Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

oroar  :-1: her bør du gå litt i deg selv.... "ta ballen - ikke mannen"... som det heter i fotball...

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 10:11
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 09:45
Ganske få tilfeller her hvor Teslas ladekurve er fordelaktig.

Model Y har jo høyere (tildels mye høyere) effekt enn ID4 opp til ca 45%. Over det er det vel stort sett ensifrede kW i fordel ID4.
OK, burde sagt veldig fordelaktig. Får ID.4 170kW maks som det ryktes er den fordelen ihvertfall borte.

Muligens, men det er ikke sikkert. Husk at grunnen til at 3 og Y har lav effekt ved høy SOC er at de kjører på med så høy effekt på lavere SOC så batteriet blir varmt og effekten må reduseres. Mulig ID4 sin kurve også vil få en annen form enn i dag med høyere max effekt. Og så er det heller ingen garanti for at Y sin kurve vil se lik ut for alltid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 09:45
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 08:28
Mange vil nok derfor syns det er greit med to femtenminutters stopp fremfor ett trettiminutters.
Ladestopp er litt avhengig av hva man gjør.

På dagstur i Norge holder det stort sett med en ladestopp. Det blir da gjerne i lunsjen, hvor man nesten uansett får ladet fullt.

På motorveier i Europa blir det gjerne en stopp før lunsj, med en kortere ladeøkt til 70-80%, før lading til lunsj, og så kanskje en kort stopp etter lunsj.


Dette lademøsteret forutsetter at man kan starte fulladet. Destinasjonslading er alt for dårlig utbygd til at nan kan regne med det i alle tilfeller.

Nå tror jeg ikke ladehastighet utgjør så stor praktisk forskjell på en typisk familieferie. Utover den åpebare forskjellen SuC gir, med sin utbredelse og brukervennlighet.

Men for de turene der hensikten er å komme raskest mulig frem, så kan man med TMY vinne tid ovefor ID.4,  ved å optimalisere ladestoppene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: z4rd på søndag 12. september 2021, klokken 10:28
Har du kjørt TMY selv når du sier at støydempende headset er nødvendige?

Ja. Og kommentaren er ment som en påminnelse om til de som faktisk liker å sove på langtur i bilen også - altså passasjerer. F.eks den minste hos oss sover med "ørervarmere" når vi er på tur med id.4 - og støyen på TMY er faktisk en del verre. Så her er min anbefaling å ta med noe til de som faktisk skal sove mens bilen kjøres - f.eks de minste eller fruen.

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 11:17
Nå tror jeg ikke ladehastighet utgjør så stor praktisk forskjell på en typisk familieferie. Utover den åpebare forskjellen SuC gir, med sin utbredelse og brukervennlighet.

Men for de turene der hensikten er å komme raskest mulig frem, så kan man med TMY vinne tid ovefor ID.4,  ved å optimalisere ladestoppene.

Enig - forskjellen i ladehastighet TMY/ID.4 betyr nada for familien på tur - og for de som har TMY som familiebil tviler jeg sterkt på vil drive med denne form for optimalisering med mange stopp mellom 2% og 45% SOC
For de andre med dress og raske briller - ja de vil sikkert prøve dette

automat

Sitat fra: Jambo på søndag 12. september 2021, klokken 10:02
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Så bakruta di er ikke full av verken regndråper, dugg, rim eller fuglebæsj etter å ha stått parkert utendørs? De gangene jeg har lånt sedaner uten bakruteviskere, er dette årsakene til at jeg tar etter vindusviskerspaken for å fjerne, før det går opp for meg at vindusvisker bak mangler. Vindusvisker betyr jo som oftest også spylerdyse, så man kan vaske ruta. Er ikke bare regndråper mens man kjører som er problemet.
Rim og dugg forsvinner med forvarming eller varmetråder. Regndråper opplever jeg ikke som noe problem. Å smøre fuglebæsj utover ruta med viskeren finner jeg  lite effektivt. Slikt bør fjernes manuelt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 11:30
Sitat fra: Jambo på søndag 12. september 2021, klokken 10:02
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Så bakruta di er ikke full av verken regndråper, dugg, rim eller fuglebæsj etter å ha stått parkert utendørs? De gangene jeg har lånt sedaner uten bakruteviskere, er dette årsakene til at jeg tar etter vindusviskerspaken for å fjerne, før det går opp for meg at vindusvisker bak mangler. Vindusvisker betyr jo som oftest også spylerdyse, så man kan vaske ruta. Er ikke bare regndråper mens man kjører som er problemet.
Rim og dugg forsvinner med forvarming eller varmetråder. Regndråper opplever jeg ikke som noe problem. Å smøre fuglebæsj utover ruta med viskeren finner jeg  lite effektivt. Slikt bør fjernes manuelt.

Ta bilen en tur på klinete grusveier - da tettes bakruten full av våt skit - da fungerer ikke noe annet enn vindusvisker.  Nå kjører jeg personlig ofte på grusveier - så for mitt bruk betyr faktisk fravær av vindusvisker en del.
Kjører man på fine veier og stort sett asfalt - vel da er det vel sikkert ikke store problemet.
Men poenget er å vel å se på utstyr hvor TMY og ID.4 er ulike og så får hver enkelt legge det på pluss eller minus hyllen

automat

Sitat fra: andy99 på søndag 12. september 2021, klokken 09:55
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Feil, det samler seg støv og skitt på bakruta til y. Men en ser ikke stort ut gjennom den lille glugga uansett.
Ok, da skiller Y seg fra X. Når bakruta min er skitten, så er som regel hele bilen så skitten at den skriker etter en vask.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

InsideEVs lagde en detaljert analyse av ladefarten til ID.4. Den har nok 2.3 oppdateringen vil jeg tro.
https://insideevs.com/news/531867/volkswagen-id4-fast-charging-test/

Jeg er litt spent på hvordan Y lader på v2 og Ionity, men det er mer av teoretisk interesse enn praktisk nytte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

Tull - jeg er fornøyd med eget valg. Har en id.4 og en id.4 gtx er på vei. Synes hjulopphenget er bra - bilen er stille og mer enn rask nok for mitt formål. Jeg funderte på TMY, men dessverre ble fokus på ytelser satt foran egenskaper som f.eks nyttelast, lastsikring - og jeg synes bilen støyet og ga fra seg en del lyder på ujevn vei. Stiv var den også - jeg er mer i komfort alderen med barn som må tas hensyn til. Forøvrig må alle som vurderer disse bilene prøvekjøre - det er et must uansett hva man leser her inne.

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. september 2021, klokken 10:22
....Frunken var også større enn fryktet....
Hva er det som er så skummelt med stor frunk? Ekko  ;) :P 8)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:33
Ta bilen en tur på klinete grusveier - da tettes bakruten full av våt skit....
Nå har jeg god erfaring med TM3 og TMY på grusveier til hytta, og den påstanden din kategoriserer jeg under løgn (eller i beste fall ønsketenking), som dessverre med flere av dine påstander. Støv og skit fester seg bak på disse bilene, men ikke på taket, og bakruten er jo bare en forlengelse av taket. Det er derfor ikke behov for visker bak på verken TM3 eller TMY. Har derimot bilen en fasong som gjør at skit fester seg på bakruten, er visker dessverre en nødvendig men dårlig løsning. Dette er mine erfaringer og ikke tomme påstander.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 11:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:33
Ta bilen en tur på klinete grusveier - da tettes bakruten full av våt skit....
Nå har jeg god erfaring med TM3 og TMY på grusveier til hytta, og den påstanden din kategoriserer jeg under løgn (eller i beste fall ønsketenking), som dessverre med flere av dine påstander. Støv og skit fester seg bak på disse bilene, men ikke på taket, og bakruten er jo bare en forlengelse av taket. Det er derfor ikke behov for visker bak på verken TM3 eller TMY. Har derimot bilen en fasong som gjør at skit fester seg på bakruten, er visker dessverre en nødvendig men dårlig løsning. Dette er mine erfaringer og ikke tomme påstander.
Etter flere år med TM3 så har du selvfølgelig rett i dette. Hva motivasjonen for å skrive innlegg etter innlegg med samme stil, så er nedrakking også en mulig grunn......... (det er et tydelig mønster i forhold til ett merke)

Som mange skriver så er det jo bare på en rett bakrute en har visker, og generelt så lager den like mye problemer som den løser. Har hatt mange biler med visker bak og lyden av grus mot glass er ikke favorittlyden. Tømmer også spylertanken fortere enn svint.

I løpet av de siste 30 åra har manuell vask av bakrute med visker vært MYE hyppigere enn på de uten.

Electric cars in Norway

#673
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...

Se 13 min ut i videoen. Vi kan stole på Bjørn sin vurdering... han vet dette. På bilde ser du dumpen bilen slår ned i snart.

https://youtu.be/3UyBHzWIgJ8

Tahamre

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. september 2021, klokken 13:21
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...

Se 13 min ut i videoen. Vi kan stole på Bjørn sin vurdering... han vet dette. På bilde ser du dumpen bilen slår ned i snart.

https://youtu.be/3UyBHzWIgJ8

Har ikke noe grunnlag for å mene noe om det, men har lest et par kommentarer som sier at demperene vil bli litt bedre etter bruk. At de kanskje er stivere en vanlig i starten og etter frakt. Kan det være noe i det? At de er stivere en ID4 er greit, men at de kan bli bedre en mange klager på etter hvert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA