Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: daktari på søndag 22. august 2021, klokken 12:58
...så har valgt det jeg mener er de mest relevante scenariene basert på egen erfaring.
Fint det. Men med Tesla bør du lade til 50-60% og kjøre til den laderen som bringer deg så nærme null du er komfortabel med.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 12:59
Jeg la jo inn dokumentasjon på det tidligere.

Link nok en gang: https://www.nettavisen.no/livsstil/test-tesla-supercharger-v3-knuser-konkurrentene/s/12-95-3423961628

Fra testen:
Sitat1 prosent: Ladingen hopper umiddelbart til 118 kW

5 prosent: I løpet av et par minutter stiger den markert, først til 150 kW - så 187 kW

7 prosent: Hastigheten smeller opp til 250 kW. Det gir én kWh hvert minutt. Nå lader vi med over 1600 kilometer i timen.

11 prosent: Nå går det fort. Innimellom bikker indikatoren opp til 251 kW. Viftene i bilen går i full fart. Av og til høres det som om noen slår med en hammer i gulvet.

24 prosent: Vi har ladet i litt over fem minutter, og har fått 18 kWh mer strøm på batteriet. Men nå er vi over toppen. Hastigheten er falt til 240 kW.

28 prosent: Hastigheten fortsetter å falle, sakte men sikkert. 229 kW

33 prosent: Hastigheten dropper markant ned til 182 kW - nå er vi på den teoretiske topphastigheten til vanlige ladere.

40 prosent: Det er gått 9 minutter, vi har fått 29 kWh strøm. Det er like mye som den oppgraderte 1. generasjon Leaf.

47 prosent: Hastigheten fortsetter å falle. Vi er nede i 151 kW, og ifølge tellesystemet er det ikke lenger en hastighet som tilsvarer et firesifret antall kilometer i timen.

48 prosent: Vi er på 146 kW, noe som er under den teoretiske topphastigheten til en vanlig Supercharger v2. Vi har ladet i like under 12 minutter og fått 36 kWh strøm på batteriet.

50 prosent: Batteriet er halvfullt på like over 12 minutter. Hastigheten er nå 141 kW.

66 prosent: Hastigheten er redusert til 85 kW. Det har gått under 19 minutter. Men ifølge bilen er det fortsatt 40 minutter til batteriet er helt fullt.

70 prosent: Hastigheten fortsetter å falle til 75 kW. Vi har ladet 70 prosent av batteriet på 21 minutter. De siste 30 prosentene antas å ta 35 minutter.
Takk, hadde oversett kilden. Men du vet det er forskjell på LG og Panasonic-batteriene? Panasonic er mye raskere, ser det av Bjørns videoer. Men begge er tregere på Ionity enn SuC, noe som neppe er relevant da de fleste velger SuC.
Av Bjørns videoer fremgår det V3.

Det går an å regne ut 10-70, jeg får 28 min for ID.4 og 27 min for M3/LG 82.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Contango på søndag 22. august 2021, klokken 13:25
Sitat fra: daktari på søndag 22. august 2021, klokken 12:58
...så har valgt det jeg mener er de mest relevante scenariene basert på egen erfaring.
Fint det. Men med Tesla bør du lade til 50-60% og kjøre til den laderen som bringer deg så nærme null du er komfortabel med.
Jo, men vi kjørte Oslo og kom til Hafjell med 55% og MÅTTE stoppe. Da ladet vi. Gidder ikke kjøre 6 timer i strekk. Tesla sin ladekurve er best for de dagene.... eller kanskje ikke best ladekurve.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Jeg synes du vanligvis har rasjonelle betraktninger, men dette blir ganske rotete. Du må sammenligne med det som er relevant og ikke hva som passet deg akkurat den dagen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

#424
Sitat fra: VoltWay på søndag 22. august 2021, klokken 13:15
En enkelt test kan ikke brukes som noe fasit. Noen har klart å lade 0-80% på 28 minutter. Han her klarte 2-90% på 34 minutter.

Temperatur er vel den viktigste faktoren. Og det finnes kanskje ulike versjoner av både bil og ladere som kan påvirke det.

På generelt grunnlag, så er jeg helt enig med deg. Man kan ikke kun stole på én enkel test.

De referansene du tar opp og den jeg har vist til, samt egenerfaring tilsier at lading på V3 med TM3 er rimelig konsist sammenlignet med det som har blitt referert til.

En annen fordel Tesla har, som ID4 ikke har (meg bekjent) er programvare som tar hensyn til planlagte ladestopp mht oppvarming av batteri for optimal ladehastighet.

Jeg vet at man skal være forsiktig med å etablere sannheter med bakgrunn i egne behov, men jeg lader sjeldent særlig over 60% med min TM3 LR på lengre turer - hvis jeg ikke har behov for akkurat de siste km'ene for å komme frem. Hvis jeg uansett må ha flere ladeøkter på en lengre tur, så blir det heller flere korte ladeøkter. Grovt regnet så gir 60% med TM3 LR lett over 2-3 timer med kjøring i praksis, da det omtrent tilsvarer 30 mil om sommeren.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tornaldo

Kjører jeg langturer, ala Norge-Italia, vil man komme inn med 10%, og reise igjen på kanskje 60%. Det er relevant ladeintervall, for da betyr ladetiden noe i praksis. Dvs når man har mange ladestopp på en dag.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:18
Kjører jeg langturer, ala Norge-Italia, vil man komme inn med 10%, og reise igjen på kanskje 60%. Det er relevant ladeintervall, for da betyr ladetiden noe i praksis. Dvs når man har mange ladestopp på en dag.

But on a lot of locations, including Norway there isn't a high enough density to always be able to do this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

Sant, men det er i all hovedsak unntakene, ikke regelen. De fleste beveger seg mellom storbyene, med relativt tett med ladere. Ca 10-60% er absolutt en veldig veldig relevante ladeintervall, for det tar deg langt nok til ny lader eller ny pause.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Sitat fra: Contango på søndag 22. august 2021, klokken 13:51
Jeg synes du vanligvis har rasjonelle betraktninger, men dette blir ganske rotete. Du må sammenligne med det som er relevant og ikke hva som passet deg akkurat den dagen.
Det er jo bare å regne ut fra videoene hvis du vil Tesla skal fremstå i sitt beste lys?

Men Model 3 LG 2021 slår kun ID.4 på lav SOC, og det er såvidt. 10-70 vinner Tesla med 1 minutt. Wow. Tesla 1-25% raskest, det er uinteressant.

Nå får Bjørn teste Y med 77 kWh før vi konkluderer, det er et annet batteri.

Jeg tror ikke på undere, så at Tesla ligger langt foran er  ikke korrekt lenger, selv om det stemte for noen år siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:28
Sant, men det er i all hovedsak unntakene, ikke regelen. De fleste beveger seg mellom storbyene, med relativt tett med ladere. Ca 10-60% er absolutt en veldig veldig relevante ladeintervall, for det tar deg langt nok til ny lader eller ny pause.
Enig at det er en relevant use case for Autobahn-type reiser. I Norge er det lite aktuelt fordi farten er så lav, forbruket lavt, og da er det tid, ikke SOC som avgjør når du pauser. Og lade når man kan, ikke når man må er jo smart, og det er mye viktigere for ikke-Tesla dessverre.

Forvarming av batteri hos Tesla er veldig smart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

@daktari. Jeg blir helt matt av å skulle forsvare meg ift at  «Tesla skal fremstå i sitt beste lys». Til info har jeg en i-pace  og en treer og har hatt flere typer elbiler siden 2013. Jeg bryr meg døyten om hvilken bil som er «best» men vet hva jeg har og hvordan jeg skal kjøre treern for å maksimere effektiviteten på lengre turer. Men bevare meg vel, lad ID'en din fra 50 til 80% og gled deg over at den fikser det ganske greit.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Det er forskjellige use case. Skal man fortest mulig frem er jo lading på optimalt område viktig.

Har man god tid og spiser lunsj o.l. så lader jo TM3/Y med LG batteri fort nok uansett.

Men har selv en TM3 med LG batteri og I-Pace, og forskjellen på rekkevidde og ladefart på de er i praksis forsvinnende liten.

IMO er TM3 med LG batteriet solgt på falske premisser, og gir hverken ladefart eller rekkevidde som man kan få inntrykk av. Så jeg vil aldri i verden kjøpe TMY med LG batteri. Blir spennende å se hva som kommer på TMY P.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#432
Sitat fra: turfsurf på søndag 22. august 2021, klokken 17:20
Det er forskjellige use case. Skal man fortest mulig frem er jo lading på optimalt område viktig.

Har man god tid og spiser lunsj o.l. så lader jo TM3/Y med LG batteri fort nok uansett.

Men har selv en TM3 med LG batteri og I-Pace, og forskjellen på rekkevidde og ladefart på de er i praksis forsvinnende liten.

IMO er TM3 med LG batteriet solgt på falske premisser, og gir hverken ladefart eller rekkevidde som man kan få inntrykk av. Så jeg vil aldri i verden kjøpe TMY med LG batteri. Blir spennende å se hva som kommer på TMY P.

Well this is actually pretty simple. If the TMY with LG pack is not able to charge 270km in 15 minutes on a V3 SuC as advertised, then that's false advertising.

"Lad 270 kilometer på 15 minutter på Supercharger"

Especially since Tesla keeps telling that all cars are manufactured to the exact same standard, then that is nothing but empty words if people with the LG battery pack get far worse Supercharge speeds than people that get a Panasonic pack.

For us, for our usual trip trip to Vestlandet several times a year it won't really matter as we will make the same 3 stops as we do now ( Nebbenes, Vinstra and Sjåk ).

But we also have a wish to go on future Summer holiday trips into South of Europe (Southern France, Italy, Spain, etc) and then you can drive average 120-130km/h and will have to stop more often. Then it will be very disappointing to not get better charging times with the new Model Y than our 4 year old Model S 75D.

What I have seen so far, then Audi e-Tron seems to be at the top with Supercharging at the moment with a flat consistent 150kW charge curve all the way to 80%, which is impressive. That is of far more practical value on long summer trips, then getting 250kW for a couple minutes on low SuC that then tapers off quickly all the way to below 60kW after 50% SoC.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. august 2021, klokken 17:20
Det er forskjellige use case. Skal man fortest mulig frem er jo lading på optimalt område viktig.

Har man god tid og spiser lunsj o.l. så lader jo TM3/Y med LG batteri fort nok uansett.

Men har selv en TM3 med LG batteri og I-Pace, og forskjellen på rekkevidde og ladefart på de er i praksis forsvinnende liten.

IMO er TM3 med LG batteriet solgt på falske premisser, og gir hverken ladefart eller rekkevidde som man kan få inntrykk av. Så jeg vil aldri i verden kjøpe TMY med LG batteri. Blir spennende å se hva som kommer på TMY P.
Fordi du konkluderer at LG er LG og at utviklingsavdelingen ble lagt ned høsten 2018 eller noe sånt?

z4rd

#434
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:16
That is of far more practical value on long summer trips, then getting 250kW for a couple minutes on low SuC that then tapers off quickly all the way to below 60kW after 50% SoC.

What are you talking about? You are acting like a drama-queen... "below 60kW after 50% SOC?"

Below 60kW (with one of the models) occurs at about 75-75% SOC. Others at 78-79%.

Reference regarding charging speeds on V3 SuC and also Ionity: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA