Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgift i sameiet

Startet av hpe, torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hpe på søndag 02. juni 2019, klokken 21:03
Det viser seg at dette ikke var like enkelt som vi hadde håpet. Vårt Zaptec-anlegg har 3 kurser, hvor kursene er tilknyttet hhv 2, 4 og 9 ladestasjoner. Håpet mitt var at hver eier av ladestasjon kunne "stå for" 1kW effektavgift, og at man da med f.eks. 20 brukere hadde 20kW på deling. Dette lar seg visst ikke gjøre.
Spørsmålet er da hvilke løsning man skal gå for som både gir tilnærmet forutsigbare priser, og som vil dekke strømregningen som garasjesameiet mottar?

En av leverandørene av automatisk faktureringsløsning har foreslått å ta 1,50 kr/kW fra april til oktober, 2,50 kr/kW fra november-mars, men basert på fakturahistorikken vår så tror jeg ikke dette dekker regningene vi får inn.

Ta 1,50 pr. kWh og gjør avregning en gang pr. år? Når dere har fått alle regninger og dermed kan regne ut nøyaktig kWh-pris for hele året?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hpe på søndag 02. juni 2019, klokken 21:03
Det viser seg at dette ikke var like enkelt som vi hadde håpet. Vårt Zaptec-anlegg har 3 kurser, hvor kursene er tilknyttet hhv 2, 4 og 9 ladestasjoner. Håpet mitt var at hver eier av ladestasjon kunne "stå for" 1kW effektavgift, og at man da med f.eks. 20 brukere hadde 20kW på deling. Dette lar seg visst ikke gjøre.
Spørsmålet er da hvilke løsning man skal gå for som både gir tilnærmet forutsigbare priser, og som vil dekke strømregningen som garasjesameiet mottar?

En av leverandørene av automatisk faktureringsløsning har foreslått å ta 1,50 kr/kW fra april til oktober, 2,50 kr/kW fra november-mars, men basert på fakturahistorikken vår så tror jeg ikke dette dekker regningene vi får inn.

I portalen, under settings, powermanagement, kan du endre manual power Control. Der setter du 2,5A på alle fasene for hver bil i anlegget for 230v. (20 biler blir da eksempelsvis 50A). Det tilsvarer 1kW per bil. Dette blir da maks dere kan dra ut av anlegget. Er det andre laster på strøm-anlegget også (lys motorvarmere, garasjeportåpnere), har dere ikke kontroll over dette, men dette skal da heller ikke belastes ladingen, men fellesskapet. 

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TorAtle

Drar frem en gammel tråd.

Prisen per kWh i vårt store parkeringsanlegg i Oslo sentrum er nå 3.50 kr. Dette grunnet høy effektavgift. Vi bruker charge365 / Zaptec.

1) Er det noe håp om at NVEs nye forslag til nettleie vil redusere prisen?
2) Har noen erfaring med å be forbrukerne skru ned maks ladestrøm i hver bil? Praktisk gjennomførbart?

Ellers ser jeg at man kan strupe totaleffekten i Zaptec sin portal. Det er vel kanskje den beste løsningen.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

RJK

Loven har ikke tilbakevirkende kraft, så det blir nok ingen endring på dere før dere eventuelt får kjøpt ut anlegget, skal fornye det (ny kontrakt må følge den nye loven) eller "ditcher" det til fordel for en bedre løsning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

Sitat fra: TorAtle på lørdag 06. mars 2021, klokken 14:27
Drar frem en gammel tråd.

Prisen per kWh i vårt store parkeringsanlegg i Oslo sentrum er nå 3.50 kr. Dette grunnet høy effektavgift. Vi bruker charge365 / Zaptec.

1) Er det noe håp om at NVEs nye forslag til nettleie vil redusere prisen?
2) Har noen erfaring med å be forbrukerne skru ned maks ladestrøm i hver bil? Praktisk gjennomførbart?

Ellers ser jeg at man kan strupe totaleffekten i Zaptec sin portal. Det er vel kanskje den beste løsningen.

I Zaptec portalen kan du strupe effekten i valgte tidsrom, for eksempel når forbruket deres er høyt og/ eller strømprisen er ekstra høy. Jeg har brukt det i vårt sameie selv om vi ikke har effektavgift.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på lørdag 06. mars 2021, klokken 14:27
Drar frem en gammel tråd.

Prisen per kWh i vårt store parkeringsanlegg i Oslo sentrum er nå 3.50 kr. Dette grunnet høy effektavgift.

3,50 er en del mer enn jeg betaler for hurtiglading hos MER...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorAtle

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:50
I Zaptec portalen kan du strupe effekten i valgte tidsrom, for eksempel når forbruket deres er høyt og/ eller strømprisen er ekstra høy. Jeg har brukt det i vårt sameie selv om vi ikke har effektavgift.
Er det noen forskjell på å strupe effekten permanent og strupe effekten i et tidsrom når forbruket vårt er høyt? Når forbruket ikke er høyt vil vi vel ikke nå makseffekten uansett.

Styret i garasjelaget synes det var litt irriterende å måtte betale for en premium versjon for å kunne strupe effekten i visse tidsrom. Med 3.50 kr / kWh synes det for meg som vi lett vil spare inn den kostnaden, men hvis de ikke vil betale for det - kan effekten strupes permanent uten denne ekstrafunksjonaliteten?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Wisd0m

Vi vet ikke hvordan dere har bygd opp anlegget, men om det er mye annet forbruk som typisk går mellom 16-19  kan det ære en ide å strupe elbiluttaket litt slik at man ilke drar opp totalt utnyttet effekt da.

Hele anlegget bør jo også effektbegrenses, og man iallfall greie seg med 1,5 kW/bil

TB

#68
Sitat fra: TorAtle på søndag 07. mars 2021, klokken 10:08
Styret i garasjelaget synes det var litt irriterende å måtte betale for en premium versjon for å kunne strupe effekten i visse tidsrom. Med 3.50 kr / kWh synes det for meg som vi lett vil spare inn den kostnaden, men hvis de ikke vil betale for det - kan effekten strupes permanent uten denne ekstrafunksjonaliteten?

Tror garasjelaget skal bare prøve å sette effekten i Zaptec portalen. Vi betaler ikke noe fast til Zaptec, kan sette fast effekt som vist i bilde. (Vi benytter ikke styringen, bare sjekket om det var åpent..)

Etter det jeg kjenner til, det er automatisk som krever ekstra abonnement. Se Zaptec APM
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

#69
I forholdet til dette med effektavgift er dette med AMP uten interesse. Det har en funksjon når det gjelder ledig effekt i forhold til et totalforbruk på det aktuelle lokale nettet (inntaket til sameiet).

Tidsstyret effekt kan derimot påvirke både nettleie og strømpris.
I Oslo område er effektavgiften styrt av høyeste time uttak i måneden og det spiller liten rolle om det er dag eller natt. Slik sett bør begrensningen være den samme hele døgnet. Her er det mulig og styre prisen ganske mye.

Strømprisen variere fra time til time, men er erfaringsmessig høyest i perioden 06 til 10 og 16 til 20 slik at en kan få ned regningen noen øre med en ytterligere begrensning i dette tidsrommet.

Dette er på mange måter en balansegang mellom akseptabel pris på nettleie og et system som fungerer. Er lastdelingen i praksis uten begrensning blir nettleie høy/kWh siden det er et stort misforhold mellom elbilens energiforbruk og effekt på lader siden en ønsker kort ladetid.

Eksempel:
Gjennomsnittlig kjørelengde/år 12000 km forbruk 2400kWh gjennomsnittlig maksimal effekt på bilens lader 8kW. Minst en gang i løpet av hver måned lades med full effekt (rent tilfeldig lader alle samtidig den ene timen). Da vil gjennomsnittlig nettleie i Oslo på et effektmålt anlegg bli kr 3,10/kWh i gjennomsnitt over året (mer om vinter mindre om sommer) så kommer prisen på strøm i tillegg.

I et anlegg med lastdeling (Zaptec) og flere bruker brukere kan en da reduser maksimal effekt basert på at de fleste lader minst 10 timer om natten og redusere effektuttaket betydelig. Hvor mye det kan reduseres er litt avhengig av antall brukere og aksept for kostnader. Med mange bruker vil samtidigheten slå gunstig ut.

Anta at du kan utnytte kapasiteten 30% da kan tilgjengelig effekt settes lik 1kW/ladestasjon over hele døgnet ladehastigheten vil variere med hvor mange som lader samtidig og trolig for de fleste fortsatt fungere tilfredsstillende om anlegget har litt størrelse. Nettleie vil da bli redusert til kr.0,62/kWh.

Zaptek skriver «På grunn av tekniske begrensninger er det ikke mulig å oppnå en 100% utnyttelse. Med dagens teknologi bør en utnyttelsesgrad på 85% være oppnåelig, men dette vil variere med installasjonens bruksmønster.»  Dette er nok optimistisk sett over døgnet, men 80% halve døgnet =40% er kanskje realistisk. 0,7kW/ladestasjon Nett leie over året kr 0,51/kWh!

Da må det nok være ganske mange ladestasjon om det ikke skal skape problemer.

I tillegg kan en kanskje få selve strømprisen noe ned med en liten reduksjon på formiddagen og rundt middags tid.

Er dette en fellesmåling sammen med annet forbruk kan vurderingen være annerledes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorAtle

Mange takk for svar! Nå har jeg en bedre forståelse av problemstillingen. Har videresendt info til styret og håper jeg kan komme tilbake med en oppdatering på at dette hjalp :)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Lars C. Krogenæs

Vær obs på at det er for sent å strupe totaleffekten nå, hvis dere allerede har hatt en høy topp denne måneden. Nå er det halv pris hos Elvia i mars, og nesten ikke noe effektledd frem til oktober. Andre netteiere har sine finurlige avgifter og måter å utregne på.

Så har NVE sendt over forslag til Olje og Energidep om ny nettleiemodell, der effektleddet faller ut for anlegg som bruker mindre enn 100.000kWt i løpet av et år. Det kan derfor være greit å vente med fysiske tilpassninger til man vet hvordan ny nettleie blir.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA