Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy strømpris Flexiladeanlegg fra Grønn Kontakt

Startet av Christianbg, torsdag 24. september 2020, klokken 19:37

« forrige - neste »

Christianbg

Hei, vi fikk installert lastbalanserte Flexiladere med EVlink-boks i garasjene i boretslaget. 64A 230V per garasjerekke, minimum ca. 16A til hver garasje dersom alle i en rekke lader samtidig. Dette så flott ut på papiret og prisen så helt grei ut.

Vi kjøpte elbil nå i august og har startet å lade i garasjen. Det som forundrer meg er at kWt prisen er på 1.5kr + 40kr månedsgebyr til GK (administrasjonsgebyr).

Jeg har tatt kontakt med styret og bedt de se på prisingen, men de får svar tilbake fra GK at dette er en helt normal pris. GK har også sagt at det er umulig å fakturere spotpris.

Styret er klare på at de ikke har noen intensjoner om å tjene penger på dette. Men av det jeg leser ut av tilsvar fra styret og en runde med supporten til GK er at enten så må styret kjøre for lav pris og bli fakturert for differansen, eller så må de ta for høy pris og få overskuddet på konto.

Finansieringsmodellen var etter planen som følger:

  • Felles infrastruktur over felleskostnaddene
  • Ladepunkt i garasje betaler hver enkelt beboer for sin egen garasje (ca. 15.000 inkl. boks og oppkobling)
  • Strømforbruk betales av hver enkelt beboer

Jeg klør meg litt i hodet av hvordan de klarer å få 1.5kr/kWt til å høres ut som en fornuftig strømpris når jeg i år har betalt i snitt 0.6kr/kWt inkl. avgifter i husveggen, og det med dyr strøm i våres.

Er det noen som har noen lignende erfaringer og som evt. kan forklare hvorfor det er så dyrt i forhold til vanlige private strømavtaler?

Infoside fra GK: https://gronnkontakt.no/nyheter/flexilading-borettslag-sameie/slik-far-borettslaget-ditt-flexilader/

TB

Sjekket siste faktura fra Hafslund / Elvia for ladeanlegget her i borettslaget.

Med strømpris, nettleie og avgifter blir det 0,69 kr pr kWh for august.
På vinterstid blir det mer, og har dere store hovedsikringer kommer det også effektavgift.

Så, 1,50 pr kWh trenger ikke være en svært høy pris, som en flat pris pr år.

Vi har valgt å fakturere to ganger pr år, jan-juni og juli-des - så tar vi snittprisen for denne perioden og bruker som strømpris. Vi lager da faktura selv, ikke via noen 3. part.

Skal det bli helt riktig må en ha et automatisk system for å regne ut dagens pris. Det kan sikkert lages, men det koster jo også..

Det kan være det kommer ferdige tjenester for denne typen avregning som henter inn dagens priser, og dermed regner helt riktig. Da kan en få det til - men har ikke hørt om slike tjenester er koblet mot strømpris pr. idag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Christianbg

#2
Hvor store sikringene er vet jeg ikke, men det er rundt 25 boenheter fordelt på 5-6 garasjerekker.
Det virker som at vi har det samme med to faktureringer per år til styret, dog via GK. Selv betaler jeg månedlig på samme faktura som jeg betaler for hurtiglading.

Historisk strømpris har vært gjevnt lav siste året, det vi hadde i fjor med lite vann i magasinet var vel ikke helt normalen, ref. tabell 2 her hos SSB: https://www.ssb.no/elkraftpris/

  • 1. kvartal 2020 - 87,8øre
  • 2. kvartal 2020 - 72,8øre

Mener å ha lest at det er mye vann i magasinene, så vi kan jo håpe på lave strømpriser til vinteren som kommer nå.

Tibber får til å fakturere spotpris med timespris, men det virker også som at de ligger et stykke forran de andre strømleverandørene.

Lars C. Krogenæs

#3
Sitat fra: Christianbg på torsdag 24. september 2020, klokken 19:37

Jeg klør meg litt i hodet av hvordan de klarer å få 1.5kr/kWt til å høres ut som en fornuftig strømpris når jeg i år har betalt i snitt 0.6kr/kWt inkl. avgifter i husveggen, og det med dyr strøm i våres.


Dersom borettslagets strømabonnement er så stort at det effektmåles, er 1,50kr per kWt rasende billig, når effektleddet ikke er satt opp som et eget månedsgebyr.  Hos Elvia(Hafslund), ligger effektleddet på 90kr hver måned for hver kW man har tatt ut samtidig i løpet av 1 time i en måned. Har man tatt ut 1kW per ladestasjon,(noe som er veldig lavt) tilsvarer det altså et effektledd til hver bruker på 1080kr i året, eller 90kr per mnd.

Departementet jobber med ny nettleie og det er ventet at den blir endret fra 1.7.2021.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Med tanke på at det er 25 boenheter med minimum 16A pr garasje blir teoretisk regnestykke slik:

230 V x 16 A * 25 = 92 kW . Om all strømmen kommer fra 1 hovedsikring / abonnement blir det 230 A ved IT nett og 130 A ved TN nett.

Grensen for effektavgift ved Elvia(Hafslund) idag er 125 A IT og 80 A TN
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på lørdag 26. september 2020, klokken 07:40
Med tanke på at det er 25 boenheter med minimum 16A pr garasje blir teoretisk regnestykke slik:

230 V x 16 A * 25 = 92 kW . Om all strømmen kommer fra 1 hovedsikring / abonnement blir det 230 A ved IT nett og 130 A ved TN nett.

Grensen for effektavgift ved Elvia(Hafslund) idag er 125 A IT og 80 A TN

125A på IT gir nesten 50kW effekt, noe som egentlig er mer enn nok for 25 ladeplasser. Sannsynligvis hadde det holdt fint til opptil 50 ladeplasser. Så å dedikere 16A til hver plass på et slikt anlegg er bare tull, og fører til alt for høye kostnader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: TB på lørdag 26. september 2020, klokken 07:40
Grensen for effektavgift ved Elvia(Hafslund) idag er 125 A IT og 80 A TN

Trådstarter skriver ikke noe om det er andre ting på strømabonnement, enn lading og annet til garasjene.

Er det frittstående garasjerekker er det oftest på eget strømabonnement, enten samlet for alle garasjene, eller at hver garasje har sitt abonnement.
Det er også vanlig at borettslag vil ha "alt på plass" med oppgradert abonnement for å takle "at alle får elbil, og alle kommer hjem fra ferie med tomt batteri og at alle skal avgårde dagen etter og må ha fullt batteri". Jeg som rådgiver prøver å forklare at behovet for effekt vanligvis er minimalt og at det også er smart å vente med en oppgradering av inntak til behovet evt. måtte komme. Det er vanskelig å formidle, særlig når det en enkelte "gutter" som har vant russebusskåringen fordi de hadde det største aggregatet. På statistikken fra anleggene jeg har levert, har alle derimot ligget med et faktisk behov under 1kW per bil. 

I garasjekjellere og på utendørsplasser hentes strømmen ofte fra et fellesabonnement som allerede er på plass. Da kan vi risikere å ha effektavgift på ladingen, selv om ladingen i seg selv ikke ville fått effektavgift. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA