Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Oddaa

#105
En random Model 3 gir også meg 374 kg nyttelast (i tillegg til fører).

Dette er 96 kg mindre enn vår VW Polo, jeg tenker også at det er lavt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Elbiler har generelt et tungt batteri som spiser av totalvekt uansett merke. Skjønner uansett ikke fokuset på dette, det er volum som er problemet.

Med mindre det er snakk om byggevarer, men da er det egentlig hengervekt vi snakker om.

Har aldri hatt vektproblemer med noen bil i forhold til bagasje, men det var litt utfordrende en gang med en svoger som hadde 48 kasser med 1/2 liter cola i en Golf 3, DEN hang definitivt på fjæringa

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mars 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 21. mars 2021, klokken 15:34
Er det hold i din påstand/hint om at id4 med firehjulstrekk blir over 600k? Er det hold i at du påstår Enyaq er over 600k? Da bør du ta med hele smørbrødlista på Tesla også... self driving på Tesla så er du på 650k.
600k er langt fra hele smørbrødlista. Dog med vinterhjul. FSD har ikke Skoda noe som ligner på, så det blir helt irrelevant.

Poenget her er at disse bilene er så godt som likt priset gitt rimelig likt utstyr. TMY er langt fra mye dyrere.

Klarer du å bestille en Enyaq til over 600 k  har du nok tatt med det meste? Hva har du ikke tatt med? Tar du de dyreste dekk og felgpakkeme bør du gjøre det for my også.

Hva er så godt som likt priset? For meg er 50 k ganske mye... Jeg tror id4 blir billigere enn Enyaq og at du får en godt utstyr bil til 530k. Enyaq 560k og tmy 590 k.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 18:24
Klarer du å bestille en Enyaq til over 600 k  har du nok tatt med det meste? Hva har du ikke tatt med? Tar du de dyreste dekk og felgpakkeme bør du gjøre det for my også.

Hva er så godt som likt priset? For meg er 50 k ganske mye... Jeg tror id4 blir billigere enn Enyaq og at du får en godt utstyr bil til 530k. Enyaq 560k og tmy 590 k.
Da har jeg konfigurert en Enyaq så likt som mulig med en standard TMY (ikke som jeg ville konfigurert Enyaq hvis jeg skulle bestilt en, da hadde den blitt dyrere). Standard TMY med hengerfeste og vinterhjul havner på 580k (regner 21k for vinterhjulene). Pluss/minus 20k vil jeg si er så godt som likt priset for min del, men her ble det altså 4k. 

Grunnpris
484 680 kr
Eksteriør:
Moon White Metallic
+ 6 600 kr
19'' Proteus sølv lettmetallfelg
0 kr
Interiør:
Lounge
+ 14 200 kr
Utstyr:
Familiepakke
+ 3 900 kr
Infotainmentpakke
+ 7 800 kr
Parkeringspakke Pluss Intro
+ 3 800 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Panoramasoltak
+ 10 400 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
ŠKODA Sound System
+ 5 350 kr
Tilbehør:
Vinterhjul 19" sort
+ 23 990 kr
Forsikring
Vis standardutstyr og prisliste
Veiledende pris
576 020 kr
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#109
Om jeg spekker opp en Enyaq ender den ganske likt priset som Model Y.
Tar da med;
IV80X (for 4wd. Har vel kortere rekkevidde, lavere ladehastighet, dårligere ytelser. Men den kommer nærmest)
- Kunstskinnseter
- Infotainmentpakke (må vel ha det for å få navi)
- Parkeringspakke pluss intro (må ha det for 360, ryggekamera, sensorer osv)
- Panotak
- Sound system
- Komfortpakke pluss (for keyless, el bakluke, regnsensor osv)
Farge endret jeg ikke da det blir individuelt og mange uansett vil velge noe annet enn "basic". Droppet også hengerfeste da det er omtrent likt priset. Tok heller ikke med komfortpakke for det blir ikke fair å sammenligne seter med massasje med setene Tesla leverer. 

Da virker den relativt lik som Model Y. Regner med Enyaq har adaptiv cruise og feltassistent som standard da. 

Om en skal sammenligne Enyaq med Model Y prismessig må en minimum legge til det utstyret som er standard på Y. Og da kommer de ganske likt ut, uten tvil. (532 for Skoda, 549 for Model Y).

Så kan en alltids argumentere for at en ikke vil ha panoramatak, elektrisk bakluke, keyless, 360 kamera osv og det er OK. Vil en ha skrapa bil uten særlig utstyr er det ikke mulig med Model Y. Der er det full pakke eller ingen ting. Dermed kan en potensielt slippe mye billigere unna med Enyaq. Men skal en sammenligne prisene må en i hvert fall legge seg på samme nivå. Noe annet blir tøv.

For øvrig spekket jeg opp en relativt god Enyaq. Den endte på 575. Da hadde jeg tatt med en del, men ikke alt. Og det var før vinterdekk. Forhandler presenterte et tilbud på 589" med vinterhjul og serviceavtale. Det blir en bra bil, men langt over hva jeg er villig til å betale for en Enyaq.
Den så for øvrig slik ut:
Eksteriør:
Quartz Grey Metallic
+ 5 800 kr
20'' Vega sølv lettmetallfelger
+ 6 500 kr
Interiør:
Suite
+ 16 500 kr
Utstyr:
Familiepakke Pluss
+ 5 600 kr
Infotainmentpakke Pluss
+ 16 800 kr
Parkeringspakke Pluss Intro
+ 3 800 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Bagasjeromspakke
+ 3 200 kr
Panoramasoltak
+ 10 200 kr
Delingsnett
+ 1 900 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
ŠKODA Sound System
+ 4 850 kr
Komfortpakke Pluss
+ 5 300 kr
Tilbehør:
Serviceavtale small
Forsikring
Skvettlapper foran
+ 649 kr
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mars 2021, klokken 19:24
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 18:24
Klarer du å bestille en Enyaq til over 600 k  har du nok tatt med det meste? Hva har du ikke tatt med? Tar du de dyreste dekk og felgpakkeme bør du gjøre det for my også.

Hva er så godt som likt priset? For meg er 50 k ganske mye... Jeg tror id4 blir billigere enn Enyaq og at du får en godt utstyr bil til 530k. Enyaq 560k og tmy 590 k.
Da har jeg konfigurert en Enyaq så likt som mulig med en standard TMY (ikke som jeg ville konfigurert Enyaq hvis jeg skulle bestilt en, da hadde den blitt dyrere). Standard TMY med hengerfeste og vinterhjul havner på 580k (regner 21k for vinterhjulene). Pluss/minus 20k vil jeg si er så godt som likt priset for min del, men her ble det altså 4k. 

Grunnpris
484 680 kr
Eksteriør:
Moon White Metallic
+ 6 600 kr
19'' Proteus sølv lettmetallfelg
0 kr
Interiør:
Lounge
+ 14 200 kr
Utstyr:
Familiepakke
+ 3 900 kr
Infotainmentpakke
+ 7 800 kr
Parkeringspakke Pluss Intro
+ 3 800 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Panoramasoltak
+ 10 400 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
ŠKODA Sound System
+ 5 350 kr
Tilbehør:
Vinterhjul 19" sort
+ 23 990 kr
Forsikring
Vis standardutstyr og prisliste
Veiledende pris
576 020 kr

Du er nå søt  :-* Sammenligne Enyaq med ekstra for fargevalg og lakk men ikke tilsvarende på MY. Og du tar heller ikke med de billigste vinterdekkene til Enyaq.

Lounge pakke til 14.200 er vel heller ikke fair. Men greit, du får den. Men da skal jeg ha 20 induction felger på MY til 17.500 kr for Enyaq kommer med 20 tommere på sommer. Ville aldri kjøpt my med de stygge 19 tommerne.


Tesla Model Y: 585.442. Pluss vinterdekk: 23.000 (ja, de blir nok så dyre. De er en dimensjon større en tm3 og disse koster 20k). Sum: 608.442 kr.

Prisdifferanse: Enyaq er 21.222 kr billigere. Tar du høyde for at du ikke får rabatt på TMY mens  selv den snilleste pruteren får med vinterdekka fra Skoda, blir prisforskjellen 21.222 + 23.000 kr = 44.222 kr. Det er betydelig.

Og siden det egentlig er Id4 vi diskuterer. Denne blir billigere enn Enyaq. Det er bare å se på intromodellen og det faktum at ID4 er vesentlig mindre og faktisk en god del kjipere enn Enyaq. Se diskusjon i Skoda og Vw for mer. Så du kan nok trygt regne med at den blir minst 50 k billigere enn my. Sannsynligvis mer for ID4 har kommet med mange billige og gode pakke (first og max), og muligens kommer de også på 4wd også.


Enyaq:

Grunnpris
484 680 kr
Eksteriør:
Brilliant Silver Metallic
+ 6 600 kr
19'' Proteus sølv lettmetallfelg
0 kr
Interiør:
Lounge
+ 14 200 kr
Utstyr:
Familiepakke
+ 3 900 kr
Infotainmentpakke
+ 7 800 kr
Parkeringspakke Pluss Intro
+ 3 800 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Lyspakke Pluss
+ 6 900 kr
Panoramasoltak
+ 10 400 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
ŠKODA Sound System
+ 5 350 kr
Komfortpakke Pluss
+ 5 300 kr
Tilbehør:
Vinterhjul 19" sølv
+ 22 990 kr
Forsikring
Vis standardutstyr og prisliste
Veiledende pris
587 220 kr

Obba

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 20:49Men da skal jeg ha 20 induction felger på MY til 17.500 kr for Enyaq kommer med 20 tommere på sommer.
Enyaq kommer også med 19" som standard. Det ser du på din egen konfigurasjon. Hvis du ikke tar med en forventet prutegevinst på 20K er prisforskjellen minimal.

Dieselgubben

#112
Sitat fra: Obba på mandag 22. mars 2021, klokken 21:08
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 20:49Men da skal jeg ha 20 induction felger på MY til 17.500 kr for Enyaq kommer med 20 tommere på sommer.
Enyaq kommer også med 19" som standard. Det ser du på din egen konfigurasjon. Hvis du ikke tar med en forventet prutegevinst på 20K er prisforskjellen minimal.

Min kjipe Id4 til 430 k kommer med 20 tommere på sommer. Man må ha dette på tmy. Men ser Enyaq har 19 ja, 20 tommere koster 6.500 kr.

De aller fleste ville dessuten spart over 14k på Enyaq og hatt delskinn jamfør eksemplet ovenfor. Men enkelte er kanskje vant med svette uperforerte seter uten kjøling men med tilhørende prompelyd? Og naturlig svette baller og rumpestank  ;D

De fleste vil spare minst 40 k på Enyaq og man har frihet til å spare mer hvis man vil. Uten at det betyr store kompromisser. Over 600 k er mye penger for mange.

turfsurf

#113
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 20:49
Du er nå søt  :-* Sammenligne Enyaq med ekstra for fargevalg og lakk men ikke tilsvarende på MY. Og du tar heller ikke med de billigste vinterdekkene til Enyaq.
Lakken var enkelt å og greit for å få med en bedre lakk (metallic eller lignende). Standardlakken på TMY er perle-effekt, og er den beste lakken de har.

Lounge pakken er for å få kunstskinn, som er standard på TMY.

Forskjellen på de to pakkene med vinterhjul på Enyaq var vel en tusenlapp, jeg tenkte sorte vinterhjul var litt mere praktisk.

Og den Enyaqen jeg konfigurerte opp hadde 19" som standard, så ikke noen grunn til å oppgradere hjulene på TMY.

Så det er nok du som er uærlig her. Uansett så henger dette stort sett på om ID4 AWD blir vesentlig billigere enn Enyaq iv80X. Der gjør vi ikke noe annet enn å tro begge to, og der tror vi forskjellige ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 21:34
De aller fleste ville dessuten spart over 14k på Enyaq og hatt delskinn jamfør eksemplet ovenfor. Men enkelte er kanskje vant med svette uperforerte seter uten kjøling men med tilhørende prompelyd? Og naturlig svette baller og rumpestank  ;D

De fleste vil spare minst 40 k på Enyaq og man har frihet til å spare mer hvis man vil. Uten at det betyr store kompromisser. Over 600 k er mye penger for mange.
Språket ditt er så flåsete og så dårlig forsøk på hersketeknikk at det bare blir dumt. Smileys eller ikke. Er du interessert i å diskutere noe så er det lurt å holde seg til fakta. Å bruke drittslenging og karakterisering på dette viset (som du gjør gjennom flere poster) er ganske lavpannet og sikter seg fort inn på ignorelisten.

Hva de fleste velger vet vel ikke du så mye om, ingen her har tatt med f.eks AR HUD og Crystal Face som ser ut til å være populære valg. Og f.eks ekte skinn, som mange fortsatt sverger til. Selv kan jeg ikke fordra stoffseter...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Det er mye fjollete forsøk på hersketeknikker i nettfora fra enkelte og det er mye sammenligning av epler og pærer. Tråden burde ikke ligget i dette delforumet i det hele tatt, men under "Diverse" seksjonen.

Bortimot alle som har eller har hatt Tesla vet at det er OTA oppdateringene 15+ ganger årlig og ladenettverket som gjør at en velger bort andre merker. Etter å ha kjørt 2 ikke-Tesla i 4 år gidder jeg i alle fall ikke å levere bilen til forhandler en gang til for å få ny SW, eller å stå i kø på langturer for å lade til høyere priser med mindre det er krisesituasjon. Det har jeg til gode. Og argumentet om at SC skal åpne for andre bilmerker er og blir antagelser før det blir en realitet. Godt valg uansett hva dere velger.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Dieselgubben

#116
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 07:17
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 22. mars 2021, klokken 21:34
De aller fleste ville dessuten spart over 14k på Enyaq og hatt delskinn jamfør eksemplet ovenfor. Men enkelte er kanskje vant med svette uperforerte seter uten kjøling men med tilhørende prompelyd? Og naturlig svette baller og rumpestank  ;D

De fleste vil spare minst 40 k på Enyaq og man har frihet til å spare mer hvis man vil. Uten at det betyr store kompromisser. Over 600 k er mye penger for mange.


Språket ditt er så flåsete og så dårlig forsøk på hersketeknikk at det bare blir dumt. Smileys eller ikke. Er du interessert i å diskutere noe så er det lurt å holde seg til fakta. Å bruke drittslenging og karakterisering på dette viset (som du gjør gjennom flere poster) er ganske lavpannet og sikter seg fort inn på ignorelisten.

Hva de fleste velger vet vel ikke du så mye om, ingen her har tatt med f.eks AR HUD og Crystal Face som ser ut til å være populære valg. Og f.eks ekte skinn, som mange fortsatt sverger til. Selv kan jeg ikke fordra stoffseter...

Vet du hva, jeg bryr meg lite i at du er gold member og har x antall poster.

Hersketeknikken står du for selv. Jeg finner flere ting jeg kan korrigere. Er du mann nok til å innrømme når du tar feil?  Du velger bevisst å overse fakta og du vrir på ting og overdriver i negativ retning når det er til din fordel, det er litt komisk. Får litt følelse at du leser bibelen som fanden. Hvis dette er nivået ditt, tror jeg det må være mye grums blant dine tusener av poster. Men jeg prøver å ha et liv på siden, så jeg skal ikke falle for fristelsen til å ettergå deg annet enn i denne saken.   

Eksempler:
"Oppgraderte seter (ikke stoff) og vinterhjul, så er vi fort på 600k." Feil 1: Vi havnet ikke på 600 k. Vi havner på 587.220 kr. 573.020 uten loungepakke og med delskinn. Feil 2: Det er delskinn ikke bare "Stoff".

"600k er langt fra hele smørbrødlista. " Feil. Det var ikke veldig langt fra hele smørbrødliste. Ikke mye som manglet. Lysende grill og head-up som du trekker fram blir bare flåsete. 

" Standard TMY med hengerfeste og vinterhjul havner på 580k (regner 21k for vinterhjulene). " Feil 1. my koster 590.492 kr inklusive vinterdekk 23.000 kr. Feil 2: Du må ha noenlunde likt sammenligningsgrunnlag. Du kan seriøst ikke ta med ekstra for lakk på den ene og ikke den andre. Det blir latterlig.

"Lakken var enkelt å og greit for å få med en bedre lakk (metallic eller lignende). Standardlakken på TMY er perle-effekt, og er den beste lakken de har." Nå kommer du med en ny påstand. Hvordan vet du ikke at Skoda grunnlakken også er superduper? Skal alle som kjøper Tesla kjøre hvit bil? Dette faller på sin egen urimelighet.

"Selv kan jeg ikke fordra stoffseter". Ok, skal vi da legge til for hvitt skinn også i my til 8.800 kr da noen fortrekker dette?

" ingen her har tatt med f.eks AR HUD og Crystal Face som ser ut til å være populære valg.". Ok. Ingen har tatt med: hvitt skinn, 20 tommere nekter du på og FSD  som visstnok er populært på my.

Det jeg er enig med deg om, er ingen av oss vet prisen på Id4. Men jeg har i alle fall et mye bedre grunnlag til å mene noe om prisen enn deg ser det ut som. Id4 er mindre og faktisk mer spartansk på mange områder enn Enyaq. Dette kan du finne ut av i tråder på aktuelle merker hvis du gidder. Id4 har kommet med intromodeller  som er langt rimeligere enn Enyaq. Dette kan du også finne ut av. Men enig i at det er rart at VW skal være billigere enn Enyaq. Så vi får se.

Min konklusjon, er at mange vil kunne spekke en billigere Id4 enn my og at folk flest får rabatt hos VW. De fleste kan også leve veldig fint med delskinn selv om du tydeligvis ikke kan det. Så tipper 40-50k lavere for id4 med delskinn og gratis vinterdekk (540-550).  Det er allerede nå kampanjer på id4 (altså utenom first og max). Tesla kanskje rentekampanje, men det har også Møller fra tid til annen. Og trolig ikke rentekampanje på my med det første.

Og jeg er ikke noe my hater. Den ble vurdert veldig seriøst, men id4 pakken på 425k etter rabatt ble for fristende på kort sikt.

Over og ut. Dette blir den siste posten min i dette emnet.







turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Her var det steile fronter.
Fasiten får vi snart. Prisene på ID.4 AWD kommer vel etter påske.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:17
Her var det steile fronter.
Fasiten får vi snart. Prisene på ID.4 AWD kommer vel etter påske.
Du får ingen facit før de begynner å levere TMY siden tråden omhandler Y vs ID4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA