Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Dieselgubben

#255
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:21

Det er ikke bare jeg som har brukt frodige adjektiver. Men når det ikke kommer fra menigheten er det vel no-go?
Counterpointer har helt rett, du har en tendens til å bruke superlativer og overdrivelser....

Typisk når man er tom for argumenter og bare prøver å «vinne» diskusjonen i stedet for å få frem synspunkter med verdi.

Så flott at du melder deg på tursurf. Det var faktisk deg jeg tenkte på når jeg sa at pro tesla personer også bruker frodige adjektiver. Og det er helt greit for meg at du gjør det for jeg gjør dette selv, men det må være likhet for loven. Nå kaster du virkelig "stein i glasshus" (du får unnskylde meg hvis siste setningen var for "frisk").

Har samlet noen godbiter som tursurf har kommet  med om Id4:
- "Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4)"
- "Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l)"
- "Den forferdelige pianolakk-hardplasten (hovedsaklig ID.4 her)"

Og noen flere gullkorn:
- "Hva er det du fabler om"
- "Bør ikke skrive innlegg når man er dypt nede i flaska..."





 

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:08
Sitat fra: THE på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:51
Ser også i feil/mangler kommentarene for ID.4 at det ikke nødvendigvis betyr en bil uten idiotiske feil og mangler selv om bilprodusenten har laget biler i 100 år. Noen sier jo støtt og stadig at Tesla er flinke på SW og batterier, men på alt det mekaniske og biltekniske er de langt bak de andre. ID.4 er visst ikke helt ferdig montert fra fabrikk den heller med løse ledlister, lykter, skrangling og knirk fra både interiør og eksteriør, og det i tillegg til en god porsjon SW problemer. For min del er en bil med ID.4 spesifikasjoner uaktuell, og en bil med TMY spesifikasjoner aktuell. Tenker da på tilhengervekt og frunk som to vesentlige ting (for min del) som ekskluderer ID.4. Tilhengerkapasitet utelukker også Mach-e og iPace som også er konkurrenter i samme segment. Mangel på frunk sammen med dårlig utformet bagasjerom ekskluderer Ioniq5. Når man også legger til superladernettverket til Tesla, så vil jeg påstå at TMY er ei god totalpakke, men som sagt det er veldig individuelt hva folk har behov for, og legger vekt på, ved kjøp av bil.

For min del er både ID.4 og TMY aktuelle. Har en ID.4 nå og får nok en ny ID.4 GTX en gang i løpet av høsten, men utelukker ikke TMY. Men en TMY må oppleves som bedre kvalitet enn TM3 - 2019 jeg kjenner og sammenligner mot.
ID.4 har noen feil ja - har fått nye fester til ledlisten bak - fikset opp i småskrangel ved å justere bagasjeromsdøren  og app'en har jeg slitt mye med - men alt dette er nå fikset - bank i bordet. Det eneste jeg synes ikke er bra på ID.4 nå er kjøring på veldig slitte grusveier med masse vaskebrett. Her synes jeg demperene/fjæringen ikke gjør jobben godt nok opp mot andre SUV'er jeg har kjørt tidligere. Ser andre skriver negativt om interiøret i ID.4 - det er godt skrudd sammen, knirker ikke og oppleves helt støyfritt for å si det på den måten. Det at ting er harde å ta på kan jeg leve med, men jeg er allergisk mot skramlelyder og f.eks grus som høres ut som det treffer blikk når jeg kjører på grusvei. Det har jeg ikke på id.4 selv om bremseskjoldene er konstruert slik at de er veldig myke og lett vibrerer på skikkelig på vaskebrett - mao. KAN det være at man opplever at det smeller til iblant. I det hele tatt skulle jeg gjerne hatt litt mer premium dempere på denne bilen - på asfalt derimot fungerer det brillefint og sitter du i passasjersetet og lukker øynene så kan du ikke merke forskjell i støy på denne og f.eks iX3(som jeg har erfaring med). I det hele tatt støyer bilen behagelig lite på vanlig landevei.
TMY bør matche alt på ID.4 mhp støy og den bør helst ha bedre dempere enn ID.4 - da er den høyaktuell ved neste bilbytte. Ellers synes jeg det er vanskelig å sammenligne og diskutere biler når den ene kan du prøvekjøre her og nå - den andre må du vente på. Jeg skal i alle fall prøvekjøre TMY når det åpnes for det - så får vi se

Er i samme situasjon som deg. Har Id4 men kommer også til å prøve TMY. Den blir jo å selge i bøttevis, men frykter verditapet på de første bilene som kan leveres fra Kina. Og så er jeg litt skeptisk til enkelte løsninger og mangel på andre som har vært diskutert tidligere.

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
.....Da kan man på samme måte henge seg opp i treeimitasjonene i Tesla... det ser jo helt malplassert ut. Det er harry i en moderne bil og et misslyklet forsøk på å "myke opp" og "forgrønne".....
Vel... det er ikke imitasjon, det er ekte tre. Helt greit at man ikke liker treverk i interiøret, men rett skal være rett.
Presisjon i diskusjoner hever alltid nivået. Påstander og personlige preferanser bør presiseres, og ikke fremstilles som fakta. Hvis ikke mister man bare respekten for den som kommer med dem. Det er min påstand ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dieselgubben

Sitat fra: Handyman på torsdag 15. juli 2021, klokken 12:46
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
.....Da kan man på samme måte henge seg opp i treeimitasjonene i Tesla... det ser jo helt malplassert ut. Det er harry i en moderne bil og et misslyklet forsøk på å "myke opp" og "forgrønne".....
Vel... det er ikke imitasjon, det er ekte tre. Helt greit at man ikke liker treverk i interiøret, men rett skal være rett.
Presisjon i diskusjoner hever alltid nivået. Påstander og personlige preferanser bør presiseres, og ikke fremstilles som fakta. Hvis ikke mister man bare respekten for den som kommer med dem. Det er min påstand ;-)

Ja, for all del. Men når man har forholdsvis objektive lydmålinger fra en Teslasupporter (Teslabjørn) som tilsier at støyen i TM3 2021 er høyere enn Id4, og det hevdes langt på vei TM3 er like stille som Id4 - du føler ikke da for å ettergå dette også siden du er opptatt av presisjonsnivå ;-)  ?   

Ok, ekte tre. Endrer ikke så mye det som var hovedpoenget mitt.

tornaldo

Lydmålingene til TB tror jeg man må ta med en klype salt. Gir kanskje en viss indikasjon.

Kan ikke snakke for forskjellen på TM3 og ID4, men som Model S (2017) eier, som også har kjørt noe Model 3 (2019), oppfattet jeg en relativt markant forskjell på hjulstøyen fra TM3 i negativ retning.

Ser det argumenteres med at lydopplevelse er individuelt, og det er sikkert sant. Det er vel likevel ikke til å unngå å få med seg at et svært stort antall klager over hjulstøy på Model 3, over den vide verden. Det selges gummilister og gjøres andre lyddempende tiltak over en lav sko virker det som, så det er åpenbart at mange synes dette er i drøyeste laget.

Så får jo hver enkelt bestemme selv hva som er viktig eller ikke, opp mot andre egenskaper som kanskje faller mer i smak.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på torsdag 15. juli 2021, klokken 14:06
Lydmålingene til TB tror jeg man må ta med en klype salt. Gir kanskje en viss indikasjon.

Kan ikke snakke for forskjellen på TM3 og ID4, men som Model S (2017) eier, som også har kjørt noe Model 3 (2019), oppfattet jeg en relativt markant forskjell på hjulstøyen fra TM3 i negativ retning.

Ser det argumenteres med at lydopplevelse er individuelt, og det er sikkert sant. Det er vel likevel ikke til å unngå å få med seg at et svært stort antall klager over hjulstøy på Model 3, over den vide verden. Det selges gummilister og gjøres andre lyddempende tiltak over en lav sko virker det som, så det er åpenbart at mange synes dette er i drøyeste laget.

Så får jo hver enkelt bestemme selv hva som er viktig eller ikke, opp mot andre egenskaper som kanskje faller mer i smak.

2019 Model 3 er ei bråkebøtte - vil si det så enkelt. Kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med id.4
Nå endrer Tesla veldig mye og fort på alle bilene sine - så mulig det er en viss forskjell på 2019 modellene også - og jeg forstår at 2021 modellene i alle fall er vesentlig bedre mhp støy - ingen erfaringer på 2021 modellene selv, men 2019 vet jeg er skranglete og i mine ører langt,langt,langt...mer støyete enn id.4. Men hørselen min er god - eksepsjonelt, plagsom god visstnok ifølge familien  - så det kan være at dersom en har en litt normal "slitt" hørsel etter et hardt uteliv i ungdommen og nå begynner å dra på alderen så merkes dette kanskje ikke så godt. Forøvrig kjører jeg sjelden med musikk på i bilen - kun litt radio eller ingenting - elsker stillhet så dette med å fjerne ulyder i bil er nesten blitt en besettelse  - og tro meg - id.4 er i en annen liga en 2019 model 3 - kan ikke sammenlignes på noensom helst måte....

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:26

Har samlet noen godbiter som tursurf har kommet  med om Id4:
- "Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4)"
- "Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l)"
- "Den forferdelige pianolakk-hardplasten (hovedsaklig ID.4 her)"

Og noen flere gullkorn:
- "Hva er det du fabler om"
- "Bør ikke skrive innlegg når man er dypt nede i flaska..."

Du glemmer at de kommentarene kom som ett svar på en post hvor du hadde tatt helt av. Noe som jeg også skrev i klartekst i den samme posten.

Ellers skjønner jeg ikke helt hva som er feil med at VAG er gode på praktiske detaljer og at jeg ikke liker hardplast.

Svaret til advale var berettiget, han påsto at jeg skrev  helt motsatt av det jeg gjorde. Det er å fable, alternativt er man drita full og klarer ikke å lese. Og advale beklaget påstanden i en senere post.

Men, igjen, det hadde vært mere interessant for tråden å høre dine faktiske erfaringer med -21 TM3 som er det nærmeste vi kommer TMY. Ikke bare tilfeldige siteringer og ubegrunnete påstander.

Ellers å plassere meg i en Tesla bås blir litt rart når jeg har hatt flere VW enn Tesla. BMW, Audi, Mini og t.o.m. Saab og Citroën skal jeg innrømme. For ikke å glemme I-Pacen.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:08
Det har jeg ikke på id.4 selv om bremseskjoldene er konstruert slik at de er veldig myke og lett vibrerer på skikkelig på vaskebrett - mao. KAN det være at man opplever at det smeller til iblant. I det hele tatt skulle jeg gjerne hatt litt mer premium dempere på denne bilen - på asfalt derimot fungerer det brillefint og sitter du i passasjersetet og lukker øynene så kan du ikke merke forskjell i støy på denne og f.eks iX3 (som jeg har erfaring med).
Bestilt du GTX med adaptive dempere? De kan vel være litt bedre.

Ellers tror jeg du kan spare deg prøvekjøringen av TMY hvis lyd på grusvei er viktig for deg...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 13:20
Sitat fra: Handyman på torsdag 15. juli 2021, klokken 12:46
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
.....Da kan man på samme måte henge seg opp i treeimitasjonene i Tesla... det ser jo helt malplassert ut. Det er harry i en moderne bil og et misslyklet forsøk på å "myke opp" og "forgrønne".....
Vel... det er ikke imitasjon, det er ekte tre. Helt greit at man ikke liker treverk i interiøret, men rett skal være rett.
Presisjon i diskusjoner hever alltid nivået. Påstander og personlige preferanser bør presiseres, og ikke fremstilles som fakta. Hvis ikke mister man bare respekten for den som kommer med dem. Det er min påstand ;-)

Ja, for all del. Men når man har forholdsvis objektive lydmålinger fra en Teslasupporter (Teslabjørn) som tilsier at støyen i TM3 2021 er høyere enn Id4, og det hevdes langt på vei TM3 er like stille som Id4 - du føler ikke da for å ettergå dette også siden du er opptatt av presisjonsnivå ;-)  ?   

Ok, ekte tre. Endrer ikke så mye det som var hovedpoenget mitt.
Nå gjalt ikke min kommentar noe om støy i ID4 vs TMY. Jeg har nemlig kun kjørt 2019 TM3. Den synes jeg ikke er spesielt stillegående. Men det plager meg heller ikke. Håper uansett at TMY er stillere.

Det jeg derimot vet er at lyd, og spesielt støy, oppfattes svært subjektivt. Det blir nesten som å diskutere smak.  Jeg vet også at en desibelmåler ikke er et egnet instrument for å måle hvordan støy oppfattes, ei heller å sammenlikne støyen i biler. Den gir en indikasjon, men siden støy oppfattes så ulikt kan man faktisk oppleve at noen personer opplever en bil som måles til lavere til støy, som mer støyende.
Det er ikke rart at dette er et eget fag, og ikke noen man kan bedømme særlig godt ut fra YT-videoer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

ID4 tar støydiskusjonen til et nytt nivå.

RJK

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:21

Det er ikke bare jeg som har brukt frodige adjektiver. Men når det ikke kommer fra menigheten er det vel no-go?
Counterpointer har helt rett, du har en tendens til å bruke superlativer og overdrivelser....

Typisk når man er tom for argumenter og bare prøver å «vinne» diskusjonen i stedet for å få frem synspunkter med verdi.

Så flott at du melder deg på tursurf. Det var faktisk deg jeg tenkte på når jeg sa at pro tesla personer også bruker frodige adjektiver. Og det er helt greit for meg at du gjør det for jeg gjør dette selv, men det må være likhet for loven. Nå kaster du virkelig "stein i glasshus" (du får unnskylde meg hvis siste setningen var for "frisk").

Har samlet noen godbiter som tursurf har kommet  med om Id4:
- "Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4)"
- "Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l)"
- "Den forferdelige pianolakk-hardplasten (hovedsaklig ID.4 her)"

Og noen flere gullkorn:
- "Hva er det du fabler om"
- "Bør ikke skrive innlegg når man er dypt nede i flaska..."

Er denne tråden om @Turfsurf sine preferanser, eller TMY vs ID4?

For oss andre som ikke er inne i deres interne kriging, så er slike forsøk på å henge ut den ene debattanten rimelig lite givende for trådens tema. Helt uavhengig i om dette er berettiget kritikk eller ikke, så mener jeg dette er å trampe over streken.

Diskuter saken, ikke debattantene. Det er det eneste som er/burde være interessant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. juli 2021, klokken 20:12
ID4 tar støydiskusjonen til et nytt nivå.
Jøss. Glad jeg ikke har fått den lyden! Bra det kunne fikses.
Husker der var noen S'er rundt 2017 som hadde litt vel mye susing fra frontmotoren, men gjaldt bare noen biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. juli 2021, klokken 20:12
ID4 tar støydiskusjonen til et nytt nivå.
Morsom kommentar?  :) Men egentlig off topic, når det er en feil som ble fikset uten kostnad ved å bytte skjermen, som man ser om man leser artikkelen på tu.no :D

Otkristo

Sitat fra: Jambo på torsdag 15. juli 2021, klokken 21:14
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. juli 2021, klokken 20:12
ID4 tar støydiskusjonen til et nytt nivå.
Morsom kommentar?  :) Men egentlig off topic, når det er en feil som ble fikset uten kostnad ved å bytte skjermen, som man ser om man leser artikkelen på tu.no :D
Ja, kanskje litt ironisk ref subjektiv opplevelse av ulyder/støy/kvalitet. 
« Han tok bilen med inn på verkstedet hos forhandleren, men der hørte de ikke lyden, forteller Jensen. Heldigvis kom Jensens kundebehandler bort, og han hørte den lyse lyden»
Dette viser enten varierinde nivå på kundeservice hos denne VW forhandler, og/eller at denne type ulyd oppleves subjektivt ?!

hELgenen

Det er så enkelt at er hørselen skadet,redusert så hører man ikke disse lyse tonene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA