Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 08:28
Mange vil nok derfor syns det er greit med to femtenminutters stopp fremfor ett trettiminutters.
Ladestopp er litt avhengig av hva man gjør.

På dagstur i Norge holder det stort sett med en ladestopp. Det blir da gjerne i lunsjen, hvor man nesten uansett får ladet fullt.

På motorveier i Europa blir det gjerne en stopp før lunsj, med en kortere ladeøkt til 70-80%, før lading til lunsj, og så kanskje en kort stopp etter lunsj.

Kjøring med stor henger blir gjerne å kjøre til så lav SOC som man tør, og lade så mye man gidder / må. Da er det høyest mulig snittfart som gjelder.

Ganske få tilfeller her hvor Teslas ladekurve er fordelaktig.

Noen tilfeller hvor man bare trenger litt ekstra, da er det kjekt å bruke 5 minutt i stedet for 10.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

andy99

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Feil, det samler seg støv og skitt på bakruta til y. Men en ser ikke stort ut gjennom den lille glugga uansett.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jambo

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Så bakruta di er ikke full av verken regndråper, dugg, rim eller fuglebæsj etter å ha stått parkert utendørs? De gangene jeg har lånt sedaner uten bakruteviskere, er dette årsakene til at jeg tar etter vindusviskerspaken for å fjerne, før det går opp for meg at vindusvisker bak mangler. Vindusvisker betyr jo som oftest også spylerdyse, så man kan vaske ruta. Er ikke bare regndråper mens man kjører som er problemet.

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 09:45
Ganske få tilfeller her hvor Teslas ladekurve er fordelaktig.

Model Y har jo høyere (tildels mye høyere) effekt enn ID4 opp til ca 45%. Over det er det vel stort sett ensifrede kW i fordel ID4. Så jeg vil si at Model Y sin ladekurve er fordelaktig i de fleste tilfeller, med mindre man har et underlig kjøremønster hvor man nesten utelukkende lader fra 45% og oppover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Jambo på søndag 12. september 2021, klokken 10:02
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Så bakruta di er ikke full av verken regndråper, dugg, rim eller fuglebæsj etter å ha stått parkert utendørs? De gangene jeg har lånt sedaner uten bakruteviskere, er dette årsakene til at jeg tar etter vindusviskerspaken for å fjerne, før det går opp for meg at vindusvisker bak mangler. Vindusvisker betyr jo som oftest også spylerdyse, så man kan vaske ruta. Er ikke bare regndråper mens man kjører som er problemet.

Enig - dette er en funksjonalitet som stort sett bare gir fordeler - og har man ikke den så må det vel regnes som en ulempe. Blir litt som nyttelasten og mangel på lastsikring. Det er når man først får bruk for det at man ser at det er en ulempe at disse ikke er godt dekket.

Øyvind.h

#651
Sitat fra: andy99 på søndag 12. september 2021, klokken 09:55
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Feil, det samler seg støv og skitt på bakruta til y. Men en ser ikke stort ut gjennom den lille glugga uansett.

Bakrutevisker kan jeg ikke si jeg har savnet på noen av bilene som mangler det. Kamera og sensorer gir mye bedre oversikt. Bakruteviskeren er stort sett bare noe som skraper opp ruta og gir en dårlig følelse når den starter automatisk på skitten rute i revers.

I går fikk jeg besøk av en kamerat med Model Y. Veldig gode seter, romslig og lekker! Bagasjeplassen under gulvet er jo veldig stor. Frunken var også større enn fryktet, så her er det masser av plass til å pakke mye, trygt og smart.  Jeg skjønner godt hvorfor Tesla selger bøtter og spann av den. Y`en som kommer neste år rykket et solid hakk frem i køen på min prioriteringsliste etter å ha sittet i den i går. Tror nok jeg går for en HUD-løsning til den, og må se an om 21" beholdes eller byttes i 20".
Så er det bare å krysse fingrene for at langtur-behovet endres neste år så jeg får dratt skikkelig nytte av Teslas ess i ermet - hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 10:11
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 09:45
Ganske få tilfeller her hvor Teslas ladekurve er fordelaktig.

Model Y har jo høyere (tildels mye høyere) effekt enn ID4 opp til ca 45%. Over det er det vel stort sett ensifrede kW i fordel ID4. Så jeg vil si at Model Y sin ladekurve er fordelaktig i de fleste tilfeller, med mindre man har et underlig kjøremønster hvor man nesten utelukkende lader fra 45% og oppover.

Vel - dersom du skulle få behov for å lade utenfor SuC nettverket, eller ikke legger inn en SuC stopp i systemet som du benytter, blir det jo ennå verre for TMY - den lader svært sakte om batteriet ikke forvarmes godt. 

Nå har bilen så god rekkevidde at jeg ville ikke brydd meg uansett - 50 mil rekker for oss i lange baner i 99% av tiden - så en skal ha et behov for svært lange reiser før dette med ladekurve betyr noe - selv mener jeg tilgangen til SuC betyr mer for denne type kunder uansett. Skal du nedover Europa på langtur så er det nok lettere med TMY - skal du derimot ta med familien på tur nedover Europa - ville jeg vel heller bekymret meg for manglende lastsikring og nyttelasten. Men har du ikke familie og skal på en slik tur som TB med fruen nedover Europa - vel så rekker det jo i massevis og TMY kommer mer til sin rett.  Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

z4rd

Har du kjørt TMY selv når du sier at støydempende headset er nødvendige?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23
Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Spurte min frue om hun syns den støyet på vår første tur på motorveien. Hun så bare ut som et spørsmålstegn. Det var ikke noe hun hadde lagt merke til i hvertfall, og er nok sterkt overdrevet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DagfinnN

Sitat fra: E-Trond på lørdag 11. september 2021, klokken 21:00
Wow!
Snakk om å drite meg ut...😱 
Slik går det når man glemmer mobilen på stuebordet mens det sitter et par kompiser og drikker godsakene mine...
De har til og med endret på profilen min..🙈

Beklager alle innlegg i kveld.
Jeg skal slette alle jeg kan.
Kanskje moderator kan slette evt sitater også.

De holdt på å le seg spent forderva når jeg fant ut av det!  😡
Det er faktisk noen her som har enda lavere nivå enn deg. Håper de sletter også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Jambo på søndag 12. september 2021, klokken 10:02
Så bakruta di er ikke full av verken regndråper, dugg, rim eller fuglebæsj etter å ha stått parkert utendørs?
Jeg har alltid QD+mikrofiberklut i bilen, så har det kommet noe dritt på ruta mens bilen står parkert blir den gjort ren før jeg kjører. Har aldri opplevd sikt gjennom bakruta som noe problem på kombi eller sedan eller andre biler med skrå bakrute. Kun på Stasjonsvogn / SUV / hatchback som må ha vidusvisker. Veldig gøy å dra igang den på en rute full av grus...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 10:11
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 09:45
Ganske få tilfeller her hvor Teslas ladekurve er fordelaktig.

Model Y har jo høyere (tildels mye høyere) effekt enn ID4 opp til ca 45%. Over det er det vel stort sett ensifrede kW i fordel ID4.
OK, burde sagt veldig fordelaktig. Får ID.4 170kW maks som det ryktes er den fordelen ihvertfall borte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oroar

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:12
Enig - dette er en funksjonalitet som stort sett bare gir fordeler - og har man ikke den så må det vel regnes som en ulempe.
Uenig. Det er en mekanisk greie som må vedlikeholdes og byttes. Ekstra kostander og dill. Er i veien når man vasker bakruten og.

Har kjørt godt over en million kilometer fordelt på biler med og uten bakrutevisker, og har aldri savnet det på de uten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA