Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Aldrimer

Jeg og min samboer har forhåndsreservert en TMY (etter at hun ble inspirert av kolleger til å gå for Tesla). Denne uka her lanserte VW ID 4 som jeg la inn en forhåndsreservasjon på (for 4wd) som kommer senere. Jeg anser de som direkte konkurrenter og begge har ting jeg har lyst på, som jeg verdsetter i en bil som gjør valget vanskelig.

Det som bekymrer meg med Tesla er alle de kjente manglene og dårlig (evt. ikke-eksisterende) kvalitetssjekkene. Jeg føler at "alle" Tesla-eiere har opplevd noe kvalitetsfeil og at dette er noe mange klager på. Hva er egentlig realiteten? Er kvaliteten på Tesla så dårlig som det blir fremstilt? Må jeg bare beklage meg på en Tesla Y som har dårligere byggekvalitet? Det er jo selvsagt et håp om at fabrikken i Berlin skal levere bedre kvalitet enn Freemont, men det er vel ikke akkurat garantert. Jeg er også noe bekymret for at salgstallene i USA har gått ned etter Corona, og at Tesla bestemmer seg for å eksportere amerikanske Y til Europa. Er dette noe jeg bør bekymre meg for eller tror forumet at vi må vente på ferdigstillelse av Berlin-fabrikken?

Det som tiltaler meg med Tesla er designet, innovasjonen og at softwaren er egenutviklet og fungerende. Hurtigladere er noe jeg ikke har prioritert da min kjøring er hovedsaklig i og rundt Oslo, men jeg kommer sikkert til å verdsette å slippe å måtte stå lenge i kø og betale dyre dommer for andre typer hurtiglading.
Det jeg er skeptisk til er om byggekvaliteten og plassen i bagasjerommet. Arealet i bagasjerommet er definitivt stort nok, men siden designet minner om hatchback og skrå bakluke, er jeg usikker på selve plassen. Vår nye bil må kunne romme både barnevogn og hundebur.
I tillegg lurer jeg på støyisolering og lakkvalitet siden de også har fått en del negativ omtale. Jeg har egentlig allerede nå bestemt meg for å gå for ytterligere lakkbehandling og ekstra støyisolering for å øke premiumfølselsen.

Jeg tror at byggekvaliteten på ID4 er bedre da det er kjent tysk kvalitet og at tyske biler har et generelt bedre rykte enn amerikanske biler. På en annen side så har det gått en del rykter om VW sin software som har hindret lansering av både ID3 og ID4. I tillegg er ikke alle digitale løsninger på plass enda, som AR-fremvisning i frontruta. Dette lar seg heller ikke oppgraderes via OTA, så bilen må inn på et faktisk verksted.  I tester av prefabrikasjonsmodell av ID4 har det allerede kommet tilbakemeldinger om at skjermen responderer sakte og at det er behov for mer CPU for å få en sømløs opplevelse. Dette kan jo selvsagt bli forbedret. To tyske biltester slaktet jo delvis ID3 (https://motor.no/auto-motor-und-sport-elbil-handelsblatt/feller-knusende-dom-over-vws-nye-elbil-id3/180666)

Så hva tror dere blir det beste bilkjøpet? Velge dårlig byggkvalitet eller dårlig software og elektronikk?

1000kwh

Kom fra VW til Tesla. På passaten bytta vi svinghjul, turbo, startlåsmekanisme, begge bremsekaliperne og masse mer før bilen var gått 120000km. Så at VW e er noe kvalitetsprodukt kommer jeg aldri mer til å tro. Det ser bra ut, men mye er laget akkurat for å holde garantitida.

Nå har jeg ikke hatt en Tesla utenfor garanti, men noen ting har det vært. Ingenting har medført stopp, men kanskje mest påfallende er at AC ble byttet pga. raslelyd. Byttet frontlykt pga døende ledstripe og baklykter pga fukt.

Counterpointer

Sitat fra: Aldrimer på fredag 25. september 2020, klokken 12:56
Jeg føler at "alle" Tesla-eiere har opplevd noe kvalitetsfeil og at dette er noe mange klager på. Hva er egentlig realiteten?
Kan gi deg min realitet med Model 3 som vi har to stykker av. Kjøpt februar 19 og juni 19.
Har hatt en ting som er «feil» på min bil, det var at det kom en grå tynn skygge i kanten av ryggekamerabildet. Grunnen til at dette ble oppdaget var at jeg kunne sammenligne med konas bil som ikke hadde dette. Tesla reparerte dette hjemme hos oss med ranger service på garanti. Konas bil har det ikke vært noe med.

Har fem kollegaer som kjører Tesla, de to som har Model S har hatt litt diverse, men Tesla har fikset disse tingene på garanti. De tre andre som har Model 3 er svært fornøyd.

Hvis du ser på feil og mangler trådene til Polestar 2 så er det mye der og E-tron hadde mye softwareissues som førte til at mange biler sto lenge på verksted. ID lanseringen ble lenge utsatt på grunn av diverse ting. Konklusjonen er at alle kan ha feil.

Counterpointer

PS. Jeg har hatt Passat i flere år og det var langt flere feil og MYE dårligere kundeservice. Den bilen jeg har hatt som har stått lengst på verksted er en BMW (Mini Cooper)

Elbilene jeg har hatt (Kia, Opel,Huyndai + Tesla) har det vært veldig lite feil med alle sammen.

HalvorV

Undertegnede gikk fra 2012 Sharan til Model3.. Tesla har vist seg å være uendelig mye mer driftsikker enn VW.

Sharan 125kkm på 6år, kjøpt ny:
Elektriske skyvedører som ikke lukkes i minusgrader, problem gjenom hele perioden jeg hadde bilen.
Byttet komplett ledningsnett, 3 uker på verksted.
Løsnet ratt
Clutch havari i DSG
Sprekkdannelser i bærende struktur
Stadige problemer med klimaanlegg.
Pluss en masse mindre problemer.
Og la oss ikke glemme dieselgate med tvilsomme oppdateringer på motorsoftware.

Syt, klaging og generell dårlig oppfølgning fra Møller.

Model3 1,5 år og 30kkm, kjøpt ny:
Performancevinge løsnet
Misalignment på dør og tynn lakk.
Vindusheis som kranglet

Tesla fikser det meste enkelt og greit, med unntak av tynn lakk.


Tesla Model Y Perfomance

RJK

Nesten dårlig gjort å trekke frem det værste mølet VW noen gang har produsert...


Sharan og de andre MPV-bilene er vel notorisk det dårligste du kan få tak i, teknisk sett. Så selv det å gå over til en Golf eller Passat ville vel føltes som himmel til sammenligning...


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

VAG har jeg blandet erfaring med. En Golf det "alltid" var noe trøbbel med, og en Passat jeg kjøpte ny og hadde ett år. På sistnevnte måtte den elektriske låsmotoren på bakluka byttes, men ellers ikke noe trøbbel.

Fra Tesla sin side har det vært betydelig mer smårusk, men det var primært på S85`en fra 2013. Den var det alltid noe småtteri med som ga en blandet opplevelse. S90D`en fra 2016 var vel så godt som feilfri det året jeg eide den.
X90D`en var det mer småtull med, men det var en av de første X`ene Tesla leverte.

Model 3 virker å være solid og relativt feilfri, langt bedre enn en 2013 S eller 2016 X. Primærufordringen på 3`ern slik jeg ser det mtp feil var manglende skvettlapper foran på de første leverte i Norge. Det er ikke bra nok når den har karosseri/lakkerte kanaler nederst.
Y`en ser ut til å ha plast i hjulbuer og nederst på kanal. Med skvettlapper er dermed ikke lakk/steinsprut noe tema på den.


For min del er det 3-4 ting som taler mot å faktisk eie Y`en jeg har bestilt.
1. Jeg er ikke fan av dørhåndtakene.
2. Ikke fan av rammeløse vinduer
3. Støydempingen blir vanskelig å leve med når jeg har kjørt markedets mest stillegående elbil en stund. Det er mye Mercedes ikke er bra på, men støydempingen er rå og utrolig komfortabel på langtur.
4. Jeg vil savne HUD!

ID4 har såvidt jeg vet vanlige dørhåndtak og ikke rammeløse vinduer. Støydempingen forventer jeg at er god. Ikke på EQC nivå, men antakelig vesentlig bedre enn Y`en. Og ID4 har HUD.

Det som taler for Y`en allikevel er at HUD kan ettermonteres, den har en overlegen app- og infotainment løsning, den er enormt mye sprekere, jeg liker designet bedre, ladenettverk.
Prismessig blir de antakelig ganske like (jeg har Y performance i bestilling til ca 559, og ID4 som antakelig ender bortimot samme sted i Max 4wd versjon).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

#7
Av elbiler har jeg hatt to eUp og TM3. Alle kjøpt nye.
Den første eUpen (-14 mod) fikk jeg kranglet meg å bytte i en ny eUp etter et drøyt år, da det var en flere stoppende feil, samt flere irriterende bugs. Den neste (-15 mod) har vært så som så, måtte bla. bytte alle bremsene pga korrosjon, og knirker nå voldsomt i fjæringen. Noen irriterende softwarebugs som det ikke kan forventes at blir fikset. Har også hatt to Avensiser, der den ene var katastrofe, og den andre var omtrent feilfri.
TM3 fikk jeg som en av de første i landet 15/3 og det har vært en stor glede! Ikke minst når bilen stadig utvikles og blir får nye praktiske funksjoner med tiden, og det fortsetter stadig. Har nå også fått HW3.
Noen kosmetiske ting var det, men det har Telsa Kristiansand fikset på upåklagelig vis. Har ikke hatt stoppende eller graverende feil.
Jeg er i alle fall ikke redd for å kjøpe Tesla igjen. Så lang, alt i alt det beste bilkjøpet jeg har gjort.
Foreløpig er det ingen biler som frister meg mer enn Tesla.
De etablerte bilprodusentene føler jeg sitter fast i utdaterte holdninger og tvangstanker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Får du tysk TMY så ville jeg vel gått for den. Får du "made in usa" TMY - så hadde jeg stått over.
Leveringstiden på TMY er vel fortsatt litt i det blå - vil tro ID.4 er mye tryggere i så måte.
Skal du på ofte langtur er TMY å foretrekke - de færreste "vanlige" er på langtur, men mange som har Tesla blir bitt av billig lading basillen og får plutselig behov for å kjøre mye og langt....

trykkertor

Kjøpte Model 3 15.03.19.
Vært litt av hvert som skulle gjøres med den. Dårlig/tynn/feil lakk. På et slikt nivå at deler av bilen som skulle være rød, hadde toner av rosa/kirsebær. Mye og lang tid for å overbevise Tesla om å få fikset dette.
Flere verkstedsbesøk, mailer osv.... Tok vel 9 måneder før de endelig fikset det.
Det prøvde seg også med bortforklaringer som at det var gått mer enn 30 dager, så bilen var akseptert med den fargen/lakken den hadde. (De innrømmet tydelig fargeforskjell, men det var gått mer enn 1 mnd.)


Dørhåndtak høyre bak defekt etter kort tid. Ingen respons på hverken epost, telefon eller annen kontakt i Bergen. Brummundal fikset det da jeg kjørte forbi i ferien.

Bil levert ut med lett karosseriskade. Tesla innrømmet at den ikke kunne være feil fra kunden sin side, da feilen var fra innsiden og ut. De ville ikke fikse den skikkelig siden bilen hadde blitt tatt ut. (Jeg returnerte dagen etter henting av bilen og viste skaden.) De sa, hvis jeg ikke hadde kjørt hjem, skulle de fikset den skikkelig, men siden bilen var "akseptert", så ville de flikke skaden.
Ble et ok resultat, men følte det var dårlig stil av Tesla.

Bakluke meget skjevt montert på bilen.

Ladeluke skjevt montert, gnisse mot lakken. Denne fikset de raskt og effektivt uten diskusjon.

Tesla vil ikke foreta hjulstillingskontroll hvis det ikke er originale Tesla-felger på bilen.


Så alt i alt, har jeg hatt mye med Tesla å gjøre. Det skulle jeg ikke klaget på om kundebehandling og servicenivå var mer imøtekommende i stedet for å stadig skulle mase og følge opp på ting.
Hvis jeg har forstått det riktig er dette blant annet et fenomen med enkelte servicesentre, og gjelder ikke for hele landet.


Handyman

Sitat fra: trykkertor på fredag 25. september 2020, klokken 17:51
.......Hvis jeg har forstått det riktig er dette blant annet et fenomen med enkelte servicesentre, og gjelder ikke for hele landet.
Det kan jeg skrive under på!! Jeg har bare brukt Kristiansand, og det har bare vært positivt! Helt motsatt av dine opplevelser.
Men så skryter de også av at de mener at de er et av de beste SC i Norge ;-) og det tror jeg på.
Meget god service, i motsetning til da jeg hadde mange alle problemene med min VW eUp. Arrogante og ufordragelige, helt til jeg varslet om at jeg kom til å kontakte advokat og media.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

I Oslo er min erfaring med Service:  Rud>Grorud>>>K100.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Counterpointer

Det er sikkert forskjell på VAG/Møller også på forskjellige forhandlere.

Fra mitt ståsted og erfaring så er det enkelte ting som er både bedre og dårligere hos både Møller og Tesla, avhenger av type problem. Men serviceinnstillingen har vært mye bedre hos Tesla selv om de kan være både veldig byråkratiske og omstendelige.

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 13:42
Det er sikkert forskjell på VAG/Møller også på forskjellige forhandlere.

Fra mitt ståsted og erfaring så er det enkelte ting som er både bedre og dårligere hos både Møller og Tesla, avhenger av type problem. Men serviceinnstillingen har vært mye bedre hos Tesla selv om de kan være både veldig byråkratiske og omstendelige.
Tror ikke vi skal kalle det byråkratiske og omstendelige når de prøver å omgå norsk kjøpslov.
Slik som i mine tilfeller at jeg ikke kan reklamere på lakken etter 30 dager. For da "har du akseptert bilen" slik den er.
Eller, "vi ser du ikke kan ha forårsaket karroseriskaden selv, men siden du kjørte hjem først og kom tilbake dagen etter, flikker vi den for deg. Hadde du tatt det på stedet, ville den blitt levert til karrosseriverksted."
(Fikk nøyaktig 8min på meg til å signere, går raskt rundt bilen, og komme meg ut derfra, fordi det var det klassiske kvartalsrushet med "100 biler" skal ut idag.)

knegg

Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. september 2020, klokken 16:30
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 13:42
Det er sikkert forskjell på VAG/Møller også på forskjellige forhandlere.

Fra mitt ståsted og erfaring så er det enkelte ting som er både bedre og dårligere hos både Møller og Tesla, avhenger av type problem. Men serviceinnstillingen har vært mye bedre hos Tesla selv om de kan være både veldig byråkratiske og omstendelige.
Tror ikke vi skal kalle det byråkratiske og omstendelige når de prøver å omgå norsk kjøpslov.
Slik som i mine tilfeller at jeg ikke kan reklamere på lakken etter 30 dager. For da "har du akseptert bilen" slik den er.
Eller, "vi ser du ikke kan ha forårsaket karroseriskaden selv, men siden du kjørte hjem først og kom tilbake dagen etter, flikker vi den for deg. Hadde du tatt det på stedet, ville den blitt levert til karrosseriverksted."
(Fikk nøyaktig 8min på meg til å signere, går raskt rundt bilen, og komme meg ut derfra, fordi det var det klassiske kvartalsrushet med "100 biler" skal ut idag.)

Du har to ukers angrefrist ifølge norsk lov.  :+1:
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA