Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading - Easee eller Wallbox?

Startet av Svein Olav, torsdag 24. september 2020, klokken 17:00

« forrige - neste »

mrc

Andre som kan si noe litt om hva de betalte for installasjon av Easee? Erfaringer på at det er rimeligere å kjøpe og få installert via elektriker?

I mitt tilfelle er det nok noen kurser ellers i huset som må slås sammen da skapet vel er fult (har vel 22 kurser, så ikke noe problem å slå sammen noen for å frigjøre litt plass), men dette burde ikke være store jobben. Så er det vel 12-13 meter kabel som kan legges via loftet til garasjen (som er en "integrert del" av huset).

Ser ellers Elkjøp har tilbud på Wallbox. Tanker rundt denne vs. Easee nå?

I mitt tilfelle har jeg 3-fase 230V med 50A hovedsikring (skap "renovert" for 10 år siden). Hadde ikke tenkt å bytte kortslutningsvern og hovedsikring nå, men legge opp med i hvert fall 20A og ha muligheten til at lader kan regulere seg etter belastningen ellers. Skulle det være noe problem å legge opp 25A eller omså mer? Bare for å være "klar" hvis man senere en gang gjør en oppgradering av kortslutningsvern og hovedsikring?

(elbil-n00b som venter på e2008)

dundun

Henger meg på med et spørsmål om Easee her, som kanskje noen har erfaring med:

Jeg skal montere to eller tre Easee hjemme (har altfor mange biler...) og lurer på om lastbalanseringen deres kjører lokalt eller om man er avhengig av kontakt med en tjener i skyen for at det skal virke.

Wifi er greit nok, det setter jeg opp, men er lite lysten på å ha noe som er avhengig av at leverandøren vedlikeholder en service for å virke - har brent meg litt for mange ganger på sånne løsninger.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Går lokalt. Har 2 stk og du definerer en sum max som de håndterer ved å kommunisere med hverandre over lokalt nettverk. Når skyen er nede når du dem ikke på app,men jeg har ikke opplevd at balanseringen feiler når skyen er nede.

Erik Ola Ulvestad

Men info frå Tibber Pulse går vel via sky eller?
Kva med Easee Equalizer, går den også via sky?
Statisk balansering mot feks max 20A hjelper jo litt, men dynamisk mot ukjent forbruk i huset er vel å foretrekke.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Tellus


Svein Olav

En oppdatering etter å ha gjort meg noen erfaringer med Tibber som strømleverandør, Easee Home, Tibber Pulse og en 2018 VW e-Golf.

Jeg har 400V TN-anlegg med inntaksskap og strømmåler stående ute under tak. Litt uvant/spesielt, men i denne sammenhengen ganske praktisk.

Jeg kjøpte Easee Home og Tibber Pulse selv via Tibber, da dette ble rimeligst for meg.

I dag ser jeg at man faktisk kan få det enda rimeligere om man blir medlem i Elbilforeningen først, men det nytter lite å dvele ved snøen som falt i fjor.

I samråd med installatør og netteier ble det montert en 32A jordfeilautomat og et overspenningsvern ute i inntaksskapet.
Ladeboksen står rett ved siden av inntaksskapet, noe som gjorde kabelføringen kort og enkel.

For selve installasjonen betalte jeg kr. 6732,- ink. alt (materiell, jobb, reise, dokumentasjon).

Jeg valgte å konfigurere laderen selv, og det var veldig enkelt via laderens lokale WiFi som er er tilgjengelig en kort periode etter at man har slått på strømmen inn til ladeboksen.

Som nevnt, så er jeg kunde hos Tibber og jeg bruker deres app for monitorering og styring av lading.
Tibber har en egen power-up (integrasjon) både for Easee Home og Volkswagen (aktuelt siden jeg jo har VW e-Golf).

Etter litt lesing på diverse fora, noe kommunikasjon med både Easee og Tibber, så har jeg endt opp med følgende oppsett i diverse app'er.

- Easee sin app har begrenset nytte for meg så lenge jeg har valgt Tibber som operatør, så den bruker jeg kun til å sjekke status til ladeboksen og evt. regulere maks ladestrøm om det skulle være nødvendig.

- VW sin We Connect må være noe av det tregeste som finnes av app'er/brukergrensesnitt i 2020.
Den viser SOC (Status Of Charge - ladestatus) på bilen oppgitt i estimert rekkevidde (km) basert på historisk erfaring fra tidligere kjøreturer.
Den kunne med fordel også vist SOC i prosenter av full batterikapasitet.
We Connect bruker jeg kun til å styre forvarming av bilen (klimaanlegget) slik at jeg har "varm" bil ved valgt avreisetidspunkt.

- VW har en annen app, Connect ID, som også fungerer til e-Golf. Men, denne har veldig begrensede muligheter.
Fordelen med Connect ID, er at den er betydelig raskere og viser SOC i både km og %.

- Tibber sin app bruker jeg aller mest.

Den viser bl.a. aktuell strømpris for inneværende og foregående dager.
Priskurven for neste dag blir stort sett tilgjengelig ca. kl. 15.

Tibber Pulse sin power-up (integrasjon) gir meg muligheter til å monitorere totalt strømforbruk, og strømforbruk fordelt på alle 3 fasene.

Volkswagen sin power-up gir meg mulighet til å se bilens ladestatus (både km og %), samt styre lading av bilen. Typisk styring av lading kan være smartlading, dvs. at bilen lades når strømmen er rimeligst.
Man kan også sette når ladingen skal være ferdig (avgangstid).
Volkswagen sin power-up bruker jeg bare til å sjekke bilens status.

Easee sin power-up er integrasjonen mellom Tibber sin app og Easee Home (ladeboksen).
Her kan man styre ladingen av bilen, smartlading (lade når strømmen er rimeligst).
Her kan man sette avgangstid for å være sikker på at bilen er ferdig ladet når man skal avgårde.
Her kan man også velge å lastbalansere mot husstandens øvrige strømforbruk vha. bla. Tibber Pulse eller Easee Equalizer.
Tibber gir ekstra rabatt på strøm til lading hvis man bruker smartlading i denne poweer-up'en.

Easee sin løsning for styring og integrasjon mot Easee Home er skybasert, og har den siste måneden dessverre vist seg å være ganske sårbar. I dag, fredag 11. novenber 2020, er skytjenesten nede for 2(3) gang på ca en måned.

Når Easee sin skytjeneste er nede, så virker heller ikke Tibber sin integrasjon (power-up) mot Easee Home. Dvs. at man mister lastbalanseringen, og sjansen for å ladesikring og hovedsikring kan løse ut øker hvis man har små margen på tilgjengelg effekt.

For meg har ikke dette hatt veldig stor betydning, da strømforbruket i heimen er relativt beskjedent og med ganske gode marginer på hvor mye effekt som kan hentes ut uten å stressteste anlegget.

Med mitt oppsett og de valg som er gjort, kan jeg fortsatt lade elbil selv om Easee sin skytjeneste er ute av funksjon.
Ladingen starter så snart man plugger ladekabelen i bilen, så man selv passe på i forhold til annet forbruk.

Når Easee sin skytjeneste er ute av drift, så virker heller ikke lastbalaseringen med Tibber Pulse.
Jeg må derfor selv passe på og ikke lade elbilen samtidig som det brukes mye strøm ellers i huset.
Dette har ikke vært et problem til nå.

På tross av litt utfodringer i startfasen med å finne ut hva som kan/bør styre hva og at smartlading og lastbalansering settes ut av spille så snart Easee sin skytjeneste er ute av drift, så er jeg så langt fornøyd med valget/kombinasjonen av Tibber, Tibber Pulse, Easee Home og VW e-Golf.

Hvis jeg skulle endret på noe, så er det valg av lastbalansering.
Et bedre valg kunne vært Easee sin Equalizer, da denne kommuniserer direkte mot Easee Home via EaseeLink (radio) eller WiFi. Mao. den er ikke skybasert og blir ikke berørt av evt. nedetid på skytjenesten.
Så langt har jeg såpass mye ledig kapasitet (overhead) selv med et hovedlastvern på beskjedne 40A at jeg ikke har funnet det nødvendig å bytte.



Note:

Brukere som har valgt Easee som operatør på sin ladeboks og bruker Easee sin app til å styre ladingen, og da gjerne med tidsstyrt lading, virker å være sterkere rammet av nedetid i skytjenesten til Easee. Dette skal visstnok bero på at man kun kan endre på forhåndsinntilte ladeintervaller nettopp via skyen.







Svein Olav

Sitat fra: dundun på søndag 06. desember 2020, klokken 15:36
Henger meg på med et spørsmål om Easee her, som kanskje noen har erfaring med:

Jeg skal montere to eller tre Easee hjemme (har altfor mange biler...) og lurer på om lastbalanseringen deres kjører lokalt eller om man er avhengig av kontakt med en tjener i skyen for at det skal virke.

Wifi er greit nok, det setter jeg opp, men er lite lysten på å ha noe som er avhengig av at leverandøren vedlikeholder en service for å virke - har brent meg litt for mange ganger på sånne løsninger.

Lastbalanseringen mellom 2 eller maks 3 Easee Home skjer lokalt via EaseeLing (radio).

Hvis du skal montere flere Easee Home på samme sikringskurs så er det anbefalt å slå på funksjonene "alltid strøm".
Dette reserverer 6A til den aktuelle ladeboksen selv om bilen som er tilkoblet er ferdig ladet. På denne måten har bilen strøm tilgjengelig til f.eks. forvarming (klimaanlegg) selv en av de andre laderne fortsatt lader for fullt.
Hvis man ikke velger "alltid strøm" så vil man kunne oppleve at den/de som fortsatt lader bruker all tilgjengelig effekt til lading, og man har ikke tilgjengelig kapasitet til forvarming.
Motsatt, så vil "alltid strøm" kunne redusere maks ladeeffekt til den/de andre laderne, men dette er avhengig av den samlede kapasiteten på ladekursen og de respektive bilene behov ved maksimal lading.

Svein Olav

Sitat fra: mrc på torsdag 26. november 2020, klokken 19:33
Andre som kan si noe litt om hva de betalte for installasjon av Easee? Erfaringer på at det er rimeligere å kjøpe og få installert via elektriker?

I mitt tilfelle er det nok noen kurser ellers i huset som må slås sammen da skapet vel er fult (har vel 22 kurser, så ikke noe problem å slå sammen noen for å frigjøre litt plass), men dette burde ikke være store jobben. Så er det vel 12-13 meter kabel som kan legges via loftet til garasjen (som er en "integrert del" av huset).

Ser ellers Elkjøp har tilbud på Wallbox. Tanker rundt denne vs. Easee nå?

I mitt tilfelle har jeg 3-fase 230V med 50A hovedsikring (skap "renovert" for 10 år siden). Hadde ikke tenkt å bytte kortslutningsvern og hovedsikring nå, men legge opp med i hvert fall 20A og ha muligheten til at lader kan regulere seg etter belastningen ellers. Skulle det være noe problem å legge opp 25A eller omså mer? Bare for å være "klar" hvis man senere en gang gjør en oppgradering av kortslutningsvern og hovedsikring?

(elbil-n00b som venter på e2008)

Jeg vet ikke om du har valgt lader enda, men uansett så tror jeg ikke du velger "feil" uansett hvilken du velger av Easee eller WallBox.

For meg var det tilfeldigheter som gjorde at valget falt på Easee og ikke WallBox.

hELgenen

Sitat fra: Svein Olav på fredag 11. desember 2020, klokken 19:45
Easee sin løsning for styring og integrasjon mot Easee Home er skybasert, og har den siste måneden dessverre vist seg å være ganske sårbar. I dag, fredag 11. novenber 2020, er skytjenesten nede for 2(3) gang på ca en måned.

Hvis jeg skulle endret på noe, så er det valg av lastbalansering.
Et bedre valg kunne vært Easee sin Equalizer, da denne kommuniserer direkte mot Easee Home via EaseeLink (radio) eller WiFi. Mao. den er ikke skybasert og blir ikke berørt av evt. nedetid på skytjenesten.
Så langt har jeg såpass mye ledig kapasitet (overhead) selv med et hovedlastvern på beskjedne 40A at jeg ikke har funnet det nødvendig å bytte.


Easee sin Equalizer - kan man programmere/styre den selv?

Jeg har dessverre en alt for tidlig smartmåler uten HAN port - ja elverket har beklaget dette og har for en evighet siden lovt ny måler ute at jeg har sett snurten av den. Men jeg har ikke hatt noen hast med dette ennå og har ikke purret. Men jeg antar at før eller siden så kommer tvungen timesavregning med effekt tariffer (noe de ikke burde ha lov til for mitt tilfelle fordi måleren mangler HAN port og følgelig er jeg uten mulighet til å styre forbruket) - men når det kommer så vil jeg gjerne styre varmen (det kan jeg allerede) og ladingen av elbilen (mangler - kun Easee app foreløpig), samt varmtvannsberederen opp mot egen logikk - f.eks et python script eller noe slikt som laster ned spotprisene og definerer timer hvor jeg kan skru av last. Dette burde ikke være vanskelig å håndtere for elbil lading gitt at Equalizer også kan ta imot styresignaler jeg selv gir  - men kan den det?

Svein Olav

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 06. desember 2020, klokken 18:26
Men info frå Tibber Pulse går vel via sky eller?
Kva med Easee Equalizer, går den også via sky?
Statisk balansering mot feks max 20A hjelper jo litt, men dynamisk mot ukjent forbruk i huset er vel å foretrekke.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Info mellom Tibber Pulse og Tibber sin app går via LAN (WiFi). Om den faktisk tar vegen via Tibber sine systemer, vet jeg ikke.

Info mellom Tibber Pulse og Easee Home går via skyløsning (minst en).

Easee Equalizer kommuniserer med Easee Home via EaseeLink (radio), dvs. lokalt.

Helt enig i at dynamisk lastbalansering er å foretrekke, men statisk balansering er tross alt bedre enn ingen balansering (så lenge det virker).

Svein Olav

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. desember 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Svein Olav på fredag 11. desember 2020, klokken 19:45
Easee sin løsning for styring og integrasjon mot Easee Home er skybasert, og har den siste måneden dessverre vist seg å være ganske sårbar. I dag, fredag 11. novenber 2020, er skytjenesten nede for 2(3) gang på ca en måned.

Hvis jeg skulle endret på noe, så er det valg av lastbalansering.
Et bedre valg kunne vært Easee sin Equalizer, da denne kommuniserer direkte mot Easee Home via EaseeLink (radio) eller WiFi. Mao. den er ikke skybasert og blir ikke berørt av evt. nedetid på skytjenesten.
Så langt har jeg såpass mye ledig kapasitet (overhead) selv med et hovedlastvern på beskjedne 40A at jeg ikke har funnet det nødvendig å bytte.


Easee sin Equalizer - kan man programmere/styre den selv?

Jeg har dessverre en alt for tidlig smartmåler uten HAN port - ja elverket har beklaget dette og har for en evighet siden lovt ny måler ute at jeg har sett snurten av den. Men jeg har ikke hatt noen hast med dette ennå og har ikke purret. Men jeg antar at før eller siden så kommer tvungen timesavregning med effekt tariffer (noe de ikke burde ha lov til for mitt tilfelle fordi måleren mangler HAN port og følgelig er jeg uten mulighet til å styre forbruket) - men når det kommer så vil jeg gjerne styre varmen (det kan jeg allerede) og ladingen av elbilen (mangler - kun Easee app foreløpig), samt varmtvannsberederen opp mot egen logikk - f.eks et python script eller noe slikt som laster ned spotprisene og definerer timer hvor jeg kan skru av last. Dette burde ikke være vanskelig å håndtere for elbil lading gitt at Equalizer også kan ta imot styresignaler jeg selv gir  - men kan den det?

Om Easee Equalizer kan ta imot styresignaler du selv gir, er jeg usikker på.
Den mottar ihvertfall signaler fra AMS-måleren via HAN-port, så du må nok før eller siden purre på ny måler.

Erik Ola Ulvestad

Sidan denne tråden drar fram Easee Equalizer, så spør eg;
-Er den i salg enda?
-Erfaringar?
-Er den noko meir enn en strømsensor i form av "HAN-til-EASEEisk" properitært adapter?
-Har den API? feks til integrering i HomeAssistant m.fl.

Skal eg gjette, så er det kun ein M-bus master som sinkar OBIS data for strøm i 3 fasar kvart 10.sek og pushar dette som UDP brodcast på ein gitt port. Ein eller anna mekanisme for kople seg til lokalt WLan må den også ha. Og det er det. Men det er kun vill gjetting :-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svein Olav

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 11. desember 2020, klokken 20:40
Sidan denne tråden drar fram Easee Equalizer, så spør eg;
-Er den i salg enda?
-Erfaringar?
-Er den noko meir enn en strømsensor i form av "HAN-til-EASEEisk" properitært adapter?
-Har den API? feks til integrering i HomeAssistant m.fl.

Skal eg gjette, så er det kun ein M-bus master som sinkar OBIS data for strøm i 3 fasar kvart 10.sek og pushar dette som UDP brodcast på ein gitt port. Ein eller anna mekanisme for kople seg til lokalt WLan må den også ha. Og det er det. Men det er kun vill gjetting :-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Angående Easee Equalizer.

Ser at noen annonserer den for salg:

Elbilgrosissten: https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-equalizer

ElektroNord: https://www.elektro-nord.no/nettbutikk/vare/_8391708

Personlig har jeg ingen erfaring med den, da jeg foreløpig kjører lastbegrensninge med Tibber Pulse.
Derfor vet jeg heller ikke mye om den, annet enn at den kjører EaseeLink (RF) og WiFi kommunikasjon.
Dette virker å være bedre enn dagens løsning med Tibber Pulse via skyen(e).

Om den er priprietær eller om den har API, vet jeg rett og slett ikke.



Tellus

Har denne på hytta og så langt fungerer den prikkfritt. Vet ikke om den kan bytte faseleder underveis hvis det er mindre belastning på en annen fase enn den som ble valgt ved oppstart (jeg lader kun enfase). Lader du trefase er jo ikke det noen problemstilling. Equalizer og Easee laderen kommuniserer over mitt eget Wifi anlegg og er således uavhengig av både skyløsning og internett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA