Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

nosi1202

Mangel på lastenett i Y må også med i vurderingen etter mitt skjønn
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Øyvind.h

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:17
Mangel på lastenett i Y må også med i vurderingen etter mitt skjønn
Verken Y eller ID4 leveres med vegg mellom bagasjerom og kupe. Om en er strengt opptatt av sikkerhet må en ha vegg, ikke netting der ting kan komme igjennom nettet.
Er en litt mer løsningsorientert legger en de tyngste små tingene i frunk eller under gulvet. Å laste det på toppen av bagasjen fordi en har nett kan fort bli fatalt.
Vil en ha nett kan en montere det i Y også. Eller gå for sedan av noe slag som har helt avstengt bagasjerom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: amrois på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:00
MEN, dersom man frakter ting som flyttekasser, møbler, materialer og hvitevarer er Bjørns test helt riktig. De bilene som får inn mange balanserer er bedre egnet til å få med mye slikt.
Ja, klart, hvis hovedbruken er å frakte banekasselignende materialer så er jo den testen viktig.

Selv drar vi mye oftere på hytta en vi stapper bilen full med banankasser o.l. Handler vi hvitevarer så går f.eks en stekeovn eller vaskemaskin inn i begge to uansett. Større ting vil uansett havne på tilhenger.

Så, en litt morsom test, men ikke fryktelig relevant for andre enn bananbud.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:14
Men for vår del tenker jeg begge to er store nok. Spent på å se bagasjeplass i 7-seter Y.
Akkurat, så lenge begge er store nok spiller det ikke så stor rolle. En ting jeg dog liker er å ha flere litt avgrensede rom enn ett stort. Som med Y som har frunk, trunk, og rommene under trunk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thob

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. mai 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:14
Men for vår del tenker jeg begge to er store nok. Spent på å se bagasjeplass i 7-seter Y.
Akkurat, så lenge begge er store nok spiller det ikke så stor rolle. En ting jeg dog liker er å ha flere litt avgrensede rom enn ett stort. Som med Y som har frunk, trunk, og rommene under trunk.

Model Y får nok minst like stort anvendelig bagasjerom som id4, + brønn bak og frunk. For min del syns jeg brønnen bak er helt genial til bruk i det daglige, spesielt til handleposer. Men folk har selvfølgelig forskjellige preferanser og bruksområder

turfsurf

Sitat fra: Thob på onsdag 05. mai 2021, klokken 10:53
Model Y får nok minst like stort anvendelig bagasjerom som id4, + brønn bak og frunk.
Nja, TMY har vel mere skrå bakluke, og muligens større hjulbuer. Så kan være at man får en litt større "kube" inn i ID.4.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: amrois på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:00
Man pakker ikke feriebaggasjen i banankasser, så den testen er ikke perfekt. MEN, dersom man frakter ting som flyttekasser, møbler, materialer og hvitevarer er Bjørns test helt riktig. De bilene som får inn mange balanserer er bedre egnet til å få med mye slikt.

Etter mitt syn er dette en av de største fordelene TMY har mot ID.4. Slik last frakter jeg ALLTID på tilhenger, og ofte med vekt langt over de 1000/1200 kg som ID.4 har lov til å trekke, dermed vil ID.4, Enyaq, Mach-E, IPace med flere være helt uaktuelle for min del. Andre prioriterer selvfølgelig tilhengerkapasitet som totalt uinteressant.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

På én av hyttene vi bruker, så må vi ha scooter for å få med mat for en uke. Da er faktisk banankasser veldig praktisk, og det går 4 av de litt mindre økologiske banankassene ned i HS-Xboxen på hengerfestet, alternativt 3 av de vanlige + en mindre bag. (Og fullt av ski etc oppå:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

advale

#158
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. mai 2021, klokken 10:16
....Så, en litt morsom test, men ikke fryktelig relevant for andre enn bananbud.

Selvfølgelig er ikke bananaboks-testen perfekt, men syns det gir bedre visuelt og mye enklere å sammenligne. Ja man kan slenge inn myke pakker her og der for å utnytte maks. Men for et enkelt go-to-mål syns jeg den er bra.

En banan-boks er ganske stor, så om en bil tar 2-3 mer har det betydning (lykke til med pakkingen hvis du tror du kan slå en bil som tar 2-3 flere bananbokser). Du skal ha veldig mange toalettmapper å skvise inn i alle tenkelige kroker for å matche 1 banan-boks.

Snuten på TMX/TM3 er 120/110 mens ID4 er på 90. Så ja, om man faktisk får mer i kupeen kommer nok på ens preferanser om man foretrekker det eller frunk. Men de fleste ville nok valgt kupeen..?

Thalgar

God test/illustrasjon av bagasjerom i 7-setar model Y her:


https://www.youtube.com/watch?v=W0hrrxTxi-8

Model Y LR Quicksilver, 2023

Radial

Sitat fra: Thalgar på onsdag 05. mai 2021, klokken 12:25
God test/illustrasjon av bagasjerom i 7-setar model Y her:


https://www.youtube.com/watch?v=W0hrrxTxi-8

Det er rett og slett litt imponerende plass der, selv om vidvinkelen hans nok gir ett feil inntrykk av faktisk størrelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

antohagg

Sitat fra: advale på tirsdag 04. mai 2021, klokken 23:44
Oppgitt litermål fra produsentene er ikke sikkert korrekt siden det kan måles forskjellige måter.

Men syns banana-boks testen til TeslaBjørn er veldig bra. Der ligger ID4 på topp, kun slått av Model X 5 seter.

Snuten på ID4 er mindre for å prioritere plass i kupeen. Så blir litt som å gi og ta.

Helt enig! Og for dere som argumenterer at det ikke kan brukes så må jeg da spørre om dere har noen video eller data som viser en id.4 vs TMY som packes med forskjellige "myke" bagger? Imho er denne testen foreløpig det mest "standiserte" testen jeg sett frem til nå. Uansett dropper jeg prebestilling på id.4 gtx, og venter på faktisk test av TMY først.

ToWalkOrDrive

Når en pakker så har en sjeldent løse leca-kuler, sånn at du får benyttet alle kriker og kroker. Blir jo ofte bager, som ikke er så forskjellige fra bananesker. Ser at ID4 er som skapt for disse eskene - alternativt kan en si at Tesla-Bjørn her har overgått seg selv i å tetrisiere eskene på en perfekt måte...selv om jeg synes fremsetene var veldig langt fremme....men selvsagt ikke for en slank fyr på 173cm.
Når det er sagt er jeg veldig overrasket over hvor stor plass det er.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mai 2021, klokken 09:38
Når en pakker så har en sjeldent løse leca-kuler, sånn at du får benyttet alle kriker og kroker. Blir jo ofte bager, som ikke er så forskjellige fra bananesker. Ser at ID4 er som skapt for disse eskene - alternativt kan en si at Tesla-Bjørn her har overgått seg selv i å tetrisiere eskene på en perfekt måte...selv om jeg synes fremsetene var veldig langt fremme....men selvsagt ikke for en slank fyr på 173cm.
Når det er sagt er jeg veldig overrasket over hvor stor plass det er.

Er enda verre med soul som egentlig er en ganske liten bil men pakker mye banan esker pga den firkanta formen  :P
Model 3 2019 LR Rwd

advale

Det er no-brainer at en boksete bil gir mer plass. E-tron er kommet i en sportsback. Selv om man slenger inn bananbokser eller myke pakker så skjønner alle at den vanlige e-Tron gir mer plass.

Og motsatt, om Tesla hadde kommet med en X hatchback så ville de som trenger mer plass gå for den.

Model Y har den ulempen at den er sportsback så får vi se hvor mye det har å si. (De har valgt kraftig bue for å få mer rekkevidde..)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA