Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Iv80 vs id.4 1st

Startet av Nilea, torsdag 24. september 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Nilea

Hei!
Er det noen som har gjort en direkte sammenligning på inkludert utstyr på standard iv80 mot id4 1st?  Av de tinga som jeg klarer å se er det

Fordeler id4
- Størrelse hjul
- Hengerfeste
- usb i baksete
- metallic lakk

Fordeler enyaq
- Størrelse skjerm
- blindsonevarsler
- led matrix
- trådløs ladeplate


Noe annet jeg ikke ser?

manchesterfan

Sitat fra: Nilea på torsdag 24. september 2020, klokken 18:48
Hei!
Er det noen som har gjort en direkte sammenligning på inkludert utstyr på standard iv80 mot id4 1st?  Av de tinga som jeg klarer å se er det

Fordeler id4
- Størrelse hjul
- Hengerfeste
- usb i baksete
- metallic lakk

Fordeler enyaq
- Størrelse skjerm
- blindsonevarsler
- led matrix
- trådløs ladeplate


Noe annet jeg ikke ser?


Trådløs ladeplate har også id4, men Iv80 har plass til 2 mobiler.

golo

Sitat fra: Nilea på torsdag 24. september 2020, klokken 18:48
Hei!
Er det noen som har gjort en direkte sammenligning på inkludert utstyr på standard iv80 mot id4 1st?  Av de tinga som jeg klarer å se er det

Fordeler id4
- Størrelse hjul
- Hengerfeste
- usb i baksete
- metallic lakk

Fordeler enyaq
- Størrelse skjerm
- blindsonevarsler
- led matrix
- trådløs ladeplate


Noe annet jeg ikke ser?
Skoda Enyaq
- Travel assist
- Elektrisk justerbar sete med minne
- Varme i bakseter
- Større baggasje
- 3-sone klima
- Trådløslader mobil (tror ikke ID4 1ST har dette)
- Nøkkelfriopplåsing

Bjoris

ID4 har navigasjon, det koster 7.600 i Enyaq om du ikke vil kjøpe en slik bil uten for å bruke mobilen.

Selv om det er en god del ting Enyaq har ekstra så er det faktisk nesten 50.000 mer for en Enyaq. Det ble derfor prisen for oss som gjorde utslaget samtidig som vi ikke trenger større bagasjerom.

Nå er det klart at vi er litt "heldige" med utstyrspakken da vi syns vi MÅ ha med det som Enyaq mangler (met.lakk/HF/Navigasjon, men også familiepakke med lading i baksete er 100% nødvendig). Ser ikke hva en skal med 220 volt bak. Lade PCen selvsagt, det er en problemstilling jeg til nå ikke har hatt.

Samtidig er vi ikke så opptatt av f.eks Travel Assist, det har vi aldri brukt i noen av bilene, det er bare ACC som fungere på vestlandsveier uansett. Matrix er veldig bra og jeg skulle gjerne hatt det, men ja, det var de pengene spart


ihaal

Ikke den største detaljen i verden, men jeg synes ID4 virker å ha en bedre løsning for skjermen foran rattet. Istedenfor å integrere den i dashbordet som på Enyaq, følger den på ID4 rattet hvis du justerer det opp og ned. Dette skal sikre god sikt mot skjermen uavhengig av hvordan du plasserer rattet.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

tornaldo

Sitat fra: ihaal på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:38
Ikke den største detaljen i verden, men jeg synes ID4 virker å ha en bedre løsning for skjermen foran rattet. Istedenfor å integrere den i dashbordet som på Enyaq, følger den på ID4 rattet hvis du justerer det opp og ned. Dette skal sikre god sikt mot skjermen uavhengig av hvordan du plasserer rattet.

Har dette vært et problem for deg med tidligere biler?  :) Å se gjennom rattet på speedometer/skjerm...?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Bjoris

Sitat fra: tornaldo på fredag 02. oktober 2020, klokken 16:30
Sitat fra: ihaal på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:38
Ikke den største detaljen i verden, men jeg synes ID4 virker å ha en bedre løsning for skjermen foran rattet. Istedenfor å integrere den i dashbordet som på Enyaq, følger den på ID4 rattet hvis du justerer det opp og ned. Dette skal sikre god sikt mot skjermen uavhengig av hvordan du plasserer rattet.

Har dette vært et problem for deg med tidligere biler?  :) Å se gjennom rattet på speedometer/skjerm...?

Dette er f.eks ett stort problem på min Ford Connect så jeg syns det var en kul løsning, men jeg syns vel Enyaqen er vel så pen innvendig. Den er litt sånn E-Tron på budsjett med bedre rekkevidde. En topp kombo til god pris helt til ID4 kom, da var den plutselig ganske dyr:)

Tror nok det er en del som bestilte Enyaq litt for tidlig for det er ikke tvil om at om du skal ha RWD så får du mest for pengene i ID4 om ikke de siste cm med plass er avgjørende.

Jeg kjøper egentlig ID4 som ventepølse, tenker at den holder seg bedre enn nårævrende E-Niro gjennom 2021 uansett så hvofor ikke slå til. Raser elbilmarkedet nå når alle kommer med god produksjonskapasitet og sterkt behov for å få dem solgt ifht denne boten på avgift så får vi bare innse at tiden med "gratis elbil" er over. Har holdt meg med elbiler nå siden 2014 og tapene har vært ekstremt lave:

Model S 2014-2016 - 43.000 km = -20.000
Model S 2016 - 0 km (solgt som ny) = +80.000
Model X60 21.000 km - 2017 = - 86.000

Så Tesalene kostet 26.000 totalt og vi kjørte totalt over 60.000 km

Leaf 2012-2016 - 70.000 km = - 58.000
Leaf 2016-2018 - 41.000 km = - 40.000
Leaf 2018-2019 - 21.0000 = -20.000

Leafene har tjent som nr 2 bil og periodevis som bilnr 1 når vi har kjøpt og solgt litt, det er jo alltid vanskelig å time salget og selvsagt litt av grunnen til at enkelt syns dette blir pes, min fru kan skrive under på at dette er en av de store ulempene med å bytte bil så ofte...

ENiro 2019-2020 - 35.000 = ????

Så, en dag kommer smellen og den kan godt komme nå, men da beholder vi bare bilen og derfor hiver vi oss rundt nå da ID4  dekker behovene mye bedre enn ENiro, selv om Kiaen har overrasket veldig, det er en bra komplett bil om en klarer seg med størrelsen

nosi1202

Drøy årlig kjørelengde på den siste Leafen. Ble nok noen utfordringer med rapidgate da tipper jeg🙊😁
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA