Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. september 2020, klokken 16:30
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 13:42
Det er sikkert forskjell på VAG/Møller også på forskjellige forhandlere.

Fra mitt ståsted og erfaring så er det enkelte ting som er både bedre og dårligere hos både Møller og Tesla, avhenger av type problem. Men serviceinnstillingen har vært mye bedre hos Tesla selv om de kan være både veldig byråkratiske og omstendelige.
Tror ikke vi skal kalle det byråkratiske og omstendelige når de prøver å omgå norsk kjøpslov.
Slik som i mine tilfeller at jeg ikke kan reklamere på lakken etter 30 dager. For da "har du akseptert bilen" slik den er.
Eller, "vi ser du ikke kan ha forårsaket karroseriskaden selv, men siden du kjørte hjem først og kom tilbake dagen etter, flikker vi den for deg. Hadde du tatt det på stedet, ville den blitt levert til karrosseriverksted."
(Fikk nøyaktig 8min på meg til å signere, går raskt rundt bilen, og komme meg ut derfra, fordi det var det klassiske kvartalsrushet med "100 biler" skal ut idag.)
Som du kunne lese så skrev jeg «fra mitt ståsted»

daktari

Tilbake til bilen. NextMove har en god og informativ video. Mye sammenligning med Y. Ser ut som Y er en god del større i bagasjen. Til info er e-tron 105 cm dyp bagasjerom, men Model S er 110 cm på midten. Man får jo mer stash i ID4, men den er tregere og lader litt saktere. Spennende tider gitt!
https://youtu.be/IcmdBAkT2hk
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ampéreson

ID.4 ser meget kapabel ut, en kompis la inn en bestilling i går på bakhjulsdrift versjonen 1st. Max tror jeg den heter. ID.4 kommer til å ta en god del av kompakt SUV markedet. Vurderer det selv også, men det ladenettverket til Tesla er uten sidestykke.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ToWalkOrDrive

Slik jeg har forstått det, så er bagasjerommet VELDIG mye større på Model Y. På den kan du fjerne to gulvplater, og så vil du særlig på bakerste plate få veldig stort rom under. Så vognen vil omtrent kunne stå rett opp og ned der...i tillegg er jo bagasjerommet mye lenger innover på TMY enn ID4, men litt av det blir spist opp av skråluken som du sier...men er helt latterlig hva de får inn av bagasje i TMY... I TMY har du jo og et rom under panseret, som du ikke har på ID4.
Du kan se mer om bagasjen her: https://www.youtube.com/watch?v=eYMVfWofmic

Bildet under viser med gulvplaten på.

Men hvis du har både hund og barnevogn så tror jeg at jeg nesten heller ville vurdert en elektrisk kassebil med 5 seter: Disse er snart klar for levering:

https://bil24.no/prisene-er-klare-for-de-store-helelektriske-trillingene/

https://www.citroen.no/modeller/kommende-nyheter-og-modeller/nye-e-spacetourer.html
Tesla Model Y                         2021-

Aldrimer

Takk for alle svar! Da ble det bare til en kort flørt med ID4 og satser heller på et langvarig forhold med TMY.

Så krysser vi fingrene for at en tysk TMY blir bedre!

Leaf_2014

#20
På ID.4 får man kanskje nett så man kan stable til taket når det trengs? Volum er vel normalt kun oppgitt til overkant av setene, mens reelt tilgjengelig volum er ganske mye større. Tilbyr Tesla skikkelig sikring, dvs nett bak baksetet til taket?

Edit: ID.4 fås med nettingvegg, ergo kan mye ekstra volum i høyden brukes.
Leaf 2014

Handyman

Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:54
På ID.4 får man kanskje nett så man kan stable til taket når det trengs? Volum er vel normalt kun oppgitt til overkant av setene, mens reelt tilgjengelig volum er ganske mye større. Tilbyr Tesla skikkelig sikring, dvs nett bak baksetet til taket?

Edit: ID.4 fås med nettingvegg, ergo kan mye ekstra volum i høyden brukes.
Håper at Berlinmodellen kommer med bagasjeromstrekk, eller i det minste nett. Biler uten dette, mener jeg har en grunnleggende mangel med tanke på sikkerhet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:54
På ID.4 får man kanskje nett så man kan stable til taket når det trengs? Volum er vel normalt kun oppgitt til overkant av setene, mens reelt tilgjengelig volum er ganske mye større. Tilbyr Tesla skikkelig sikring, dvs nett bak baksetet til taket?

Edit: ID.4 fås med nettingvegg, ergo kan mye ekstra volum i høyden brukes.
Håper at Berlinmodellen kommer med bagasjeromstrekk, eller i det minste nett. Biler uten dette, mener jeg har en grunnleggende mangel med tanke på sikkerhet.

Tja, på den gamle Avensisen min tok jeg vekk bagasjeromstrekket fordi det stjal 15cm plass når det var innrullet, pluss at det dinglet litt ned med flapsen. En får jo utnyttet mye mer plass med en slags grind på topp som festes i nakkestøttene...en kan jo f.eks. ha kofferter stående helt innerst mot setet, sånn at mesteparten av vekten er på nedsiden av nakkestøtten... men en sånn her vil gjerne være en idè, gjerne i en litt mer diskrè utførelse:
https://www.musti.no/trixie-bil-skyddsnat-silversvart?52430
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det Musti-gitteret synes jeg ser ut som det knekker ved første dytt. Mest for å holde hunder vekk fra setene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:54
På ID.4 får man kanskje nett så man kan stable til taket når det trengs? Volum er vel normalt kun oppgitt til overkant av setene, mens reelt tilgjengelig volum er ganske mye større. Tilbyr Tesla skikkelig sikring, dvs nett bak baksetet til taket?

Edit: ID.4 fås med nettingvegg, ergo kan mye ekstra volum i høyden brukes.
Håper at Berlinmodellen kommer med bagasjeromstrekk, eller i det minste nett. Biler uten dette, mener jeg har en grunnleggende mangel med tanke på sikkerhet.

Tja, på den gamle Avensisen min tok jeg vekk bagasjeromstrekket fordi det stjal 15cm plass når det var innrullet, pluss at det dinglet litt ned med flapsen. En får jo utnyttet mye mer plass med en slags grind på topp som festes i nakkestøttene...en kan jo f.eks. ha kofferter stående helt innerst mot setet, sånn at mesteparten av vekten er på nedsiden av nakkestøtten... men en sånn her vil gjerne være en idè, gjerne i en litt mer diskrè utførelse:
https://www.musti.no/trixie-bil-skyddsnat-silversvart?52430
I min Avensis hadde jeg både trekk over bagasjerommet og nett bak nakkestøttene opp til taket. Begge sammenrullbare og enkle å ta ut og sette inn. Helt genialt, og jeg håper at Tesla også kan komme med noe lignende.
Heldigvis vil ikke Tesla komme med noe som ser ut som den Trixigreia, de vil jo ikke skremme folk ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tallyho

#25
Sitat fra: 1000kwh på fredag 25. september 2020, klokken 13:10
Kom fra VW til Tesla. På passaten bytta vi svinghjul, turbo, startlåsmekanisme, begge bremsekaliperne og masse mer før bilen var gått 120000km. Så at VW e er noe kvalitetsprodukt kommer jeg aldri mer til å tro. Det ser bra ut, men mye er laget akkurat for å holde garantitida.

Nå har jeg ikke hatt en Tesla utenfor garanti, men noen ting har det vært. Ingenting har medført stopp, men kanskje mest påfallende er at AC ble byttet pga. raslelyd. Byttet frontlykt pga døende ledstripe og baklykter pga fukt.

Hmmm: har/har hatt to Passater. Begge feilfri. Den eldste nærmer seg 19 år. Dessuten en Golf og en EGolf, også feilfrie. Har også en feilfri TMS 90 D 2016. Med feilfri mener jeg drifttsikkert, og uten feil ut over bagateller. Så langt er stillingen 1-1 mellom VAG og Tesla 8), kvalitetsmessig. Men klar + til Tesla for tekonolgien.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

daktari

Unntatt på lys, jfr TeslaBjørns siste videoer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: tallyho på søndag 11. oktober 2020, klokken 15:24
Men klar + til Tesla for tekonolgien.

Hvilken teknologi? Hva er teknologi i bil?

Klykken

Går fra 2015 S85D til model Y selv. Har bare gode erfaringer med service her, i Trondheim. Ordner alltid opp og er hyggelig. Har hatt et defekt dørhåndtak og en driftstopp pga brudd i ledningsnett - fikset på rekordtid og uten noe fuzz.

Har hatt årlig service og inspeksjon som har kostet meg kr.0 av en eller annen årsak. Den siste gangen fikk jeg det gratis pga at de nesten vraket bilen på tur ut av service. Førerdøren hektet i en av bommene der inne og ble trykt inn i A-stolpen før den brettet rundt og knuste forskjerm i tillegg. Skader for rundt 200.000kr om jeg skulle tatt regningen selv. De fikset alt på tre uker med lakk og full pakke.

Nå er den ute av garanti, og på garantiutløpstesten  røyk håndbrekkcalipper. Eneste feil. Det ble også fikset.

Jeg er godt fornøyd, og vil nok fortsette å være Tesla-kunde en god stund  Har reservert Y med full pakke, uten performance som skal være arvtaker til vår S. Hadde S kommet med trekkrok hadde jeg kjøpt tvert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Aldrimer på fredag 25. september 2020, klokken 12:56Hva er egentlig realiteten? Er kvaliteten på Tesla så dårlig som det blir fremstilt?

Nei. Jeg har hatt flere Teslaer og det har ikke vært dårlig kvalitet på dem.

Dessuten vil TMY bygges i Tyskland, og jeg regner med at de uansett vil bli av bedre kvalitet enn USA-bilene. Bilene som produseres i Kina har visst færre feil allerede.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA