Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Jambo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...
På en måte. Men nå er det ikke samme appen lenger.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:13
Jepp, men jeg har i alle fall ikke betalt noe ekstra for den funksjonaliteten - eller mangel av sådan
Hvis bilen selges med app, og ikke har en fungerende app, så er det en mangel IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...

Jepp, men jeg har i alle fall ikke betalt noe ekstra for den funksjonaliteten - eller mangel av sådan
Mulig det er en bug his deg du må ta med verkstedet, min app har bare vært nede 1 gang på 8 uker. Det var et server problem, ikke bil. Du har en 1st max?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:58

Når det gjelder argumentet om at man heller ønsker å måtte ta med seg nøkkelen hver dag i stedet for å kjøre nøkkelfritt er jo ikke noe argument mot Model Y da man kan velge mobil, kort eller fob som nøkkel.
Det var ikke det som var poenget. Nøkkel på mobil er superbekvemt. Men det var heller ikke alltid det funket for meg, så det var en 8er av 10 på utførelse.
Da blir vurderingen at en bilnøkkel som er "nøkkelløs" er et godt kompromiss, 6/10, spesielt også i bytte mot skikkelige dørhåndtak, blir det 9/10.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:33
Det var ikke det som var poenget. Nøkkel på mobil er superbekvemt. Men det var heller ikke alltid det funket for meg, så det var en 8er av 10 på utførelse.
Da blir vurderingen at en bilnøkkel som er "nøkkelløs" er et godt kompromiss, 6/10, spesielt også i bytte mot skikkelige dørhåndtak, blir det 9/10.
Funker nøkkelen i lomma 100% da? Min erfaring med keyless er at de er sårbare for enten å være i feil lomme eller sammen med mobilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Fint om dere VW eiere kan forsette diskusjonen i VW gruppen.
Sikkert mer fruktbart.

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:37
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:33
Det var ikke det som var poenget. Nøkkel på mobil er superbekvemt. Men det var heller ikke alltid det funket for meg, så det var en 8er av 10 på utførelse.
Da blir vurderingen at en bilnøkkel som er "nøkkelløs" er et godt kompromiss, 6/10, spesielt også i bytte mot skikkelige dørhåndtak, blir det 9/10.
Funker nøkkelen i lomma 100% da? Min erfaring med keyless er at de er sårbare for enten å være i feil lomme eller sammen med mobilen.
Funker alltid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...

Jepp, men jeg har i alle fall ikke betalt noe ekstra for den funksjonaliteten - eller mangel av sådan
Mulig det er en bug his deg du må ta med verkstedet, min app har bare vært nede 1 gang på 8 uker. Det var et server problem, ikke bil. Du har en 1st max?

Jeg har vært innom verkstedet og det de gjorde var å notere seg ned alle feilmeldinger og ta en masse sjekker - men feilen ble ikke funnet og rettet. Har ny time snart igjen - da skal de se på noe annet, men også bedt dem følge opp dette videre. Vet ikke hva det er - men nå er systemet online, men app fungerer ikke - alt er dødt - klarer ikke å få kontakt med bil via app. Skal prøve å installere appen på en annen mobil også. Bruker i dag en samsung S20+ - og appen har jo fungert der før....Nå vises forresten 4G ikonet med en bar - og selv på en lengre kjøretur i dag var den kun på 1 bar hele veien..virker som 4G har låst seg.

Jambo

Med andre ord ikke en ID4 vs TMY issue, men en feil på din bil?

hELgenen

Sitat fra: Jambo på tirsdag 13. juli 2021, klokken 18:31
Med andre ord ikke en ID4 vs TMY issue, men en feil på din bil?

Det vet jeg ikke - ser bare at min har feil og har hatt feil i flere måneder nå.
Synes ikke det taler for at app'en er helt der den skal være ennå - men de jobber på...

geear

I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.

Har forsøkt å lade på Ionity selv - prosessen var slik :

1. Plugg ladepluggen i bilen
2. Dra kortet foran leseren

Ikke ofte jeg hurtiglader - men synes ikke den 2 punkts listen var så vanskelig...
Med ID.4 fulgte det med et kort og en kunne velge lade plan på ionity - og det fungerte i alle fall for meg.


Otkristo

Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.
Ja, for folk flest blir det for komplisert med forskjellige apper o.l
Vi her på forumet er nok ikke representative.

Øyvind.h

Relativt ofte ser jeg at folk har problemer ved laderne. Statistisk sett ikke så lett å være nøyaktig, men kanskje hvert tredje-fjerde stopp ser jeg folk som sliter. Ofte stiller jeg forsiktig spørsmål om det går bra og om jeg evt kan bistå med noe. Men som oftest ikke så mye jeg kan hjelpe til med mtp oppdatering av kort, identifisering mm. For egen del går det stort sett bra. Ionity har bare trøblet et par ganger pluss et par runder med kø. Ionity har fungert mest stabilt av aktørene for min del, men lader uansett bare noen få ganger hvert år.

Når det gjelder ID4 vs Model Y er dette blitt mer aktuell vurdering igjen for min del. 1st solgte jeg da den var litt for skrapa på utstyr. Vurderte 1st max, men når GTX kom er jeg glad jeg droppet den.
En bra utstyrt GTX endte på 550 med vinterhjul. Da er det aller meste på plass fra glasstak og krok, til selvkjøring, HUD og el seter. Men blå dører og blått dashbord endte med avbestilling selv om jeg hadde veldig lavt kønummer.
Bistår nå en i familien som har X men vurderer å bytte til Y i august. Det blir nok bestilling der.
Selv har jeg reservert Y Performance og den kommer vel ikke før 2022 slik det ser ut nå. Da må kanskje Yen vurderes mot en ID4 4wd uten blå dører/blått dashbord. Det frister litt med en ny Tesla, men ungene er blitt glad i Ix3en. For så vidt har jeg selv også blitt glad i den. Men kanskje det får holde å bytte bil én gang i året?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jambo

Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.
Ja, og i denne tråden blir det da relevant å nevne at Ionity støtter plug & charge, og at ID.4 etter alt å dømme vil få mulighet for dette snart via OTA. Ford Mustang Mach E støtter det f.eks. allerede, og når det er satt opp riktig på forhånd så bare plugger man i og ladingen starter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA