Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. september 2021, klokken 22:37
Tesla Norge setter inn Roland som uansett spørsmål,problemer etc igjen vil lire av seg at Norges mest fornøyde bilkunder er Tesla eiere.Så det som ikke går OTA hos Tesla går alltid bra med en Roland.
Selv om du høylytt proklamerer at Elon Musk har en personlig vendetta mot deg med Supercharger-nettverket til Tesla, så kan du vel holde deg for god til å henge ut privatpersoner som bare gjør jobben de er ansatt for å gjøre? Don't shoot the messenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. september 2021, klokken 22:37
OTA på VW bilene bruker også kun 4G,ikke Wifi som Tesla. Ellers så er VW juristene flinke med å påpeke hva som kanskje ikke går. Tesla Norge setter inn Roland som uansett spørsmål,problemer etc igjen vil lire av seg at Norges mest fornøyde bilkunder er Tesla eiere.Så det som ikke går OTA hos Tesla går alltid bra med en Roland.

Ps Tesla kan uten din viten og mot din vilje sette ned tilgjengelig kapasitet på batteriet
I nærheten av en religiøs kommentar...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Helt hinsides hvor barnslige disse "forsvare egen bil"-trådene blir. Ikke særlig konstruktive, akkurat.

daktari

Sitat fra: Otkristo på fredag 10. september 2021, klokken 22:44
Sitat fra: daktari på fredag 10. september 2021, klokken 22:35
Til gjengjeld kan vi håpe at VW ikke kødder til batteriet, ladingen e.l. via OTA. Eller som da Tesla høsten 2017 deaktiverte front parksensorene i 6 måneder ved en feil.
I mellomtiden nyter jeg stillhet og behagelig fjæring med 20" hjul.
Ikke meningen å såre følelsene dine.
Siden de har gitt opp fullverdig OTA, kanskje de klarer å få til en stabil og funksjonsrik app i det minste. De har de lovet siden 2016...
Det bør ikke være så vanskelig eller.
Uansett, så kan du nyte stillheten i din ID4.
Jeg er ikke såret. Jeg har en meget bra bil som stadig imponerer. Jeg er strålende fornøyd, mer enn jeg har vært med de to Teslaene jeg har eid.
Jeg blir bare overrasket over at folk ikke er våkne nok til å kikke litt bak "2015-sannhetene" om Tesla vs røkla.

Men for å oppsummere tråden: ID.4 er en kvikk og romslig elbil med glimrende rekkevidde og rask lading.
Jeg har massasjeseter, fancy HUD, matrix lys, gardin over soltaket, doble glass og generelt stille og komfy hjuloppheng, samt rails og svingbare hengerfeste. Jeg har app som funker, nøkkelfri adgang og en bakluke som åpnes med foten. Nyttelasten er god nok til 4 voksne med slalomutstyr i skiboks eller 4x enduro-sykler.

Y har marginalt bedre rekkevidde, har elektrisk justerbart ratt, raskere aks. Jeg stopper der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Sitat fra: daktari på fredag 10. september 2021, klokken 23:08
Men for å oppsummere tråden: ID.4 er en kvikk og romslig elbil med glimrende rekkevidde og rask lading.
Jeg har massasjeseter, fancy HUD, matrix lys, gardin over soltaket, doble glass og generelt stille og komfy hjuloppheng, samt rails og svingbare hengerfeste. Jeg har app som funker, nøkkelfri adgang og en bakluke som åpnes med foten. Nyttelasten er god nok til 4 voksne med slalomutstyr i skiboks eller 4x enduro-sykler.

🥱😴
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

amrois

Min selger hos Gumpen (VW) nevnte at det kunne komme en frivillig oppdatering i løpet av høsten eller vinteren som vil øke max ladehastighet, og at denne måtte tas på verksted pga størrelsen og kompleksiteten. Jeg synes det er betryggende at de ikke vil rote dette til. Det er som vi ser noen andre merker som har rotet mye med OTA i fortid.
ID4 Pro Perf Tech

Løytnanten

#546
Sitat fra: Jambo på fredag 10. september 2021, klokken 22:44
Tenker det ikke er vits i å svartmale akkurat det (at VW nevner at enkelte oppdateringer muligens ikke kan tas OTA) inntil man vet hva som eventuelt kommer av ikke-OTA oppdateringer. Kan jo være samme som med motoreffekten, at de bare vil være mer presise enn andre. Kanskje det f.eks. er visse ting som ikke er tillatt pga. sikkerhet mot hacking eller lignende. Og så trenger man jo ikke så mange oppdateringer til f.eks. automatiske vindusviskere når man allerede har fungerende regnsensorer, i motsetning til Tesla hvor det virker som omtrent ingen er fornøyde med vindusviskerfunksjonaliteten på tross av utallige oppdateringer, for å nevne noe.

Tenker faktisk at det er vits i å svartmale akkurat det!

Når man reklamerer med at man endelig, etter mange år, leverer biler med OTA så må det kunne forventes at man leverer nettopp det. Jeg blir mer og mer betenkt over den bestillingen jeg har gjort.

Curre

Tycker ID4 ser väldigt bra ut. Hade definitivt varit ett alternativ för mig om man vetat hur SUC öppningen blir.

Ser dock folk prata om WV som ett företag med väldiga skrupler som absolut inte vill göra något fel medvetet. Det klingar lite falskt måste jag säga 😊

Njut av era bilar folkens. Det finns bra och mindre bra sidor med dem alla!
Tesla Model 3 -19

tornaldo

La for morro skyld inn en "klassisk" Europa-rute i ABRP, Hirtshals - Nice. Maks 150 km/t.

GTX: Totaltid 22t 38m. Ladetid 4t 53m
TMY: Totaltid 20t 15m. Ladetid 2t 58m

Går ikke god for at tidene er 100% riktige, men det er nå det ABRP regner ut.

Det er mulig den bruker ladehastigheten fra Long Range i USA, og det er jo hakket bedre med 82 kWh pakkene. Så mulig man må legge på litt på MIC TMY.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

#549
Hva er poenget med å dra opp 22t vs 20t innlegg? Fullstendig virkelighetsfjernt.

Folk som kjører over 20timers biltur kjører ikke et race der det gjelder å komme først. Og magisk vis helt fri for trafikkproblemer, kø, veiarbeid og annet. Og knipe igjen på do-pausene, sitte og lide og teller minuttene man sparer..


Rosstopher

Angående ladefart og at ID4 er såvidt tregere eller såvidt raskere enn Model Y avhengig av intervall: Min erfaring så langt (etter én lading) er at man ikke kan se på ladekurve for 0-100% og ekstrapolere f.eks 10-80, 20-90 o.l. fra den på Model Y. Er det det som er gjort ved alle eksemplene ovenfor, eller er det kjørt separate tester for hvert intervall? Altså når jeg ladet fra 20% med min Model Y fikk jeg 164 kW, noe jeg i følge publiserte kurver burde ned på 10% for å få. Vet ikke om ID4 også oppfører seg slik, men det er I hvertfall helt irrelevant å se på hele ladekurva og prøve å ekstrapolere.

tl;dr: Model Y lader mye raskere 20-80% om man kobler til med 20% SOC enn om man allerede har ladet fra 0%.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 06:39
tl;dr: Model Y lader mye raskere 20-80% om man kobler til med 20% SOC enn om man allerede har ladet fra 0%.
Dette stemmer nok. Det er vel en kombinasjon av tid med høy effekt og SoC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: advale på lørdag 11. september 2021, klokken 03:17
Hva er poenget med å dra opp 22t vs 20t innlegg? Fullstendig virkelighetsfjernt.

Folk som kjører over 20timers biltur kjører ikke et race der det gjelder å komme først. Og magisk vis helt fri for trafikkproblemer, kø, veiarbeid og annet. Og knipe igjen på do-pausene, sitte og lide og teller minuttene man sparer..

Muligens virkelighetsfjernt for de med ID4 ja, men synes du misser poenget her. Mange av oss med Tesla kjenner oss igjen.

Det var bare for å illustrere kjøretid under de forholdene ABRP premium kalkulerte i går kveld, på samme tidspunkt for begge biler. Trolig gode forhold for TMY, med lite kø, men uansett. Det var liksom da jeg sjekket....Man har gjerne en overnatting eller to nedover der, som kan tale for ID4 sin fordel, men ikke veldig mye. Masse kø vil også tale til ID4 sin fordel, for da blir farten lavere. Du får ønske deg kø neste gang du kjører gjennom Tyskland/Frankrike.  ;)

Men planen med dette var ikke å detaljplanlegge en ferietur. Det var bare å vise til effektiviteten til TMY vs ID4 nedover Europa, som er en høyst relevant tur for nordmenn med Tesla. Tidsdifferansen kan selvfølgelig variere med ulike andre forhold, men dette er ikke en vitenskapelig fremlagt rapport. Det var kun det ABRP kalkulerte.

For å være helt ærlig, har jeg ingenting mot de som kjører ID4, ei heller noe problemer med å se at ID4 er en god, og bedre bil enn TMY, på flere ting. Alt må ikke være så svart/hvitt, der man enten er positiv til alt med en bil, og negativ med alt til en annen. Hvis man synes ID4 passer til sine personlige behov, er jo det topp. Men akkurat når det gjelder å kjøre nedover Europa, har foreløpig TMY en fordel. Det er vanskelig å motbevise, men forsøk gjerne.

Jeg var blant de første 500 som reserverte Skoda Enyaq 80X, og vurderer faktisk fortsatt den bilen, men siden vi årlig kjører til Italia/Frankrike, så frister det foreløpig mer med TMY, selv om et par timer ekstra hver vei på en ferietur ikke bør være avgjørende alene i valget.

Så får hver enkelt trekke de konklusjonene man vil ut av tallene til ABRP. Don`t shoot the messenger....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Kjører man så langt er tilgjengelighet av ladere, oppetid, ladekø o.l mye større argumenter for Y enn at man teoretisk sparer 10% av tiden. Og selvfølgelig må det være greit å diskutere specs som bare skiller 10%, ellers må vi bare avslutte alt av diskusjoner om rekkevidde, ladefart, bagasjeplass, pris, etc. på veldig mange av dagens modeller.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 08:05
Sitat fra: advale på lørdag 11. september 2021, klokken 03:17
Hva er poenget med å dra opp 22t vs 20t innlegg? Fullstendig virkelighetsfjernt.

Folk som kjører over 20timers biltur kjører ikke et race der det gjelder å komme først. Og magisk vis helt fri for trafikkproblemer, kø, veiarbeid og annet. Og knipe igjen på do-pausene, sitte og lide og teller minuttene man sparer..

Muligens virkelighetsfjernt for de med ID4 ja, men synes du misser poenget her. Mange av oss med Tesla kjenner oss igjen.

Ok - så flust av Tesla eiere kjører tusenvis av kilometer nedover Europa i ekspressfart hvor hvert minutt teller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA