Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Jambo på mandag 12. juli 2021, klokken 22:52
Sitat fra: geear på mandag 12. juli 2021, klokken 22:29
Har kjørt Model X i snart fire år og på tross av at den på ingen måte passer inn i de europeiske "målene" på p-plasser, nesten tar i portåpninger på p-hus med speilene på begge sider, og knapt har klaring til kantsteinen på kamerainnkjøringer, så har jeg ikke et eneste kantmerke på en eneste av de åtte 20" felgene, eller andre skader på bilen. Hadde vært kjekt å ha 360, men når det går fint uten med TMX så går det også fint med TMY.

Ellers enig også med rails, rammer på dørene, dørhåndtak, støy (vet ikke hvordan ID4 er), lårstøtte, el hengerfeste, sparkesensor og blindsonevarsel (i speilene), men det blir som "kjekt å ha" i forhold til så essensiell funksjonalitet som app, ladeplanlegging/ladenett/ladehastighet.
Du glemmer at 99% av tiden til de fleste, så lader de hjemme, spesielt når man har rekkevidde som ID.4. Når hurtiglading utgjør en så liten del av bilhverdagen teller alt det andre mye mer.  Det er nevnt en del i tråden her allerede, skal ikke gjenta for mye. Men plutselig blir slike ting som å kunne åpne dører om vinteren, fordi man ikke har rammeløse dører hvor vinduene fryser fast og ikke kan skyves ned så dørene kan gå opp, eller å ha dørhåndtak som ikke fryser fast sånn som Model 3/Y, verdt en del (avhengig av klima der du bor). Eller det å betale f.eks. 80000 mindre for bilen, er verdt ganske mye mer enn ulempene med å ha en litt kranglete app, eller å måtte bruke Android Auto og ABRP for å få bedre ladeplanlegging de få gangene det er snakk om for gjennomsnittseieren. Og mange synes 360-kamera er verdt mye. Jeg skjønner at du er god til å manøvrere stor bil, men en titt på felger rundt på parkeringsplasser avslører at svært mange ikke er så gode, og vil få en stor fordel med 360-kamera. Mange, meg inkludert, setter også pris på instrumenter/speedometer rett foran fører. Alt i alt er det ganske close race med Model Y Long Range vs ID.4 GTX, de har hver sine styrker og svakheter, men for min del var det til slutt prisforskjellen som gjorde valget av ID.4 GTX enkelt.
Frosne dørhåndtak løses med forhåndsoppvarming.
Jeg har tidligere hatt eGolf. Der frøs dørene, og det hjalp ikke å ha vanlige dørhåndtak. Det samme med ladeluken som frøs fast.
Bra du har funnet en bil som passer ditt behov og preferanser.

z4rd

Jambo: Hvorfor kjøpe en bil i dette segmentet hvis det skal lades hjemme 99% av tiden? Tipper det er en god del som skal bruke sin ID4 eller TMY på lengre turer mer enn 3-4 dager i året :) Det er gjerne snakk om bil numero uno for majoriteten av kjøperne.

Sier bare SuC. Har du erfaring med det? "Wax On - Wax Off".
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jambo

#197
Sitat fra: z4rd på tirsdag 13. juli 2021, klokken 00:05
Jambo: Hvorfor kjøpe en bil i dette segmentet hvis det skal lades hjemme 99% av tiden? Tipper det er en god del som skal bruke sin ID4 eller TMY på lengre turer mer enn 3-4 dager i året :) Det er gjerne snakk om bil numero uno for majoriteten av kjøperne.

Sier bare SuC. Har du erfaring med det? "Wax On - Wax Off".
For å ha muligheten den 1% av tiden som man trenger det, og for at den andre kjøringen ikke skal gå bare "akkurat" uansett temperatur, vær og føre. Må legge til at jeg ved dette kjøpet ville ha firehjulstrekk og høy sittestilling, da er ID.4 GTX billigste elektriske nybil slik jeg har speccet den. Vil bli min bil nr. 1 ja, men jeg kjører stort sett ikke lenger enn i 1 times radius fra der jeg bor (altså 2 timer tur/retur), utenom sommerferien. Kjenner mange med samme kjøremønster. Har ikke erfaring med SuC annet enn at jeg har sett nok Youtube-videoer om lading av både Tesla og andre biler, inkl. trøbbel som kan oppstå, til at jeg mener at alle ladestasjoner burde fungere som Teslas. Men det er som sagt ikke verdt så mye ekstra penger, og så er det alt det andre jeg mener er bedre på en ID.4 i tillegg. Hadde kanskje tenkt annerledes om jeg hele tiden kjørte veldig langt. Rekkevidde på Model Y Long Range er forresten også relativt lik som ID.4 GTX.

z4rd

 :+1: Jeg skjønner at man kan vekte ting ulikt. Ingen problemer med det, men synes det er en overdrivelse av deg å si at behovet for smidig lading gjør seg gjeldende for kun 1% av tiden. Det er nok et større behov enn det for majoriteten av brukerne i dette segmentet :)

Fleksibiliteten man får med SuC er for meg (erfaring med ikke-Teslaer også) verdt en god del. Betyr følgelig ikke at ID4 er "feil" bil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Har 2 elbiler. Den ene går ca 12-16k i året den andre ca 30k. Har hurtigladet ca 1-3 ganger i året siden 2014. Destinasjonslading og hjemmelading dekker mitt bruk. Har familie som for ett
par år siden kjøpte en Model X med begrunnelse i SuC. De ser nå det samme at for deres bruk er SuC ikke noe de må ha. De bruker det rett og slett lite,og vurderer nå å kvitte seg med bilen og gå for et annet merke. SuC er fantastisk dersom man har behovet og faktisk bruker det mye. Men de aller fleste klarer seg nok med de andre nettverkene også.
Jeg vil nesten si det slik at kjøper man Tesla ene og alene for å få tilgang til SuC så har man enten et stort kjørebehov eller en form for lade/kø angst. SuC er kjekt,men ikke et must. SuC er et pluss for TMY,men sjelden avgjørende. En god app derimot...min app til id.4 er f.eks ikke fungerende i skrivende stund og var det heller ikke i går. Bilen går i sleep mode og må fysisk vekkes med nøkkel før app fungerer. Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...

Bjoris

#200
Har ID4 og kjørt til Andenes fra Stord sør for Bergen nå i uke 26 og 27. Klart at lading i Nordland er krøkkete, men jeg syns jo ikke det er allverdens problem å leve med det en gang i året maks, vi kjører sikkert ikke hvert år nordover heller og det MÅ jo bli bedre lademuligheter fremover også.

Akkurat når du står der i kø (vi sto en gang i kø, men da e hel time i Mo i Rana), DA tenker du at f... hvorfor kjører jeg ikke Tesla, men det er altså denne ene gangen i året, dvs vi hentet en båt i Tønsberg når IDen var helt ny, da også hadde det gått fortere med Tesla, men ja, velge bil utfra 1-2 gangers behov i året blir litt rart for min del...

MEN, hvis en skal kjøpe nå og har den "gode prisen" så gir jo TMY absolutt mening, vi som har kjøpt ID4 med RWD har en billig bil, men det er jo en grunn til at den er billig, mindre utstyr, mindre effekt og ikke AWD så en får ganske mye for pengene en legger ekstra i det, men det blir jo ganske mye når IDen har vinterhjul og hengerfeste inkludert for bare litt over 400 så jeg vet ikke, tror vi står over denne gangen, det har vært litt for mye styr med kjøp og salg de siste gangene vi har byttet så fruen har gått litt lei, det er jo forståelig...



Radial

I TMY vs ID4 debatten var det (tilsynelatende) bagasjeroms-plass, hengervekt og SuC som avgjorde for oss vs ID4.
Selv om mulig støy, AP med fantombremsinger og mangel på ett par fysiske knapper trekker mye ned... Hvis en av disse negative sidene blir for ille, blir det dessverre retur av TMY og vi må kanskje klare oss med en ID4.

For 400kg mer på TMY er ikke mye, men betydelig mer habilt enn 1200, og veldig relevant for meg som frakter mye forskjellig på 2,6t (tillatt vekt) innimellom.
SuC tilgang vil være gull verdt på langturer (selv om de er få 3-5ganger i året), da det er så mye dårlige ladere langs veiene ellers.. og som Konebil, er langturer er nødt til å gå HELT smooth om fruen skulle kunne bruke elbil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Har 2 elbiler. Den ene går ca 12-16k i året den andre ca 30k. Har hurtigladet ca 1-3 ganger i året siden 2014. Destinasjonslading og hjemmelading dekker mitt bruk. Har familie som for ett
par år siden kjøpte en Model X med begrunnelse i SuC. De ser nå det samme at for deres bruk er SuC ikke noe de må ha. De bruker det rett og slett lite,og vurderer nå å kvitte seg med bilen og gå for et annet merke. SuC er fantastisk dersom man har behovet og faktisk bruker det mye. Men de aller fleste klarer seg nok med de andre nettverkene også.
Jeg vil nesten si det slik at kjøper man Tesla ene og alene for å få tilgang til SuC så har man enten et stort kjørebehov eller en form for lade/kø angst. SuC er kjekt,men ikke et must. SuC er et pluss for TMY,men sjelden avgjørende. En god app derimot...min app til id.4 er f.eks ikke fungerende i skrivende stund og var det heller ikke i går. Bilen går i sleep mode og må fysisk vekkes med nøkkel før app fungerer. Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Vi hurtiglader minst 15% av det totale strømforbruket til hovedbilen, selv om det kun er relatert til langkjøring (pga. mye småkjøring hjemme). Da er ladeplanleggingen til Tesla, med pushmeldinger osv, i en helt egen klasse. Men her tror jeg nok og at mange som aldri har kjørt langtur med egen Tesla, ikke vet hva de går glipp av. Men slik er det med mye av utstyret på en bil.

hemi

så har du de som meg, som synes langtur selv med tesla er ganske pyton, hverken S'en eller tm3'en infridde der.

Tur med 1 liten ladestopp i norge er dog verdensklasse vs andre elbiler.

Kjørte 1850km med bil på henger bak nå igjennom europa, trengte 1 dieselstopp! når elbiler kommer dit snakker vi. Kompis kjørte 500kg båthenger(rib) med e-tron, ble 3 ladestopp til KRS :o rib'en er så bred og stor luftbrems.

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:42

Vi hurtiglader minst 15% av det totale strømforbruket til hovedbilen, selv om det kun er relatert til langkjøring (pga. mye småkjøring hjemme). Da er ladeplanleggingen til Tesla, med pushmeldinger osv, i en helt egen klasse. Men her tror jeg nok og at mange som aldri har kjørt langtur med egen Tesla, ikke vet hva de går glipp av. Men slik er det med mye av utstyret på en bil.
Med 15% DC er Tesla det naturlig valget! Særlig hvis man kjører 20000 km og mer.

Vi er nok på ca 1-2% DC siste 3 årene og da er det hverdags-utstyret som blir mer verdifullt.

Det er jo herlig at det er så mange valgmuligheter nå!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Skal du trekke vogn/henger, er ladenettverket nesten et must vil jeg mene. Du kommer ikke unna veldig redusert rekkevidde, og gode ladeplasser uten lang kø blir viktig. Selv om det ikke er ofte en drar på langtur, er det for mange en veldig stressfaktor å måtte krangle om ladekøplasser når bilen er full og ungene "litt mye". Samboeren er på tur med e-Golf nå. Det er nesten ikke en ladeplass hvor hun slipper å ringe til en eller annen nybegynner/egotripper og forklare at vedkommende må flytte bilen når den er ferdig/over 80-90%. Vektgrensa på 1200kg på MEB-plattformen er også en nedtur. Hadde det ikke vært for den, ville jeg nok vurdert en Enyaq, om ikke ID4.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

hELgenen

Ja, hengervekten på ID.4 er ikke et argument for bilen. Men til hverdagsbruk for "hverdagshengeren" - så går det jo bare fint. Bruker varehenger ofte selv med id.4 - null problem. Men nå drar jeg ikke på langtur med henger - det er klart har man de behovene er både hengervekten og ladenettverket viktig. Men jeg ser jo også at antall ladere utenfor SuC nettverket begynner jo å bli bedre. Det som overrasker meg mest der er hvor ofte laderene til de andre er defekte eller ødelagte. Hvorfor er det slik? Det skjer jo ikke så ofte på SuC. Er det hærverk eller er det tekniske problemer?

Rosstopher

Lader selv minst 95% av strømmen hjemme eller på jobb, men det er overhode ikke noe argument for at hurtiglading ikke er så viktig. På langtur med små barn er det viktig at det er ledig og fungerer. Dagen eller natta blir fort ødelagt om man skal stå i kø eller måtte bruke ekstra minutter på ladere som ikke virker.

Når det gjelder argumentet om at man heller ønsker å måtte ta med seg nøkkelen hver dag i stedet for å kjøre nøkkelfritt er jo ikke noe argument mot Model Y da man kan velge mobil, kort eller fob som nøkkel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...

Jepp, men jeg har i alle fall ikke betalt noe ekstra for den funksjonaliteten - eller mangel av sådan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA