvist om man ikke har god margin på strøm til kolonne)

amps

Hadde gått for Id4, ville ikke ventet for lenge hvis du skal ha den til påsken. Tror det er mange som har ventet på Id4 og når prisen var såpass lav tror jeg det blir mye bestillinger.

chriso89

stort sett alle elbilene med stor batteri skal klare hytteturen din men 370 KM tvilsomt. men du trenge rikke store stoppet for å lade det lille ekstra for å komme deg til 370 km:) 20 min holder fint

batterimannen

Første jeg tenkte på etter å ha lest innlegget var ID.4, men ser at det er nevnt av flere som svar. Den ble overraskende nok billigere enn Enyaq og leveres tidligere. Synes prisen ble bra både som standard og som max.

Hvis du har litt for mye penger så kan du se på BMW iX3 (250 kg mindre hengervekt enn ID.4 RWD). Får rabatt gjennom Akademikerne pluss og en del andre fagforeninger/arbeidsgivere.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

OleBrummen

Sitat fra: Kristian O på lørdag 26. september 2020, klokken 22:17
Er Model 3 eit alternativ?

Altfor uhensiktsmessig bagasjerom slik jeg ser det for familie.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: OleBrummen på lørdag 26. september 2020, klokken 23:28
Sitat fra: Kristian O på lørdag 26. september 2020, klokken 22:17
Er Model 3 eit alternativ?

Altfor uhensiktsmessig bagasjerom slik jeg ser det for familie.
Okey, men likevel klarer mange barnefamilier seg med en Model 3....

Norhawk

Hos oss er Model 3 første bil, vi er familie på 4, ferdige med barnevogn tiden.

Hadde ikke gått for den når det er behov for barnevogn, åpningen på bagasjerommet blir for lite/kronglete.

Enyaq, ID.4, E-Tron eller Model Y er bedre alternativ, med tanke på barnevogn og pakking av bil.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

turfsurf

Hvis man skal ha med barnevogn er det vel TMY som har mest bagasjeplass av disse.

Da får man med uproblematisk lading, størst hengervekt og fungerende app på kjøpet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Jeg har gått fra TMX til TM3 - 2 barn i hus. Null stress med TM3 og reisevogn, men hvis man fortsatt bruker stor baby/barnevogn, så hadde jeg droppa TM3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektrolux

#12
Hele problemet her er kravet om kun en bil til 2 vidt forskjellige formål.

Har du virkelig lyst til å utsette en flott langtursbil for de daglige småturene og ende opp med dertil stor slitasje og kostnader.

Kanskje du kunne kjøpt en fantastisk langtursbil som en Diesel Caravelle og en fantastisk elektrisk småtursbil til nettopp det bruket. De få gangene barnevogner må være med på småturene kan selvfølgelig Caravellen med hengerfeste og takgrind og 4 hjuls trekk, og "you name it", brukes.

Vi har siden 2005 og faktisk før det også hatt en billigbil til småturene og vår nåværende langtursbil, en 2007 MB Viano framstår fremdeles omtrent som ny og klar for neste langtur så snart Korona situasjonen tillater det.

Har forresten fått en til bil, for mellomlange turer, nemlig en gammel Tesla S. Ble brukt for første gang denne måneden til en flott piknik tur nedover jærkysten med gode venner og hunder. Siden den er elektrisk blir den også brukt noe innenfor bomringenen, men siden bomringenen er blitt veldig liten er BMW C-Evolution hovedframkomstmiddel da den dekker så godt som alle behov for egen transport.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnito

En elbil bryr seg vel ikke om småkjøring på samme måte som en bil med forbrenningsmotor gjør vel?

Man skal være godt over gjennomsnittlig interessert i bil for å gidde å ta vare på 3 biler til forskjellige formål istedet for én som kan gjøre alt.

jkirkebo

Sitat fra: Magnito på søndag 27. september 2020, klokken 10:20
En elbil bryr seg vel ikke om småkjøring på samme måte som en bil med forbrenningsmotor gjør vel?

Man skal være godt over gjennomsnittlig interessert i bil for å gidde å ta vare på 3 biler til forskjellige formål istedet for én som kan gjøre alt.

Og ha godt over gjennomsnittlig mengde plass til parkering tilgjengelig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA