Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på fredag 07. mai 2021, klokken 11:18
Det er no-brainer at en boksete bil gir mer plass. E-tron er kommet i en sportsback. Selv om man slenger inn bananbokser eller myke pakker så skjønner alle at den vanlige e-Tron gir mer plass.

Og motsatt, om Tesla hadde kommet med en X hatchback så ville de som trenger mer plass gå for den.

Model Y har den ulempen at den er sportsback så får vi se hvor mye det har å si. (De har valgt kraftig bue for å få mer rekkevidde..)

Når det er sagt så var det relativt beskjeden plass under gulvet på ID4. Selv om bakdelen skråner på Model Y så er det enormt dypt og høyt bagasjerom  bak på Model Y....nesten så du kan ha en golfbag uten køller stående rett opp og ned dersom du tar bort bakerste gulvplate i Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

så en ID4 ved siden av en i3, de var overaskende like, ID4 marginalt større, håper virkelig Y'en er større.

hELgenen

Du burde sette deg inn i id.4.
Mye plass der,både foran og bak.

cberg

Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:38
så en ID4 ved siden av en i3, de var overaskende like, ID4 marginalt større, håper virkelig Y'en er større.

Mener du ID.3? En BMW i3 er jo mye mindre enn en ID.4, men det er jo også ID.3, så anbefaler tur til optiker :)

daktari

#169
Id3 vs Merce C. Tror du må ha tatt feil av bilene @hemi. Sjekk "id4 interior" fra Teslabjørn, han ser liten ut i den bilen.

Model 3 derimot er en bil som ser liten ut fra noen vinkler.

Ellers har visst Automotorundsport.de testet Y mot b.la. iX3, så der er det bilder.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. mai 2021, klokken 10:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mai 2021, klokken 09:38
Når en pakker så har en sjeldent løse leca-kuler, sånn at du får benyttet alle kriker og kroker. Blir jo ofte bager, som ikke er så forskjellige fra bananesker. Ser at ID4 er som skapt for disse eskene - alternativt kan en si at Tesla-Bjørn her har overgått seg selv i å tetrisiere eskene på en perfekt måte...selv om jeg synes fremsetene var veldig langt fremme....men selvsagt ikke for en slank fyr på 173cm.
Når det er sagt er jeg veldig overrasket over hvor stor plass det er.

Er enda verre med soul som egentlig er en ganske liten bil men pakker mye banan esker pga den firkanta formen  :P

Tja, Soul'en pakker enormt mye i praksis og tar mye i høyden selv om den ikke er så lang. Måtte pakke om et studentflyttelass fra Model 3 til Soul for å få med alt i én runde.

daktari

Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!

Ryggevarsling syns jeg er bare irriterende, tar heller avstand måler, liker at det måles i cm hvor langt unna jeg er.
Er rimelig sikker på at støynivået kommer til å være på par med id4 ihvertfall 1st versjon, nyeste versjonen av model 3 har vesentlig lavere støynivå enn 2019 versjonen, tipper berlin versjonen blir enda bedre.
Kule felger er veldig objektivt men syns ikke noen av vw felgene til id4 er direkte kule heller, liker bedre zero g hjulene til tesla over det vw tilbyr.
Og ang autopilot så har jeg hørt at vag sin autopilot sliter med phantom breaking og, eneste fordelen at man kan sette den til å være standard cruisekontroll.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Ryggevarsling mener jeg radar cross traffic alert som gir varsel når en syklist eller bil på kryssende kurs 30 meter unna.

Du kan skru av auto fartjustering på ID.4, og samtidig ha Travel Assist/Autopilot. Da følger den trafikken opp til farten du har satt. Farten styres videre fra rattet. Aktuell fart og fartsgrensen er da frakoblet, men skiltgjengkjenningen funker fortsatt. Ingen fantombremsinger da.
Alternativt justerer den fart basert på det den tror er fartsgrense,  og det blir mye bom.

ID.4 1st er ca 150.000 billigere, men tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
Av de tingene du lister opp er det få ting som har verdi for min del. Det eneste av listen jeg virkelig hadde satt pris på er utfellbart hengerfeste og til en viss grad rails. Men med hengerfeste og god plass i bilen så er ikke rails viktig heller.

Det jeg ikke vil savne fra MEB bilene er dog:

- Den slappe ytelsen
- Den ulne styrefølelsen
- Det laggy infotainment systemet
- De små skjermene
- Den elendige talestyringen
- Mangel på enpedal
- Den forferdelige pianolakk-hardplasten (hovedsaklig ID.4 her)
- En autopilot man ikke vet om er aktiv eller ikke
- Og sist, men ikke minst den forferdelig dårlig implementasjonen av autohold/creep som gjør det umulig å parkere med noenlunde presisjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
Av de tingene du lister opp er det få ting som har verdi for min del. Det eneste av listen jeg virkelig hadde satt pris på er utfellbart hengerfeste og til en viss grad rails. Men med hengerfeste og god plass i bilen så er ikke rails viktig heller.

Det jeg ikke vil savne fra MEB bilene er dog:

- Den slappe ytelsen
- Den ulne styrefølelsen
- Det laggy infotainment systemet
- De små skjermene
- Den elendige talestyringen
- Mangel på enpedal
- Den forferdelige pianolakk-hardplasten (hovedsaklig ID.4 her)
- En autopilot man ikke vet om er aktiv eller ikke
- Og sist, men ikke minst den forferdelig dårlig implementasjonen av autohold/creep som gjør det umulig å parkere med noenlunde presisjon.
Og ikke minst en app som er milevis unna Tesla, både på stabilitet,ytelse og funksjonalitet.

Electroelectro

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. juli 2021, klokken 12:49
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!

Ryggevarsling syns jeg er bare irriterende, tar heller avstand måler, liker at det måles i cm hvor langt unna jeg er.
Er rimelig sikker på at støynivået kommer til å være på par med id4 ihvertfall 1st versjon, nyeste versjonen av model 3 har vesentlig lavere støynivå enn 2019 versjonen, tipper berlin versjonen blir enda bedre.
Kule felger er veldig objektivt men syns ikke noen av vw felgene til id4 er direkte kule heller, liker bedre zero g hjulene til tesla over det vw tilbyr.
Og ang autopilot så har jeg hørt at vag sin autopilot sliter med phantom breaking og, eneste fordelen at man kan sette den til å være standard cruisekontroll.


Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .

paalsen

Sitat fra: Electroelectro på mandag 12. juli 2021, klokken 15:36
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. juli 2021, klokken 12:49
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!

Ryggevarsling syns jeg er bare irriterende, tar heller avstand måler, liker at det måles i cm hvor langt unna jeg er.
Er rimelig sikker på at støynivået kommer til å være på par med id4 ihvertfall 1st versjon, nyeste versjonen av model 3 har vesentlig lavere støynivå enn 2019 versjonen, tipper berlin versjonen blir enda bedre.
Kule felger er veldig objektivt men syns ikke noen av vw felgene til id4 er direkte kule heller, liker bedre zero g hjulene til tesla over det vw tilbyr.
Og ang autopilot så har jeg hørt at vag sin autopilot sliter med phantom breaking og, eneste fordelen at man kan sette den til å være standard cruisekontroll.


Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .
Har han testet dette nylig? Han sier vel i en av de aller siste videoen sine der han kjører LR til Artic Circle at han syntes bilen har blitt mye stillere?

turfsurf

Sitat fra: Electroelectro på mandag 12. juli 2021, klokken 15:36
Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .
Akkurat det tror jeg det jeg vil om. Merkbar forskjell på de to. Men siden det er Tesla så er det sikkert store individuelle variasjoner. Når jeg byttet mellom etron Q4 og TM3 var det ikke sånn at jeg reagerte på at den ene var vesentlig stillere enn den andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Otkristo på mandag 12. juli 2021, klokken 14:49
Og ikke minst en app som er milevis unna Tesla, både på stabilitet,ytelse og funksjonalitet.
Trodde appen til VW endelig hadde blitt stabil nå? Har de nøkkelløs kjøring BTW, nøkkel for å kjøre bilen føles så utdatert. Merker jeg blir småirritert over å måtte drasse med nøkkelen hver gang jeg kjører I-Pacen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA