Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk 94ah 2016

Startet av reitsma, fredag 25. september 2020, klokken 16:31

« forrige - neste »

reitsma

Kjørte fra Lørenskog til Skien i dag, litt kø ut av Oslo ellers grei kjøring, 110 på E18 og videre innover via Siljan. Litt kupert terreng.

Hjemme har jeg ca 90 km igjen på batteri og brukt 12 kw/100 km. 3 kw regen. Turen er 155 km og brukte 2,5 time. Tørr vei ca 10 grader.

Bilen har rullet 95.000 km, hvorav mest langkjøring siste måneder, jeg opplever jeg får ØKT rekkevidde, eller er det bare i hodet mitt? Har det noe med batteri minne å gjøre?? Bare lurer...

hELgenen

Er det noe å lure på da - har 30 mils turer med 120Ah, og hadde vel 25 mils turer med 94Ah før det igjen - null problem å kjøre denne på under 1.2 pr mil - har vel sett helt nede 1.0 ved ideelle forhold.
Snittet på forløpig på 40.000 km på 120Ah er 1.3 - mener å huske det lå noe slikt på 94Ah også.
Nå kjører ikke jeg på motorvei, men ligger vel i 70-80 på svingete landevei. 

reitsma

Ikke i seg selv den gjør 1.2, mer at det føles at jeg får mer rekkevidde ut av full batteri siste tiden. Nu vel, bedre det en omvendt...

1317142119

Det er nok bare tilfeldig på grunn av vær- og føreforhold. Jeg er klar over at BMW oppgir en veldig lav nettokapasitet sammenlignet med brutto, samt at mange opplever å få mer enn det som er oppgitt av BMW. Men det er snakk om bare 1-2 kWh og det utgjør ikke fryktelig store distansene.

Det som er bra, er at du har brukt så lite som 12kWt/100km når du har kjørt lange distanser i 110 km/t. Det har jeg opplevd enkelte ganger også, men da har jeg hatt medvind, tysk techno på høyttalerne så bilen følte seg hjemme og nyvokset bil. Siste del av den setningen var nok ikke helt sann, men det er nok bare tilfeldig at du opplevde så lavt forbruk den gangen. Du regenererte også noe enormt mye. Jeg kjører stort sett på motorvei selv og appen melder at jeg i gjennomsnitt de 3 siste årene har hatt så lavt som 0,9kWh/100km i regen. Til sammenligning er gjennomsnittet for bilene jeg sammenlignes mot på hele 3,1kWh/100km. Prøv ruten en gang til, så vil du nok se at forbruket i gjennomsnitt er på 15-17 kWh.

fonberg

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:18
... Du regenererte også noe enormt mye. Jeg kjører stort sett på motorvei selv og appen melder at jeg i gjennomsnitt de 3 siste årene har hatt så lavt som 0,9kWh/100km i regen. Til sammenligning er gjennomsnittet for bilene jeg sammenlignes mot på hele 3,1kWh/100km.
...

Her er det jo du som regenererer enormt LITE. TS er jo ca. på snittet med sine 3kWt/100km.
(Kan røpe at min 2018 i3 94ah også ligger ganske nært snittet for "alle", med 3kWt regen og 15,7kWt forbruk på snart 40kkm)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

1317142119

Sitat fra: fonberg på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:45
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:18
... Du regenererte også noe enormt mye. Jeg kjører stort sett på motorvei selv og appen melder at jeg i gjennomsnitt de 3 siste årene har hatt så lavt som 0,9kWh/100km i regen. Til sammenligning er gjennomsnittet for bilene jeg sammenlignes mot på hele 3,1kWh/100km.
...

Her er det jo du som regenererer enormt LITE. TS er jo ca. på snittet med sine 3kWt/100km.
(Kan røpe at min 2018 i3 94ah også ligger ganske nært snittet for "alle", med 3kWt regen og 15,7kWt forbruk på snart 40kkm)
Har du lest den teksten du siterte meg på?

Han kjørte mye på motorvei, pluss en landevei inn til Skien. Dette er veier som ikke krever at man regenererer/bremser voldsomt mye. Allikevel klarte han å oppnå gjennomsnitt i regenerering og ha lavt forbruk. Det tyder på myk og behagelig kjørestil. At han klarte å regenere så mye, til tross for veien han kjørte på ikke krever noe særlig bremsing, er en av grunnene til at han fikk så lavt forbruk. Det er en sterk prestasjon av han, når det er forventet at han var mye nærmere 1.

Annen sammenligning: kom akkurat hjem nå og hadde 4kWh/100km i regenerering. Over halve veien hjem var svak nedoverbakke. Halve veien fra Lørenskog til Skien er ikke nedoverbakke, selv om det kan se slik ut på kartet, siden Skien er nedenfor Lørenskog.

fonberg

Ja vær gjerne spydig du, trass dine lave forventninger evner jeg både å lese tekster til og med lengre enn din over, samt til og med høydekoter på kart - tro det eller ei  :-*

Jeg leste det du skrev, og jeg kommenterte ut fra at min erfaring med min i3, som er at jeg svært sjelden kommer under 2kWt/100km, også på turer med hovedsakelig motorveg. Mine forbrukserfaringer er typisk 12kWt/3kWt til jobb (-100 hm og 20 km), og typisk 17kWt/2kWt hjem fra jobb. Dette er data fra sommerhalvåret. En faktor som må hensyntas her er trafikk som holder ujevn hastighet, hvilket vanligvis er tilfelle når jeg kjører til/fra jobb. Denne faktoren øker naturligvis gjennomsnittlig regen, sammenlignet med kjøring som er lite påvirket av annen trafikk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

moonbuggy

Riktig det fonberg. i3 har relativ høy cd og man kjører ikke over 100 i lavt forbruk uansett hvor "sparsom" man prøver å være. Reilsma skriver om kjøring i 110, men han brukte tross alt 2.5 timer på 155 km, så snittet gir 62km/t. Så litt høyere forbruk i 110, kompenseres med lavt forbruk i svært lave hastigheter. I sum, forbruket hans er ganske normal.
Selv ligger jeg på 120A bilen omtrent hvor jeg lå med 60A bilen. Et snitt på 12,7 kwt/100km over hele året. Veldig lavt, men kjøringen foregår stort sett i by og nærområdet rundt. Typisk snitt er bare 45-50km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA