Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett

Startet av emurof, fredag 25. september 2020, klokken 13:21

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wisd0m

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. november 2020, klokken 21:32
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159

Her er video av debatten:
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2020/H264-full/Storting/11/19/Stortinget-20201119-095452.mp4&msid=19732&meid=10636

Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....
Takk Lars!

For andre som også vil se video, starter saken her:
Sak nr. 4 [15:23:43]
Innstilling frå kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringar i burettslagslova mv. (rett til å setje opp ladepunkt for elbil, samanslåing av eigarseksjonssameige) (Innst. 78 L (2020-2021), jf. Prop. 144 L (2019-2020))

Legger også ved direktelink: https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2020/H264-full/Storting/11/19/Stortinget-20201119-095452.mp4&msid=19731&meid=10636


emurof

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. november 2020, klokken 21:32Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....

Eller SP.

Ellers begynner de etter innledende innlegg å snakke om et styre som ønsker å etablere hurtiglading. Har noen hørt om det før? Det høres helt merkelig ut. Hurtiglading er jo ikke noe man gjør hjemme.

TiLT

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 25. november 2020, klokken 21:26
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:44
Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget i dag. FrPs forslag om at kun de som har elbil skal betale fallt. Lovforslaget skal egentlig opp til andre og siste behandling, trolig i neste uke. Den andre behandlingen er kun en sikkerhetsventil, i tilfelle det er gjort saksbehandlingsfeil ved første votering. Her vil det altså ikke voteres for/imot lovforslaget, men om forslaget ble lovlig vedtatt. Det gjøres i alle lovsaker og er ren rutine.

Vi kan dermed slå fast at Stortinget har vedtatt de nye borettslags og sameielovene, som sikrer rett til lading. Like viktig er klargjøringen av hvem som skal ta kostnaden for hva, samt at det ble gitt en rettningsgivende beløpsgrense på 50.000kr per boenhet til infrastruktur, som styret kan bruke uten å involvere årstmøtet.

Så blir det opp til departemenetet når den nye loven trer i kraft. Trolig i Januar 2021.

Lars, hvor har du dette fra? Hverken jeg eller en venn finner noe om dette på Stortinget.no for tirsdag 24/11.

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg leste gjennom store deler av det som ble godkjent av komite for et par uker siden. Der fjernet de den konkrete grensen på 50k da de så den som for rigid og lite fleksibel. Derimot poengterte de at 50k er ment som et retningsgivende utgangspunkt for denne loven i fremtiden, justerbart ut i fra situasjonen til borettslaget. Regner ikke med dette ble endret i stortinget.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Ja, den kom på Lovdata i desember, men måtte også gjennom statsråd for å tre i kraft.

Ikrafttredelse kom om en del av en større gruppe lovendinger 1.1.2021 (se under Kommunal-og moderniseringsdepartementet):
https://www.regjeringen.no/no/dokument/lover_regler/endringer-i-lover-og-forskrifter-fra-1.-januar-2021/id2791284/?expand=kmd
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

emurof

Nå blir det mange sinte gamle grinebitere som ikke får blokkert for fremgang bare fordi de insisterer på å tviholde på dieselpurka si, hater elbiler og mener at ingen skal få lade for de selv har jo ikke behov.

heanwi

Nå som loven er i gang ... Er det noen som har noe erfaring med "bruk av loven" og et litt vanskelig borettslagstyre? I generalforsamling 2020 ble saken utsatt til 2023. Da skyldte de på økonomien (som er for så vidt fair), men da uten å i det hele tatt presentere noen løsninger eller priser. Tenkte å ha dette som sak igjen på årets generalforsamling ...

Vollis47

Lurt å ta det opp igjen. Må ikke la styret skyve det ut i tid. Dere trenger en god løsning asap. Foreslå at du selv og tre-fire andre får i oppgave å finne en god løsning med priser og vis at andre alternativer er mindre gode. Foreslå at dette presenteres på et ekstraordinært møte som der tar beslutning. Push på med gode argumenter. Jeg har klart det i to sameier. Men du må først finne minst en annen som er enig med deg.

Det er viktig at du er villig til å ta på deg mesteparten av arbeidet, både før, under og etterpå. Mange har aversjon mot arbeid, så om du står på kan du vinne frem. Selvfølgelig må en i tillegg fremheve fordelene med elbil, samt minne de på at dette er fremtiden.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. februar 2021, klokken 17:14
Lurt å ta det opp igjen. Må ikke la styret skyve det ut i tid. Dere trenger en god løsning asap. Foreslå at du selv og tre-fire andre får i oppgave å finne en god løsning med priser og vis at andre alternativer er mindre gode. Foreslå at dette presenteres på et ekstraordinært møte som der tar beslutning. Push på med gode argumenter. Jeg har klart det i to sameier. Men du må først finne minst en annen som er enig med deg.

Det er viktig at du er villig til å ta på deg mesteparten av arbeidet, både før, under og etterpå. Mange har aversjon mot arbeid, så om du står på kan du vinne frem. Selvfølgelig må en i tillegg fremheve fordelene med elbil, samt minne de på at dette er fremtiden.
En god beskrivelse. Det er usikkerhet, ikke alle har satt seg inn i hva dette innebærer. Å be om pris fra installatør er ikke alltid rett frem, en må sammenligne, forstå hva som leveres, og se om det kan løses på andre bedre eller mer praktiske rimeligere måter.

Svært mye av salget til leverandører som Ohmia Charging ligger i dette, de sier - "vi gjør alt- dere trenger ikke tenkte på noe - og kostnaden for borettslaget er kr 0,-" At det blir kostbart for beboere nevner de ikke..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Hørte rykter om at det er kommet presiseringer fra politikerne nå for kort tid siden... Er det noen som vet noe om dette?


emurof

Ja her er den, for de som ønsker å lese selv:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/

Ikke noe juks ved at man prøver å omgå loven på finurlige måter. Felles infrastruktur skal betales av alle, ferdig snakka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA