Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:22
Sitat fra: Bjoris på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:17
Du har ikke prøvd Kia-ENiro hører jeg:)
Nei, det har jeg ikke :)

Og bare for å ha sagt det: Jeg opplever ikke ID.4 som en dårlig bil, det handler mye om preferanser. Jeg har tidligere skrevet at jeg tror ID.4 kan bli årets mest solgte bil. Nå ser det kanskje ikke slik ut grunnet leveranseproblemer, men den vil nok være på bestselger listene lenge.

Vi er ikke uenige, ID4 har de vært litt vel sparsommelige innvendig med syns jeg også, spesielt blir dette merkbart i de billigste og dyreste utgavene syns jeg.

Styrken til ID4 er at det er en VW, mange kjøper den bare av den grunn. For oss var det mest det praktiske med bilen og prisen. Jeg har hatt Audi før og ble ikke VAG frelst av den for å si det slik, men det var en A6.

Dette med svingbart HF og takrails på ID4 er veldig veldig greit for oss som både har båter og hytte på fjellet etc og dermed bruker bilen til mye forskjellig. En frunk til ladekablene ser jeg at hadde vært gull.

Kjøre 4200 km med vår nå nettopp og dette med kablene i det nederste rommet bak blir håpløst. Nå som det er så mye kø på laderene ladet jeg så mye som mulig der vi stoppet og dermed ble det faktisk en del bruk av både type 2 og Shucko, men det endte med at disse ble liggende på toppen av all bagasjen så la vi det vi ikke skulle tatt med i dette nederste rommet. En frunk hadde vært fint, men VW påstår at de har lagd så lite overheng som mulig og heller puttet alt der fremme, mja. Det er jo god plass ifht størrelsen ser den. TMY er vel ganske mye lengre

Bjoris

#241
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:24
Synes det er et stykke støymessig fra ID4 opp til premium elbilene. Det samme med kvalitet/komfort på understell. Men til prisen er det bra, og bra nok for meg. Opplevelsen av støy og understell i Model Y må jeg nesten konkludere med i august når en i familien får sin.

Ja, enig, den er ikke så veldig bra på skarpe ujenvheter IDen, da smeller det litt og du får litt "billig" følelse.

Tar ut min TMY nå i Aug/Sept så får vi se, pt tenker jeg at vi beholder IDen, men det er også litt fordi vi har en ivrige 18 åring som får lappen og da er 8 sek fra 0-100 mer enn nok...

Ang hjulstøy og understell så har jeg ingen forventninger om at TMY skal være bedre, utfra det jeg har lest er den betydelig verre siden den er stivere, men igjen, en må oppleve ting selv...

Øyvind.h

Ja det var opp til hytta på litt vaskebrett jeg tenkte "oi, dette var virkelig ikke bra". En merker jo vaskebrett i EQC og IX3 også, men ikke i nærheten av på samme måte. Og til hytta kjører vi ofte.
Ute på landeveien var den helt fin. Ikke like myk over dumper, men absolutt god nok. Og det er jo en annen prisklasse. Jeg forventer at Model Y er noe lignende ID4. Kanskje bittelitt stivere?

Mtp salg er jo markedet for ID4 komplett bananas for øyeblikket. Jeg kunne sikkert tatt 10-20k mer ved å vente to måneder med å selge. Isteden rullet jeg rundt i en Q5 uten fungerende ac inntil ix3 kom :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:39
Mtp salg er jo markedet for ID4 komplett bananas for øyeblikket. Jeg kunne sikkert tatt 10-20k mer ved å vente to måneder med å selge. Isteden rullet jeg rundt i en Q5 uten fungerende ac inntil ix3 kom :D
Ikke lett å spå slikt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:39
Ja det var opp til hytta på litt vaskebrett jeg tenkte "oi, dette var virkelig ikke bra". En merker jo vaskebrett i EQC og IX3 også, men ikke i nærheten av på samme måte. Og til hytta kjører vi ofte.
Ute på landeveien var den helt fin. Ikke like myk over dumper, men absolutt god nok. Og det er jo en annen prisklasse. Jeg forventer at Model Y er noe lignende ID4. Kanskje bittelitt stivere?

Mtp salg er jo markedet for ID4 komplett bananas for øyeblikket. Jeg kunne sikkert tatt 10-20k mer ved å vente to måneder med å selge. Isteden rullet jeg rundt i en Q5 uten fungerende ac inntil ix3 kom :D

Ja, jeg ble skikkelig overrasket over prisene. Ser billigste 1ST nå er 447, men i går var det vel 455 så det er god margin nedover til prisene de gikk for som nye i vinter, men en må jo ha en bil så det får bli som det blir. Fruen er iallefall krystallklar på at vi ikke skal ha noen flere ventepølser, kjøpte Kia ESoul sist som ventepølse og det ble ingen sukess hos henne...

THE

Sitat fra: Bjoris på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:34
Tar ut min TMY nå i Aug/Sept så får vi se, pt tenker jeg at vi beholder IDen, men det er også litt fordi vi har en ivrige 18 åring som får lappen og da er 8 sek fra 0-100 mer enn nok...
Med Tesla kan du sette akselerasjon til chill og sette begrensing på maks hastighet. Chill kan vel kanskje endres i profilen av 18-åringen selv, men maks hastighet må man ha pin-kode for å slå av. Har en 16 åring som øvelseskjører med Tesla'en. Han ble litt overrasket da han glemte å endre til sin egen profil med chill akselerasjon og bilen sto i standard på min profil. Det er betydelig mer kontrollert i chill i alle fall. Det med å begrense maks hastighet kan jo være greit å ha muligheten til for en fersk sjåfør.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dieselgubben

Vel, hvis man mener at Id4 er spartansk så kan det samme i aller høyeste sies om Tesla model 3 og Y. Mangel på Hud, ikke noe midstilt speedo og alt nå betjenes fra skjermen. Og billig løsning for vindusviskere... https://elbilforum.no/index.php?topic=45331.0

Ser at turfsurf henger seg opp i pianolakken - det er faktisk en bagatell som er enkelt å gjøre noe med. Da kan man på samme måte henge seg opp i treeimitasjonene i Tesla... det ser jo helt malplassert ut. Det er harry i en moderne bil og et misslyklet forsøk på å "myke opp" og "forgrønne".

Har nå mange kilometer på dårlig norske veier med Id4. Bilen er veldig bra, dynamisk, stille og med gode kjøreegenskaper. Hvis man er i tvil, er det bare å se omtalen bilen får i tester. Samme kan neppe sies om Tesla 3 og y hvor man trenger nyrebelte på dårlige veier.

Ser også at man fornekter objektive data. Vel, testene til Teslabjørn med db måler viser at støynivå i TM3 er høyt. Så kan man forsøke å rasjonalisere bort dette med snakk om frekvenser og annet. Sier bare en ting... prøv å se testene til Teslabjørn og legg merke til støynivå TM3 vs Id4 og Q4 e-tron... nuff said. Men det er vel kanskje mikken som er kalibrert feil i TM3 testene?






Counterpointer

Noe som kan bli en avgjørende funksjon på Model Y er hvis den får active noise canceling og det fungerer godt.

Alle som har tatt på seg et Bose (el lign) headsett på et fly, vil vite at det gjør en enorm forskjell.

Det er imidlertid flere forbehold rundt dette. Tesla har enda ikke implementert dette i Plaid/S. Så det kan tyde på at systemet ikke er ferdig eller ikke fungerer godt nok enda.
Det er heller ikke sikkert at effekten blir like god som med headsett, antagelig ikke. Men Musk snakket med Joe Rogan om nøyaktig tracking av hvor alle personer er i kupeen og da kan active noise  canceling fungere godt.

I en elbil er det sus, rumling og brum som er det store utfordringen, ellers lager den jo lite lyd.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
Samme kan neppe sies om Tesla 3 og y hvor man trenger nyrebelte på dårlige veier.
Det er når du kommer med slike tåpelige uttalelser at du mister all troverdighet.

Dieselgubben

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:16
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
Samme kan neppe sies om Tesla 3 og y hvor man trenger nyrebelte på dårlige veier.
Det er når du kommer med slike tåpelige uttalelser at du mister all troverdighet.

Venter ikke annet fra deg heller. Det neste blir vel at du skal blokkere meg?

Det er ikke bare jeg som har brukt frodige adjektiver. Men når det ikke kommer fra menigheten er det vel no-go?

THE

Bil er smak og behag. Jeg skal ikke påstå at Tesla er premium, men det er heller ikke VW. Jeg personlig har aldri skjønt hvorfor Audi sammenlignes med Mercedes og BMW, da jeg har ei personlig oppfatning av at Audi ikke er i samme liga (liker rett og slett ikke VAG-biler med noen få unntak). Premium for min del er er godt utstyrt Mercedes, BMW og Jaguar. Volvo er også en bil som prøver å komme opp i premiumsegmentet, men personlig synes jeg ikke de er der ennå. Det kan uansett godt ende opp med at BMW i4 M50 blir min neste bil, men ikke før minst en av ungdommene i huset flytter ut. Det som er HELT sikkert er at det ikke blir verken VW, Skoda eller Audi i tunet så lenge jeg har et ord med i laget når det gjelder bilkjøp, og det er kun pga. subjektive oppfatninger.

Jeg vurderte å bytte TMX ut med TMY, men jeg synes også det virker som TMY blir litt vel spartansk. Jeg må i alle fall prøve grundig først før det blir aktuelt. Jeg fant meg raskt til rette i TM3 da jeg prøvekjørte, men det var kun en kort tur i byen uten behov for vindusviskere, AP osv. Den sentermonterte skjermen fungerte overraskende bra, selv om jeg var litt skeptisk på forhånd. Det jeg ser for meg at jeg i alle fall vil savne er indikasjon på langlys og varsellamper (f.eks. ESP-lampe) bak rattet. Mangel på egen spak til vindusviskere er jeg også veldig skeptisk til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
Vel, hvis man mener at Id4 er spartansk så kan det samme i aller høyeste sies om Tesla model 3 og Y.
Spartansk er ikke det samme som billig. Kan godt si at TM3 er spartansk og ID.4 oppleves billig.

Uansett ramser du bare opp anekdoter og enkeltutsagn uten å ha egne erfaringer. Da blir synspunktene dine uinteressante.

Heldigvis flere her som er litt mere objektive.

Kjøreegenskaper og støy er ting som er subjektive, ikke sort/hvitt. 


Bilene har fordeler og ulemper og det meste kokes ned til behov og preferanser.

Bare implementasjonen av creep/autohold gjør bilene ubrukelige for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:21

Det er ikke bare jeg som har brukt frodige adjektiver. Men når det ikke kommer fra menigheten er det vel no-go?
Counterpointer har helt rett, du har en tendens til å bruke superlativer og overdrivelser veldig mye. Folk dom kommer med slike utsagn blir automatisk tillagt lite vekt fra min side. Og å bruke ord som «menigheten» forsterker bare inntrykket.

Typisk når man er tom for argumenter og bare prøver å «vinne» diskusjonen i stedet for å få frem synspunkter med verdi.

Rake motsetningen til f.eks daktari, Bjoris m.fl.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Ser også i feil/mangler kommentarene for ID.4 at det ikke nødvendigvis betyr en bil uten idiotiske feil og mangler selv om bilprodusenten har laget biler i 100 år. Noen sier jo støtt og stadig at Tesla er flinke på SW og batterier, men på alt det mekaniske og biltekniske er de langt bak de andre. ID.4 er visst ikke helt ferdig montert fra fabrikk den heller med løse ledlister, lykter, skrangling og knirk fra både interiør og eksteriør, og det i tillegg til en god porsjon SW problemer. For min del er en bil med ID.4 spesifikasjoner uaktuell, og en bil med TMY spesifikasjoner aktuell. Tenker da på tilhengervekt og frunk som to vesentlige ting (for min del) som ekskluderer ID.4. Tilhengerkapasitet utelukker også Mach-e og iPace som også er konkurrenter i samme segment. Mangel på frunk sammen med dårlig utformet bagasjerom ekskluderer Ioniq5. Når man også legger til superladernettverket til Tesla, så vil jeg påstå at TMY er ei god totalpakke, men som sagt det er veldig individuelt hva folk har behov for, og legger vekt på, ved kjøp av bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:51
Ser også i feil/mangler kommentarene for ID.4 at det ikke nødvendigvis betyr en bil uten idiotiske feil og mangler selv om bilprodusenten har laget biler i 100 år. Noen sier jo støtt og stadig at Tesla er flinke på SW og batterier, men på alt det mekaniske og biltekniske er de langt bak de andre. ID.4 er visst ikke helt ferdig montert fra fabrikk den heller med løse ledlister, lykter, skrangling og knirk fra både interiør og eksteriør, og det i tillegg til en god porsjon SW problemer. For min del er en bil med ID.4 spesifikasjoner uaktuell, og en bil med TMY spesifikasjoner aktuell. Tenker da på tilhengervekt og frunk som to vesentlige ting (for min del) som ekskluderer ID.4. Tilhengerkapasitet utelukker også Mach-e og iPace som også er konkurrenter i samme segment. Mangel på frunk sammen med dårlig utformet bagasjerom ekskluderer Ioniq5. Når man også legger til superladernettverket til Tesla, så vil jeg påstå at TMY er ei god totalpakke, men som sagt det er veldig individuelt hva folk har behov for, og legger vekt på, ved kjøp av bil.

For min del er både ID.4 og TMY aktuelle. Har en ID.4 nå og får nok en ny ID.4 GTX en gang i løpet av høsten, men utelukker ikke TMY. Men en TMY må oppleves som bedre kvalitet enn TM3 - 2019 jeg kjenner og sammenligner mot.
ID.4 har noen feil ja - har fått nye fester til ledlisten bak - fikset opp i småskrangel ved å justere bagasjeromsdøren  og app'en har jeg slitt mye med - men alt dette er nå fikset - bank i bordet. Det eneste jeg synes ikke er bra på ID.4 nå er kjøring på veldig slitte grusveier med masse vaskebrett. Her synes jeg demperene/fjæringen ikke gjør jobben godt nok opp mot andre SUV'er jeg har kjørt tidligere. Ser andre skriver negativt om interiøret i ID.4 - det er godt skrudd sammen, knirker ikke og oppleves helt støyfritt for å si det på den måten. Det at ting er harde å ta på kan jeg leve med, men jeg er allergisk mot skramlelyder og f.eks grus som høres ut som det treffer blikk når jeg kjører på grusvei. Det har jeg ikke på id.4 selv om bremseskjoldene er konstruert slik at de er veldig myke og lett vibrerer på skikkelig på vaskebrett - mao. KAN det være at man opplever at det smeller til iblant. I det hele tatt skulle jeg gjerne hatt litt mer premium dempere på denne bilen - på asfalt derimot fungerer det brillefint og sitter du i passasjersetet og lukker øynene så kan du ikke merke forskjell i støy på denne og f.eks iX3(som jeg har erfaring med). I det hele tatt støyer bilen behagelig lite på vanlig landevei.
TMY bør matche alt på ID.4 mhp støy og den bør helst ha bedre dempere enn ID.4 - da er den høyaktuell ved neste bilbytte. Ellers synes jeg det er vanskelig å sammenligne og diskutere biler når den ene kan du prøvekjøre her og nå - den andre må du vente på. Jeg skal i alle fall prøvekjøre TMY når det åpnes for det - så får vi se

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA