Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading - Easee eller Wallbox?

Startet av Svein Olav, torsdag 24. september 2020, klokken 17:00

« forrige - neste »

Svein Olav

Hei,

Mitt første innlegg her som fersk elbileier og enda ferskere forumdeltaker.

Dette er nok det mest ihjlediskuterte temaet, men jeg sliter med å finne argumenter som leder frem til en konklusjon.

Skal hente min første el-bil i morra (2018 VW E-Golf), og klarer ikke å bestemme meg for løsning for hjemmelading.

Jeg har 400V TN-nett inn til huset.

Valget står per nå mellom Easee og Wallbox Pulsar Plus.

Begge ladere kan koples mot TN-nettet som jeg har, og begge kan settes opp med en ladestrøm som ikke overbelaster inntakssikringen (3x40A).

Det som må på plass i inntaksskapet er en egen dedikert sikring (3x32A) og et overspenningsvern.

Begge kan i tillegg utstyres med tilleggsutstyr for lastfordeling, eller snarere lastreduksjon i perioder med høyt forbruk til andre ting; matlaging, vaskemaskin, oppvaskmaskin, dusjing, oppvarming etc.

Hvis jeg velger en slik løsning med "lastfordeling", så er det plass til dette også i skapet.

Har lest veldig mye om Easee, men finner ikke like mye om Wallbox Pulsar Plus.
Sistnevnte leveres med fast ladekabel Type 2, enten 5m eller 7m.

Har fått pris på begge løsningene uten lastfordeling (struping), og det skiller ikke mange kronene.

Forskjellen blir noe større hvis jeg velger lastfordeling, da Tibber sin Pulse er rimeligere enn Wallbox sin PowerBoost.

Synspunkter?

Erik Ola Ulvestad

Ofte endar ein med å kjøpe ein ekstra kabel til å ha fast heime. "Alle" tilrår fri Type2 kontakt (Easee) for at du skal kunne låne bort lading til gamle Type1 bilar. Eg seier; "drit i det!", det blir kanskje ryddigare på veggen med fast kabel. Litt smak og behag, men med kabelprisen inkludert så kjem vel Pulsar betre ut.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Fast kabel også en fordel med at du enkelt kan bytte kabel, til annen lengde.

En annen ting, om du er uheldig å slipper ned ladekabel - slik at blir skadet er det enkelt å skaffe en ny med type 2 kontakt i ladeboksen.

Flere spørsmål på forum med disse spørsmål.

Men, klart en fordel med fast kabel - kabelen er ikke brått borte ved at noen har "lånt" den :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 24. september 2020, klokken 19:09
Fast kabel også en fordel med at du enkelt kan bytte kabel, til annen lengde.

En annen ting, om du er uheldig å slipper ned ladekabel - slik at blir skadet er det enkelt å skaffe en ny med type 2 kontakt i ladeboksen.

Ikke bare skade men slitasje. En ladestasjon kan fort holde 15-20 år, det vil en kabel i daglig bruk neppe klare. Kjedelig å stå der med en 8 år gammel ladestasjon med defekt kabel (sprukken isolasjon, irrede kontakter osv.) som man ikke får som reservedel slik at man evt. må bruke en generisk kabel og betale elektriker dyrt for å tilpasse denne (ikke alltid lett, noen ladestasjoner har faktisk kabler som er loddet). Med løs kabel kjøper man bare en ny og bytter selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Antonsen

Jeg har Wallbox Pulsar Plus, og en fordel med den, er at laststyring (Power Boost) kjøres lokalt, dvs direkte ledning fra strømmåler og ut til selve boksen. Dvs ikke avhengig av operativt WiFi for at det skal virke.
Avhengig av lokale forhold kan det ha noe å si i forhold til Easee. Det kan sikkert noen med Easee uttale seg om, men har forstått det som at Pulse og Easee snakker sammen på WiFi.

Bakdel med kabel, er jo at den (Cat5) må legges mellom sikringsskap og Wallbox. Greit om en uansett må trekke kabel, ugreit for meg som måtte grave ned trekkerør..

En fordel med Easee og Tibber Pulse, er at den henter strømdata fra HAN-porten på strømmåleren, mens PowerBoost må kobles på inntaket/hovedledningen inn i sikringsskapet, mellom strømmåler og fordeling i sikringsskapet. Skal du ha laststyring, er det sikkert billigere å legge til med en gang, så slipper du flere besøk av elektriker.

Etter Wallbox fikk kontroll på softwaren for endel måneder siden, har den fungert bra. Litt utfordringer med å få kontakt med den på wifi, men det er «lokale forhold».

Begge eksemplene har effektjustering, og det er ett must for å tilpasse seg eventuell effektbasert nettleie, selv om kanskje ikke e-golfen er den «tørsteste» av bilene på normallading.

Fordelen med laststyring, er om nettselskapet har effektprising (som jeg har) at jeg kan max'e ladeeffekt opptil en grense for huset. Om varmepumpen eller induksjonskomfyren starter, reduserer ladingen, eller stopper opp. Har da gått fra makseffekt i måneden fra 13-14kw til 7,5kw, som for meg utgjør ca 300kr i redusert nettleie/mnd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

#5
Har du vurdert Zappi?

Kommer med dynamisk laststyring som standard, og med fastmontert 6,5m kabel blir kanskje dette rimeligste totalløsning.

Ta gjerne med at Zappi er forberedt på både solceller og batteribank.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein Olav

En liten oppdatering:

Valget falt på Easee og Tibber Pulse. Disse er bestilt og forhåpentligvis på veg i posten ila dagen i dag eller i morgen.

Hos meg blir Easee stående rett ved siden av inntaksskapet med sikring, overspenningsvern, AMS-måler og Tibber Pulse.

Nå har jeg startet "jakten" på en elektriker som ikke skal ha en arm og en fot for å installere dette.

Skulle gjerne kjent en grei elektriker som kunne tatt dette, da de fleste firmaene til nå krever omtrent et lite kommunebudsjett for å installere en sikring, et overspenningsvern, 2-4 m kabel, idriftsetting og dokumentasjon.

The search goes on....

elektrolux

Hvor bor du?

Et tips er å kalle stikket ditt ("laderoboten") for et stikk. Da er det ikke sikkert at prisen blir like høy.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein Olav

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. september 2020, klokken 17:35
Hvor bor du?

Et tips er å kalle stikket ditt ("laderoboten") for et stikk. Da er det ikke sikkert at prisen blir like høy.  ;D

Jeg bor På Rong i Øygarden kommune, vest/nord-vest for Bergen. Ca 40km fra Bergen sentrum.

Jeg har hatt en klar og ganske tydelig bestilling til dem jeg her innhentet pris fra, men det er STORE prisforskjeller ute og går.



elektrolux

#9
Spør El-Kjell om han kan ta det på tid og materiell kost en gang han er i området:

https://www.180.no/firmavis/32945543741071.htm

Fastpris betyr at installatøren må ta i for eventualiteter som måtte dukke opp. Omtrent som fastpris  på strøm. Stol heller på installatøren og velg "spot pris"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein Olav

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. september 2020, klokken 05:14
Spør El-Kjell om han kan ta det på tid og materiell kost en gang han er i området:

https://www.180.no/firmavis/32945543741071.htm

Fastpris betyr at installatøren må ta i for eventualiteter som måtte dukke opp. Omtrent som fastpris  på strøm. Stol heller på installatøren og velg "spot pris"

El-Kjell holder til omtrent ei dagsreise unna, så jeg tviler på at han/de har så mange oppdrag i Øygarden.

Men, det koster ingenting å spørre.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Svein Olav

Har ikke fått installert ladeboksen enda.

Jeg har lagt ut en forespørsel på mittanbud, samt gjort noen direkte henvendelser til forskjellige elektrikerfirma.

Det er skremmende stort sprik i de prisene jeg har fått for installasjon av egenanskaffet Easee ladeboks.

Rimeligste så langt, men jordfeilautomat, overspenningsvern, nødvendig kabling, koblingsstykker, ombygging i inntakssakapet hvor alt skal monteres, er rett under kr. 7000,- alt inkludert.

Høyeste prisoverslag på det samme ligger på nærmere kr. 13 000,-

Håper å få montert og installert ladeboksen i nær fremtid.

noocyte

Sitat fra: Svein Olav på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:42
Har ikke fått installert ladeboksen enda.
...
Håper å få montert og installert ladeboksen i nær fremtid.

Fått den montert nå? :)
Venter selv på elektriker skal komme å fikse min Easee boks (venter enda på bilen og, så ikke hastverk). Men vil gjerne høre litt erfaringer fra noen som ikke har 5år++ med elbilerfaring. :)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

noocyte

Sitat fra: noocyte på onsdag 04. november 2020, klokken 10:20
Venter selv på elektriker skal komme å fikse min Easee boks

Da var min boks innstallert - nå må jeg bare vente på bilen... :)
Veldig enkelt oppsett på laderen hvertfall og elektrikeren gjorde en kjempejobb med å finne en billig og god løsning for meg.
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA