Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 08:48

Ok - så flust av Tesla eiere kjører tusenvis av kilometer nedover Europa i ekspressfart hvor hvert minutt teller?
Ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Kjører man jevnlig langturer nedover i Europa er jo Tesla svaret. I alle fall inntil Tesla åpner nettverket som de jo selv stadig sier. For det store flertallet som velger fly, så er dette lite interessant.

Selv fått kjørt både Y og Id.4 gtx og ville nok personlig valgt Y. Men ingen åpenbar beslutning og har ingen problem med å skjønne at man velger motsatt.


tornaldo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 08:48
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 08:05
Sitat fra: advale på lørdag 11. september 2021, klokken 03:17
Hva er poenget med å dra opp 22t vs 20t innlegg? Fullstendig virkelighetsfjernt.

Folk som kjører over 20timers biltur kjører ikke et race der det gjelder å komme først. Og magisk vis helt fri for trafikkproblemer, kø, veiarbeid og annet. Og knipe igjen på do-pausene, sitte og lide og teller minuttene man sparer..

Muligens virkelighetsfjernt for de med ID4 ja, men synes du misser poenget her. Mange av oss med Tesla kjenner oss igjen.

Ok - så flust av Tesla eiere kjører tusenvis av kilometer nedover Europa i ekspressfart hvor hvert minutt teller?

Ja vil si at det er veldig mange med Tesla som kjører fra nord-Europa og sørover. Om hvert minutt teller, eller ikke, er jo høyst personlig. For noen gjør det det, for andre ikke. Men vil si at på lange etapper som dette, er f.eks 2 timer kortere tid på veien betydelig, så her er det ikke snakk om minutter.

Men dette er klassisk kommentar fra deg, der enhver fordel for Tesla avfeies som relativt ubetydelig, mens ting ID4 er bedre på, er veldig viktig. Det blir så tullete når det gjennomsyrer omtrent alle innlegg.

Er det ikke på tide å se at begge biler har sine fordeler, men at det er meningsløst å overbevise andre om hva som er viktigst? For det er veldig individuelt etter bruk. Jeg ville bare påpeke forskjellen på akkurat dette området.

Kjører man maks 20 mil til hytta, og det er årets lengste tur, så spiller jo selvfølgelig ikke dette noen rolle.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

#558
For noen som kjører veldig langt så er det jo ingen diskusjon, gå for Tesla. Men man må ikke glemme at Tesla sin fordel er pga mindre støyisolasjon, noe som betyr lettere bil men mer støy.

Men jeg finner det svært underholdende å se TB på siste video av Y, der han kjører rundt nærmiljøet og hyler og banner for hver lille bump på veien  :laugh: man kan høre han gruer seg for hver bump som nærmer seg. Og det er ikke få gjennom videoen. Så oppsettet Tesla har valgt gir også klare ulemper.

For mannen i gata å kjøre i 20t "race" vil så å si aldri forekomme (eller svært sjeldent). Men å kjøre i nærmiljøet er gjerne hver dag - med alle bumpene det medfører.

Men at ID4 kun er 2t teoretisk bak er i min bok mer imponerende favør ID4 mtp hvor bilene har sine styrker. 2t blir neglisjertbart på så lange avstander fordi man vet det vil alltid være andre ting som spiller inn.

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:08
Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 08:48
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 08:05
Sitat fra: advale på lørdag 11. september 2021, klokken 03:17
Hva er poenget med å dra opp 22t vs 20t innlegg? Fullstendig virkelighetsfjernt.

Folk som kjører over 20timers biltur kjører ikke et race der det gjelder å komme først. Og magisk vis helt fri for trafikkproblemer, kø, veiarbeid og annet. Og knipe igjen på do-pausene, sitte og lide og teller minuttene man sparer..

Muligens virkelighetsfjernt for de med ID4 ja, men synes du misser poenget her. Mange av oss med Tesla kjenner oss igjen.

Ok - så flust av Tesla eiere kjører tusenvis av kilometer nedover Europa i ekspressfart hvor hvert minutt teller?

Ja vil si at det er veldig mange med Tesla som kjører fra nord-Europa og sørover. Om hvert minutt teller, eller ikke, er jo høyst personlig. For noen gjør det det, for andre ikke. Men vil si at på lange etapper som dette, er f.eks 2 timer kortere tid på veien betydelig, så her er det ikke snakk om minutter.

Men dette er klassisk kommentar fra deg, der enhver fordel for Tesla avfeies som relativt ubetydelig, mens ting ID4 er bedre på, er veldig viktig. Det blir så tullete når det gjennomsyrer omtrent alle innlegg.

Er det ikke på tide å se at begge biler har sine fordeler, men at det er meningsløst å overbevise andre om hva som er viktigst? For det er veldig individuelt etter bruk. Jeg ville bare påpeke forskjellen på akkurat dette området.

Kjører man maks 20 mil til hytta, og det er årets lengste tur, så spiller jo selvfølgelig ikke dette noen rolle.

Vel - det finnes altså et A og B lag av klima forkjempere. Der A laget IKKE driver å brenner opp energien på lange reiser, og et B lag som egentlig skiter i hele klima og miljøet og bare vil komme seg billigst mulig lengst avgårde på fritidsreiser men vil gjerne ha et miljøalibi å skjule seg bak.  Det er jo slik oppførsel som B laget driver med som trekker politikere i retning av 600k momsgrensen. Så der har du en vesentlig forskjell på TMY og ID.4. ID.4 og TMY treffer ulike kundegrupper der id.4 kanskje er beregnet på den trauste , litt kjedelige A4 familien som er opptatt av mlijø, mens TMY favner kunden som kanskje driter i miljøaspektet, men vil gjerne vise frem at de er opptatt av miljø på insta. Sånn...nå brenner det vel snart her inne......

tornaldo

Ja blir spennende å se om noen biter på...

A-laget tar altså flytur til syden, mens B-laget kjører elektrisk.

Kanskje det er noen som ønsker å regne på miljøfotavtrykket for den ferieturen, men jeg er ikke helt der, så mulig jeg da spiller for B-laget. 🙂
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jambo

Jeg testa en del forskjellige ruter i Europa i ABRP. Maks fart 130 og start 100 prosent batteri. Det som gjentok seg var at TMY ofte hadde ett eller flere ekstra ladestopp i forhold til VW ID4 GTX, men at ladetiden som regel var en del minutter kortere totalt enn ID4. Noen ganger var rutene til TMY også kortere i tid, og andre ganger var ID4 sin rute kortere, men totalt kom TMY raskest ut på alle pga. kortere ladetid.

Om dette ville forholdt seg slik i virkeligheten er jeg ikke helt sikker på. Da skal man ha stålkontroll på at man ikke gjør noe annet på de ekstra stoppene man har med TMY. Og så må man aldri lade lenger enn til den prosent som er angitt av ABRP, lader man alltid til 80 har man "tapt". Dessuten har vel flere norske tester av TMY vist at den ikke nødvendigvis lader så raskt likevel, eller?

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. september 2021, klokken 09:30
Vel - det finnes altså et A og B lag av klima forkjempere. Der A laget IKKE driver å brenner opp energien på lange reiser, og et B lag som egentlig skiter i hele klima og miljøet og bare vil komme seg billigst mulig lengst avgårde på fritidsreiser men vil gjerne ha et miljøalibi å skjule seg bak.  Det er jo slik oppførsel som B laget driver med som trekker politikere i retning av 600k momsgrensen. Så der har du en vesentlig forskjell på TMY og ID.4. ID.4 og TMY treffer ulike kundegrupper der id.4 kanskje er beregnet på den trauste , litt kjedelige A4 familien som er opptatt av mlijø, mens TMY favner kunden som kanskje driter i miljøaspektet, men vil gjerne vise frem at de er opptatt av miljø på insta. Sånn...nå brenner det vel snart her inne......
Herregud for et vås. Synker til lavere og lavere nivå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Denne diskusjoner minner om gjeng fjortiser som krangler om hvilken spillkonsoll som er best.. tunnelsynet blant enkelte er jo helt eksepsjonelt. Og det er på ingen måte begrenset til den ene siden av diskusjonen.

(Men det er bra vi har denne tråden for å begrense tilsvarende diskusjoner i alle andre tråder)

Dieselgubben

Ganske fascinerende lesning.

Nå gjenbrukes gamle argumenter fremsatt av innbitte elbilmotstandere av enkelte tesla eiere - argumenter som elbilfolket tidligere har måttet kjempe mot. Det er jo interessant i seg selv, og kan jo også tyde på at elbilene begynner å nærme seg fossileffektivitetet når man skal måtte sloss mot slike argumenter igjen.

Det er jo ikke måte på hvor interessant det er at en bil bruker 2 timer mer tid enn en annen på kjøretur over 2000-3000 km. Her kjører at hordevis med Teslaeiere nedover kontinentet, innbitt og klamrende til sitt ratt mens de holder på å sovne. Men søvn og mat er jo oppskrytt så lenge man får bevist poenget sitt.

Det er jo ikke slik, heldigvis. De fleste Id4 og TMY eiere tar pauser underveis, tisser og bæsjer, spiser, overnatter og lader på destinasjonsladere. Forskjellene mellom bilene er marginal.

De som er så voldsomt opptatt av tid og effektivitet, kjører ikke. De tar fly.

Counterpointer

Det må kunne være mulig å ha minst to tanker i hodet samtidig.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at en kan sette pris på en mer effektiv bil samtidig som en setter pris på å ta noen pauser.

Det er noen som dropper en bil fordi den ikke har skjerm foran rattet, andre dropper en bil fordi den har blått på dashbordet. Opp til dem.

Det er rart hvordan argumentene tilter over og blir skjeve for en del debattanter. Det er ikke sånn at fordi ID4 er mer stillegående så blir den mer aerodynamisk bare for å bruke ett eksempel.  Det virker som ligger litt langt inne å ta til seg.

oroar

Dette har jo blitt en ganske morsom tråd, men et spørsmål dukker opp hos meg.

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

For min del og mange jeg kjenner kommer ID4 på en suveren sisteplass blant bilene i den størrelsen. Det er det veldig mange grunner til.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Magnus Hansen

Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

Her! Og hva legger du i det spørsmålet? Mener du det er sånn at når man først har kjørt Tesla, så ønsker man aldri en annen bil?

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 11. september 2021, klokken 10:45
Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

Her! Og hva legger du i det spørsmålet? Mener du det er sånn at når man først har kjørt Tesla, så ønsker man aldri en annen bil?

Det er kanskje ikke så svart-hvitt, men for egen del er heller uttalelsen: har man først kjørt Tesla på langtur, og kjører mye langtur, skal andre biler ha veldig store fordeler for at man velger noe annet enn Tesla som bil nummer én.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tornaldo

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 11. september 2021, klokken 10:15
Ganske fascinerende lesning.

Nå gjenbrukes gamle argumenter fremsatt av innbitte elbilmotstandere av enkelte tesla eiere - argumenter som elbilfolket tidligere har måttet kjempe mot. Det er jo interessant i seg selv, og kan jo også tyde på at elbilene begynner å nærme seg fossileffektivitetet når man skal måtte sloss mot slike argumenter igjen.

Det er jo ikke måte på hvor interessant det er at en bil bruker 2 timer mer tid enn en annen på kjøretur over 2000-3000 km. Her kjører at hordevis med Teslaeiere nedover kontinentet, innbitt og klamrende til sitt ratt mens de holder på å sovne. Men søvn og mat er jo oppskrytt så lenge man får bevist poenget sitt.

Det er jo ikke slik, heldigvis. De fleste Id4 og TMY eiere tar pauser underveis, tisser og bæsjer, spiser, overnatter og lader på destinasjonsladere. Forskjellene mellom bilene er marginal.

De som er så voldsomt opptatt av tid og effektivitet, kjører ikke. De tar fly.

Effektive biler, og hurtig lading, har i årevis vært et meget aktuelt tema for elbileiere, og blitt diskutert i tusenvis av innlegg her på forumet. Det at du nå avfeier det som en diskusjon mellom elbil vs fossilbil, er meget komisk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA