Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:30
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:23
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:13
Med bare 20 km forskjell i maks rekkevidde, så vil bilene i praksis måtte lade på samme sted fordi laderne står med større avstand enn 20 km.

Det etablerte faktumet der blir mindre og mindre sant, i hvertfall for Model Y sin del. Det fins mange eksempler på at Tesla bygger nye ladere mye tettere enn det. Se f.eks. på Fokserød og Ringdalskogen, Lillehammer og Øyer (pluss en til planlagt i Lillehammer), Lier og Lierskogen, rundt Oslo kommer de tett i tett med få km mellomrom, etc.
Ja, så da er use case å kjøre ned til 2% for å spare 4 minutter? For et stress!

Ja, hvis man kjører en bil med dårlig beregning av SOC ved ankomst og dårlig tilgang på ladere så er det sikkert stress. Poenget er jo akkurat det, at med høy forutsigbarhet og tilgjengelighet av ladere, samt navigasjon som beregner riktig så er det absolutt ikke stress å kjøre til lav SOC.

Dersom det virkelig er så stressende å kjøre med under 10 eller 20% SOC med ID4 så må vi nesten ta med det i beregningen, og regne 10-20% kortere rekkevidde på ID4.
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. september 2021, klokken 11:53
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:22
Det er morsomt å prøve ID.4 for de har en del andre designvalg, en annen måte å løse ting på. Det er både på godt og vondt, men morsomt å utforske og mest positivt.
OK. Jeg har hatt mange flere VW enn jeg har hatt Teslaer. ID.4 har deksel i midtkonsoll fra Passat 2005 modell. Å sette seg inn i ID.4 var som vanlig å sette seg rett inn i en VW.

Eneste store forskjellen var layout på skjermene, som de har rappet fra i3, men ser bare billigere ut.
Designvalg i software var det jeg mente. Enig i at det kunne vært brukt bedre materialer, men hadde det i etron til 400.000 ekstra. Så egentlig ikke verdt det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 11:49
Når jeg dro frem eksempelet fra ABRP, så var det bare et eksempel på hvor TMY vil ha en fordel foran ID4. Det er vel det hele tråden dreier seg om, altså forskjellen på bilene? Om det betyr noe for deg, eller ikke, må man bare vurdere selv.

Det som blir for dumt, blir å avfeie det som et moment, bare fordi det ikke betyr noe for en selv.

Tesla har en fordel vs ID4 hvis man kjører i motorveihastighet nedover Europa. Det er udiskutabelt.
Jeg synes ABRP er et veldig interessant produkt men savner rapporter om faktisk presisjon. Jeg tror, understeker tror, at forbruket på MY i ABRP er for høyt, men har ingen mening om ID4. Synes det er litt vanskelig å trekke konklusjoner når de færreste rapporterer turer ift ABRP (som de etter min mening burde gjort).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Otkristo

Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37
Dette har jo blitt en ganske morsom tråd, men et spørsmål dukker opp hos meg.

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

Har ikke Tesla fra før men har tidligere hatt elbil fra VW.
Om jeg i 2008/09 ville kjøpt en ny Nokia mobil fremfor Iphone ? Nope.
Jeg har vurdert flere av dagens elbiler, men har valgt Model Y. God plass(frunk/trunk), sportslige kjøreegenskaper og tilhengerfeste med god kapasitet, samt smartbilegenskaper.
I 2021 ønsker jeg å kjøpe en smartbil ( uten egen knapp for «start engine»😆)
En smartbil for meg skal ha mange av de samme egenskapene som en forventer av en smartmobil. Stor skjerm, med noen få nødvendige knapper, Appstore som f eks Youtube, Netflix, spill osv uten å måtte bruke 3.part eller jailbreaket telefon.
Kamera, dvs smart kamerovervåking av alle sider av bilen mens bil er parkert, og sømløst integrert dashcam ved kjøring. Ekte software oppdateringer uten å måtte oppsøke forhandler. Ikke forholde seg til et utdatert serviceregime som ble etablert for fossilebiler sitt behov. App som fungerer stabilt og har nøkkelløsning m.m
Med andre ord en bil som er bygget opp med et annet perspektiv enn en fossilbil
Det nærmeste jeg har funnet av min definisjon av smartbil i dagens marked er bil fra Tesla.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 12:00
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:30
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:23
Ja, så da er use case å kjøre ned til 2% for å spare 4 minutter? For et stress!

Ja, hvis man kjører en bil med dårlig beregning av SOC ved ankomst og dårlig tilgang på ladere så er det sikkert stress.
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.

Var det ikke stress likevel? 😀

Og som nevnt ovenfor, man må ikke ned nært null for å få god fart med Model Y. Koblet til med 20% og fikk 164kW. ID4 lader relativt flatt ja, men raskt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 12:00
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.

Det er slett ikke meningsløst. Det kan bety forskjellen på om man legger inn ladestopp eller ikke. Hvis navigasjonen på en Tesla forteller deg at du ankommer destinasjon med 5% igjen, så kan man stole på dette.

Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 12:29
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 12:00
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.

Det er slett ikke meningsløst. Det kan bety forskjellen på om man legger inn ladestopp eller ikke. Hvis navigasjonen på en Tesla forteller deg at du ankommer destinasjon med 5% igjen, så kan man stole på dette.

Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?

https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021&autoplay=false

Foreslår 5 min pause med videoen over..

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 12:33
Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 12:29
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 12:00
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.

Det er slett ikke meningsløst. Det kan bety forskjellen på om man legger inn ladestopp eller ikke. Hvis navigasjonen på en Tesla forteller deg at du ankommer destinasjon med 5% igjen, så kan man stole på dette.

Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?

https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021&autoplay=false

Foreslår 5 min pause med videoen over..
Har du noe nyttig å komme med, eller bare fjas?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#593
Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 12:29
Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?
Så vidt jeg husker har faktisk ikke ID4 beregning av prosent ved ankomst. Ei heller noen side som forteller deg hvordan du ligger an ift beregnet forbruk.
Men ved å gå inn på ladeskjermen mener jeg i det minste en kunne få opp nåværende prosent på batteri.

Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37
Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?
Absolutt. Jeg kjøpte en jeg. Litt på impuls da. Det var en romslig og fin bil jeg likte godt. Men gikk for en 1st, og den er rimelig skrapa for utstyr dessverre. Det ble ganske raskt klart at det ikke var noe jeg ville hatt permanent, men en GTX kunne jeg nok beholdt lenger. Mye av det folk trekker frem som negativt ved den plaget ikke meg nevneverdig. Litt mer støy enn ønskelig (hadde ikke doble vinduer) og understellet var ikke det beste på ujevnheter. Men til rett over 400 synes jeg det var et veldig godt kjøp. Godt mulig det dukker opp en Mangan grey eller glacier hvit GTX utenfor huset her på impuls. Kona likte den også.

Men vårt langtur-behov er relativt begrenset nå, så jeg har begrenset nytte av at Model Y er overlegen på langtur (fleksibilitet, trygghet etc). Dermer er det ikke sååå viktig at bilen ikke klarer beregne presist hva jeg har igjen på batteriet ved ankomst, godt synlige ladere med tilgjengelighet i kartet osv. For meg veier plass, pris mm mer.
Slik det ser ut nå henter jeg garantert ut Y performance. Men hvor lenge jeg beholder den gjenstår å se.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

#594
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 11:49
Når jeg dro frem eksempelet fra ABRP, så var det bare et eksempel på hvor TMY vil ha en fordel foran ID4. Det er vel det hele tråden dreier seg om, altså forskjellen på bilene? Om det betyr noe for deg, eller ikke, må man bare vurdere selv.

Det er jo derfor vi diskuterer ditt eksempel, fordi det er ikke så relevant... Når du drar frem et sånt ekstremt eksempel for å få frem poenget ditt så skjønner man det er lite forskjell på bilene på rekkevidde (og tidsbruk).

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 12:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 12:33
Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 12:29
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 12:00
Det er er jo ikke stress, det er bare totalt meningsløst med ID.4. Den lader flatt raskt over opptil 35%. Å ankomme med 5-10-15-20-25% samme ladefarten.
Hvis man vil jage minutter med Y så får man lade 2-25% og kjøre til neste da.

Det er slett ikke meningsløst. Det kan bety forskjellen på om man legger inn ladestopp eller ikke. Hvis navigasjonen på en Tesla forteller deg at du ankommer destinasjon med 5% igjen, så kan man stole på dette.

Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?

https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021&autoplay=false

Foreslår 5 min pause med videoen over..
Har du noe nyttig å komme med, eller bare fjas?

Det promoteres en fordel for TMY her som går på å kunne kjøre bilen ned på 2-5% for på den måten få den raskeste ladingen som TMY kan oppnå. Dette er implisitt å antyde at man med  SuC sammen med den super computeren Elon har puttet i bilen kan leve på kanten med rekkeviddeangst slik som det fremkommer i videoen jeg lenket til.

Det å kjøre ned til 2-5% kan ikke være bra for levetiden for batteriet slik at det antydes vel også implisitt at Tesla legger alt tilrette for å kunne skrote bilen raskt bare man utnytter den ladekurven som Tesla har utstyrt TMY med.

Men - klart, skal man på skikkelig langtur og ønsker å komme raskest mulig frem - ja så er TMY sammen med SuC en vinner. Taperen er levetiden for bilen - men jeg tenker som så at en Tesla skal kanskje ikke vare så lenge - eller kanskje de som velger Tesla faktisk ønsker å bytte bilen ofte slik som man bytter mobiler?

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 14:07
Det promoteres en fordel for TMY her som går på å kunne kjøre bilen ned på 2-5% for på den måten få den raskeste ladingen som TMY kan oppnå.

Det er jo ikke det som er grunnen til at man ønsker å kjøre til lav SOC. Som jeg har nevnt flere ganger får man bra ladefart i hvertfall ved å starte lading ved 20% SOC, muligens også høyere? Hvis du tenker deg godt om klarer du sikkert å komme på noen situasjoner hvor man kan tenke seg å komme 5 mil lengre? Eller har du absolutt ingen ønsker om å stoppe på spesifikke steder, å unngå ladekø, å komme fram uten å måtte lade, å klare seg med et stopp mindre, etc?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Sitat fra: Contango på lørdag 11. september 2021, klokken 12:02
Jeg synes ABRP er et veldig interessant produkt men savner rapporter om faktisk presisjon. Jeg tror, understeker tror, at forbruket på MY i ABRP er for høyt, men har ingen mening om ID4. Synes det er litt vanskelig å trekke konklusjoner når de færreste rapporterer turer ift ABRP (som de etter min mening burde gjort).
Min erfaring (mest med TM3) er at ABRP stemmer godt. Den kalibrerer seg jo selv også hvis bilen er logget på, så en får et tall for egen bil, som kan sammenlignes med det andre får, og med standardverdien for modellen.

Det er litt problem med kalibreringen hvis en kjører dels med tilhenger. Da trengs det premium for å få det riktig tror jeg
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#598
Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 14:07
Det promoteres en fordel for TMY her som går på å kunne kjøre bilen ned på 2-5% for på den måten få den raskeste ladingen som TMY kan oppnå.
Hvem er det som til daglig tyner ned til 2-5%? Ikke mange tror jeg. De fleste lader når de har mulighet og hvertfall ikke lavere enn 20% (som jo er den beste "battery care" :D )

Anyway... både TMY&ID4 er begge kongebiler... det blir litt som smaken og baken... som er delt i 2...


Handyman

Sitat fra: jlan på lørdag 11. september 2021, klokken 15:07
Sitat fra: Contango på lørdag 11. september 2021, klokken 12:02
Jeg synes ABRP er et veldig interessant produkt men savner rapporter om faktisk presisjon. Jeg tror, understeker tror, at forbruket på MY i ABRP er for høyt, men har ingen mening om ID4. Synes det er litt vanskelig å trekke konklusjoner når de færreste rapporterer turer ift ABRP (som de etter min mening burde gjort).
Min erfaring (mest med TM3) er at ABRP stemmer godt. Den kalibrerer seg jo selv også hvis bilen er logget på, så en får et tall for egen bil, som kan sammenlignes med det andre får, og med standardverdien for modellen.

Det er litt problem med kalibreringen hvis en kjører dels med tilhenger. Da trengs det premium for å få det riktig tror jeg
Har også erfaring med at ABRP stemmer meget bra med TM3. Men da jeg beregnet noen ruter med for vår nye TMY ble det helt klart at den var meget pessimistisk på rekkevidden. ABRP beregnet åpenbart for alt for liten rekkevidde. Kanskje det er fordi det er lite erfaringstall i for MIC TMY?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA