Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Electroelectro på mandag 12. juli 2021, klokken 15:36
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. juli 2021, klokken 12:49
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!

Ryggevarsling syns jeg er bare irriterende, tar heller avstand måler, liker at det måles i cm hvor langt unna jeg er.
Er rimelig sikker på at støynivået kommer til å være på par med id4 ihvertfall 1st versjon, nyeste versjonen av model 3 har vesentlig lavere støynivå enn 2019 versjonen, tipper berlin versjonen blir enda bedre.
Kule felger er veldig objektivt men syns ikke noen av vw felgene til id4 er direkte kule heller, liker bedre zero g hjulene til tesla over det vw tilbyr.
Og ang autopilot så har jeg hørt at vag sin autopilot sliter med phantom breaking og, eneste fordelen at man kan sette den til å være standard cruisekontroll.


Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .
Teslabjørn bruker kun en meget enkel db måler. Det er knapt nok en indikasjon.
Han sier jo derimot selv at lydnivået er vesentlig lavere. Tror det er mer hensiktsmessig å stole på opplevelsen enn  en så enkel (og egentlig misvisende) måling.

Hrc

Har har hatt 5 stk TM3 (der den siste var 2021 Facelift) og har nå ID.4 1st. Det er ikke tvil om at ID.4 har et vesentlig lavere støynivå innvendig enn TM3. La oss håpe TMY er bedre enn TM3 på dette området.   

geear

Sitat fra: Jambo på tirsdag 13. juli 2021, klokken 23:20
Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.
Ja, og i denne tråden blir det da relevant å nevne at Ionity støtter plug & charge, og at ID.4 etter alt å dømme vil få mulighet for dette snart via OTA. Ford Mustang Mach E støtter det f.eks. allerede, og når det er satt opp riktig på forhånd så bare plugger man i og ladingen starter.
Jeg håper ALT blir slik, for i dag er det fortsatt for komplisert med alt annet enn Tesla. Og dette med handshake og betaling via VIN har vi hørt i sikkert fem år allerede. Det går tregt.

I går åpnet Teslaen til og med ladeluka selv da jeg rygget inn til laderen. Tenkte ikke det kunne bli enklere enn det er, men det kunne det visst. Sparte til og med trykk på knappen på ladehåndtaket. Eller kanskje bare en nabo trykket på knappen på håndtaket, med perfekt timing?  :laugh:

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:43
Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.
Ja, for folk flest blir det for komplisert med forskjellige apper o.l
Vi her på forumet er nok ikke representative.
I TeslaBjørn siste video er han innom dette teamet:
https://youtu.be/56EsTjyyp64


daktari

Tyskerne har jo noe smart her mens vi venter på plug'n'go, WeCharge kortet. Med 1 registrering får man 1 kort med samlet faktura fra BKk, Ionity og Recharge. 200.000 ladestolper i EU. Det er 1 registering ett sted, slik det er med Tesla: de må også ha kortet ditt for å få superlade.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:38
Tyskerne har jo noe smart her mens vi venter på plug'n'go, WeCharge kortet. Med 1 registrering får man 1 kort med samlet faktura fra BKk, Ionity og Recharge. 200.000 ladestolper i EU. Det er 1 registering ett sted, slik det er med Tesla: de må også ha kortet ditt for å få superlade.

Hmm..virker we-charge kortet også på BKK og Recharge? Det visste jeg ikke - hurtiglader så sabla sjeldent og kjører Fortum,Mer og Ionity. We-charge kortet på Ionity, brikke på Fortum og app på Mer. Tror det går ann å bruke Fortum brikken på kople også - har ikke forsøkt selv - men ser at enkelte bruker den.
Noen burde sette opp en tabell med ladetilbyder og hvilken brikke/avtale en kan bruke - er sabla jungel. Men har man rett brikke/kort så er det jo like enkelt som å handle en pepsi på rema. Ingen tilhenger av App'ene - det virker, men er tungvindt å taste inn stolpe id

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:51
Sitat fra: daktari på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:38
Tyskerne har jo noe smart her mens vi venter på plug'n'go, WeCharge kortet. Med 1 registrering får man 1 kort med samlet faktura fra BKk, Ionity og Recharge. 200.000 ladestolper i EU. Det er 1 registering ett sted, slik det er med Tesla: de må også ha kortet ditt for å få superlade.

Hmm..virker we-charge kortet også på BKK og Recharge? Det visste jeg ikke - hurtiglader så sabla sjeldent og kjører Fortum,Mer og Ionity. We-charge kortet på Ionity, brikke på Fortum og app på Mer. Tror det går ann å bruke Fortum brikken på kople også - har ikke forsøkt selv - men ser at enkelte bruker den.
Noen burde sette opp en tabell med ladetilbyder og hvilken brikke/avtale en kan bruke - er sabla jungel. Men har man rett brikke/kort så er det jo like enkelt som å handle en pepsi på rema. Ingen tilhenger av App'ene - det virker, men er tungvindt å taste inn stolpe id
Selv Tesla-eiere kan visst ha en WeCharge Go-konto uten å ha en VW!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 14. juli 2021, klokken 22:17
Selv Tesla-eiere kan visst ha en WeCharge Go-konto uten å ha en VW!

Ja - ser ingen grunn til at dette skulle være låst til VW - bare flott dersom flere kan benytte konto og kort - det går smidigere for alle på den måten

Dieselgubben

Det er vel ikke mange som tviler på at Id4 er vesentlig stillere enn Tm3. Man kan faktisk høre det under akselerasjonstesten til Teslabjørn. Det er mye veistøy i kupeen når han tester TM3. I den ferske testen til Teslabjørn fra i går så er ikke TM3 2021 særlig stillere enn den gamle, og Id4 og Q4 e-tron er vesentlig stillere. Nå skal det sies at han mener asfalten er grovere nå enn ved tidligere test av TM3.

Men kan godt hende støynivået blir godt levelig i TMY, men man bør ikke regne med at den eller TM3 er like stille som premium elbiler slik som Id4 (hehe) og Q4 e-tron slik noen later til å tro.

Counterpointer

Det er noen distinksjoner som bør gjøres.

Selv om en mener (eller antar i mitt tilfelle siden jeg ikke har kjørt hverken Y eller ID/Q4) at ID4 er mer stillegående enn både Model 3 og Model Y, så sier ikke dette noe om størrelsen på forskjellen i opplevd lyd.

For noen gjør litt et stort utslag og det forsterkes av bias til egne preferanser. Så når jeg sier Model 3 har mer støy enn ID4, så betyr ikke dette det samme som når dieselgubben sier det samme.

Det er også stor forskjell på dekktype, slitasje, temperatur, dekktrykk, asfaltkvalitet med samme bil, den blir ikke mindre når en tar forskjellige biler.

Så har en preferanse for og evne til å oppfatte frekvenser. E-tron 55 er jo temmelig godt isolert, men noen blir ekstremt plaget av motorhvin i visse hastigheter. Jeg tror en av de mest stillegående bilene jeg har kjørt er EQS, men den hadde en «gnikkelyd» i interiøret som ødelegger helt for meg (sikkert en liten feil på demobilen jeg kjørte og ikke generelt).

Synes det er kommet klare indikasjoner fra flere testere at hverken Q4 eller Enyaq er noe stillere enn ID 4, heller omvendt.

Bjoris

Kjøre ID4 og den er ikke veldig stille på skikkelig grov asfalt med 255 dekk, men den var nydelig på vinterhjulene. Fikk Pirelli på min, men det er KUN på skikkelig grov asfalt, uten om det har den veldig behagelig støynivå.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 00:14
Men kan godt hende støynivået blir godt levelig i TMY, men man bør ikke regne med at den eller TM3 er like stille som premium elbiler slik som Id4 (hehe) og Q4 e-tron slik noen later til å tro.
Tror det beste er å teste de forskjellige bilene selv jeg, så kan man gjøre seg opp en mening om det er til å leve med for eget bruk.

Mye bedre enn å sitte å sofaen å lese forum og se på videoer for så å komme med bastante uttalelser.

Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4) enn å oppleve at man sitter i en blikkboks når man kjører på grusvei med mye løs stein (TM3). Det første må jeg leve med hele tiden, det andre er stort sett bare der det er veiarbeid.

Og siden du provoserer med vilje så så føler jeg meg fri til å slenge ut følgende: ID.4 er den bilen som totalt sett har gitt meg minst "premium" opplevelse av samtlige biler jeg har prøvd i det siste. Det gjelder spesielt materialvalg i interiøret, men og noen designvalg.

Nå blir jo og TMY snart tilgjengelig for å se og prøvekjøre, så da kan man jo gjøre direkte sammenligninger.

Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l), slikt er Tesla dessverre totalt uinteressert i. Ikke noe som velter et bilkjøp for min del, men en dusteting jeg tenker på hver gang jeg har vært i butikken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

#237
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:06
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 00:14
Men kan godt hende støynivået blir godt levelig i TMY, men man bør ikke regne med at den eller TM3 er like stille som premium elbiler slik som Id4 (hehe) og Q4 e-tron slik noen later til å tro.
Tror det beste er å teste de forskjellige bilene selv jeg, så kan man gjøre seg opp en mening om det er til å leve med for eget bruk.

Mye bedre enn å sitte å sofaen å lese forum og se på videoer for så å komme med bastante uttalelser.

Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4) enn å oppleve at man sitter i en blikkboks når man kjører på grusvei med mye løs stein (TM3). Det første må jeg leve med hele tiden, det andre er stort sett bare der det er veiarbeid.

Og siden du provoserer med vilje så så føler jeg meg fri til å slenge ut følgende: ID.4 er den bilen som totalt sett har gitt meg minst "premium" opplevelse av samtlige biler jeg har prøvd i det siste. Det gjelder spesielt materialvalg i interiøret, men og noen designvalg.

Nå blir jo og TMY snart tilgjengelig for å se og prøvekjøre, så da kan man jo gjøre direkte sammenligninger.

Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l), slikt er Tesla dessverre totalt uinteressert i. Ikke noe som velter et bilkjøp for min del, men en dusteting jeg tenker på hver gang jeg har vært i butikken.

Du har ikke prøvd Kia-ENiro hører jeg:) Jeg har som nevnt ID4 og det plager ikke meg og den er et godt hakk opp fra Kiaen vi hadde før, men selvsagt langt fra en Audi, det som er spesielt er at VAG har valgt å gjøre Skodaen mer forseggjort innvendig enn ID4, det er rart.

Nå har dette mye med prisleie å gjøre, vi har 1ST uten max som koster 410 kNOK med vinterhjul, hf, lakkforsegling etc så da syns jeg interiører er helt ok, men jeg tror nok at hadde jeg fullspecet en GTX til 600 så hadde jeg kanskje syntes det ble litt kjiipt. Nå sies det at GTX er bedre, men jeg kan ikke helt se at den blå skindashen gjør så mye forskjell... Jeg har brunt i dørene og på setene som er i velour (oppleves nesten som alcantara), syns det er pent og hever inntrykket ganske mye fra City, DEN er kjiiip den, helt utrolig at de leverer ut noe som ser så kjiipt ut som City syns jeg...

turfsurf

Sitat fra: Bjoris på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:17
Du har ikke prøvd Kia-ENiro hører jeg:)
Nei, det har jeg ikke :)

Og bare for å ha sagt det: Jeg opplever ikke ID.4 som en dårlig bil, det handler mye om preferanser. Jeg har tidligere skrevet at jeg tror ID.4 kan bli årets mest solgte bil. Nå ser det kanskje ikke slik ut grunnet leveranseproblemer, men den vil nok være på bestselger listene lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Synes det er et stykke støymessig fra ID4 opp til premium elbilene. Det samme med kvalitet/komfort på understell. Men til prisen er det bra, og bra nok for meg. Opplevelsen av støy og understell i Model Y må jeg nesten konkludere med i august når en i familien får sin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA