Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Jambo

#690
Mange som har prøvd begge bilene sier at TMY har mer støy. For at folk uoppfordret skal komme med utsagnet må det jo være merkbart i alle fall. Hver enkelt må prøvekjøre og bestemme selv hvor mye det betyr.

Det virker også til å være annerledes støy i dem, slik at den ene kanskje oppfattes som mer støyende enn forskjellen i rene dB skulle tilsi.

tornaldo

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 18:01
Utrolig mye flisespikkeri når det gjelder støy.

- Først mener man at Teslabjørn ikke har godt nok utstyr til å måle db.
- Deretter mener man at 2-3 db forskjell ikke er hørbar. Så da er plutselig målingene til Teslabjørn ok igjen.

Det er som har konkludert som deg over her....

At målingene til TB er lite vitenskaplige og har en grad av tilfeldighet, tror jeg de fleste tenker. Men hvis det er noen som vil hevde noe annet, er det bare å rekke opp hånda og forklare.

At 2 db knapt er hørbart, er en henvisning fra SINTEF.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

2db er mer enn man skulle tro

Sitat

A 1 dB change in a sound equates to about a 26% difference in sound energy (remember that a 3 dB difference is a doubling of energy levels). In terms of subjective loudness, a 1 dB change yields just over a 7% change. A 3 dB change yields a 100% increase in sound energy and just over a 23% increase in loudness


Radial

Mellom mine el-biler, er 2-3dB faktisk forskjellen på OK og "plagsomt" på SoundMeter appen på samme telefon.

Så man skal ikke kimse av små forskjeller i lydtrykk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

Betydelig mer støy i TMY enn f. eks. IONIQ5. Det er forsåvidt ikke en nyhet. Men det er såpass at det er litt plagsomt på litt halvgrov asfalt som vi har en del av i Norge. Usikker på om det veier mer negativt enn den gode plassen og ladenettverk etc veier positivt. Vil mene det støyer betydelig mer enn ID4 også, selv om jeg bare har et par timer bak rattet på den. Forskjellen TMY-TM3 vil nok være subjektiv, men det er nesten så det noen ganger romler mer i Y selv om det også kan oppleves omvendt i noen situasjoner. Det kan nok bli bedre om en dekker til bagasjerom. Jeg ble overrasket hvor godt en hører annen trafikk, og gjenklang fra veggene, i tuneller. Men det er etter å ha kjørt IONIQ5 en måneds tid. Fjæring og støy er definitivt viktige ulemper med Y. Så kan det jo hende det gir mer moro i andre enden...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. september 2021, klokken 13:21
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...


GTX har ikke luftdempere, men adaptive.
:+1: point taken

ToWalkOrDrive

#696
Nå har jeg ikke prøvd begge bilene, men har i hvert fall fått 1000km i Y. Erfaringene så langt:
- Mye mindre støy enn Tesla Model 3P fra 2019
- Utrolig god bagasjeplass når en legger igjen  bagasjeromsplatene
- Fikk plass til stor søppelsekk med klær i frunk (foran)
- Veldig god på svingete vei (bla pga stiv fjøring)
- Veldig god i 120km/t - merker ikke farten - veldig aerodynamisk
- Ganske dårlig på humpete vei mellom Seljord og Valle pga...hopper og spretter...verre enn Tesla Model 3 Performance.
- Lader kjapt nok på superlader. Vi tok mer pauser enn bilen måtte lade. Finnes så utrolig mang superladere nå. Ikke den raskest ladende Tesla, men likevel mange km per lademinutt.
-Utrolig effektiv selv i høy fart. Eksempelet nedenfor er Notodden-Sandnes:
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: Radial på søndag 12. september 2021, klokken 19:46
Mellom mine el-biler, er 2-3dB faktisk forskjellen på OK og "plagsomt" på SoundMeter appen på samme telefon.

Så man skal ikke kimse av små forskjeller i lydtrykk.

2 dB er "ingen ting" i denne sammenhengen og tviler sterkt på at vanlige folk kan høre forskjell fra en bil til en annen.

Men støy er med enn dB. Hvilke frekvenser støyen består av er nok mye viktigere i denne sammenhengen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på mandag 13. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: Radial på søndag 12. september 2021, klokken 19:46
Mellom mine el-biler, er 2-3dB faktisk forskjellen på OK og "plagsomt" på SoundMeter appen på samme telefon.

Så man skal ikke kimse av små forskjeller i lydtrykk.

2 dB er "ingen ting" i denne sammenhengen og tviler sterkt på at vanlige folk kan høre forskjell fra en bil til en annen.

Men støy er med enn dB. Hvilke frekvenser støyen består av er nok mye viktigere i denne sammenhengen.
RuneW har meget god kompetanse i dette med lyd og ikke minst lyddemping. Tviler det er mange på forumet her som har brukt mer timer enn han på dette temaet!

ToWalkOrDrive

En kan jo og stille seg spørsmålet: Velger en bil basert på hvilken som har de stilleste dekkene på? Da må det være tett konkurranse...de blir jo utslitt etter en stund.... Etter 1000km tur i helgen med Model Y er jeg veldig glad jeg valgte Model Y og fikk lade på Tesla-stasjonen, da jeg ikke fikk til å sparke i gang hotellets ladere...noen heller ikke nabo-teslaen fikk til.

La for øvrig merke til at bagasje i bagasjerommet / folk i bilen gjør bilen mye stillere enn uten...med mindre det var pga temperaturforskjeller. Følte det var betydelig mer støy da all bagasjen var ute i morges...kanskje folk bør kjøre med et par dyner i bagasjerommet  :D
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 14:00La for øvrig merke til at bagasje i bagasjerommet / folk i bilen gjør bilen mye stillere enn uten...med mindre det var pga temperaturforskjeller. Følte det var betydelig mer støy da all bagasjen var ute i morges...kanskje folk bør kjøre med et par dyner i bagasjerommet  :D

Bagasjeromstrekk er nok en god idé for de som plages av støy. Selv har jeg hundebur baki, så det utgår for min del.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Løytnanten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 14:00
En kan jo og stille seg spørsmålet: Velger en bil basert på hvilken som har de stilleste dekkene på?

For å svare på spørsmålet ditt på vegne av oss som er vare for støy, så velger nok de fleste av oss den bilen som er best støyisolert uansett dekkvalg. Alle dekk produserer støy, men bilenes evne til å absorbere den støyen varierer dramatisk. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Løytnanten på mandag 13. september 2021, klokken 14:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 14:00
En kan jo og stille seg spørsmålet: Velger en bil basert på hvilken som har de stilleste dekkene på?

For å svare på spørsmålet ditt på vegne av oss som er vare for støy, så velger nok de fleste av oss den bilen som er best støyisolert uansett dekkvalg. Alle dekk produserer støy, men bilenes evne til å absorbere den støyen varierer dramatisk.

Ja, det skjønner jeg. Føler bare det er to punkter som gjør at enkelte kan diskvalifisere Model Y litt kjapt, når en kan forbedre det relativt enkelt:
- bytte ut dekkene med noen som bråker mindre (i USA så bråker 19"-hjulene mye mindre enn 20"-hjulene, mens i Norge virker ikke det å være tilfellet...men kan være pga helårsdekk i USA)
- sette inn en slags hattehylle i Model Y med støyabsorberende stoff, eller rett og slett ha noe støyabsorberende under bagasjegulvplatene. Jeg merket stor forskjell med bagasje i bagasjerommet...hvis det ikke var pga temperaturen.

Men nå begynner de vel å ha begge bilene inne rundt forbi, så folk bør jo teste selv...er faktisk levert ut flere Model Y enn Enyaq nå...
Tesla Model Y                         2021-

andy99

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 15:14
Sitat fra: Løytnanten på mandag 13. september 2021, klokken 14:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 14:00
En kan jo og stille seg spørsmålet: Velger en bil basert på hvilken som har de stilleste dekkene på?

For å svare på spørsmålet ditt på vegne av oss som er vare for støy, så velger nok de fleste av oss den bilen som er best støyisolert uansett dekkvalg. Alle dekk produserer støy, men bilenes evne til å absorbere den støyen varierer dramatisk.

Ja, det skjønner jeg. Føler bare det er to punkter som gjør at enkelte kan diskvalifisere Model Y litt kjapt, når en kan forbedre det relativt enkelt:
- bytte ut dekkene med noen som bråker mindre (i USA så bråker 19"-hjulene mye mindre enn 20"-hjulene, mens i Norge virker ikke det å være tilfellet...men kan være pga helårsdekk i USA)
- sette inn en slags hattehylle i Model Y med støyabsorberende stoff, eller rett og slett ha noe støyabsorberende under bagasjegulvplatene. Jeg merket stor forskjell med bagasje i bagasjerommet...hvis det ikke var pga temperaturen.

Men nå begynner de vel å ha begge bilene inne rundt forbi, så folk bør jo teste selv...er faktisk levert ut flere Model Y enn Enyaq nå...
Hvis bilen er konstruert dårlig og ikke tenkt på støydemping i utgangspunktet, hjelper det lite med egne støydempingstiltak. Annet enn å lette lommeboka.
Snakker av egen erfaring, der både støydemping av understell med noxodul og støysvake dekk ikke ga dramatisk reduksjon av støy i KONA.
Model Y er mer støyende enn mange konkurrenter, er det viktig i valg av bil. Velg en av konkurrentene, som feks Id4 gtx.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ToWalkOrDrive

Nå har jeg allerede valgt Model Y, og er positiv overrasket over hvor godt støy-isolert den er i forhold til Model 3 Performance fra 2019...men særlig på langtur da vi hadde litt bagasje... dette er i tråd med andres erfaringer av de som har hatt Model 3 fra 2019 i Norge. Det er blant annet doble sidevinduer foran og litt sånn, så en del har de nok gjort. Var ikke plaget av støy i mine første 12 timer i bilen, men kan være andre er enda bedre selvfølgelig, men hvis noen hadde spurt meg om jeg ville ha 150kg gratis ekstra støymatter plassert rundt i bilen (ref Audi e-tron), så ville jeg takket nei.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA