Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

PF

Sitat fra: Bjoris på søndag 05. september 2021, klokken 23:16
dette er litt hysteri dette med ladefart, men selvsagt, bra når bilene lader fort slik at det blir kapasitet til flere

Her er jeg ganske enig. Det er sjeldent man kjører turer på 25+, slik at man ofte har kommet frem når det skal lades. Det betyr ofte at man samtidig skal handle og da går halvtimen/timen fort. Opplever som oftest at når jeg lynlader e-tronen så er det fullt lenge før jeg er ferdig med handleoppgavene og jeg får dårlig samvittighet for å stå og ta opp en lader.

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 06. september 2021, klokken 07:39

Når man snakker om ladefart er det antall km pr minutt man legger til som er det viktigste. Hvis man vil sammenlikne prosent betinger det at bilene går like langt pr prosentpoeng.
I dette tilfellet vil jeg hevde bilene har omtrent samme rekkevidde, så da har det ikke noe å si. Uansett må begge stå like lenge på ladestasjonen. ID.4 fyller noe mer strøm på samme tid fordi batteriet er større.

Hvis bil A kjører 1/3 av bil B på samme ladetid så betyr det absolutt noe. e-Golf mot ID.4 f.eks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

For å få maks performance i maks 30 sekunder På ID.4 GTX, må batteritemperaturen være mellom 23 og 50 grader og batteri prosent på minst 88%. ( VW anbefaler ikke å lade til mer enn 80%😆) Med disse forutsetningene har du som sagt maks performance i 30 sekunder.
Sikkert samme på søstermodellene! 😂

tornaldo

Skjønner ikke helt hva som er så morsomt med det? Hva skal du med maks ytelse i mer enn 30 sekunder på en bil som går i maks 180 km/t?

Du har vel ikke maks ytelse på en TMY heller, hvis ikke batteri soc og temperatur er rett.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

DagfinnN

Tja, gjenta max ytelse etter 2 min kanskje?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. september 2021, klokken 16:36
Tja, gjenta max ytelse etter 2 min kanskje?
Det er jo sjelden man bruker max power for forbikjøringer på rekke og rad. Eks. tråkle seg gjennom køen på RV 7 en fredag kan jo være morsomt men ganske slitsomt. Men det er kanskje en use case?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Sitat fra: Otkristo på fredag 10. september 2021, klokken 16:04
For å få maks performance i maks 30 sekunder På ID.4 GTX, må batteritemperaturen være mellom 23 og 50 grader og batteri prosent på minst 88%. ( VW anbefaler ikke å lade til mer enn 80%😆) Med disse forutsetningene har du som sagt maks performance i 30 sekunder.
Sikkert samme på søstermodellene! 😂
Er samme hos Tesla. Ikke samme tall, men at ytelsen ikke er lik når batteriprosenten synker. VW er bare litt mer ærlig på spesifikasjonene, dessverre så ærlig at journalister lager overskrifter basert på det i stedet for å teste hvordan ytelsene er. Ut fra det som skrives skulle man jo tro at det var som en av/på-bryter og så ble den treig, men det er bare en svært gradvis overgang.

Tesla Bjørn har målt, ID4 GTX hadde bare noen hundredelers økning i 0-100 km/t-tiden for hver 10 prosentpoeng man gikk ned i batteriprosent. Oppgitt tid er 6,2 sek og man måtte ned til 10 prosent før man fikk første måling med tid som var over 7 sekunder. Tesla Model 3 Performance 2021 målte TB 0-100 km/t til 3,67 sek ved 90 prosent batteri, men hele 9,07 sek ved 20 prosent og utrolig slappe 14,65 sek ved 10 prosent. Moralen er at om du har en ID4 GTX og vil vinne lyskryss-race mot en Tesla, pass på at Teslaen bare har 20 prosent strøm eller mindre igjen. Hvor lenge den kan tilby maks ytelse i ett strekk er det ingen som vet, siden Tesla ikke oppgir det.

Counterpointer

Sitat fra: Jambo på fredag 10. september 2021, klokken 18:23
Sitat fra: Otkristo på fredag 10. september 2021, klokken 16:04
For å få maks performance i maks 30 sekunder På ID.4 GTX, må batteritemperaturen være mellom 23 og 50 grader og batteri prosent på minst 88%. ( VW anbefaler ikke å lade til mer enn 80%) Med disse forutsetningene har du som sagt maks performance i 30 sekunder.
Sikkert samme på søstermodellene!
Er samme hos Tesla. Ikke samme tall, men at ytelsen ikke er lik når batteriprosenten synker. VW er bare litt mer ærlig på spesifikasjonene, dessverre så ærlig at journalister lager overskrifter basert på det i stedet for å teste hvordan ytelsene er. Ut fra det som skrives skulle man jo tro at det var som en av/på-bryter og så ble den treig, men det er bare en svært gradvis overgang.

Tesla Bjørn har målt, ID4 GTX hadde bare noen hundredelers økning i 0-100 km/t-tiden for hver 10 prosentpoeng man gikk ned i batteriprosent. Oppgitt tid er 6,2 sek og man måtte ned til 10 prosent før man fikk første måling med tid som var over 7 sekunder. Tesla Model 3 Performance 2021 målte TB 0-100 km/t til 3,67 sek ved 90 prosent batteri, men hele 9,07 sek ved 20 prosent og utrolig slappe 14,65 sek ved 10 prosent. Moralen er at om du har en ID4 GTX og vil vinne lyskryss-race mot en Tesla, pass på at Teslaen bare har 20 prosent strøm eller mindre igjen. Hvor lenge den kan tilby maks ytelse i ett strekk er det ingen som vet, siden Tesla ikke oppgir det.
Det er/var noe galt med 2021 M3p, slik er det ikke på 2019 M3p som jeg har. Mener også at Tesla har oppdatert 2021 utgaven.

Hvor mye en har bruk for aks vil vel være helt individuelt.

geear

Har ikke sett den videoen, men da må det ha vært andre omstendigheter som har gjort det enn bare lav spenning. Det er naturlig å miste effekt på en elmotor med redusert spenning, men å miste 70-80% av å gå fra 400 til 330V, eller noe, er ikke tilfelle. Selv X75D går fortsatt brukbart på 10% SoC. Merkbart tregere, men tipper den fortsatt gjør 0-100 på 7-8 sek. Ingen problemer å ta luker, men merkes godt ved en forbikjøring i fart, eller med henger.

Enig i at det ikke er realistisk å holde flat fjøl i 30 sek enten bilen heter Tesla eller ID4 GTX. VW har bare litt mer drevent jurist og markedsapparat enn Tesla. Og alle elbiler kjører motorene på høyere effekt enn hva de har i continuous rating. Hadde blitt lite brukbare elbiler om de skulle ha 2 stk motorer med 2-500hk i continuous effekt. Hadde fort blitt noen tonn.  :laugh:

Otkristo

Da bekrefter VW at de ikke klarer å levere fullverdig OTA som Tesla.
Nok en forskjell mellom ID4 og Model Y

«Over the air» hos forhandler 💁‍♂️

Løytnanten

Sitat fra: Otkristo på fredag 10. september 2021, klokken 22:09
Da bekrefter VW at de ikke klarer å levere fullverdig OTA som Tesla.
Nok en forskjell mellom ID4 og Model Y

«Over the air» hos forhandler 💁‍♂️


Enig - den meldingen er direkte pinlig!

daktari

Til gjengjeld kan vi håpe at VW ikke kødder til batteriet, ladingen e.l. via OTA. Eller som da Tesla høsten 2017 deaktiverte front parksensorene i 6 måneder ved en feil.
I mellomtiden nyter jeg stillhet og behagelig fjæring med 20" hjul.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#537
OTA på VW bilene bruker også kun 4G,ikke Wifi som Tesla. Ellers så er VW juristene flinke med å påpeke hva som kanskje ikke går. Tesla Norge setter inn Roland som uansett spørsmål,problemer etc igjen vil lire av seg at Norges mest fornøyde bilkunder er Tesla eiere.Så det som ikke går OTA hos Tesla går alltid bra med en Roland.

Ps Tesla kan uten din viten og mot din vilje sette ned tilgjengelig kapasitet på batteriet

Jambo

#538
Tenker det ikke er vits i å svartmale akkurat det (at VW nevner at enkelte oppdateringer muligens ikke kan tas OTA) inntil man vet hva som eventuelt kommer av ikke-OTA oppdateringer. Kan jo være samme som med motoreffekten, at de bare vil være mer presise enn andre. Kanskje det f.eks. er visse ting som ikke er tillatt pga. sikkerhet mot hacking eller lignende. Og så trenger man jo ikke så mange oppdateringer til f.eks. automatiske vindusviskere når man allerede har fungerende regnsensorer, i motsetning til Tesla hvor det virker som omtrent ingen er fornøyde med vindusviskerfunksjonaliteten på tross av utallige oppdateringer, for å nevne noe.

Otkristo

Sitat fra: daktari på fredag 10. september 2021, klokken 22:35
Til gjengjeld kan vi håpe at VW ikke kødder til batteriet, ladingen e.l. via OTA. Eller som da Tesla høsten 2017 deaktiverte front parksensorene i 6 måneder ved en feil.
I mellomtiden nyter jeg stillhet og behagelig fjæring med 20" hjul.
Ikke meningen å såre følelsene dine.
Siden de har gitt opp fullverdig OTA, kanskje de klarer å få til en stabil og funksjonsrik app i det minste. De har de lovet siden 2016...
Det bør ikke være så vanskelig eller.
Uansett, så kan du nyte stillheten i din ID4.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA